staffann Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 Eftersom en av mina favoritskivor är Mark Knopflers Shengri-la tänkte jag införskaffa mer musik av honom. En het kandidat är Ragpickers dream. Faktum är att jag redan tjuvlyssnat lite på denna i mp3, och musiken i sig kan jag inte klaga på! Men hur är ljudkvaliteten? På Shengri-la, som också är en HDCD, tycker jag den är mycket bra. Är det likadant här? Quote
MatsE Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 Hej Staffan Ljudkvaliteten är minst lika bra, så du kan lugnt köpa den. Hälsningar Mats Quote
Matrixen Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 Jag har hört ragpickers dream och inte shangri la. Ragpickers var lite för mycket folk och country för mig. Vad kan man förvänta sig av Shangri la vad gäller musikstil? Hoppas det är ok att twista tråden lite? Quote
AudioPega Posted June 2, 2006 Posted June 2, 2006 Hej Har flera skivor med Mark Knopfler. Tycker att The Ragpickers dream" är en av de bättre (eller bästa). Ljudkvaliten är lika bra som Shangri-La. Personligen tycker jag "The Ragpick...." är en bättre skiva. Lyssna även på "golden heart" och "Sailing to Philadelfia". Hälsningar Peter Quote
staffann Posted June 2, 2006 Author Posted June 2, 2006 Shangri-la är inte country och folk, så du kan vara lugn! Jag är inte bra på att beskriva musik, men den är ganska laid-back men med en härlig attityd. Det är en skiva som kanske bara känns ok vid första lyssningen, men den växer. Oj, vad den växer! Jag gillar också texterna, som är lite roliga. En låt som handlar om McDonalds, en om Elvis, en om Bush och Bush, en om en tungviktschampion och en om att fly till Paraguay med pengarna. Det är spännvidd det! Tack för svaren om ljudkvaliteten. Det verkar som att det blir ett inköp! Tack också för tipsen om de andra skivorna. Quote
Timbre™ Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Shangri-la är inte country och folk, så du kan vara lugn! Ett album med mycket country och steel guitar :cool: är Neck and Neck som består av lika delar Mark Knopfler och Chet Atkins. Köpte det mest av samlarskäl men det visade sig vara en riktigt kul skiva med bra ljudkvalitet. Alla låtar är kanske inte lika medryckande men t.ex. There'll Be Some Changes Made svänger ordentligt och känns väldigt spontan... Quote
staffann Posted June 10, 2006 Author Posted June 10, 2006 Intressant med Neck and Neck, den hade jag ingen koll på! Hur är den nya duett-plattan med Emmylou Harris? Både intresserad av det musikaliska resultatet och ljudkvaliteten. Den första reaktionen på det lilla jag hört var att det inte slog gnistor, men jag har kanske fel? Quote
Timbre™ Posted June 10, 2006 Posted June 10, 2006 Är det George Bush ja ser på skivan?? Kan man tro. Fanns det inte en Bushlåt på Shangri-La... Quote
Guest om.s Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 Eftersom en av mina favoritskivor är Mark Knopflers Shengri-la tänkte jag införskaffa mer musik av honom. En het kandidat är Ragpickers dream. Faktum är att jag redan tjuvlyssnat lite på denna i mp3, och musiken i sig kan jag inte klaga på! Men hur är ljudkvaliteten? På Shengri-la, som också är en HDCD, tycker jag den är mycket bra. Är det likadant här? Kanskje litt på siden av spmét, men denne låter også meget godt på vinyl, om man er i den situasjonen at man kan spille det. Synes selv at skiva er god, til å være MK, jeg er nok ikke den store fan men denne skiva liker jeg, men nytes best på vinyl Apropo den siste med MK og Emmylou Harris, så finner jeg mer musikalskt behag i å sette på "Wrecking ball" med EH, mao den (MK&EH) blir nok til å samle mer støv her hjemme enn den kommer til å bli spillt. mvh Quote
plundin™ Posted June 12, 2006 Posted June 12, 2006 Apropo den siste med MK og Emmylou Harris, så finner jeg mer musikalskt behag i å sette på "Wrecking ball" med EH, mao den (MK&EH) blir nok til å samle mer støv her hjemme enn den kommer til å bli spillt. helt enig! All the roadrunning känns en smula dansbandstrist... En klar stövsammlare, Wrecking Ball däremot snurrar ofta! Kan annars rekomendera två bra Chet Atkins album (Atkins är ju höjdpunkten på Neck and Neck...) Chester and Lester (RCA 1976) med Lester Paulsfuss (Aka Les Paul) Almost Alone (Columbia 1996) Lite OT, men ändå riktiga gitarrlegender! /ptr Quote
staffann Posted June 25, 2006 Author Posted June 25, 2006 Har nu till slut beställt neck and neck, ragpickers dream och wrecking ball, men hoppade All the roadrunning. Ska tack för hjälpen! Quote
DODGE.RJ Posted July 4, 2006 Posted July 4, 2006 En annan utgåva med Mark Knopfler/Dire Straits är deras Brothers in arms i XRCD utgåvan. Gämfört orginalet med denna och kan lova ett mycket trevligt ljudlyft. Finns att köpa på www.svalander.se Quote
Timbre™ Posted July 4, 2006 Posted July 4, 2006 Den verkar spännande för SACDn var väl egentligen ingen höjdare. Originalet (den icke remastrade alltså) tycker jag är trevlig men det är utan att ha hört XRCDn. Quote
staffann Posted July 8, 2006 Author Posted July 8, 2006 Jag har tyvärr bara den remastrade, och den är ingen höjdare! Låter bara tråkigt (ljudmässigt alltså). Bör undvikas. Quote
erik_n Posted July 1, 2008 Posted July 1, 2008 Är inte heller helt såld på All The Roadrunning. Jag tycker det är synd att Emmylou inte får det utrymme hon förtjänar. Det blir mer av en ren Mark Knoplerskiva med backup av Emmylou Harris än en duettskiva. Den har dock några trevliga spår där i synnerhet spår 2: "I dug up a diamond" och spår 12: "If this goodbye" sticker ut ordentligt som högklassiga duetter, både vokalt och instrumentalt. Hade hela skivan hållt den kvaliteten hade den använts mycket flitigare. Håller med om att XRCD-utgåvan av Brothers In Arms håller en mycket hög ljudkvalitet, jag har dock inte jämfört med originalet, varken på LP eller CD. Mvh Erik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.