Timbre™ Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Hising Island... :cool: Euphonias sommarföljetång har precis startat och i dessa fågelkvittrets dagar kommer det att handla om akustik. Tråden följer Claes Olsson och Jorma, en akustiker och en kabelkonstruktör i deras gemensamma strävan att finslipa Jormas lyssningsrum. Vi hänger på innan ekot har dött ut... Quote
Timbre™ Posted May 19, 2006 Author Posted May 19, 2006 Något är på gång och det är nog säkrast att smyga fram och kontrollera läget. Det här kan ju sluta hur som helst... Quote
Timbre™ Posted May 19, 2006 Author Posted May 19, 2006 På insidan hittar vi en upphottad Coltrane i ny svepning. Nya kontakter, Jorma Design Prime internkablage och textilier som skall maskera delar av akustikarrangemanget. Quote
Timbre™ Posted May 19, 2006 Author Posted May 19, 2006 Var har vi då akustikinnovatören själv... Jo, Jorma är mitt uppe i mättagen och någonstans skall man ju börja. Väggen bakom högtalarna är målet för första attacken. Quote
IcedEarth Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Tror han har glömt att klippa gräset. Mycke att stå i kanske. // rillo Quote
Guest Jorma Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Tror han har glömt att klippa gräset. Mycke att stå i kanske. // rillo Nej, det är inget som är glömt. Ser du dom vita blommorna i gräsmattan? Om någon vecka eller två så är gräsmattan en riktig blomsteräng med blommor i alla färger och fullt med fjärilar i ännu grannare färger och dessutom fullt med bin och humlor som surrar och brummar. Detta får man inte uppleva om man ska ha en golfgreen hemma till ingen nytta då jag inte spelar golf Varför förstöra miljön med gräsklippare som skitar ned luften och förstör ljudmiljön? Jag har lyckats att övertyga några grannar att det är inte nödvändigt med finklippt gräsmatta och dom håller med. Det är trevligare med alla dessa småljud och dofter och synintryck från en sommaräng precis som den man kan se på grandiosa olje eller akvarellmålningar. Frugan brukar sitta mitt i blomsterhavet med penslarna igång för att försöka fånga detta och det är trevligt i vintermörkret att se på den förra sommarens akvarellmålningar. Quote
hajen1 Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Juste inställning Jorma! Otuktad natur är vackrast. Quote
Timbre™ Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Otuktad natur är vackrast. Absolut! - och eftersom detta är ett sommarprojekt blir det mer bilder på Jorma i örtagården. Får naturen ha sin gång kanske vi även får med själva örterna plus en och annan fjäril... :cool: Quote
Timbre™ Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Men jösses, vad har han nu hittat på... Kanske säkrast att ge sig ut på jakt innan mössen flyr trakten... Quote
Timbre™ Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Slut på lugnet och jag tror att Jorma själv bäst förklarar varför virket kapas upp. Quote
K-man Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Så nu händer det grejer även med det rummet! Blir kul att följa! Sommarkänslan får man på köpet....kan behövas idag då det är grått och duggigt ute! ..Timbre...bilden i första inlägget dyker inte upp...varken igår eller idag...? Hmm...ser att du länkat till din egna maskin... \\K-man Quote
Timbre™ Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Vantar på händerna ?? Vantar medans vi väntar... Quote
Guest Jorma Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Slut på lugnet och jag tror att Jorma själv bäst förklarar varför virket kapas upp. Brädbitarna som jag sågar upp ska vara till en ram som kommer att innehålla Ekofon i 40 mm tjocklek och 40 mm luft bakom. Det ska bli dämpare bakom vardera högtalarna och är början på dom åtgärder som Claes Eora Sound Engineerings har föreslagit efter mätningar och beräkningar på mitt lyssningsrum. Då lyssningsrummet också är mitt vardagsrum som frugan har en del att säga till om så ska det bli åtgärder som utan att kompromissa alltför mycket kommer att vara så dolt som det är möjligt. Rummet har fått en del åtgärder tidigare. För 5 år sedan i samband med att jag byggde ut huset ochbyggde om delar av den gamla delen, så flyttades dörröppningen till lyssningsrummet och då passade jag på att förstärka väggen bakom anläggningen. Den var tidigare klädd med Tretex skivor som svängde med och orsakade en del problem med utsläckningar, vibrationer och klirr i porslinshyllorna i köksskåpen på andra sidan väggen. Den blev förstärkt med först ett lager stegljudsdämpare som brukar användas under parkettgolv. På det skruvade ett lager 13 mm gips. Ytterligare ett lager 13 mm gips limmades med dämplim omlott över det första gipslagret. På detta har jag sedan limmat en 4 mm plywood i rödbok. Golvet är från början tätreglat med cc 500 mm och på detta är det ett lager 25 mm golvspånskivor. Uppepå golvskivorna ligger en lamellbjörkparkett på 15 mm som har mycket stor vridstyvhet och knappast lever med så golvet har det aldrig varit något problem med. På golvet ligger en mycket tjock Kinamatta. I taket satte jag för något år sedan upp en dämpare för förstareflexen som är gjord som en ram av trappräcken!! och i denna ligger det gullfiber 40 mm och sedan är det en luftspalt mellan gullfibern och taket. Quote
Guest Jorma Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Vantar på händerna ?? Det är bättre med arbetshandskar när man jobbar med trä än att sitta 8 timmar på sjukhusets akutintag för att operera bort en lång träflis som hade gått 4 cm in i fingret på längden. Den gången kunde jag inte böja fingret innan trästickan blev bortplockad ut då flisen fungerade som en inre spjälkning av leden. Quote
Guest johan Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Flisor är aldrig kul , men man får tåla lite Ett trick jag gör ibland är att ställaen kanna full med nybryggt kaffe på fingertopparna. Quote
Timbre™ Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Så här ser takdämparen ut och det ger en vink om vad Coltranelinnet skall användas till. Quote
Timbre™ Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Claes Olsson har ett antal samarbetspartners och en av dessa är Ecophon Akustiktak som bl.a. jobbar med akustikbehandling av offentliga miljöer. Här ser vi hur en av dämpanordningarna bakom Coltranehögtalarna börjar ta form. Vitusmonoblocken blir praktiska avlastningsbänkar och bakom mattan skymtar en Prime högtalarkabel... Quote
LydMekk Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Den var tidigare klädd med Tretex skivor som svängde med och orsakade en del problem med utsläckningar, vibrationer och klirr i porslinshyllorna i köksskåpen på andra sidan väggen. Den blev förstärkt med först ett lager stegljudsdämpare som brukar användas under parkettgolv. På det skruvade ett lager 13 mm gips. Ytterligare ett lager 13 mm gips limmades med dämplim omlott över det första gipslagret. På detta har jag sedan limmat en 4 mm plywood i rödbok. Holder på med mitt eget rom og skal montere 2x15mm gipsvegger med dempelim eller viskoelastisk lim imellom. Lurer på hvilket type dämplim du brukte mellom dine to plater med gips? Har kikket på GG (Green Glue) og DG-A 2 (Swedac) så langt. GG er dyrt, A2 billigere men vanskelig å konstatere hvem av disse to som er best ut ifra bare webposter så langt. Quote
Guest Jorma Posted May 21, 2006 Posted May 21, 2006 Holder på med mitt eget rom og skal montere 2x15mm gipsvegger med dempelim eller viskoelastisk lim imellom. Lurer på hvilket type dämplim du brukte mellom dine to plater med gips? Har kikket på GG (Green Glue) og DG-A 2 (Swedac) så langt. GG er dyrt, A2 billigere men vanskelig å konstatere hvem av disse to som er best ut ifra bare webposter så langt. Jag kommer inte ihåg vad limmet som jag använde hette, men det fanns på tuber som man använder med limpistol och priset kommer jag inte ihåg heller men det någonstans rumt 100lappen/tub och till denna vägg gick det åt 7 tuber. Quote
datar Posted May 22, 2006 Posted May 22, 2006 När du blir klar med ditt lyssningsrum kan du väll ta o flytta men lämna kvar alla stereoprylar till mig så flyttar jag in Quote
Guest Jorma Posted June 3, 2006 Posted June 3, 2006 I väntan på resten av delarna som är beställda till mitt rum kan jag nu sitta och titta och lyssnqa på min "gräsmatta" Quote
Timbre™ Posted June 3, 2006 Author Posted June 3, 2006 Det kan man kalla utveckling... Så här såg det ut runt mitten av maj. Quote
Guest johan Posted June 3, 2006 Posted June 3, 2006 Utveckling ? Snarare avveckling av trädgårdsbestyr Quote
Timbre™ Posted June 3, 2006 Author Posted June 3, 2006 Utveckling ? Snarare avveckling av trädgårdsbestyr Det finns annat att stå i... Här har vi Jorma i slipartagen. Quote
Timbre™ Posted June 3, 2006 Author Posted June 3, 2006 En sak i sänder och bakväggen börjar falla på plats. Jag inväntar protokollen från första och akustikmätningen, det blir fortsatta övningar i veckan som kommer och denna tråd kommer att växa som en maskros bland prästkragar... Vi är snart tillbaka. Quote
Timbre™ Posted July 6, 2006 Author Posted July 6, 2006 Sommaren skrider vidare i Jormas örtagård. Gräsklipparen har visserligen varit framme och blomsterängen är inte vad den har varit men grönskan prunkar på alla håll. Ändlösa dagar av improviserad fjärilsjakt. Quote
Timbre™ Posted July 6, 2006 Author Posted July 6, 2006 Även Jorma själv är smått aktiv i sommarvärmen och projektet glider stabilt vidare... :cool: De första mätresultaten har kommit in och den rapporten ligger nu uppladdad och klar. Quote
Recommended Posts