FFrrEEddRRiiKK Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Har spanat in dessa lite, också eftersom en god vän köpte en "som grisen i säcken" (med 45 dagars returrätt) från Norge, och blev väldigt nöjd. Har också hört lite på dem, och tycker det bådar gott. Goda lovord från pressen verkar de ju också bli överösta med, så att det är bra produkter för pengarna behöver det kanske inte råda någon tvekan om. Har själv ett par QRS Luna Audiofil som spelar på väldigt bra, men av naturliga skäl räcker de inte riktigt till när det gäller det sista i botten, framförallt till film: Har haft ögonen på både Audio Pro (SUB B1.36 och ACE-BASS 2) och DLS Sub 3.10. Men så poppade denna PB10-ISD från amerikanska SVS upp: Någon som har några erfarenheter eller tankar omkring dessa, eller andra, att dela med sig? /Fredrik Quote
Engelholm Audio Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Tänk på att avlasta Lunorna om du ändå får stöd i botten. Annars ger det väldigt lite samt är väldigt svårt att integrera. Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted May 23, 2006 Author Posted May 23, 2006 Antar att du tänker på ditt Delo här? Läste om det, och det verkar ju intressant. Fast detta med att avlasta huvudhögtalaran, är inte det samma som att välja t ex "FRONT SP SMALL" och "LFE/BASS OUT SW", om man nu har ett surroundförsteg. Fast Delo kanske riktar sig i första hand till stereosystem med en integrerad SW, och inte surroundförsteg med t ex en "FRONT SP SMALL"/"LFE/BASS OUT SW" valmöjlighet? När man kopplar in en subba för övrigt, är då lågnivå generellt sett att föredra för 5.1, och högnivå för hi-fi? /Fredrik Quote
Engelholm Audio Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Antar att du tänker på ditt Delo här? Läste om det, och det verkar ju intressant. Fast detta med att avlasta huvudhögtalaran, är inte det samma som att välja t ex "FRONT SP SMALL" och "LFE/BASS OUT SW", om man nu har ett surroundförsteg. /Fredrik Samma mål men lite olika implementation. Fast Delo kanske riktar sig i första hand till stereosystem med en integrerad SW, och inte surroundförsteg med t ex en "FRONT SP SMALL"/"LFE/BASS OUT SW" valmöjlighet?Funkar bra både till stereo- och hemmabiosystem. Jag ser ingen principiell skillnad. När man kopplar in en subba för övrigt, är då lågnivå generellt sett att föredra för 5.1, och högnivå för hi-fi? Nej inte en, TVÅ basmoduler! Jag föredrar och rekommenderar därför att köra allt på lågnivå Men det finns ju som oftast två sidor och jag lyfter här fram Avantgardes åsikt: Avantgarde menar ju att man skall få med klangfärgen från toppsystemets förstärkare även i basen och därför är det att föredra med högnivå. Tillbax till mina åsikter igen: Där är nog grejjen att man oftast kör rörförstärkare (Single Ended Triod) och dom förstärkarna sätter ju minst sagt en egen klang på ljudet och då kan det säkert vara ide att ha samma klang i basen. Själv kör jag samma slutsteg i topp som botten och ser inte nått behov att färga ljudets klang eller bland förstärkare. Åsikterna går således isär...men jag har rätt! :evil: Quote
Ranefjord Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 (Single Ended Triod) och dom förstärkarna sätter ju minst sagt en egen klang på ljudet Är detta Acapellas eller din egen åsikt? Quote
Engelholm Audio Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Är detta Acapellas eller din egen åsikt? Jag spekulerar i att man OFTAST använder SET förstärkare till deras extremt känsliga hornhögtalare. I High Fidelity testades högtalarna för en tid sedan (några år) där HF skrev att man från Avantgarde sida resonerade i banor om att låta basen få samma klang som toppsystemet varför man rekommenderar högpass-signal. Basen är ju nämligen drivet intern transistorförstärkare på några hundra watt, vill jag minnas. Att SET förstärkare har en minst sagt egen klang trodde jag alla höll med om. Hur som helst låter dom oftast rätt olikt andra förstärkare. Hoppas det blev klarare, Ranefjord! Quote
Ranefjord Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Det är klarare. Blev givetvis förvånad då du skrev att du lyfte fram Acapellas åsikt. Att SET förstärkare har en minst sagt egen klang trodde jag alla höll med om. Tror gör man i kyrkan. Quote
eliot Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Jag spekulerar i att man OFTAST använder SET förstärkare till deras extremt känsliga hornhögtalare. I High Fidelity testades högtalarna för en tid sedan (några år) där HF skrev att man från Accapellas sida resonerade i banor om att låta basen få samma klang som toppsystemet varför man rekommenderar högpass-signal. De högtalarna som testades i HF var Acapella Violon (se min avatar) och de har inte så hög känslighet - endast 91dB/W/m - Även den strax större modellen Campanile har bara 92dB/W/m så man måste gå till de riktigt stora systemen (inträdesbiljett 1 miljon kr och mer ) som verkningsgraden blir i storleksordningen 100dB/W/m. Min handlare i Schweiz brukade använda subwoofer från REL och då använde han högnivåsignalen. Jag har inte hört ett sådant system men jag har för mig att ett system som en kund hade bestod av Acapella Violon drivna med Mark Levinson 33H och alltså med subwoofer från REL. Jag blev lovad att få lyssna på det systemet men tyvärr kom något emellan //Eliot PS. Jag tror jag får leta reda på artikeln i HF eftersom jag inte kommer ihåg att Acapella har haft någon åsikt om lågnivå vs. högnivåsignal till subwoofern.... Quote
Engelholm Audio Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Det är klarare. Blev givetvis förvånad då du skrev att du lyfte fram Acapellas åsikt.Såg att jag skrivit helt åt h---e fel och ändrade nu... Jag tog bara EN mening som jag tror är Avantgarde's mening utifrån vad jag mins från HF testet. Jag missade en radbrytning som troligen hade räddat oss från missförstånden. Quote
Engelholm Audio Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 De högtalarna som testades i HF var Acapella Violon (se min avatar) och de har inte så hög känslighet - endast 91dB/W/m - Även den strax större modellen Campanile har bara 92dB/W/m så man måste gå till de riktigt stora systemen (inträdesbiljett 1 miljon kr och mer ) som verkningsgraden blir i storleksordningen 100dB/W/m. PS. Jag tror jag får leta reda på artikeln i HF eftersom jag inte kommer ihåg att Acapella har haft någon åsikt om lågnivå vs. högnivåsignal till subwoofern.... Det test jag avser tar upp en högtalare med en känslighet runt 100dB. Jag tror du pratar om nått annat test... Quote
eliot Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 De enda Acapella högtalare som testats i High Fidelity är Acapella Violon 2001 - eller som de numera heter Acapella Violon MK III... Quote
Engelholm Audio Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 De enda Acapella högtalare som testats i High Fidelity är Acapella Violon 2001 - eller som de numera heter Acapella Violon MK III...Minns jag så galet? Skall se om jag kan hitta tidningen snabbt... Quote
Engelholm Audio Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Jag tänker på Avantgarde DUO Pro Coral Red käsnlighet 102 dB. Här skriver HF: Insignalen till subwoofern tas något överrraskande via ett par högtalarterminaler. Avamtgarde har valt en koppling med en skilljetrafo rö att man skall få med effektförstärkaren "fingeravtryck" i den total ljudbilden. Jag ändrar i alla mina (felaktiga) inlägg ovan. Sorry. Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted May 23, 2006 Author Posted May 23, 2006 Tack för alla tips och råd! /Fredrik Quote
overture Posted May 24, 2006 Posted May 24, 2006 Tänkte bara hänga på den här tråden om svsub. Jag har nämligen funderat på dem ett tag själv. Jag har dock noll koll på hur det skulle kopplas in i det stereosystem jag har. Mitt system består av en vanlig integrerad tvåkanalsförstärkare med två par högtalarutgångar och pre out. Hur gör man om man vill ha två subbor med i leken? Quote
Engelholm Audio Posted May 24, 2006 Posted May 24, 2006 Tänkte bara hänga på den här tråden om svsub. Jag har nämligen funderat på dem ett tag själv. Jag har dock noll koll på hur det skulle kopplas in i det stereosystem jag har. Mitt system består av en vanlig integrerad tvåkanalsförstärkare med två par högtalarutgångar och pre out. Hur gör man om man vill ha två subbor med i leken?Har din integrerade förstärkare "Mainin", dvs kan det gå som slutsteg? Quote
overture Posted May 24, 2006 Posted May 24, 2006 Har din integrerade förstärkare "Mainin", dvs kan det gå som slutsteg? Jag har en Arcam a80 som jag har ett "AV mode" då den agerar slutsteg om jag inte minns fel. Har inte kikat på detta på ett tag dock. Vad skulle det innebära? Quote
Engelholm Audio Posted May 24, 2006 Posted May 24, 2006 Jag har en Arcam a80 som jag har ett "AV mode" då den agerar slutsteg om jag inte minns fel. Har inte kikat på detta på ett tag dock. Vad skulle det innebära?Om jag tolkar dig rätt skulle du kunna köra med Delo mellan Pre Out och AV Mode på din integrerade förstärkare. Arcam'n skulle då driva dina front/topp-högtalare medan du kör på antingen inbyggt slutsteg i subbarna alt ett externt (extra) 2-kanalsslutsteg till basmoduler (som inte har inbyggda slutsteg). Det sista är - enligt mig - att föredra. I övrigt låter det som att det är Pre Out du skall använda till sub om du kör på det vanliga sättet med en subb och odelat till topparna. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.