gbghenke Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Hej på er. Jag håller gradvis på att byta ut nästa hela min hemmabio anläggning hemma till en dedikerad 2-kanals musiklyssningsanläggning. Jag har slängt ut mina gamla canton högtalare och skaffat nya B&W högtalare som jag gillar. Nu kommer dock det jobbiga, byta ut elektroniken. Jag är för tillfället på jakt efter ett 2-kanals försteg med rör. Eftersom jag inte är en rik man men ändå vill åt det där sköna rör ljudet (lyssnar mycket på jazz, blues och liknanade) så har jag tittat på Meixing Ming Da MC-7R vilket man kan få för 3100 inkl frakt + tull/moms via import. Min egentliga fråga är väl om det finnes andra försteg som kan konkurrera mec MC-7R i ljudkvalitet samt prisvärdhet, jag är inte främmande för att pilla lite själv (byta kondningar, rör etc) eller importera från något främmande land. Som källa hade jag tänkt mig att använda Jolida JD100S i framtiden. Mvh Henrik Olsson / Frölunda Quote
wintermute Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Hallå och välkommen till Sveriges trevligaste Audioforum! En vanlig uppfattning är att B&W-högtalare (speciellt de med basreflex) behöver mycket ström för att inte spela dallerbas. Om så är fallet, är inte billiga rörförstärkare det uppenbara valet. Med andra ord: provlyssna! Vilka högtalare är det du har köpt? Mina N805 var inte riktigt tighta när de matades med en Linn INTEK, med 2x40 W, utan började spela begriplig bas först med ett Rotel 991. Quote
gbghenke Posted May 31, 2006 Author Posted May 31, 2006 Hej på dig. Tack för välkommnandet! Det är DM602S3 högtalare ståendes på Soundstyle X122 stativ jag införskaffat. Jag tyckte de lät mycket bra till det priset de kostar så därav slog jag till på dessa. Jag har tidigare i mitt liv haft H/K hemmabioreceiver samt stora Canton golvare, bytet till B&W stativarna var ett stort lyft för min del. Mvh Henrik Quote
Timbre™ Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Kan tyvärr inte svara på förstegsfrågan men din kursändring mot tvåkanal tycks bli allt vanligare. Har vi en retrotrend på gång... Quote
Martin Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Man kan göra som mig, köra båda två, funkar kanon. Kör en separat 2-kanalsförstärkare sen en 7.1 reciever. När jag ser på film sätter jag 2-kanalen på en given volym, väljer "aux" som jag har kopplat från pre-out på recievern.. funkar hur bra som helst! Quote
McEnroe Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 Den här kanske!!! http://www.audioweb.com/Ad/AdInfo.asp?adid=161383 Har mkII själv.Men kina är svårslaget Quote
Recommended Posts