Timbre™ Posted July 6, 2006 Author Share Posted July 6, 2006 Den allra första mätningen är en frekvensanalys under 100 millisekunder från lyssningspositionen i Jormas rum vid startläget. Mättiden gör att mikrofonen hinner registrera allt som skall mätas utifrån Jormas rumsstorlek och högtalarplacering. En motsvarande mätning i ett genomsnittligt studiokontrollrum skulle bli kortare och hamnar någonstans runt 70 millisekunder. Här mäts kanalerna var för sig och sedan sammanställs mätdatan. Runt Jormas vänstra kanal ser det ut ungefär så här om man räknar bort väggpanelen som har kommit till sedan mätningen gjordes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted July 6, 2006 Share Posted July 6, 2006 Uppenbart är en fallande tendens mot högre frekvenser men också en kraftig dipp och lika kraftig topp i basen. Ser ut att vara en enkel sak för en basabsorbent (eller två...eller tre) att suga upp! Förvånansvärt få dippar och toppar i basen - nån som vet hur många mätpunkter det är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 6, 2006 Author Share Posted July 6, 2006 Efterklangstiden är väl det första öronen reagerar på när man träder in i ett nytt rum och börjar spekulera i akustiska förutsättningar... Här ser vi efterklangsmätning vänster kanal i oktavbanden 62,5Hz - 125Hz - 250Hz - 500Hz - 1kHz - 2kHz och 4kHz. Ute på vänstra flanken finns även en flodhästfamilj som gärna speglar sig i glansen... Nu blir det kanske inte lätt att få komma tillbaka - men jag anar varifrån Jorma kan ha fått inspirationen till Primekablarnas Bybee Quantumbehållare... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 6, 2006 Author Share Posted July 6, 2006 Förvånansvärt få dippar och toppar i basen - nån som vet hur många mätpunkter det är? Jag har lite tunt med mätteknisk information men Claes Olsson finns på bara ett e-mails avstånd så ju mer frågor, ju intressantare blir det. Återkommer om mätpunkterna och nu kan det vara läge att dåsa till en stund i förmiddagssolen... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted July 6, 2006 Share Posted July 6, 2006 Uppenbart är en fallande tendens mot högre frekvenser men också en kraftig dipp och lika kraftig topp i basen. Ser ut att vara en enkel sak för en basabsorbent (eller två...eller tre) att suga upp! Förvånansvärt få dippar och toppar i basen - nån som vet hur många mätpunkter det är? Fallande i högre frekvenser ska det vara och detta är perfekt mätt vid lysnningspositionen annars blir det skrikigt ljud i rummet. Detta enligt Knoppen som jag snackade med om detta för ett tag sedan. Han jobbar ju med akustik så det borde stämma. Jag hade gjort dessa mätningar själv innan Clas Olson kom in och visste att det såg ut på detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted July 6, 2006 Share Posted July 6, 2006 Ett misstag som många inklusive jag själv har gjort vid egna mätningar är att man kör bägge kanalerna samtidigt. Det är ju en monosignal och det skiljde sig en hel del med proffset Clas mätningar. Vänster och höger sida mätte olika och det var mest problem med vänstersidan både med frekvensgång och efterklang. Med bägge kanalerna drivna samtidigt tog en del av olikheterna ut varandra och det hela såg mycket bättre ut än vad någon av dom enskilda kanalerna såg ut, men det är ju inte så mycket musik jag kör i mono, så det blir till att räkna ut hur åtgärdena ska se ut för att anpassas till en stereosignal. Då blir det en kompromiss av det hela då ju inte stereoljud är lika från skiva till skiva och det är en mix av hur mycket lika frekvenser som samtidigt kommer från dom bägge kanalerna. Om jag hade kört enbart monoljud hade det hela varit mycket enklare skulle jag tro. Med multikanal blir det ännu mer komplicerat, men multikanal kommer aldrig innanför mina väggar. Att tolka mätningar är ännu svårare och det är många som drar totalt fel slutsatser av mätningar överförda till hur vi hör. I mitt rum är det inte i basen som man hör skillnaden av att ta ned baspuckeln mellan 30 -40 Hz. Det är i mellanregistret som den stora hörbara skillnaden kommer och det är tydligast med kvinnliga röster och framförallt operasångerskor. När jag öppnar altandörren så att baspuckeln åker ned med 3 dB så blir det en mycket tydlig skillnad på Birgitta von Otters sång, men en frekvensmätning visar ingen skillnad i det register som hennes röst finns i. Mätningen visar bara skillnaden i basen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted July 6, 2006 Share Posted July 6, 2006 En fråga som ställdes från Clas var: "Ska du ha det helt perfekt eller ska det fortfarande vara ett trivsamt vardagsrum?" Ställ den frågan till min fru så är det helt klart vad hon svarar Ställ den frågan till mig så svarar jag samma sak Då blir ljudet en kompromiss eller? Kanske inte så stor komromiss ändå om man gör det på rätt sätt. 4 stycken V6or som kommer in i rummet går förstås inte att gömma helt, men flodhästarna och lite blommor uppepå dom kan ju piffa upp och att klä in dom kommer att få dom att nästan försvinna. Det blir också en del diffusorer kombinerat med basfälla bakom lyssningspositionen och där blev kompromissen att övre delen blir demonterbar. Detta för att jag ska kunna välja mellan utsikten mot hästhagarna eller bästa möjliga ljud. Det kommer bara att ta ett par sekunder för omvandlingen mellan det ena eller det andra. Jag vill inte ha ett såkallat dedikerat lyssningsrum utan jag vill ha ett rum där man umgås och trivs. Dom allra flesta av mina slutkunder har det på samma sätt och då jag har en del internationella gäster hemma i vardagsrummet emellanåt så är det viktigt att dom trivs. Det är Asiater, Amerikaner och diverse Europeer och dom är en blandning av pressfolk, distributörer och tunga slutkunder. Då är det inte enbart bästa möjliga ljud som gäller, även om den biten är mycket viktig. Det gäller också att få dom att känna att detta är ingen mässlokal eller ett utställningsrum utan att det är ljud i ett nästan vanligt vardagsrum där det är trivsamt och avkopplande att vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted July 6, 2006 Share Posted July 6, 2006 Efterklangstiden är väl det första öronen reagerar på när man träder in i ett nytt rum och börjar spekulera i akustiska förutsättningar... Här ser vi efterklangsmätning vänster kanal i oktavbanden 62,5Hz - 125Hz - 250Hz - 500Hz - 1kHz - 2kHz och 4kHz. Kul tråd! Min tolkning är att det är rätt homogen efterklang tid med undantaget för 62.5hz. Något som är OK då rekommendationen för efterklangstid inte är konstant utan tvärtom lätt ökande för basområdet. I övrigt kan man se att RT20 ligger runt 90ms för F >= 125hz (upp till 4k). RT60 vill jag minnas bör ligga runt 0.2 sek, dvs 200 ms. Nu når inte grafen dit men fortsätter kurvorna i samma riktning ligger du nog inte dåligt till, Jorma! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted July 6, 2006 Share Posted July 6, 2006 Ett misstag som många inklusive jag själv har gjort vid egna mätningar är att man kör bägge kanalerna samtidigt. Det är ju en monosignal och det skiljde sig en hel del med proffset Clas mätningar. Att tolka mätningar är ännu svårare och det är många som drar totalt fel slutsatser av mätningar överförda till hur vi hör. Jag brukar mäta både varje högtalare för sig men även tillsammans. Det är bra att ha alla dessa mätningar om det kommer till prioriteringar och praktiska/ekonomiska problem. Att tolka mätningarna är relativt lätt. Det är slutsatserna som är svåra. Alltså, det är lätt att se att vid 200hz spelar högtalaren med 94dB, till exempel. Men att dra en slutsats utifrån det...ja det är klurigare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted July 6, 2006 Share Posted July 6, 2006 Jag har ett mycket bättre lyssningsrum än dom flesta har redan innan denna akustikbehandling, men det är som med allt annat inom hifi att hur bra det än är så kan det alltid bli lite bättre. Nu försvinner jag på semester några dagar upp till det svala Tromsö för att förhoppningsvis se lite valar och midnattssol. Det blir helt utan dator och telefon och hifi. Ha det så bra i värmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted July 6, 2006 Share Posted July 6, 2006 Jag har ett mycket bättre lyssningsrum än dom flesta har redan innan denna akustikbehandling, men det är som med allt annat inom hifi att hur bra det än är så kan det alltid bli lite bättre. Nu försvinner jag på semester några dagar upp till det svala Tromsö för att förhoppningsvis se lite valar och midnattssol. Det blir helt utan dator och telefon och hifi. Ha det så bra i värmen. Oh ja! Det går alltid att trimma in något ett par snäpp bättre hela tiden! Både charmen och irritationsmomentet, som jag ser det, med hifi! Ha det skönt i Tromsö! :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 6, 2006 Author Share Posted July 6, 2006 Hann precis med ett tjugosekunderssamtal med Eva och Jorma innan det bar iväg. Kan man inte t.o.m. få se Späckhuggare med lite tur, eller det kanske är längre fram på året... Vi dröjer kvar ett ögonblick på vänstra planhalvan och nu är det inte av akustiska skäl. Hem och lyssningsrum brukar ju innehålla en hel del interiörer som finns där av olika orsaker. Det kan vara design, praktiska lösningar, nödvändiga lösningar och föremål förknippade med minnen av personer, händelser, platser och tider som gått. Ofta handlar det om resor och på väggen hänger en kinesisk fiol. Vid Jormas senaste besök i Hongkong besöktes den största hifitidningen för en intervju. Någon spelade fiol på redaktionen och alla som känner Jorma förstår hur det här kan gå och jag har sett dokumentationen. Iförd kostym och slips ser Jorma ut som att han har spelat kinesisk fiol i hela sitt liv och bilderna ligger ute på flera kinesiska hifimagasin. Jag hoppas att vi kan få till en bild även här... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 7, 2006 Author Share Posted July 7, 2006 Nästa mätning visar efterklang och reflexer i tid. Claes Olsson påpekar att man här får mycket information om rummets förmåga att absorbera och diffusera ljud. En bild från den ungefärliga mätpositionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 7, 2006 Author Share Posted July 7, 2006 Har man pysslat, donat, trixat och fixat i lyssningsrummet är det ju behagligt om saker kan stå kvar på ungefär samma plats. För egen del kan det sträcka sig över flera år och det kanske även finns en akustisk förklaring till detta udda behov... Vi skall kika på ett par varianter och här kommer frekvensanalysen vid ungefär 100 millisekunder bägge kanalerna och Jormas altandörr är öppen medan skjutdörren är stängd. Som hos de allra flesta av oss är inte heller Jormas rum fullständigt kongruent från vänster till höger. Det gäller inte bara dimensionerna utan även väggar och material. Stängd skjutdörr var det och här har vi ett rejält stycke textil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 7, 2006 Author Share Posted July 7, 2006 Nu började det bli ganska varmt i Jormas lyssningsrum och klassA-bjässarna var inte ens påslagna, ännu mindre gick de i klass A... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 7, 2006 Author Share Posted July 7, 2006 På utsidan pågår fjärilsjakten för fullt och är man bara ett år räknas inte dagstemperaturen till livets väsentligheter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 7, 2006 Author Share Posted July 7, 2006 Kanske ändå säkrast att sträcka ut sig i skuggan och bevaka jaktmarkerna en stund... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted July 7, 2006 Share Posted July 7, 2006 Härliga bilder och kul med mätningar! Har man gjort mätningar med konstant signal eller bara MLS-mätningar (vilket jag tolkar graferna som att vara)? Allts, har man gjort mätningar med vitt (/eller rosa) brus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 9, 2006 Author Share Posted July 9, 2006 Har man gjort mätningar med konstant signal eller bara MLS-mätningar (vilket jag tolkar graferna som att vara)? Allts, har man gjort mätningar med vitt (/eller rosa) brus? Har fått svar från Claes Olsson och beträffande mätpunkter så är alla mätningar gjorda från lyssningspositionen med pink noise 20Hz-20kHz. Det finns mycket trevlig musik att välja på hos Jorma men denna dag insisterade värden på att spela upp ett gråtmilt japanskt stycke som Jorma har utsatts för i Tokyo... Mycket bra inspelning faktiskt och jag förstår att den kan vara ett hålla masken-test för våra musikvänner i Japan. Annars är ju Mark Levinson och Steely Dan säkra kort. Med risk för protester :cool: så måste jag passa på att ringa in Gaucho som det bästa Steely Dan har gjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted July 9, 2006 Share Posted July 9, 2006 Har fått svar från Claes Olsson och beträffande mätpunkter så är alla mätningar gjorda från lyssningspositionen med pink noise 20Hz-20kHz.Ok! Frågan är ställd beroende på denna graf: ...som inte ser ut som en pink noise utan snarare en MLS-signal utifrån vilken man beräknar 20-20'000hz. Får jag vara lite envist frågvis så svarar det heller inte riktigt frågan om hur många mätpunkter som används. Menar inte vara petig eller näsvis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 9, 2006 Author Share Posted July 9, 2006 Menar inte vara petig eller näsvis... Vi får kalla in Claes Olsson igen... :cool: Här kommer mätresultaten för höger kanal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 9, 2006 Author Share Posted July 9, 2006 Höger kanal med öppna dörrar mot eftermiddagsvärmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted July 10, 2006 Share Posted July 10, 2006 Hann precis med ett tjugosekunderssamtal med Eva och Jorma innan det bar iväg. Kan man inte t.o.m. få se Späckhuggare med lite tur, eller det kanske är längre fram på året... Vi dröjer kvar ett ögonblick på vänstra planhalvan och nu är det inte av akustiska skäl. Hem och lyssningsrum brukar ju innehålla en hel del interiörer som finns där av olika orsaker. Det kan vara design, praktiska lösningar, nödvändiga lösningar och föremål förknippade med minnen av personer, händelser, platser och tider som gått. Ofta handlar det om resor och på väggen hänger en kinesisk fiol. Vid Jormas senaste besök i Hongkong besöktes den största hifitidningen för en intervju. Någon spelade fiol på redaktionen och alla som känner Jorma förstår hur det här kan gå och jag har sett dokumentationen. Iförd kostym och slips ser Jorma ut som att han har spelat kinesisk fiol i hela sitt liv och bilderna ligger ute på flera kinesiska hifimagasin. Jag hoppas att vi kan få till en bild även här... :cool: Jag var på besök 3 dagar i Hongkong i april på hemväg från Japan. Min distributör hade sett till att det inte blev några dödpunkter alls med 4 intervjuer (3 papperstidningar och en online) och besök i massvis med butiker dom 2 första dagarna. Den 3,e dagen var det Långfredag och allt var stäng så det blev tid över att se Hongkong under en dag. Hifitidningen "Audiotechnique" hade denna Kinesiska violin och det satt en man på redaktionen och spelade något kinesiskt med mycket glidningar och vibrato. Han frågade efter en stund om jag ville pröva och det ville jag naturligtvis. Till min förvåning var det ganska lätt att få ljud i instrumentet och med glidningar på strängarna kombinerat med darr på handen lät det nästan kinesiskt. Sedan var det svårt att försöka övertyga dom som fanns där att jag aldrig spelat violin någonsin. Dom trodde mig inte när jag sa att jag hade bara härmat han som spelade före mig Denna bild hamnade i tidningen och vad som står i texten får jag reda på när jag åker till Hongkong i Augusti för att vara med på mässan. Denna mässa är en av dom större i Asien och det är tidingen med violinen som arrangerar mässan. Chefredaktören är en kvinna!!! som heter Rebecca Chin. Det är ju ovanligt med tjejer i hifibranchen och det var lite extra kul att det var en trevlig tjej som basade för en av dom största tidningarna i Hongkong. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 10, 2006 Author Share Posted July 10, 2006 Inte minst den fjärrskådande musikaliska blicken måste ha övertygat åhörarna... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted July 10, 2006 Share Posted July 10, 2006 Både kabelmakare och violinvirtuos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted July 10, 2006 Share Posted July 10, 2006 Underbart, hur gött som helst Jorma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted July 10, 2006 Share Posted July 10, 2006 Jorma ser tom ut att tycka om det han hör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bliss Posted July 11, 2006 Share Posted July 11, 2006 Fantastiskt roligt att det har gått så bra för dig och dina kablar, Jorma. Önskar dig fortsatt framgång. Kristian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted July 11, 2006 Share Posted July 11, 2006 Det finns mycket trevlig musik att välja på hos Jorma men denna dag insisterade värden på att spela upp ett gråtmilt japanskt stycke som Jorma har utsatts för i Tokyo... Mycket bra inspelning faktiskt och jag förstår att den kan vara ett hålla masken-test för våra musikvänner i Japan. Den artist som jag spelade var Hibari Misora som var en mycket populär enka-sångerska i Japan under 50-60 talet. I april var jag i Japan och besökte butiker runt om i Japan och framförallt i Tokyo. Dynamic Audio 5555 är en av dom abolut tyngsta om inte den tyngsta butiken i Tokyo och Japan och kanske på hela klotet. Den är på 7 våningar ca. 150 m2 på varje och med en avdelningschef och en sekretaerare på varje plan. Det blir allt tyngre ju högre man kommer och till dom översta våningarna kommer man inte utan att ha bokat tid. På 6,e våningen var det Mr. Azuma som var chef och han var den näst högsta i rang i denna butik. På 7,e våning var det Mr. Kawamata som basade och han var den högst uppsatta i denna butik. Jag ska inte ta det så utförligt vad som hände på våning 7, men i förra veckan fick jag ett mejl från Japan att mina Primekablar är nu referenskablar på 7,e våning och mina No.1 på 6,e våningen Mr. Azuma på 6,e våning räknas också som en av Japans främsta experter på vinyl och han plockade fram en skiva med Hibari Misora som han sa var en av hans absoluta favoriter. Låten han spelade var sorgsam och tung och efter att den klingat ut sa Azuma: "Jag har dina kablar hemma i min anläggning nu och jag kan inte spela denna låt så ofta längre"!!! "Varför då" undrade jag och fundrade på vad det kunde vara för fel som störde honom. "Jag börjar gråta varje gång nu när jag har kopplat upp anläggningen med dina No.1 och gråta orkar jag inte varje dag". Han var allvarlig när han sa detta och jag vet fortfaranade inte om det var rent allvar eller om han skojade och hade ett bra pokerfejs. Two famous Japanese died in 1989. One was Emperor Hirohito, now known posthumously as Emperor Showa. The other was enka singer Hibari Misora (which translates as “beautiful skylark” – the artist’s real name was Kazue Kato). Without meaning any disrespect to the late occupant of the Chrysanthemum Throne, it could be argued that Misora – known as the Queen of Enka -- was more widely mourned than Hirohito. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fideljr Posted July 11, 2006 Share Posted July 11, 2006 Dynamic Audio 555 Tokyo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts