Jump to content

Recommended Posts

• Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Rickard du ska ju inte avslöja det du redan vet :P

Ekman: Jo det är en mcintosh MA6500 men inte från hifistället. Jag har lånat den av Skönt ljud i umeå, En kommande butik som kommer att basera sej på High End och verkar mkt lovande. Sortimentet kommer att vara bla. Mcintosh, Wilson Audio, Sonus Faber, Krell, Audio Research, Usher m.f Verkar helt klart potent butik och väldigt trevlig ägare.

Posted
Rickard du ska ju inte avslöja det du redan vet :P

Jag har lånat den av Skönt ljud i umeå, En kommande butik som kommer att basera sej på High End och verkar mkt lovande. Sortimentet kommer att vara bla. Mcintosh, Wilson Audio, Sonus Faber, Krell, Audio Research, Usher m.f Verkar helt klart potent butik och väldigt trevlig ägare.

Kul namn... :cool: :) Då dubbleras ju antalet hifibutiker för det finns väl bara en sedan tidigare... :?:

Posted

Timbre: Jo så är det. Kan avslöja att Wilson Audio Sofia kommer att finnas för demo där :) Dom kommer att bli riktigt rolig att lyssna på

Posted

Lite synd att man ska flytta till luleå, om en månad bara. Kommer ju inte hinna fara upp till Umeå å kolla in butiken :(

Men det kommer väl fler tillfällen....

Posted

Luleå ligger väl bara 30 mil från umeå ungefär :) Inga som helst problem att avverka ifall man är påväg in i hifins onda uppgraderings cirkel :) Bara att smälla ner över en dag och tillbackas på kvällen med lite mera erfarenheter :)

Jag har fått mej en preview av vad som komma skall. Fick lyssna som hastigast på Usher Dancer CP-8571 II "tror det var den" med Mcintosh Mc501 monoblock och MCD201 som signalkälla och försteg.

Posted

borta.jpg

men vad är det som händer? Marantz förstärkaren har sprungit bort för mej. Den blev så rädd i Mcintoshens sällskap så den sökte efter en ny ägare och den är påväg dit nu. Även MA6500 är påväg ut snart eftersom gamuterna är inte snälla mot den. Men vad kommer då att ställa sej bredvid Marantz CD-spelaren?

Posted

Hehe, Gamuterna vill ha mera kraft. Dom tycker att Mcintoshen är för svag för att orka lyft upp konerna och hålla dom i styr :)

Får hem en mkt trevlig maskin till veckan :) Då ska vi se om inte gamuterna trivs bättre. För att släppa en liten hint så att ni kan gissa vad det är för maskin. Högtalarna är som gjorda för den maskinen och Maskinen är som gjorda för högtalarna :) Modell: ??? D200

Posted

Hans-Tommy: Jag har testat DI-150n och den är riktigt bra faktist. Gillade den skarpt när jag var och lyssnade på den. Det var den som fick mej in i banorna kring D200 + D3 försteget med CD1 som signal. men vi får väl se :)

Ekman: heh. Krell står jag nog över. men vi får se

Posted

Heh jao kanske det :) Såg ju att D200an gick en match mot The Lamm ML-2, ARC Ref 300, och Krell FPB650 och då var det första versionen av D200an sedan har den ju bara blivit bättre med åren :) Och då ska vi inte missta oss på att pris skillnaden är mångdubbelt dyrare om man ska köpa t.ex. krell

D200 i jämförelse mot The Lamm ML-2 "30.000$", ARC Ref 300, och Krell FPB650 och fick golden ear award

http://www.gamutaudio.com/goldenear.htm

Men vi får se vad det blir :)

Posted

Den modellen av Krell är ju ändå en 7-8 år gammal och jag har hört både den och D200 och jag tycker inte ens de spelar i samma liga, men det är ju lite en smaksak också.

Om man letar kan man i princip hitta otroliga hyllningsrecensioner till precis vilken produkt som helst.

Därmed inte sagt att D200 är dålig, det är ett mkt bra steg men det är enligt min mening inte i klass med de som räknas upp i den recensionen.

Posted
Den modellen av Krell är ju ändå en 7-8 år gammal och jag har hört både den och D200 och jag tycker inte ens de spelar i samma liga, men det är ju lite en smaksak också.

Om man letar kan man i princip hitta otroliga hyllningsrecensioner till precis vilken produkt som helst.

Därmed inte sagt att D200 är dålig, det är ett mkt bra steg men det är enligt min mening inte i klass med de som räknas upp i den recensionen.

Det handlar till slut inte om rätt märke utan rätt matchning.
Posted

Matchningen är nästan perfekt när det gäller D200an och L5an eftersom D200 användes som test steg när dom byggde upp L5an. Krell är säkert kanon steg och lika så är många andra märken. Om man matchar dom med rätt utrustning. T.ex. Jag lyssnade på Peak Consult The princess och The Empress med Bladelius Gondul och ett Burmeister slutsteg. Denna kombo tyckte jag lät kall och tråkig där diskanten blev påtok för påträngande och ingen riktigt själ i ljudet heller. Mkt berodde säkert på rummet men fick då ett hum av hur dom presterade iaf.

Men som sagt ett D200 är påväg hem till mej nu. eller det ligger på bussgods här i stan men dom har stängt tills på måndag :( ARG!! så det är bara att vänta. Men som sagt jag har lyssnat på hela GamuT paketet tillsammans och det låter riktigt grymt. Ska iaf bli roligt att testa hur det är i hemmiljö, Synd bara att jag inte har något bra försteg hemma. Får väl ta och låna hem en D3 :)

Om inte annat kan ni ju komma med förslag på försteg. max 40kkr

Posted

Allvarligt talat,jag har hört en komplett Gamut anläggning och det låter riktigt,RIKTIGT bra.Grattis till inköpen.D200 har även jag varit intresserad av,mycket trevligt slutsteg med en ganska mjuk och musikalisk karaktär.I like!

Försteg? Gamut D3!Visst var det den dyrare versionen.Fick höra av en handlare att det dyrare var rejält mycket bättre än C2R.Kan väl knappast finnas bättre matchning till D200?

Posted

Jo D3 är den dyrare men inte så farligt, Tror det var runt 40kkr, Sedan så måste man köpa CD1 isf. så att man får ett totalt gamut set. Men jag ska utvärdera lite först. Funderar även på att köpa en CDspelare med Inbyggt försteg. Då lockar Mcintosh MCD201 tror jag den heter. Men även Bladelius gondul.

jo ett komplett system av gamut låter riktigt bra och det är rätt trevligt att dom har utvecklat ett komplett system som matchar varandra perfekt.

Den D200 jag får hem är mk2, Får väl låna hem mk3 och jämföra skillnaderna :) se hur mkt som har blivit bättre/sämre :P

Posted
Jo D3 är den dyrare men inte så farligt, Tror det var runt 40kkr, Sedan så måste man köpa CD1 isf. så att man får ett totalt gamut set. Men jag ska utvärdera lite först. Funderar även på att köpa en CDspelare med Inbyggt försteg. Då lockar Mcintosh MCD201 tror jag den heter. Men även Bladelius gondul.

jo ett komplett system av gamut låter riktigt bra och det är rätt trevligt att dom har utvecklat ett komplett system som matchar varandra perfekt.

Den D200 jag får hem är mk2, Får väl låna hem mk3 och jämföra skillnaderna :) se hur mkt som har blivit bättre/sämre :P

Om du är ute efter en CD med inbyggt försteg kan jag rekommendera Audio Aero Capitole.

Jag har själv skaffat en sådan och är mycket nöjd! :)