Jump to content

Jorma i akustiktagen.


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vart kan man köpa dessa underbara flodhästar ?

Dom är inköpta av en kollega till frugan í Sydafrika. Den största på stenen är rätt stor och väger 4 kg.

Priset direkt från den som snidat den var 400 kr, så dom är inte dyra, men resan tillkommer.

Men det går att hitta närmare också. Det har tillkomit en till sedan Timbre var här senast och den hittade Ewa i Krakow, Polen då

hon var och tittade på stenar på en utställning som geologerna därnere hade arrangerat och där fanns en sydafrikan som sålde träflodhästar.

Svag som hon är för dessa djur, så blev det en till i samlingen. Det har ju blivit lite mer avställningsytor att ställa upp dom på.

Nästa gång misstänker jag att det blir en i sten. Vi var på middag i helgen hos hennes kollega och han hade djur som var tillverkade av en grön kopparhaltig stensort och dom var riktigt tunga. Dom var också inköpta i Sydafrika. Han har gjort 45 resor dit sammanlagt för Volvos räkning och det har blivit många djur av all de sorter som har invandrat därifrån tillSverige.

Link to comment
Share on other sites

Dom är inköpta av en kollega till frugan í Sydafrika. Den största på stenen är rätt stor och väger 4 kg.

Priset direkt från den som snidat den var 400 kr, så dom är inte dyra, men resan tillkommer.

Men det går att hitta närmare också. Det har tillkomit en till sedan Timbre var här senast och den hittade Ewa i Krakow, Polen då

hon var och tittade på stenar på en utställning som geologerna därnere hade arrangerat och där fanns en sydafrikan som sålde träflodhästar.

Svag som hon är för dessa djur, så blev det en till i samlingen. Det har ju blivit lite mer avställningsytor att ställa upp dom på.

Nästa gång misstänker jag att det blir en i sten. Vi var på middag i helgen hos hennes kollega och han hade djur som var tillverkade av en grön kopparhaltig stensort och dom var riktigt tunga. Dom var också inköpta i Sydafrika. Han har gjort 45 resor dit sammanlagt för Volvos räkning och det har blivit många djur av all de sorter som har invandrat därifrån tillSverige.

Mera bilder tack.... :mm:

Link to comment
Share on other sites

Mera bilder tack.... :mm:

Det kommer att bli mer bilder än du kan ana :) från Jormas nya lyssningsmiljö så fort livet har återgått till det normala efter årets höstterminsavslutning. Dagens tema var The Supremes och mitt bland alla pepparkakor och julmust utsattes ungdomarna för The Motown Sound i sextiotalsupplaga... :cool: Efter en utsvävning om hip-hopens rötter :D var det ingen som protesterade och det blev klassiker som Only Sixteen, What A Wonderful World och givetvis Santa Claus Is Coming To Town över kommunala grundskolans otympliga allt-i-ett-lådor. Max bas och jisses vad det svängde... :o:mm: :clown:

Flodhästar i sten och Jorma löper uppenbar risk att bli stensamlare med alla dessa hyllor som plötsligt står till förfogande... :) Vinsten var inte bara akustisk utan även estetisk som jag upplevde det.

Jormakustik299.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Förra årets :) akustikföljetång på Euphonia har gått in i sista kapitlet och vi startar 2007 med en liten rapport om det slutliga resultatet. Är man i branschen blir det naturligtvis en hel del besök som oftast slutar framför stereon och nog måste det kännas bra att kunna ratta volymkontrollen under så goda akustiska förhållanden som möjligt. Inredning är en smaksak men om akustikprylarna dessutom har en positiv inverkan på trivselfaktorn är ju det en extra bonus.

Diffusion och absorbtion bakom lyssningsfåtöljerna. En liggande Varitune V6 omgiven av diffusionsmoduler vilka också har en absorberande effekt där arbetsfrekvensen bestäms av djupet.

Jormakustik281.JPG

Alla dessa hifinördar och alltid skall dom spela musik... :)

Jormakustik280.JPG

Link to comment
Share on other sites

Herrljunga ligger på lättkört avstånd från Göteborg och för min del har det bl.a. förknippats med cider... :) Produktionsanläggningen var rejäl och naturligtvis produceras här mer trävaror än akustikutrustning men vid besöket tyckte mig känna igen Svanåprylar på de flesta håll i fabriken.

Jormakustik313.JPG

Link to comment
Share on other sites

Riktigt intrtessant tråd som bara ger mer och mer för varje gång man kollar!!!!

\\K-man

Det kommer även att redovisas ett blindtest av det mer effektiva slaget :cool: :) men det kör vi i en separat tråd.

Jorma har alltså delvis fyllt upp det burspråksliknande utrymmet bakom lyssningspositionen utan att sikten eller ljusinflödet har gått förlorad samt fått några extrahyllor på köpet.

Jormakustik270.JPG

Link to comment
Share on other sites

Som en liten säkerhetskontroll får vi kolla upp att vår thailändska skulpturala skönhet inte har fått träda tillbaka p.g.a. akustiska skäl. Hon håller positionerna men har blivit avplockad den extra halsutsmyckningen

som förmodligen har gått på export... :)

Ben Piazza's Hallograph har däremot fått lämna plats för en V6 Helmholtzresonator.

Jormakustik240.JPG

Link to comment
Share on other sites

En bild i helfigur avslöjar att det också tycks vara en del vinyl på gång och Randy Crawford är en ingen dålig start... :mm:

En Varitune V6 är verksam och justerbar i frekvensområdet 25 Hz till 65 Hz och hörnplacering eller golv-takvinklar rekommenderas.

Jormakustik235.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vad är nu detta, vinylskivor hos Jorma ????? Trodede han lade ner vinylspelandet för många år sedan då hans dyra MC pickup gick sönder i en yster lek.

Den leken stod min då 4åriga dotter för när hon tuggade sönder min dyra fina Ortofon MM-pickup som hon hade pillat ur tangentialtonarmen i min Revox vinylspelare. Hon är 22 nu, så det är några år sedan.

Jag har en vinylspelare redan och det är en Rega P5 med extra nätdel.

Det saknas en RIIA, pickup och analog ingång på Gondul.

Dessutom ska det byggas hyllor för skivor och en speciell väggfast hylla till vinylspelaren hamnar bredvid min kabelhållerska Zahra.

Detta blir inte av förrän framåt vårkanten när jag kan använda sågen igen ute i trädgården, så kanske har jag vinylsvarven igång vid midsommar.

Link to comment
Share on other sites

Det är en sak med Zahra som ni kanske inte har sett.

Höger arm, kroppen och vänster ben är från ett sammanhängande stycke trä utan limningar!

Link to comment
Share on other sites

Det är en sak med Zahra som ni kanske inte har sett.

Höger arm, kroppen och vänster ben är från ett sammanhängande stycke trä utan limningar!

Zahra är ju egentligen direktkvalificerad för ett eget litet utrymme på The Jorma Design Webpage... :cool: :)

Så här ser det alltså ut i dessa dagar hemma hos Jorma i lyssningsrummet. När akustikleveransen landade gjordes först en primär inställning efter Jormas smak och hörsel. Därefter kom Claes Ohlsson med mätutrustning och det hela finslipades.

Jormakustik260.JPG

Link to comment
Share on other sites

Trevligt repportage och akustikbehandling blir mer och mer frekvensförekommande i de svenska hifistugorna! :)

Konsten är ju att få det trivsamt samtidigt som det fungerar och här finns väl lika många lösningar

som det finns audiofiler... :)

Förutom Svanåutrustningen har vi ju även Jormas egna dämppaneler på frontvägg och i taket. Ett kraftigt möblerat rum med tjocka dynor och mattor är ju heller inte fel i sig själv.

Jormakustik263.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har man testat med diffusion på väggen bakom högtalarna (dvs framför lyssnaren)?

Den väggen är ju lite special special och det tror jag att Jorma bäst kan redogöra för. Den vita lampsladden går till en dagsljuslampa som vi testade i samband med plåtandet. Vi har även testat ett Intelligent Chip... :D och begreppet blindtest kommer att få en ny dimension.

Jormakustik261.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...