Mattias Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Tillfällig rea på skivor av Köpställe: Megastore Hittade denna gamla goa utgåva på sista Stockholmsresan, en sann glädje. Två skivor i en. Såhär i efterhand måste jag erkänna att jag föredrar ovanstående framför nyutgåvorna av samma musik. Nyutgåvorna /Mattias Quote
Mattias Posted May 25, 2006 Author Posted May 25, 2006 Jan Johansson & Svend Amussen - Jazz på ungerska Någon som har erfarenheter av denna? Är lite nyfiken på den... /Mattias Quote
plundin™ Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Har hela settet på 40 år gammal vinyl, lyssnade på just "Jazz på Ungerska" härromdagen. Vad vill du veta, min vinyl är fortfarande "tyst" efter alla år som jag spelat den på diverse olika gramofoner. Musikaliskt, det svänger men är kanske en smula akademiskt om man ser det som folkmusikinspirerat, men det är väll alla Jan Johanssons Jazz-i-Vadmalskivor. Har man hört en JJ platta vet man kan vänta sig av nästa, det är igentligen bara melodimaterialet som skiljer; Svend Assmusen är som vanligt benådad när han leker på fiddlan! Om ljudet på dom remastarde CDna kan jag inget säga, för mej är Jan Johansson vinyl och sena sommarnätter och Östersjöns vågskvalp i bakgrunden.. Mmmm, snart är det sommar! /ptr Quote
gcs Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Jag har också flera av JJ:s skivor på vinyl från 60-talet, men jag har också samtliga på CD. Jag jämförde den gamla CD versionen "Jazz på svenska" med den nya. Den enda skillnaden var att den senare var 2dB svagare.....men vad gör det eftersom dynamiken var samma. Quote
Mattias Posted May 26, 2006 Author Posted May 26, 2006 Blir att skaffa den Ungerska om inte annat för kombinationen av dessa musiker. /Mattias Quote
gcs Posted May 26, 2006 Posted May 26, 2006 Dom skivor som jag tycker är dom bästa med JJ är "Jazz på svenska, Jazz på ryska, Jazz på ungerska och Musik genom fyra sekler." Skivan "Barnvisor" med Bengt Arne Wallin och JJ är f.ö. inspelad i mono. Quote
Recommended Posts