Jump to content

HiFi-hokus-pokus, eller?


-PG-

Recommended Posts

Hej alla ljudentusiaster!

Vad är "HiFi-hokus-pokus" och vad kan man egentligen höra???

Jag gör en liten undersökning på vad ni som är mer hemma i HiFi-djungeln egentligen tycker, tror och vet om HiFi. Det är ett PDF-formulär (en A4) som man helt enkelt kryssar i elektroniskt och en knapp som sänder tillbaks via e-mail. Tar mellan 1-2 min.

Jag pluggar på Linköpings universitet och har valt att göra en undersökning i denna mycket intressanta bransch :) Jag är själv ljudintresserad och har märkt att det verkar råda många delade meningar om ljudåtergivning. Mycket handlar naturligtvis om personlig smak...

Många av frågorna är väldigt förenklade och inte så nyanserade. Detta är mest för att göra frågorna lite svårare att svara på och inte så självklara, men försök så gott det går.

Ha så kul!

Klicka här --> http://www.cyd.liu.se/~parri339/HiFi.pdf

(Använd knappen "Submit by E-mail" för att skicka ditt svar)

Jag återkommer med ett (kanske väldigt intressant) inlägg så fort jag fått tillräckligt med svar för att kunna dra några slutsatser :-)

Tack för Er tid!

//Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej alla ljudentusiaster!

Vad är "HiFi-hokus-pokus" och vad kan man egentligen höra???

//Pär

Ursäkta min petighet... Men lite motfrågor/kommentarer kanske få plats här?

Vad ger renast ljud från samma trevägshögtalare? (Förutsätt lämpliga filter i båda fall)

Skall man se "renast" som distortion-kopplat eller även tonkurveavvikelse?

Vilket av följande har störst betydelse om man sitter still på en lyssningsplats?

Båda två (off axis och fas) kan vara så illa att det blir direkt dåligt. Här hade jag behövt något mer konkret för att kunna jämföra mot varandra. Hur ställs till exempel 2 dB's förlust off axis i förhållande till vilken fas-olinjäritet? 180 grader fel kan ju å andra sidan släcka ut ljudet fullständigt (vid ex delningsfrekvensen) och hur dålig spridning skulle det då motsvara?

Vill du själv mäta upp ditt system i hemmiljö för att få det elektroniskt optimerat?

Skall man mäta upp rummet akustiskt för att få det elektriskt optimerat? :)

No offence...

Link to comment
Share on other sites

Jag stämmer in i den allmänna klagokören och känner att det finns en risk att frågornas beskaffenhet

och inbördes ordning kommer att ge den sortens svar som frågeställaren önskade. Lite nervöst undrar

jag om handledaren till detta projektarbete (examensarbete?) har varit med och avlusat frågorna för att

kunna erhålla användbara svar. Om så är fallet är det tämligen tragiskt. Om inte borde detta ske.

Hursomhelst är det kul att nogon bemödar sig med att försöka få statistik och söka samband bland

hifi-entusiasters åsikter, värderingar, beteende och erfarenheter. Däremot vore det på sin plats att

ha en seriös enkät...

Jag känner på mig att det finns en koppling till någon intresseorganisation eller liknande...

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har fått liknande indikationer från väldigt många. Inser att undersökningen inte är av SCB-klass. Då jag inte har resurser att ge någon ersättning till de som svarar tror jag dock att det är bättre med en A4-sida som många svarar på mer eller mindre på skoj, än en 10-sidig "riktig" undersökning som ingen orkar svara på alls utan att få två biobiljetter. Inser att många av frågorna skulle behöva en betydligt mer omfattande bakgrund för att säkerställa att alla uppfattar dem lika.

För att göra en riktig vetenskaplig undersökning måste man dels ha någon typ av slumpmässigt urval, eller i alla fall god kontroll på sitt urval. Ljudmänniskor är ju lite svåra att hitta annat än på sånna här forum, så redan här är det i alla fall kört eftersom jag valt vilka jag ska fråga. Dessutom behöver man en betydande mängd svar för att få någon statistisk säkerhet, vilket troligen även det blir svårt.

Här finns antagligen medlemmar som inte har mer erfarenhet än sina egna ljudupplevelser, medan vissa av medlemmarna jobbar i branschen och dessutom har utbildning på området, d.v.s. väldigt god koll. Gemensamt för medlemmarna på detta forum är dock att alla represeterar gruppen HiFi-användare, oavsett hur mycket man egentligen kan på området. Undersökningen kan ge intressanta indikationer på vad användare tror, tycker och "vet" om HiFi. Det är inte tänkt som någon vetenskaplig undersökning, utan tanken är snarare att försöka hitta kopplingar eller motstridigheter till vetenskapliga artikar på området. Vissa kopplingar kanske också kan göras till vad branschen försöker förmedla i marknadsföring o.s.v. Ev. hittas inga kopplingar alls, men då får ni i alla fall ett roligt inlägg på vad medlemmarna svarat på denna hårt förenklade undersökning.

Kryssa på nu och tolka frågorna så gott det går så återkommer jag med "facit" lite längre fram ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har fått liknande indikationer från väldigt många. Inser att undersökningen inte är av SCB-klass. Då jag inte har resurser att ge någon ersättning till de som svarar tror jag dock att det är bättre med en A4-sida som många svarar på mer eller mindre på skoj, än en 10-sidig "riktig" undersökning som ingen orkar svara på alls utan att få två biobiljetter. Inser att många av frågorna skulle behöva en betydligt mer omfattande bakgrund för att säkerställa att alla uppfattar dem lika.

Jag klagar på varken kortheten eller längden på frågeformuläret utan istället på själva frågornas formulering och tillhörande svarsalternativ.
Link to comment
Share on other sites

Jag klagar på varken kortheten eller längden på frågeformuläret utan istället på själva frågornas formulering och tillhörande svarsalternativ.

Håller med Engelholm Audio till 110% ;)

Link to comment
Share on other sites

:D;)

Nu när paranoian har fått mala på känner jag mig sugen på att sticka ut hakan och säga:

Å tusan! Skall INO komma med en flerkanalsförstärkare med inbyggda delningsfilter och rumskorrektion?

Jag har förmodligen fel, men om jag har rätt... kom ihåg var ni läste det först!

Link to comment
Share on other sites

Nu när paranoian har fått mala på känner jag mig sugen på att sticka ut hakan och säga:

Å tusan! Skall INO komma med en flerkanalsförstärkare med inbyggda delningsfilter och rumskorrektion?

Jag har förmodligen fel, men om jag har rätt... kom ihåg var ni läste det först!

Tror du har helt fel för offentliga LTS uttalanden och frågeställanden brukar vara mer precisa än dessa.
Link to comment
Share on other sites

Äsch, nu får nu ge er! Det här var ju intressant. Kul med undersökningar, jag ser fram mot svaren. Håller iofs med Engelholm att frågorna kunde göras lite tydligare. Sen funkade inte formuläret klockrent för mig (kryss försvann trots att de var i olika kategorier).

Jag ser fram mot resultatet, åtminstone som ett intressant diskussionsunderlag. Jag förstår inte Wintermutes LTS-paranoia eller sladds insinuanta inlägg...

Link to comment
Share on other sites

Äsch, nu får nu ge er! Det här var ju intressant. Kul med undersökningar, jag ser fram mot svaren. Håller iofs med Engelholm att frågorna kunde göras lite tydligare. Sen funkade inte formuläret klockrent för mig (kryss försvann trots att de var i olika kategorier).

Jag ser fram mot resultatet, åtminstone som ett intressant diskussionsunderlag. Jag förstår inte Wintermutes LTS-paranoia eller sladds insinuanta inlägg...

Insinuant?

jag har gått 4,5 år på universitet och detta är delvis ren smörja och som helhet oanvändbart.

Hoppas det var mindre insinuant.

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Har fått in runt 50 svar nu så jag har börjat kolla lite om jag ser några roliga mönster. Tar lite tid att sammanställa dock. Kul att detta skapat sån diskussion i alla fall =)

Den tydligaste slutsatsen hittills är i alla fall att ju mer man vet om ämnet, desto känsligare verkar det vara att svara på frågorna ;)

Kul att ni har lite teorier om bakomliggande företag etc. också. Ni som tror att något företag eller liknande letat reda på en ljudintresserad kille som har en e-mailadress som slutar på student.liu.se och sedan gör en (enligt många) dålig undersökning - ni behöver ju inte svara på enkäten =)

Ett stort tack till alla som svarat! Återkommer strax med lite fler slutsatser =)

//Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Har fått in runt 50 svar nu så jag har börjat kolla lite om jag ser några roliga mönster. Tar lite tid att sammanställa dock. Kul att detta skapat sån diskussion i alla fall =)

Den tydligaste slutsatsen hittills är i alla fall att ju mer man vet om ämnet, desto känsligare verkar det vara att svara på frågorna ;)

Kul att ni har lite teorier om bakomliggande företag etc. också. Ni som tror att något företag eller liknande letat reda på en ljudintresserad kille som har en e-mailadress som slutar på student.liu.se och sedan gör en (enligt många) dålig undersökning - ni behöver ju inte svara på enkäten =)

Ett stort tack till alla som svarat! Återkommer strax med lite fler slutsatser =)

//Pär

"Den tydligaste slutsatsen hittills är i alla fall att ju mer man vet om ämnet, desto känsligare verkar det vara att svara på frågorna ;)"

jag undrar hur du drog denna tydliga ;) slutsats?

Det kan ju ge en vink om hur svaren kommer att bearbetas...

Själv har jag system utan kablar, helt digitalt och med SACD-pick-up i delningsfiltret.

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Har fått in runt 50 svar nu så jag har börjat kolla lite om jag ser några roliga mönster. Tar lite tid att sammanställa dock. Kul att detta skapat sån diskussion i alla fall =)

Den tydligaste slutsatsen hittills är i alla fall att ju mer man vet om ämnet, desto känsligare verkar det vara att svara på frågorna ;)

Kul att ni har lite teorier om bakomliggande företag etc. också. Ni som tror att något företag eller liknande letat reda på en ljudintresserad kille som har en e-mailadress som slutar på student.liu.se och sedan gör en (enligt många) dålig undersökning - ni behöver ju inte svara på enkäten =)

Ett stort tack till alla som svarat! Återkommer strax med lite fler slutsatser =)

//Pär

Gillar inte ledande frågor som man inte kan svara på. Ta den där med krell vs 3 x NAD. Jag gillar inget av dessa lösningar, vad fan skall jag svara då.

En del lite löjliga tekniska allmäna frågor , aktivt delningsfilter vs passivt osv. Går inte att svara på beror helt på vilken utrustning det är.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Gillar inte ledande frågor som man inte kan svara på. Ta den där med krell vs 3 x NAD. Jag gillar inget av dessa lösningar, vad fan skall jag svara då.

En del lite löjliga tekniska allmäna frågor , aktivt delningsfilter vs passivt osv. Går inte att svara på beror helt på vilken utrustning det är.

Många har klagat på Krell-vs-3xNAD-frågan, ännu fler har helt enkelt valt "Vet ej" men en tydlig majoritet av de som svarat på någon av de två tror mest på Krell-systemet. Eftersom frågan uppfattats som skit kan man ju helt enkelt strunta i den. Många av de andra kan nog vara intressantare att titta på. Dagarna har varit för soliga för att sitta framför datorn, men jag återkommer...

Link to comment
Share on other sites

Många har klagat på Krell-vs-3xNAD-frågan, ännu fler har helt enkelt valt "Vet ej" men en tydlig majoritet av de som svarat på någon av de två tror mest på Krell-systemet. Eftersom frågan uppfattats som skit kan man ju helt enkelt strunta i den. Många av de andra kan nog vara intressantare att titta på. Dagarna har varit för soliga för att sitta framför datorn, men jag återkommer...
Ja det blir intressant att se vad du kan dra för slutsatser utifrån denna test.
Link to comment
Share on other sites

Ja det blir intressant att se vad du kan dra för slutsatser utifrån denna test.

"Eftersom frågan uppfattats som skit kan man ju helt enkelt strunta i den."

Det är en gammal välkänd metod för att

1) få svar på en frågeställning

2) veta att man fått svar på vad man egentligen frågar efter

3) för att inte tala om det viktiga i att kunna återupprepa undersökningen för att säkerställa gitlighet på resultatet

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...