Jump to content

Ljudet av en svart CDR

freann

Recommended Posts

I fredag hamnade jag i en spontandemo av svarta CDR-skivor kontra original-cd. Skivorna kommer från www.svalander.se/shoppen/cdr.htm. Originalet var Sade - Stronger than Pride, remastrad år 2000. Skivan var kopierad och bränd via dator. Anläggningen var för mig i det närmaste okänd, men höll bra klass.

Var det skillnad? Ja, definitivt. Tre saker märktes direkt - diskanten, rytmen och transienterna. Med den svarta kopian kändes det som att ett digitalt dis hade lyfts bort. Vissa synt-slingor som kändes en aning påträngande i originalet, fick plötsligt mening tonalt och inte minst rytmiskt. Det blev lättare att hitta och följa rytmerna i melodin. När "diset" förvann blev också rumskänslan tydligare i mellanregister och diskant. Transienterna upplevdes först en aning för mjuka, men efter ett tag kom det inkännande leendet - det är ju så de faktiskt låter. Originalet upplevdes ha tillspetsade transienter, det var svårade att höra skillnad på olika tillslag. Det lät helt enkelt mer analogt.

Är alltså kopian bättre än originalet? Ja, såtillvida att bäraren av den digitala informationen, själva skivan, är optiskt bättre för avläsning i en cd-spelare. Själva informationen i sig, ettorna och nollorna, är ju identisk...

Nå, hur lång tid skulle det alltså ta för mig att överför min skivor till svarta kopior...

/Freann

Hur gjordes kopieringen? Beskriv gärna hur kopian framställdes och med vilken utrustning kopieringen gjordes.

Jag skall inte avfärda detta förrän jag lyssnat, men om det är bara bättre än vanlig "CD-R-kopiering-på-dator-med-Nero" så är det mycket intressant.

Alltså: Beskriv processen!

MVH / stargazer

Freann, kom in till HifiArt och gör en kopia på den nya HHb brännaren som kommit in och så ska du använda deras egna guld/audio skivor..där ska du se vilken skillnad det kan bli med en bra brännare och skivor....

/Martin

Ps. hemsidan ser kanon ut, klart snyggast i branchen !!! :D

Minns inte exakt, men troligen rippat till aiff via iTunes på mac, sedan brännt via ett brännarprogram som ingår i ett professionellt musikprogram (glömt vilket, alltså inte Toast). Brännt i 1x hastighet.

Personligen tror jag inte att den upplevda skillnaden ligger i hur kopieringen gick till, utan i den svarta skivans optiska egenskaper. Den är helt enkel mycket bättre på att dämpa ströljus och reflektioner från laserns eget ljus.

Hmm...intressant. Det är fjärde kopian (presenter till bekanta) en jobbarkompis har gjort direkt från ett program på hårddisken till Kodak CD-R Ultima 80 av en skiva som heter AudioStax Dummy Head Recordings.

Ovansidan är gräddvit med svart text och originalet är en vanlig silverskiva. Har haft svårt att ta till mig detta, men kopian är faktiskt bättre... :o

>Minns inte exakt, men troligen rippat till aiff via iTunes på mac, sedan brännt via ett brännarprogram som ingår i ett professionellt musikprogram (glömt vilket, alltså inte Toast). Brännt i 1x hastighet.

Skall man bränna, så bör man göra det i 2x hastighet.

Skivan blir för varm vid 1X. då detta är för långsamt.

2x hastighet - ytterligare en parameter..!

Jag tänker köpa ett paket av Svalander och "bränna svart" ett tag. Testa och dela med er av erfarenheterna! Kostnaden är ju, för en gångs skull, inte överväldigande.

Brasklapp: det finns tydligen DVD/SACD-spelare som har problem med svarta CDR. Sonys 9000-modell är tydligen en av dem.

De större och seriösare brännarna kanske har nån form av kylning mot skivan. Har läst någonstans vilken temperatur som skivan hade vid bränning, men kommer inte ihåg det nu.