Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej har ett slutsteg (krell ksa 150) som det blir nätbrumm ifrån eller om

det är en jordslinga vet ej.Ljudet kommer i högtalarna inte så högt men det

finns där och är ju väldigt irreterande.Har bara jordade utag i huset om det har med saken att göra.

Är det nån som känner till detta eller är det bara att lämna in slutsteget på reperation?

Och då följdfråga vart lämnar man in ett krell-steg?

Tacksam för svar magnus........

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest johan
Posted

Låter det om det när du har kopplat loss allt utan högtalarna ?

Om det gör det kan du kopplas loss en aparat i taget från jord. Det gör du lättast med en förlängningssladd där du har skruvat av jorden.

Det kan vara vilken apparat som helst som är orsaken

Posted

Det låter när jag kopplat loss allt utom högtalrna.

Men ljudet blir mindre om jag kopplar slusteget till vänstra väguttaget

och sen försteg samt cd till det högra uttaget.

varför blir det så?

Guest johan
Posted

Jag är inte den bästa att förklara varför man får jordbrum. Jag har det själv här hemma när jag kopplar in vissa prylar på ett annat uttag. Jag har fått det uppmätt o det ska inte vara några problem men det finns ändå.

När du testade , var försteget inkopplat på slutsteget ?

Guest johan
Posted

Alltså spökar slutsteget , kolla med förlängingssladd utan jord men jag betvivlar att det kommer att hjälpa.

Nån annan som vet vad som kan hjälpa ??

Posted

Jag vet att det låter helknäppt men testa att låta signalkablarna sitta kvar och försteget vara avstängt. Kör du XLR eller RCA... :?: Dök problemet upp bara så där kan man ju alltid misstänka att det är dags för översyn och Audionord är ju Krelldistributör.

Posted

När man kör Rca på krellsteg så brukar man åtmiinstone på de äldre Krellarna ha en bygel mellan hålen i xlr honan på slutstegen, kika i Handboken om/vilka det gäller.

Obs!! viktigt att kika var man sätter dessa så man inte gör illa slutstegen/anläggningen.

Visserligen brukar detta ge ett ljusare surr i Högtalarna (Rfi)

Posted

Nätbrum kan ha att göra med att nätet har en DC-komponent och olika transformatorer är olika känsliga. För likspänning är en transformator bara koppatråd vilket gör att transformatorn och dess järnkärna blir varm och den börjar vibrera. Att nätspänningen har en likspänningskomponent betyder vanligtvis att ena halvan av nätets sinussignal (på 230V effektivvärde) är "rumphuggen" och nätspänningen därmed osymmetrisk beroende på att nätet belastats olika (av industrin). Detta kan vara mer eller mindre utpräglad på olika faser (och vid olika tider på dygnet) - så det gäller att pröva sig fram - eller skaffa ett lämpligt nätfilter......

Mvh,

Eliot

PS. Om jag förstått det rätt så brukar detta yttra sig som ett "mekaniskt" brum som alltså inte kommer från högtalarna utan från själva slutsteget.....

Posted

Hejsan taksam för alla svar har nu dribblat fram och tillbaks.

Provade att ta ur rca-kablarna från steget vips brummet borta.

En stor lättnad då kan det ju inte vara steget ändå.

Måste vara försteget då har provat och bytt ut signalkablarna mot andra med men brummet

uppstår då den blir inkopplad till försteget.

Har ett kr-audio p-150 kan det vara så att dom inte helt enkelt går ihop?

För det finns inge brumm hos en kompis med det försteget.

Hade tidigare ett tact-försteg och då fanns heller inge brumm.

mvh magnus

Guest johan
Posted

Har du kollat att koppla försteget utan jord än ?

Posted
Provade att ta ur rca-kablarna från steget vips brummet borta.

Nu avancerar vi kraftigt... :D Hade liknande brum med långa RCA-kablar (mikrofonkablar från Jenving) och ett äldre single-ended försteg på Classé CA-400. Balanserat är det inga problem.

Posted

Japp det gör vi sista att göra nu är vänta och

låna ett nätfilter och får se om det försvinner annars får väll byta försteg

synd för funkar kanon bra med krell-steget.

återigen taksam för alla svar :)

mvh magnus

Guest johan
Posted

Jag skulle tro att du behöver en skiljetrafo inget nätfilter.

Guest johan
Posted

Jag blandade ihop saker o ting :blush Du hade ju kollat att ha slutsteget enbart kopplat till högtalarna o du fick brum ändå.

Nu kommer en fråga som kanske redan är besvarad. :blush

Ha slutsteget enbart kopplar till högtalarna , inget försteg inblandat. Prova sedan olika uttag o hör om brummet ändrar sig

Om det gör det , kolla då att köra slutsteget utan jord o hör efter.

Brummar/väsnas trafon i slutsteget ?

Posted

johan:vi har kommit fram till att det inte var slutsteget pga timbres inrådan

jag provade aldrig att dra ur rca-kablarna från försteget och då visade det sig

att brummet försvann.

Posted

Hej

Har ett liknande brum ljud från mina högtalare. Hörs inte när musiken börjar. Ljudet går igång direkt när jag slår på försteget (John Shearne PhaseI) och ökar något när jag slår på slutsteget (Primare A32). Alltså tvärtom problem ;) .

Har av inrådan från min lokala återförsäljare kommit fram till att ett byte av försteg är det bästa eftersom det finns för- och slutsteg som jobbar ihop dåligt.

Även kabeltypen mellan förstärkarna gjorde skillnad hos mig.

Hälsningar

Peter

Guest johan
Posted

Knepigt problem då det försvinner helt när slutsteg/försteg är ihopkopplade men försteget är avstängt.

Samtidigt som ojordat försteg inte hjälper , då hjälper inte skiljetrafo iaf

Posted
Knepigt problem då det försvinner helt när slutsteg/försteg är ihopkopplade men försteget är avstängt.

Samtidigt som ojordat försteg inte hjälper , då hjälper inte skiljetrafo iaf

Som jag kan se det ligger problemet i vilka för- och slutsteg man kopplar ihop. Lånade ett Primare PRE30 och problemet försvann oavsett vilken kabel jag hade emellan. Kopplade även in mitt gamla John Shearne Phase I dual monoblock och problemet minskades radikalt men inte till "0". Hörde i mitt fall att John Shearne hade ett "högt tomgångsljud, ett slags rörljud". Vad nu det betyder eftersom det finns inga rör i.

Den största skillnaden var ändå när jag bytte från Monster M550 till harmonic Tech Precision kabel. Vilket oljud! :o:dead: Trodde att högtalarna skulle gå sönder.

Har beställt ett Audionet PRE 1 G2. Återkommer om ljud/oljud... :mm: :evil:

Hälsningar

Peter

Posted

Ja det verkar som det har varit fler som haft samma bekymmer.

Så det blir nog bäst i att byta ut försteget mot ett annat.

Känns som ett krell vore bra då :cool: bör vara kompatibel med steget :D

Posted

Brummet ökar inte i relation till hur hög volym du har :?:

Har du provat att vända nätkontakten till endast det ENA försteg eller slutsteg :?:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...