Jump to content

Cremona Auditor och

oLjud

Recommended Posts

Jag är sugen på att byta arbetspartner till mina Sonus:ar, men vad ska man satsa på?

Max priset ska vara 15 000kr och beg går bra.

Är sugen på en Pathos men har inte hittat ngn än :(

Krell brukar rekommenderas, men jag har inte lyssnat på krell så...

Vad skulle du titta närmare på?

Ja du sa det själv Krell :mm:

det beror ju lite på vad du lyssnar på för musik och vad du har för ljudideal, Pathos classic one som du tänker på kan säkert låta jättevackert över ett par cremona men det kommer inte bli något vidare drag, mer en anläggning för kammarmusik än rock :D

Prioriteringar är tyvärr ett nödvändigt ont när det kommer till hifi, ofta kan man ju inte få allt :(;)

Om du söker dynamik och kontroll så är Krell, som Ekman säger ett givet alternativ. Upplever själv att Musical Fidelity, i kombination med Cremona också kan bjuda på dessa kvaliter.

Det skulle vara intressant att få höra vad du värdesätter mest i musiken, dynamik, upplösning osv.

Mvh

Du ska definitivt titta på Pathos Classic One/Logos!Sim Audio Moon I5 kanske?Jag har inte lyssnat på Unison Researchs Unico Se förstärkare,men Stereophile var ju väldigt förtjusta i den förstärkaren.Kanske värt att kolla upp.

Jag lyssnar mest på Rock så ja vill ha dynamik och ett härligt driv i musiken.

Jag har Thor och CDfix idag och det låter bra, men ja vill ha lite mer känsla, mer musikaliskt ljud och lite mjukare ljud. Kanske en Krell skulle passa då? men de är inte alls lika snygga som Pathos :blush

Ska kolla vad som finns på marknaden...

Fler alternativ? gärna en länk om ni har :)

Jag lyssnar mest på Rock så ja vill ha dynamik och ett härligt driv i musiken.

Jag har Thor och CDfix idag och det låter bra, men ja vill ha lite mer känsla, mer musikaliskt ljud och lite mjukare ljud. Kanske en Krell skulle passa då? men de är inte alls lika snygga som Pathos :blush

Ska kolla vad som finns på marknaden...

Fler alternativ? gärna en länk om ni har :)

"Musikaliskt och ett lite mjukare ljud".Du beskriver nog Classic One där!Och speciellt med andra rör.Classic One funkade ju till mina Cremona golvare.Jag föredrog den även före Krell 400,inte i allt,basegenskaperna och dynamiken blev bättre med Krell.Men totalt sett så var det njutbarare att lyssna på musik via Classic One i mitt tycke.Vill du ha mer driv och dynamik så måste du nog gå upp ett steg till Logos,tror jag däremot.

mm, kommer bli riktigt kul å testa med Octaven :D

Synd att den inte alls är lika läcker :P

Logos skulle vara riktigt trevligt, men den är lite för dyr :(

Vad finns det för Krell i den prisklassen? (10 000 - 15 000kr)

Jag har tagit hem "akustik-takplattor" som jag har placerat i rummet. OJ oj oj va mycke bättre allt blev :)

Helt annat lugn i ljudet, basen och röster är mycket tydligare. Ja allt känns bättre nu :D

Förut så har ljudet grötat ihop sig för mycket, nu är det inte alls samma kaos i rummet.

Man kanske ska vänta lite med att byta och satsa på att fixa rummet lite till istället ;)

Finns inga Krell mellan 10.000 och 15.000, då får du kolla begagnat efter äldre Krell. För runt 20.000 har jag dock sett 400xi begagnad. Den ska passa riktigt bra med SF:s ljud, har ej lyssnat själv dock.

Jag gillade också 400an,men ClassicOne föll mig ännu bättre i smaken till mina Cremonor.Inte samma slam och driv,men med ett mellanregister och en diskant som bara är SÅÅ bra!Tycke och smak som sagt.

Har Snoops Octave v40 hemma nu å ja kan säga att den rockar fett :D

All musik är mycket roligare å lyssna på! Basen har vaknat till liv och inte lika ljust. Fått en mycke större ljudbild,

Nu kan man lyssna länge utan att bli lyssningstrött, vilket ja ser som ett stort PLUS!

thx Snoop för att ja får låna den!

Jag skulle nog börja med förstärkarkombinationen först och sedan byta ut cd-spelaren vid ett senare tillfälle. Om du väl ska uppgradera så tycker jag att du ska göra det ordentligt från början. Jag har ägt föregångaren till A3.2, A3. Tycker att A3 kombinationens största förtjänster var hög dynamik och upplösning utan att bli analytisk och grå. Den integrerade A3 förstärkaren går inte att jämföra med A3 för/slutsteg, en helt annan klass. Tror nog att detta gäller den integrerade A3.2 förstärkaren och A3.2 kombinationen. Kvalitetskänslan hos dessa produkter är även mycket hög.

mvh