Jump to content

Jorma i akustiktagen.

Timbre™

Recommended Posts

4 månaders väntan på några träburkar, jag ger snart fan i alltihop och tar hit någon annan som kan fixa det så att jag inte behöver be om ursäkt till mina gäster.

Mvh, Jorma

Det är inte första gången man hör folk som väntar otåligt på sina produkter från svanå... Svanå lär ju tappa många kunder på detta sättet. Jag var själv med en sambeställning där inte alla prylar kom med i leveransen = fördröjning + extra arbete för personen som höll i det hela.

• Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är inte första gången man hör folk som väntar otåligt på sina produkter från svanå... Svanå lär ju tappa många kunder på detta sättet. Jag var själv med en sambeställning där inte alla prylar kom med i leveransen = fördröjning + extra arbete för personen som höll i det hela.

Jag språkade med Mats på Arken o vi är en försvinnande liten bit tyvärr. Att han erbjuder sina tjänster är kalasbra men att inte kunna leverara även till enstaka kunder är inte bra. Men i sammanhanget utgör vi ingen stor bit utav hans budget ...........

Felet är hans underlevrantörer vilket jag trodde var fixat :angry:

Jag språkade med Mats på Arken o vi är en försvinnande liten bit tyvärr. Att han erbjuder sina tjänster är kalasbra men att inte kunna leverara även till enstaka kunder är inte bra. Men i sammanhanget utgör vi ingen stor bit utav hans budget ...........

Felet är hans underlevrantörer vilket jag trodde var fixat :angry:

Felet kan aldrig skyllas på underleverantörer. Jag skulle inte kunna göra det till mina kunder utan det är producenten som felar om han har underleverantörer som han inte kan lita på.

Absolut inte Jorma , ALLA kunder är viktiga !!

Det vart bara en förklaring varför det är som det är.........

Om han måste öka priserna för att leveranser ska kunna ske i tid/byte av underlevrantör då får han göra det. Det är alltid förjävligt att behöva vänta så som du har fått göra , dit rum är ju även ett demo rum för företaget.

• 1 month later...

Jag fick en leverans idag från Svanå och Matts har också förklarat för mig varför det har gått snett med leveransen. Jag förstår problemen lite bättre nu efter hans förklaring och i framtiden kommer dom att lägga upp ett lager för att få ut grejerna lite snabbare. Dom jobbar normalt med lite större rum än mitt och för att hålle priserna på en låg nivå så tillverkas det i mycket stora mängder i samma träslag/färg på en gång. Då jag ville ha ett lite udda träslag så tog leveransen lång tid.

När jag släpade in prylarna i mitt lilla vardagsrum, så såg jag att det här blir en match att ta med frugan.

Jag jobbade hela eftermiddagen för att ställa upp träburkarna och försöka kamouflera dom genom att ställa upp lite av hennes favoritblommor, favoritträflodhästar och en del övriga prydnadssaker på V6,orna När hon kom hem från jobbet idag hade jag ett gott vin som hon gillade och förklarade det fina i att uppställningsplatser för hennes prylar i vardagsrummet hade ökat med 100 % :)

Hon var helnöjd och så slutade denna saga och vi lever lyckliga i 7 år till eller hur det nu var :cool:

Idag har Claes Olsson från Eora Sound Engineerings varit här med sin mätutrustning och trimmat in akustikgrejerna i rummet. Det gjorde gott för välljudet och vad jag ser och hör så går det inte att nå så här långt utan mätningar och Clas gedigna erfarenhet att justera in burkarna rätt.

Det är 4 V6,or som var och en har ställts lite olika, beroende på vad mätningarna sa.

jag hade själv innan han kom labbat med diffusorerna med inbyggd dämning som var av 4 typer.

10 stycken mindre och en större burk som placerats bakom fåtöljerna ovanpå en på golvet liggande V6,a.

När jag först ställde upp dom som en mur så blev både ljus och ljud instängt och jag kände mig obehaglig till mods i rummet.

Jag labbade en del med dom och kom fram till att det var bättre att ställa upp dom oregelbundet med lite öppningar emellan men då var dom fortfarande i ett plan, men Clas tyckte att dom som var i huvudhöjd var lite för nära och det sista som gjordes var att ställa dom så att från golv till topp befinner dom sig allt längre bak.

Det blir ungefär som en pyramidtrappa. Och då satt ljudet som en smäck :)

Estetiskt blev det också betydligt luftigare och snyggare.

Jag överlåter bilderna till Timbre som ska hit och fotografera snart och då förstår ni kanske bättre hur jag menar.

Diffusjon kalles det! :D

Nja, snarare att det blir lite mer tyngd i rummet. Det är ju tung hifi vi snackar om :clown:

Hon gillar av någon anledning tunga grejer såsom Sumobrottning, flodhästar och liknande.

Hur jag platsar in hos henne är en gåta då jag är så långt ifrån en Sumobrottare som man kan komma :D

En bild säger mer än tusen ord heter det ;)

Det blir mer än en bild. Timbre har varit här 11 timmar och den mesta tiden var det fotograferande.

Många bilder blev det :D

Nu sitter jag här och lyssnar på min "nya" anläggning.

Det går att spela riktigt högt nu utan att ljudet brakar ihop, men det går också att spela lägre än tidigare med full behållning av musiken.

Efter ett par låtar med fullt ös är det dags att låta öronen vila en liten stund innan jag går ned på lägre volym. Det blir en lång sittning i natt har jag en känsla av. Igår när jag hade fått ihop rumsakustiken var jag för trött för att lyssna, men inatt tar jag igen det :)

Det går att spela riktigt högt nu utan att ljudet brakar ihop, men det går också att spela lägre än tidigare med full behållning av musiken.

:o

Hur högt vill man spela egentligen? Jag vred på riktigt högt senast jag var hos dig utan att det brakade ihop... en härlig upplevelse :app:

Några förbättringar perspektivt sätt i de olika leden?

:o

Hur högt vill man spela egentligen? Jag vred på riktigt högt senast jag var hos dig utan att det brakade ihop... en härlig upplevelse :app:

Några förbättringar perspektivt sätt i de olika leden?

Jag har besökare här ibland som vill dra på mer än jag brukar göra sjäv och då är det bra om anläggninge/rummet klarar detta.

Och då snackar vi om ljudtryck som ligger en bit högre än du spelade.

En är en USAresencent från Stereophile som besökte vårt rum på Frankfurmässan 2003.

Vi körde med Coltrane, mina första No.1kablar och ett par prototyper av Bladelius Beowulf.

Han är ingen ungdom utan en gråhårig gentleman som man kanske tror spelar lugna fina låtar på låg volym, men han ville ha AcDc på hög volym.

Leif hade fjärrkontrollen och drog på högt, men Amerikanen sa "louder".

Leif höjde några snäpp och folk började huka sig i rummet, men Amerikanen skrek "louder" och Leif höjde ett par snäpp till. Det var så högt att folk började gå ut ur rummet, men Amerikanen satt där med ett brett leende :D

Jag har besökare här ibland som vill dra på mer än jag brukar göra sjäv och då är det bra om anläggninge/rummet klarar detta.

Och då snackar vi om ljudtryck som ligger en bit högre än du spelade.

En är en USAresencent från Stereophile som besökte vårt rum på Frankfurmässan 2003.

Vi körde med Coltrane, mina första No.1kablar och ett par prototyper av Bladelius Beowulf.

Han är ingen ungdom utan en gråhårig gentleman som man kanske tror spelar lugna fina låtar på låg volym, men han ville ha AcDc på hög volym.

Leif höjde några snäpp och folk började huka sig i rummet, men Amerikanen skrek "louder" och Leif höjde ett par snäpp till. Det var så högt att folk började gå ut ur rummet, men Amerikanen satt där med ett brett leende :D

Han kanske bara ville ha en Whisky?

"LAUDER !!! LAUDER!!!" ;)

- Ja, dessa äldre gentlemen är inte som de brukade vara :D:D

- Ja, dessa äldre gentlemen är inte som de brukade vara :D:D

Ingenting är som det brukade vara :) och Jormas prunkande sommaräng har förvandlats till ett amfibiskt paradis för våra hififlodhästar. Snart dags för ett dopp och var går gränsen mellan gräsmatta och insjö... :?::)

Jormakustik193.JPG

Ingenting är som det brukade vara och Jormas prunkande sommaräng har förvandlats till ett amfibiskt paradis för våra hififlodhästar. Snart dags för ett dopp och var går gränsen mellan gräsmatta och insjö... Snart dags för ett dopp och var går gränsen mellan gräsmatta och insjö... :?::)

ROTFLOL!! Man är ju en Hifi-flodhäst!

/ptr

• 2 weeks later...