Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Äger ett par MIT MH-750 Plus (Bi-wire) som efter ett komponentbyte inte funkar 100 % med den övriga anläggningen. Tanken är därför att byta ut denna kabel mot något annan som då kan vara singel- eller bi-wire. Frågan är vilket utförande man vinner mest på ur ett ekonomsikt och ljudmässigt perspektiv. Med en singel-wire kabel finns ju möjligheten att komma högre upp i en produktlinje om man ställer den mot en Bi-wire kabel med likartat pris. Dock kan man ju fråga sig hur mycket man förlorar, ljudmässigt på att använda sig av detta alternativet när man har ett par högtalare som är anpassade för Bi-wire kabel? Det blir alltså ett val mellan att utnyttja högtalaren fullt ut med en sämre kabel eller att använda sig av en bättre kabel som inte ger samma möjlighet att bruka högtalaren till max. I singel-wire alternativet finns ju även möjligheten att minska eventuella förluster mellan högtalarterminalerna genom att använda sig av "jumpers" mellan dem.

Skulle vara tacksam att få ta del av er uppfattning och erfarenhet i frågan.

Mvh

Posted
Hej

Äger ett par MIT MH-750 Plus (Bi-wire) som efter ett komponentbyte inte funkar 100 % med den övriga anläggningen. Tanken är därför att byta ut denna kabel mot något annan som då kan vara singel- eller bi-wire. Frågan är vilket utförande man vinner mest på ur ett ekonomsikt och ljudmässigt perspektiv. Med en singel-wire kabel finns ju möjligheten att komma högre upp i en produktlinje om man ställer den mot en Bi-wire kabel med likartat pris. Dock kan man ju fråga sig hur mycket man förlorar, ljudmässigt på att använda sig av detta alternativet när man har ett par högtalare som är anpassade för Bi-wire kabel? Det blir alltså ett val mellan att utnyttja högtalaren fullt ut med en sämre kabel eller att använda sig av en bättre kabel som inte ger samma möjlighet att bruka högtalaren till max. I singel-wire alternativet finns ju även möjligheten att minska eventuella förluster mellan högtalarterminalerna genom att använda sig av "jumpers" mellan dem.

Skulle vara tacksam att få ta del er uppfattning och erfarenhet i frågan.

Mvh

Hej!

Vi råder generellt våra kunder att för en given summa X precis som du säger satsa på en bättre och mer välljudande kabel fram till högtalarna i stället för dubbla 0,5 X av sämre kvalitet.

Mellan kontakterna använder du sedan jumpers gjorda av korta kablar.

Att en högtalare har dubbla kontakter skvallrar sällan om att man optimerar något bara för att man kör med fyra sladdar till varje låda i stället för 2. (så länge vi inte pratar om bi-amping vilket är ett stort ljudlyft på både längden och bredden och naturligtvis kräver 4 snoddar)

mvh

.

mvh

.

Posted
Frågan är vilket utförande man vinner mest på ur ett ekonomsikt och ljudmässigt perspektiv.

Har provat biwire på diverse Infinity, ett par NHT och några Sonus faber. Kan inte påstå att jag upplevde något ljudmässigt lyft jämfört med ett par riktiga jumpers som fortsättning på högtalarkablarna. Hade speciellt förväntningar på Kappa 9 men där gav en kortare kabel istället rejält utslag.

Posted

Tack för svaren :)

Tycker singel-wire med en bra jumper låter som ett bra alternativ, ska testa mig fram lite. Att få tag i ett par jumpers som överensstämmer med kabelvalet verkar ju inte vara några större problem, de flesta kabeltillverkare verkar ha jumpers i sin produktlinje om man inte själv har möjlighet att göra ett par.

Har provat biwire på diverse Infinity, ett par NHT och några Sonus faber.

Electa Amator II möjligen :):?:

Mvh

Guest Jorma
Posted

Jag hade ett par Sonus Faber Electa Amator 2 innan Coltrane och då använde jag Jumpers med singelkabel fram och det är som Timbre säger ingen större skillnad att använda biwire.

Med Mårten Coltrane är det en klar skillnad till det bättre att använda biwire och skillnaden är framförallt i separeringen mellan instrumenten och djupet i ljudbilden.

Och den skillnaden blir större ju bättre förstärkare jag använder.

Posted

Tack Jorma och Timbre

Kul att få lite erfarenheter av just EA II eftersom det är högtalaren som det rör sig om.

Tittade lite på NordOst priser och upptäckte att Bi-och Singel-wire kostar lika mycket, vad innebär detta :?: Måste ju betyda att man delar upp lika många ledare på 4 respektive 2 kontakter.

Posted
Tack Jorma och Timbre

Kul att få lite erfarenheter av just EA II eftersom det är högtalaren som det rör sig om.

Tittade lite på NordOst priser och upptäckte att Bi-och Singel-wire kostar lika mycket, vad innebär detta :?: Måste ju betyda att man delar upp lika många ledare på 4 respektive 2 kontakter.

Japp, precis så är det med Nordost. Man petar helt enkelt dit fyra anslutningar i högtalaränden istället för två, varpå det går hälften så många ledare till respektive anslutning.

Posted
Japp, precis så är det med Nordost. Man petar helt enkelt dit fyra anslutningar i högtalaränden istället för två, varpå det går hälften så många ledare till respektive anslutning.

Så gör väl de flesta tillverkare... :?: Splitwire hade kanske varit en ärligare benämning.

Guest Jorma
Posted
Så gör väl de flesta tillverkare... :?: Splitwire hade kanske varit en ärligare benämning.

Om dom flesta gör så vet jag inte, men jag lägger till en extra kabel och använder den som jag har använt till singel kabel till det nedre registret och optimerar en ny för det övre registret och separera dom så att dom inte går i samma kabel. Jag tycker resultatet blir bättre på så vis.

Om man delar upp den befintliga kabeln är risken att man stryper basen då man minskar kabelarean vid splittning. Då kan jag tänka mig att man tom. kan uppleva en "biwire"kabel som sämre än en singlewire.

Posted

Av priset att döma så verkar det som många tillverkare använder sig av denna lösning. Vet att tex Kimber tar närmare dubbelt så mycket betalt för sina bi-wire modeller, vilket kan tyda på att det är en "äkta" bi-wire konstruktion.

Posted
Av priset att döma så verkar det som många tillverkare använder sig av denna lösning. Vet att tex Kimber tar närmare dubbelt så mycket betalt för sina bi-wire modeller, vilket kan tyda på att det är en "äkta" bi-wire konstruktion.

Höll precis på att kolla upp Kimber :D och en Monocle XL har 24 ledare och snittarean 8AWG/8.3mm2. En Bifocal XL är på 5.5AWG/15mm2 och har 36 ledare. En äkta biwiring kräver alltså dubbla Monocle XL.

En länk till omvandlingstabell.

Posted

...det säkraste är nog att göra som jag...och köra dubbla biwirekablar till varje högtalare...vad kan det kallas tro? Biwirebicable...? :D

...hur som helst så tycker jag att funderingar på biwire eller inte blir mindre och mindre intressant då det verkar som att fler och fler högtalarkablar bara är singlewirebara.. :) . ...skönt!

\\K-man

Posted
...det säkraste är nog att göra som jag...och köra dubbla biwirekablar till varje högtalare...vad kan det kallas tro? Biwirebicable...? :D

Quadrowire... :cool::D

Posted
Höll precis på att kolla upp Kimber :D och en Monocle XL har 24 ledare och snittarean 8AWG/8.3mm2. En Bifocal XL är på 5.5AWG/15mm2 och har 36 ledare. En äkta biwiring kräver alltså dubbla Monocle XL.

Ok, antar att det tar lite för de extra kontakter som behövs när kabeln är bi-wire, WBT-kontakter är ju inte helt gratis. :)

Posted

En "äkta" biwiring ska väl vara en "double run", dvs en separat kabel till nedre registren och en för de övre, precis som Jorma säger. Mycket av fördelarna med biwiring bygger väl på att isolera ledarna för nedre/övre registren från varandra och detta blir enligt viss expertis en kompromiss med en single biwire-kabel.

Har själv kablarna terminerade med WBT men enligt Synergistic Research skulle dessa (som finns som tillval på deras kablar) ,pga för mycket metall i kontakterna, leda till hörbar distortion jämfört med deras egna kontakter.

Posted
En "äkta" biwiring ska väl vara en "double run", dvs en separat kabel till nedre registren och en för de övre, precis som Jorma säger. Mycket av fördelarna med biwiring bygger väl på att isolera ledarna för nedre/övre registren från varandra och detta blir enligt viss expertis en kompromiss med en single biwire-kabel.

Ja detta utförande lär ju vara det bästa ur en ljudmässig synvinkel, tyvärr inte ur ett ekonomiskt :(;)

Posted

Ja detta utförande lär ju vara det bästa ur en ljudmässig synvinkel, tyvärr inte ur ett ekonomiskt :(;)

Ljudmässigt ja men definitivt inte ur ett ekonomiskt perspektiv. Håller med föregående talare om att det är mer fördelaktigt att satsa på en bättre (icke biwire) kabel med jumpers än en biwire kabel (som ofta är dyrare)/double run av sämre kvalitet.

Posted
Nej definitivt inte. Håller med föregående talare om att det är mer fördelaktigt att satsa på en bättre (icke biwire) kabel med jumpers än en biwire kabel/double run av sämre kvalitet.

Ok jag uppfattade som att du menade en double run med en kabel av samma kvalitet som den icke bi-wire.

Posted
Ok jag uppfattade som att du menade en double run med en kabel av samma kvalitet som den icke bi-wire.

Jag menade att jag skulle hellre köpa, för att ta nämnda Kimber som exempel, en uppsättning Select 3035 med jumpers än två 3033.

Posted
Jag menade att jag skulle hellre köpa, för att ta nämnda Kimber som exempel, en uppsättning Select 3035 med jumpers än två 3033.

Håller med och det är ju som sladd säger bättre att satsa på en kabel som passar än två kompromisser.