Jump to content

CD, alt DVD Spelare under 10000:-


Kero

Recommended Posts

Hallåj !

Jag skulle gärna ta emot lite tips på cd spelare under 10000:-, gärna en bit under.

Jag köper gärna begat men även nytt om det visar sig vara en bättre affär.

Var från början bara inne på Arcam cd eller en dvd då jag köpt en Arcam förstärkare och ville matcha den estetiskt, det var egentligen första anledningen till att jag började fundera på att skaffa en ny cd, min silverfärgade Philips skär sig verkligen med sin blåa display mot den svarta Arcam förstärkaren med sin gröna dito, helt estetiska skäl alltså !! :D

Måste dock inte ha en dvd, har en dvd inspelare som jag har kört som dvd i ett år snart och det fungerar men det kan ju bli bättre s.a.s. Så finns det en dvd för dom här pengarna som kan matcha en bra cd med dom "ljudkrav" jag har så är jag intresserad

Har dock tänkt om lite grann och kan även tänka mig andra märken då jag ju ändå vill hitta en så bra cd spelar som möjligt för pengarna, den måste dock vara svart, det kravet släpper jag inte ! ;)

Har ni några tips, nytt eller begat ?

Har några egna funderignar som ni gärna får kommentera.

Först och främst, Arcam cd, ev alt dvd. Någon som har erfarenheter av CD73, CD192, DV78, DV88 etc.

Har även hittat en Naim CD5i till schysst pris, den matchar väldigt bra estetiskt, kan det vara ett bra cd alternativ ?

Kan ju berätta lite om vad jag söker jämfört med min Philips DVD-963SA. Jag vill ha mer driv, mer detaljer, mer kontroll. Inte mer värme eller mörkare ljud.

Edit : Ändrade underrubriken tillfälligt då det har dykt upp några intressanta alternativ som jag gärna tar emot synpunkter kring.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

När jag skulle köpa cd-spelare testade jag först en marantz CD5400 OSE jämförde denna med en arcam cd73. jag tyckte inte alls om ljudet som kom ur marantz kändes direkt att jag skulle lägga de där extra tusenlapparna på en arcam cd. men så hade de även en arcam cd82 så då jämförde jag den och cd73 och kunde inte hitta några stora skillnader och köpte cd82 för den hade ett bättre pris. men som sagt arcam cd73 låter mycket trevligt tycker jag.

jag har även hört naim cd5i dock inte jämfört den direkt med cd73. dock användes samma högtalare vid de båda tillfällen men med annan elektronik, tyckte separation av ljud inte var så bra på naim cdn den kunde även varit mer detaljerad, enligt naim så ligger det inte så mycket pengar på dennes dac så det kan ju vara en förklaring.

annars om du ändå har en dvd-spelare nu så kunde du testa en separat dac, t.ex en benchmark dac1. den låter riktigt bra dock är den på gränsen till din budget.

lycka till med sökandet! /educk

Link to comment
Share on other sites

Hej Kero,

Jag rekommenderar dig att provlyssna Regas nya Apollo (7.500:-). Jag har en själv sedan januari och jag är helnöjd. Det finns driv, engagemang OCH detaljer, det senare tyckte jag saknades på Regas tidigare Planet-modeller. Jag har också lyssnat mycket på Naim CD5i och har aldrig lyckats gilla den CD-spelaren. Tycker den är alldeles för "skrikig" och odetaljerad.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen så här långt !

Lite överraskande att Naim spelaren får kalla handen, trodde deras cd spelare hade bra rykte. Så här långt är ni alltså inne på samma linje som jag var från början, en Arcam cd.

Har hittat några begade CD72 för en riktigt billig peng, skulle kanske duga. Någon sa t.o.m att dom tyckte den var bättre än den nya 73:an, men det får man ju ta med en nya salt.

Nu när Rega nämns här kommer ja ju faktiskt ihåg att jag testat en cd av dom för nåt år sen. Det var den modellen som då kostade runt 8000:- som ny. Jämfört med Philips hade den lite mer driv, lite tajtare ljud kommer jag som ihåg, och att jag gillade den. Det dumma är den där toppmatningen med luckan, jag har spelaren inne i en bänk, finns inte så mycket plats uppåt. Kanske går och ladda skivorna ändå men man kan nog bli lite less på att det bir lite krångligare än normalt.

Jo du new_order, "nya" anläggningen fungerar bra. Har bytt ner mig ganska kraftig i förstärkeri p.g.a bristande intresse men det blev som ett litet uppsving ändå, roligt med nya grejer, även om dom inte alltid är så dyra ! :)

Arcam AVR-300 är verkligen en bra hembioförstärkare för sina pengar, man känner att Arcam haft rätt tänkt när dom gjort den. Inte som andra märken, som t.e.x en H/K jag hade tidigare, där man försöker "maskera" bristerna i ljudkvalitet med att göra ljudet "imponerande". På 300:an hör man att den har brister men den bygger upp ljudet som den ska från grunden, ljudbilden finns där, röster och instrument känns igen, det fattas bara lite av dom vanliga hifi parametrarna mot då t.e.x det Meridian försteg och BAT slutsteg jag hade. Det roliga blir nu att små tweaks gör mycket då 300:an svarar bra på det. Jag har bytt lite kablar, inte till speciellt mycket dyrare, bara till annan karaktär, skaffat en uppsättning till Kimber 4TC och biampar frontarna med bakkanalerna som jag inte använder, gav en klar förbättring. Lägger jag nån tusenlapp på en bättre cd oxå, då min nuvarande har varit den klart svagaste länken tidigare och hållt igen reten av anläggningen så är jag säker på att jag kommer ha riktigt bra ljud, inte speciellt långt ifrån där jag var tidigare.... fast nu med pengar över till annat ! :D

Link to comment
Share on other sites

Arcam CD73 är väl en mellanmodell mellan cd62 och 72 som fanns före om jag inte minns fel så att CD72:an är bättre kanske inte är helt otroligt. Jag hade en Arcam CD72:a som jag bytte till en E.sound CD-5:a, E.sounden var så mycket bättre på det mesta att de kanske inte ska jämföras. Nu har jag bytt till en Jolida Music Van, anser denna vara lite bättre än E.sound CD-5:an.

Både E.sound och Jolida kostar klart under 10 000:-

Link to comment
Share on other sites

Ja dom kan ju oxå vara ett alternativ. Har för mig att jag såg Akkelis annonsera en svart Esound cd för just under 10K.

Den ska ju då iså fall inte jämföras med Arcam CD73 utan 192:an.

Dom begade CD72 jag hittat både i Sverige och utomlands ligger runt 3000:- så det är ju väldigt billigt. Men i.o.m att jag kan tänka mig att lägga mer hade jag gärna hittat nån lite dyrare modell begat men jag har inte gjort det i dagsläget, endast några dvd spelare och då har priset hoppat över 10000:-.

Link to comment
Share on other sites

Har nu en handfull intressanta alternativ som jag funderar över och skulle gärna ta emot era synpunkter och erfarenheter kring dessa.

Arcam CD73 - Ny: 6500:-

Arcam CD192 Ny: 10000:-

Arcam CD72 - Beg: ca 3000:-

Naim CD5i - Beg: 7900:-

Meridian 506 - Beg: 6000:-

E-Sound CD-E5 SE - Ny:9995:-

Rega Apollo - Ny: 7500:-

Atoll CD50/80/100 - Ny: 6175:- - 9950:-

Kommentera gärna !

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det som att jag kommer vara nere i Stockholm två veckor i Juli, då väntar jag med cd spelar köpet till dess och hoppas kunna jämföra ltie spelare själv och bestämma mig utifrån det.

Tack till er som föröskt hjälpa till !

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig hört Naim själv men alltför många beskriver ljudet på ett sätt som inte låter så roligt, tunn bas, skrikigt m.m. Men visst hade man behövt prova själv, men i det här fallet blir det som svårt.

Link to comment
Share on other sites

Det förstår jag av din logga ! :D

Så här är det ju dock alltid, åsikerna går isär och skillnaderna överdrivs ganska mycket tror jag. Men så är det ju när man brinner för något, då blir skillnaderna större. Där är jag inte ritkigt idag med det här intresset. Men ska jag tänka så så satsar jag på en Arcam cd för matchningens skull. Men jag ska som sagt ner till Stockholm och till ljudmakarn och förhoppningsvis få göra en jämförelse mellan ganska många spelare. Det blir ett intressant test på hur mycket jag värderar skillnaderna idag.. då intresset svalnat lite.

Link to comment
Share on other sites

Hej!!

Jag ska inte på något sätt påstå att jag är någon expert på området. En uppfattning har jag dock ;)

Jag tycker att naim spelaren är ett bra val, den kanske saknar lite i botten men det tar den igen genom sin spelglädje och sitt driv - det är kul att lyssna på musik med naim.

En kompis letade nyligen cd-spelare i prisklassen och det landade till slut på naim.

I vårt "test" provade vi audio analouge paganini och deras nya modell för runt 11´

atolls cd för runt 7´

vincent någonting för runt 8´´

Lycka till

Arioch

Link to comment
Share on other sites

I samband med mitt högtalarköp för ett år sedan lyssnade jag en del på Naim och jämförde med Roksan. (Även Arcam ska väl tilläggas - men de tyckte jag inte alls om - för detaljerade och ljusa med de högtalaralternativ jag hade - så dem skrive jag inget mer om.)

Jag föreslår att du lyssnar in Roksans CD-spelare Caspian och Kandy om du har möjlighet. Jag tycket bättre om dem än Naim. Roksan är lite mer avspända utan att vara laid back. Naim var litet för rakt på för min smak.

Båda Roksan-modellerna har samma karaktär men den dyrare är bättre på allt i mitt tycke. Kandy är emellertid väl värd att lyssna in. Båda finns i svart. Se emellertid upp med vilken modell det är som är aktuell om de ser dem begagnade. Samlingsnamnen Caspian och Kandy finns i olika utgåvor och de nyare är generellt bättre än tidigare. Det brukar avspegla sig i priset.

mvh/ Jörgen G

Link to comment
Share on other sites

Roksan har jag ett väldigt gott öga till, har hört den integrerade Caspian i många olika sammanhang och vi direkta jämförelser mot andra, ofta dyrare förstärkare. Har själv ägt Caspian slutsteget som var väldigt bra. Något jag tvekar kring Roksan är att dom är ganska svårsålda här i Sverige, dom har väl inte riktigt fått den representation dom förtjänar, menar att dom har synts i väldigt få butiker.

Kandy cd:n är säkert väldigt bra, men den är och nosar kring pristaket. Som ny tror jag inte den blir aktuell men hittar jag en beg till schysst pris så varför inte. Jag kommer nog inte lägga så mycket som 10000:- trots allt. Har några begade Arcam spelare för rätt pengar på g nu så det kan nog bli nåt sånt.

Link to comment
Share on other sites

Naim CD5i är en bra spelare, tycker jag. Jag hade den hemma för ett halvår sedan och jämförde med min dåvarande Vincent CD-S3. Naim kändes detaljerad med mycket energi och engagemang. Beroende på övrig utrustning kanske det kan kännas som att den spelar på lyssnaren lite mycket, men tråkig blir den aldrig. Jag tyckte inte heller att den var basfattig - bara kontrollerad och snabb (för prisklassen).

Se också här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TO...s=naim,staffann

Jag kan nämna att jag nu har en Naim CD5x som jag köpte begagnad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...