eziair Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Hejsan, Jag har en H/K avr 7500 som jag funderar på att sälja, tänkte satsa på en htpc som försteg och ett 6 kanlig Rotel som rent effekt steg. Kommer detta att fungera över huve taget ? eller funkar det fast inte så bra eller vad då ? eller gör jag rent av bort mig om jag byter system som jag tänkt Htpc´n tänkte jag bestycka med ett Creative X-Fi Platinum... Tyck gärna till Mvh Tomas Quote
Engelholm Audio Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Hejsan, Jag har en H/K avr 7500 som jag funderar på att sälja, tänkte satsa på en htpc som försteg och ett 6 kanlig Rotel som rent effekt steg. Kommer detta att fungera över huve taget ? eller funkar det fast inte så bra eller vad då ? eller gör jag rent av bort mig om jag byter system som jag tänkt Htpc´n tänkte jag bestycka med ett Creative X-Fi Platinum... Tyck gärna till Mvh Tomas Hej Tomas, Inte mitt område till 100% detta, men jag blir ju nyfiken på exakt vilket Rotel-steg du tänkt dig (gärna en länk)!?? Det kan ju vara ide att köpa 2 st 3-kanalare istället eller rent av 3 st 2 kanalare så har du större flexibilitet. Du bör även kunna ta pre out från HK'n till externa slutsteg. Kan du låna ett Rotelslutsteg kan ju detta vara ett första test för att bygga lite erfarenhet och intryck. Quote
eziair Posted May 31, 2006 Author Posted May 31, 2006 jag hade tänkt en Rotel rmb 1075 ny med full garanti för 9700:- Jag såg en annan Rotel men den var digital tror jag, slimmad var den i allafall HK´ns fall är storleken den får inte plats nånstans. och jag vet inte om 1075´an är så mycket mindre heller men halva nöjet är ju att köpa nytt Apan blir ju tokig i allafall Jag är helt öppen för förslag här, men min budget ligger väl runt 10 000 // Tomas Quote
Timbre™ Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Hejsan Tomas! Vi flyttar över tråden till Hififorum så länge. Skulle du sälja H/K:n kan du ju alltid köra en separat annons i annonsavdelningen. //Timbre Quote
eziair Posted May 31, 2006 Author Posted May 31, 2006 Hejsan Tomas! Vi flyttar över tråden till Hififorum så länge. Skulle du sälja H/K:n kan du ju alltid köra en separat annons i annonsavdelningen. //Timbre OK sorry om det blev lite offtopic... någon som kan det här med htpc och har lust att hjälpa en gammal stereofil ? var på arken mässan -93 men legat av mig sedan dess... fick ett åter fall på hösten för 2 år sedan och köpte då ett par Mirage OM-7 som jag senare sålde och köpte Airbrush prylar, idag jobbar jag med detta så jag ångrar inget. Jag innbillar mig att det ska funka med htpc som försteg och att det kan låta hyffsat åtminstone... men jag har inga garantier då jag inte vet eller sett någon liknande annläggning... Har fortfarande inga frontar men baktill sitter ett par omni 60 och som center en omni cc från Mirage... jag gillar inte iden med en liten sweetspot. Omni polärt är inget jag rekomenderar Musikälskare då vissa ljud hammnar långt upp väggen medans resten ligger lite överallt. Det här med hifi kan för mig gå till överdrift, jag ser ingen annlednig att köpa kablar för en årslön eller liknande utan lite lagon kan jag lägga ner, lite mer än en vanlig svenson... okej då kanske lite till så all hjälp är välkommer // Tomas Quote
Kero Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag tror den här frågan kan passa bättre på något annat forum, mitt förslag är component.se eller minhembio.com. Det är s.a.s lite mer deras område än euphonia där det finns mycket kompetens men kanske inte innom just detta område. Jag har oxå nånstans i huvudet att det här har diskuterats på compoent ganska nyligen. Ang Rotel 1075 så är det ju ett 5-kanals slutsteg, du skriver i första inlägget att du vill ha ett 6-kanals. Quote
perra_e Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 Det går helt klart att få till otroligt bra lösningar med HTPC, men tyvär som alltid, smakar det så kostar det. Och det kostar både tid och pengar. Det creative kort som du funderade på att använda som försteg skall fungera alldeles utmärk men det krävs betydligt mer än så om det skall bli riktigt bra. För det första så måste man få tyst på PC'n. Skall man lysna på musik blir man tokig om den låter för mycket. För det andra så är det en djungel med program och drivrutiner, men är man van vid datorer och har tid så är det egentligen inte så svårt, men man måste lägga ganska mycket tid innan man har en lösning som fungerar bra. På Minhembio finns det väldigt mycket kunskap om HTPC. Där kan man hitta det man behöver. Lycka till om du går den här vägen. Det är kul om man gillar teknik och det går att få till väldigt bra lösningar, men som sagt det är inte helt gratis om det skall bli riktigt bra. Quote
eziair Posted June 1, 2006 Author Posted June 1, 2006 Tackar för engagemanget boys... jag provar på annat häll Tomas Quote
Engelholm Audio Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 jag hade tänkt en Rotel rmb 1075 ny med full garanti för 9700:- Jag såg en annan Rotel men den var digital tror jag, slimmad var den i allafall HK´ns fall är storleken den får inte plats nånstans. och jag vet inte om 1075´an är så mycket mindre heller men halva nöjet är ju att köpa nytt Apan blir ju tokig i allafall Jag är helt öppen för förslag här, men min budget ligger väl runt 10 000 // Tomas Mmm...jag tror ju på "egen erfarenhet" vilket skall tolkas som att jag rekommenderar dig att engagera dig så pass att du lånar hem tänkt slutsteg och använder HK'n som försteg. Trivs du med det ljudet är det en bra grund att gå vidare ifrån! Kanske kan det vara ide att bränna mer pengar per kanal, teoretiskt bör du få bättre kvalite i 3 kanaler för samma peng som för 6 kanaler. Bränn kvaliten på frontarna + center. Quote
eziair Posted June 2, 2006 Author Posted June 2, 2006 Aha nu fattar jag varför du ville dela upp kanalerna på flera steg, och det verkar inte så dumt.. center och front vill man ju ha kraften som du säger... Tackar // Tomas Quote
Engelholm Audio Posted June 2, 2006 Posted June 2, 2006 Aha nu fattar jag varför du ville dela upp kanalerna på flera steg, och det verkar inte så dumt.. center och front vill man ju ha kraften som du säger... Tackar // Tomas Happy to help! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.