Jump to content

Jorma i akustiktagen.

Timbre™

Recommended Posts

Kul utveckling på den här tråden med både musikaliska och geografiska utsvävningar... :) Just nu är vi i Tokyo och Jormas upphottade Coltrane hade säkert blivit ett hett inslag däruppe på sjunde våningen. Förutom nya kontakter och Prime internkablage finns en Shakti Stone inmonterad i närheten av respektive diskant.

Jormakustik131.JPG

• Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Jorma
Att dom bara orkar och ser det inte ut att bli en mätning till... :?::o:)

Hon har varit med förr och har vanan inne. 7 år gamla Missan gillar att tyst sitta bredvid mig och lyssna på musik. Den svartvita ungkatten (som heter Mingus) är det värre med. Det är bara stillsam musik han gillar och då sitter han och spinner högt och i otakt, så ibland händer det att han åker in i klädkammaren och får sitta och spinna för sig själv.

Väntan på V6,or och diffusorer från Svanå verkar att bli lång. Dom skulle ha levererats i början på juni och det har gått ett tag sedan dess. Den här tråden kommer nog inta att avslutas förrän kanske någon gång in i Augusti. Även om delarna skulle komma i dagarna så kommer jag inte att ha tid pga. resor.

Nästa vecka blir det Swedish Statement på Kuala Lumpur hifi show i Malaysia och veckan efter blir det invigning av butiken the Swedish Statement Center i Singapore. Då blir jag borta 10 dagar och sedan blior det 10 dagar hemma innan nästa resa till Hong Kong hifi show kombinerat med en liten biltripp till Kina för att besöka butiker där.

Mellantiden och ett tag efteråt är jag uppantad av produktion och jag har leveranstid till slutet av Augusti just nu. Det är Prime som är min bästsäljare och det är sammantaget hitills i år den kabelserie som jag har sålt mest kablar av!!!! :) Detta var något som jag inte hade räknat med och jag hade inte ens räknat med att få igen utvecklingskostnaden av Prime. :o Jag räknade mer med att få draghjälp av Prime att sälja det övriga sortimentet.

Det ska inte gå för fort med uppgraderingar och det är en bit i taget som det händer här.

I år blev det först ombyggnad av mina Coltrane som inte är standard längre. 120 meter Primeledare gick det åt och det är någon kondensator och spole invändigt som har blivit utbytt. Terminalerna är av senaste typen och lacken på frpnten har fått ett större djup och lyster med ett många lager lack.

Invändigt har jag också som Timbre nämnde monterat en Shakti Stone och den sitter längst bak i lådan rakt bakom diskanten och mellanregistret. Den gjorde bäst påverkan en bit ifrån elementen.

Senare ska jag montera nya Bybee,sar av Guldtyp på diskant och mellanregisterelementen. Det är samma typ som sitter i Mårten Supremehögtalarna och i mina Prime signalkablar.

Mer är på G så småningom.

Tubetrapsen (DAAD - 2 stora och 2 mellanstorlek) och Hallographerna kommer inte att få plats i rummet då alla V6 kommer in, så är någon intresserad av dessa så är det bara att mejla.

Guest Jorma

Här är några bilder från sjunde himlen, toppavdelningen hos Dynamic Audio 5555.

Jag reste till Hongkong ett par dagar efter det här och tidningarna där visste redan om att jag hade besökt denna butik :o

Varje vånings hövding har sin egen nyhetsblogg där dom skriver om vad som händer och jag var inskriven där samma kväll som jag hade besökt dom. Hela Asien hänger med vad som händer på toppvåningarna i denna butik verkar det som. Jag fick ett mejl från min Malaysiska distributör ett par dagar efter besöket hos Dynamic Audio 5555 med gratulationer. Han hade sett det på deras blogg och den är på Japanska men det finns översättningssajter där man tom. kan förstå lite Japanska.

Det är förstås svårt att få ett samanhang från en automatöversättning om man inte vet lite om vad det handlar om. Här är en sida där ni direkt kan översätta en del av vad som står på Japanernas hemsidor, men allt klarar den inte av:

http://www.google.com/language_tools?hl=en

Japan06_066.jpg

Japan06_069.JPG

Väntan på V6,or och diffusorer från Svanå verkar att bli lång. Dom skulle ha levererats i början på juni och det har gått ett tag sedan dess. Den här tråden kommer nog inta att avslutas förrän kanske någon gång in i Augusti.

Är det en sommarföljetång så är det... :D Tråden växer ju i alla dimensioner och när Svanåprodukterna dyker upp kommer vi även att komplettera med bilder från avsändaradressen i Herrljunga.

Akustik012.JPG

Guest Jorma
En konkurrenthärva skulle man kunna säga... :)

Ja, förutom mina egna Prime som är upphängda i en Esoteric cdspelare.

Transparent Opus finns i högen också och det var första gången jag har hört dom i en anläggning.

Transparent Opus signalkablar kostar 2,5 x mer än mina Prime. I SEK kostar dom ca. 160 000 ex. moms för ett enmeterspar i Japan!!!

Men här räcker en meter inte så långt. Imorgon går ett paket iväg till detta rum med bla. ett par 7 meter långa balanserade Prime signalkablar

Vi avrundar kapitel ett med att öppna altandörren för att se vad som händer.

Jorma5A.jpg

Vid nästa mätomgång skall jag försöka vara på plats och plåta Claes Olsson i aktion samtidigt som det naturligtvis blir mer grafer att studera... :cool:

Jorma5B.jpg

Panelerna på plats och lugnet har tillfälligt lagt sig över Jormas lyssningsrum. Coltrane står och småputtrar i eftermiddagssolen men Missan anar naturligtvis redan nu att det väntar mer galenskaper runt hörnet... ;):)

Jormakustik164.JPG

Guest Jorma

Dämppanelerna bakom högtalarna innehåller en skiva Ekofon 40 mm och innafnör dom är det 40 mm luft till bakväggen.

Jag har klätt in dom kritvita skivorna med naturellt lintyg som passar bättre än vitt i min träinredning.

Samma lintyg har använts till takdämparen, men där innanför är det 40 mm Gullfiber med 40 mm luft mellan den och taket. Takdämparen är främst till för att dämpa bort förstareflexen och den kan man mäta in var den finns med en spegel och en person som håller upp den mot taket. Där man i lyssningsposition kan se diskant och mellanregisterelementen där är mitten på dämparen.

Guest Jorma
Har du som jag upplevelsen av att en takdämpare vid förstareflexen tar ned mycket av "energin" i återgivningen?

Den energin är inte något som jag vill ha då det är ett eko som kommer lite senare än originalet.

Men att dämpa hela taket är inte något jag vill göra. Inte väggarna heller då det blir ett tråkigt och dött rum att vistas i.

Av samma anledning som jag har takdämparen åkte bordet framför lyssningspositionen ut.

Jag har istället några runda 30 cm i diameter träbord som sitter fastmonterade i fåtöljerna och går att vika undan vid lyssning.

Rätt utförd och rätt storlek så är det en betydligt tydligare och mer högupplöst återgivning i rummet.

"Energin" som du talar om är bara något som stör ut allting.

Jag satte upp en absorbent vid förstareflexen i taket nu i förra veckan och jag fick också mindre energi i diskanten men det var helt klart av godo i mitt fall men man kan ju självklart överdämpa diskanten också men just vid förstareflexerna så är det bara bra att ta ner "energin" med en absorbent.

När jag satte upp min dämpare i taket upplevde jag att ljudbilden samlade ihop sig bättre i höjdled, med framförallt bättre fokus. Jag har ganska bred och hög ljudbild generellt och förändringen tyckte jag var av godo. Erinrar mig inte att det försvann något som jag sedan saknade.

Guest johan

Man har en balansgång mellan dämpning o diffusering o ett snedsteg o det låter apa. Mätmässigt kan man säkert få det att se likadant ut vilket man än väljer. Jag är själv väldigt försiktig med just dämpningen utan väljer hellre diffusering eller absorbering utan nån mjuk yta , men det e jag det :)

Hoppas slutresultatet blir riktigt lyckat Jorma , det är du värd :)

Guest Jorma
Man har en balansgång mellan dämpning o diffusering o ett snedsteg o det låter apa. Mätmässigt kan man säkert få det att se likadant ut vilket man än väljer. Jag är själv väldigt försiktig med just dämpningen utan väljer hellre diffusering eller absorbering utan nån mjuk yta , men det e jag det :)

Hoppas slutresultatet blir riktigt lyckat Jorma , det är du värd :)

Försöker du fjäska in dig för en lyssning av slutresultatet :D

Ni skåningar är välkomna igen. Då får vi testa hur mycket ljudminne ni har.

Det var väl sisådär två och ett halvt år sedan ni var här senast.

Ni skåningar är välkomna igen. Då får vi testa hur mycket ljudminne ni har.

Det var väl sisådär två och ett halvt år sedan ni var här senast.

Det var den gången jag hamnade fel efter Lundbytunneln och det har man ju fått höra... :D

Det var den gången jag hamnade fel efter Lundbytunneln och det har man ju fått höra...

Om det bara hade varit en gång vi blev felvisade så men nu blev det ju lite mer än så :D :evil:

Tackar för inbjudan Jorma :mm:

Guest johan
Försöker du fjäska in dig för en lyssning av slutresultatet

Tja..........

Rumsakustik är nått jag brinner för så ett besök säger man aldrig nej till :)

Guest Jorma
:D Då tar jag med båda öronen, vore verkligen kul att träffa dig Jorma, det var ett bra tag sedan. Dessutom får jag höra de nya SM-101 :) (onödigt nöjd med SM-100)

Jag har kvar mina Vitus SM-100 och har inte SM-101 ännu.

Jag tänkte sälja dom "gamla" SM-100 men har haft för mycket annat att göra så det har inte blivit av.

Det känns faktiskt inte så bråttom då jag egentligen är helnöjd med SM-100 blocken.

Jorma:

Den energin är inte något som jag vill ha då det är ett eko som kommer lite senare än originalet.

Men att dämpa hela taket är inte något jag vill göra. Inte väggarna heller då det blir ett tråkigt och dött rum att vistas i.

Av samma anledning som jag har takdämparen åkte bordet framför lyssningspositionen ut.

Jag har istället några runda 30 cm i diameter träbord som sitter fastmonterade i fåtöljerna och går att vika undan vid lyssning.

Ska du göra något åt den första golvreflexen? Även fast du dämpar takreflexen så är väl golvreflexen kvar, eller? Ett avlångt bord kan ju bryta upp golvreflexen (du hittar ju självklart var reflexen landar om du gör på samma sätt som med takreflexen). Sätt bordet så du inte ser diskanten/mellanregistret i spegeln som ligger på golvet.... det kan ju vara värt att testa :) Om du inte vill ha bordet så kan du iaf ta en mycket tjock matta och lägga "på" den första golvreflexen.

Guest Jorma
Jorma:

Ska du göra något åt den första golvreflexen? Även fast du dämpar takreflexen så är väl golvreflexen kvar, eller? Ett avlångt bord kan ju bryta upp golvreflexen (du hittar ju självklart var reflexen landar om du gör på samma sätt som med takreflexen). Sätt bordet så du inte ser diskanten/mellanregistret i spegeln som ligger på golvet.... det kan ju vara värt att testa :) Om du inte vill ha bordet så kan du iaf ta en mycket tjock matta och lägga "på" den första golvreflexen.

Bordet akte ut just pga. reflexer som storde. Ljudet blev betydligt lugnare utan bordet.

Du har ju varit hemma hos mig sa du borde ha kannt att du trampade pa en mycket tjock kina matta som tacker hela golvet mellan hogtalarna och lyssningspositionen.

Det ar den rosa som syns pa en del av bilderna i traden.

Bordet akte ut just pga. reflexer som storde. Ljudet blev betydligt lugnare utan bordet.

Du har ju varit hemma hos mig sa du borde ha kannt att du trampade pa en mycket tjock kina matta som tacker hela golvet mellan hogtalarna och lyssningspositionen.

Det ar den rosa som syns pa en del av bilderna i traden.

Se där, minnet sviker en.... Det enda tjocka och mjuka jag kom ihåg var katterna. Då är ju den saken biff om du tycker det låter bättre utan bord. Ha en fortsatt trevlig vistelse i asien :cool:

• 2 months later...

Att försöka akustikreglera sitt lysssningsrum är inte lätt och speciellt inte när beställda grejer aldrig dyker upp. Mitt rum är just nu i avvaktan på Svanågrejerna sämre än någonsin då jag sålde tubetrapsen som stod bakom lyssningspositionen.

Dom grejer som skulle ha kommit från Svanå i början av Juni har ännu inte kommit och det är med skam som jag har haft ett antal prominenta gäster hemma och fått bett om ursäkt för att mitt rum ser ut som det gör. Det är senast för ett par dagar sedan Roy Gregory från Hifi+ som är chefsredaktör för den tidningen. Det är för Mike Valentine som är filmare av dom senaste 4 Bondfilmernas undervattenschener och Starwars plus lite annat som var här för ett par veckor sedan.

Det är för att mina skivor och annat i anläggningen ligger och väntar på Svanågrejerna som jag inte kan fixa färdigt mina hyllor och annat som är beroende av att Svanågrejerna kommer först.

4 månaders väntan på några träburkar, jag ger snart fan i alltihop och tar hit någon annan som kan fixa det så att jag inte behöver be om ursäkt till mina gäster.

Mvh, Jorma