Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Hej Gubbs! Jag tycker mig kommit hyffsat långt i apparatträsket nu men rummet har inte hängt med i samman omfattning, egentligen är det bara lite möbleingsåtgärder än sålänge. Nu är ju frågan hur man ska få ett bättre rum och vad man ska börja med. Jag har förstått att Svanå gör bra produkter med mycket prestanda per investerad krona. Jag har funderat att sätta upp nått på väggarna snett framför högtalarna för att dämpa/diffusera de tidiga refelxtionerna. Även nått större arrangeman i taket borde göras. Djupbasarbsobenter ska ju var bakom lyssnaren, gärna i ett hörn. Jag har bara ett sådant hörn, är det möjligt att göra nått ändå? Som ni hör är jag ute efter tips, gärna om specifika produkter. Ett par dåliga bilder på en del av rummet Tack på förhand! /Ola Quote
Timbre™ Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Några skapelser som tycks vara synnerligen effektiva och prisvärda, råkade jag på vid ett besök hos Balance i Jönköping. Fördelen med mobila installationer är ju att dom är lätta att ta med sig vid en eventuell flytt. Med tanke på att man skall leva med prylarna, är ju även en viss grad av estetiska krav berättigade tycker jag. Dessa "tubetraps", kombinerad absorbent/diffusor i tre storlekar, kommer nu i en mycket elegant version och i programmet ingår även möjligheter till takplacering. Kan vara värt att kolla upp... http://www.balance-hembiohifi.com/ Quote
Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Jo de har jag sett, dock så räcker det inte med dessa utan nått att fästa i taket och nått tunnt på väggen samt riktiga basarbsobenter. Ja ja, vi får la se Quote
mikael2 Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Jag tycker gardinerna ser lite tunna ut, sätt upp ett par tjocka gardiner/längder som du kan experimentera med och dra för halva eller hela fönstret med - testa vad som blir bäst. Det skulle jag börja med i alla fall och det är ju inga direkta ingrepp som frun kan ha något emot Quote
mikael2 Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Hur menar du att djupbasabsorbenterna skall vara bakom lyssnaren? Om du spelar bas så är väl basen värst i hörnen bakom högtalarna om du går runt och lyssnar när du spelar? Jag tror du får störst effekt av dessa absorbenter bakom högtalarna och där verkar du kunna klämma in en absorbent i varje hörn. Quote
mikael2 Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 ps. Se helst till att absorbenten är snygg eller att det går att ställa en blomkruka på den i alla fall Quote
Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 I en hörnet går det att klämma in en men i andra blir det nog tufft om man ska kunna öppna dörren till uteplatsen. Angående djupbasarbsorbenter bakom högtalare se samma tråd på faktikst. Quote
perra_e Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Du kan även sätta dit trä-persienner på insidan av fönstrena. Det är snyggt och det är klart bättre än glas på att diffucera Dom finns till klart överkommliga priser på IKEA. Quote
Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Perra> Det var ju en smart idé, bara blommorna klara sig så. Quote
Björn-Ola Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Jag tycker det är svårt att diskutera akustik utifrån några bilder. Det är så mycket som spelar in. Vissa högtalare behöver ex.vis mer rumsdämpning än andra. När jag köpte mina QLN Signature fick jag slänga ut mina dämpbafflar. Jag tror man får pröva sig fram med lite mineralullsskivor. Det är dock aldrig fel med tubetraps där risken är mindre att man lyckas döda ljudet. Ena halvan kan man få täckt med alufolie som verkar som ett lågpassfilter och genom att vrida tubetrappen så kan man justera ljudet. Killarna på Balance håller också på med att experimentera med ett slags nät istället som skall ha en slags diffuserande verkan i dom högre frekvenserna. Jag ska låna hem och testa detta. Däremot anser jag absolut att tubetrapparna skall placeras bakom högtalarna. jag kan inte göra det hemma, utan fick placera dom vid väggen vid lyssningsplatsen. Jag tyckte att det gav en slags tryckkänsla på trumhinnorna. Quote
Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 B-O> Det är naturligtvis inte meningen att jag ska få det ultimata svaret här utan lite bra idér och synpunkter. Utifrån dessa måste man ju naturligtvis själv experimenter Quote
Adagio Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Är det jurassic park eller alien på tvn? Djupbasabsorbenter bakom, jag och Sampix ska inleda ett projekt, ska du haka på? I have the blue prints Du behöver någon form av bredbands absorbent, typ Absylerna som jag har hemma, låt dom ta första reflexen från sidoväggen. De är ju mobila, så de kan följa med vid ev flytt. Sen kan man alltid lyxa till det med diffusorer om man har råd/lust, men jag tror att djup-absorb+ bredbands-dito skulle göra underverk med din akustik.(eftersom jag har hört den) Vi får talas vid på lördag du kommer väl till Sampix? Quote
Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Japp jag kommer och JAPP jag hoppa gärna på ett projekt Quote
Adagio Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Jag fick ju direktiv från Svanå hur jag skulle bygga mina, det går att bygga mobila moduler med samma egenskaper. Enkel fysik samt träslöjd eller kanske MDFslöjd Quote
Micke Y Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Jag skulle pröva diffursion av första reflexen med hjälp av det kuliga persienntricket eller något dylikt. Skall man ha permanenta så måste nog det tyvärr förhandlas med partnern för att kunna accepteras. Jag är övertygad om att effekten blir mycket tydlig dock så det kan vara värt lite besvär. Saker i taket vet jag bara saker från Svanå med det går utmärkt att bygga vettiga själv med lite regel+plank och du kan tänka dig göra det? Micke Quote
Lasse Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Du kan ju snabbtesta med ett tjockare överkast eller dylikt. Hemma hos mig gjorde det underverk. Quote
Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Jag skulle pröva diffursion av första reflexen med hjälp av det kuliga persienntricket eller något dylikt. Skall man ha permanenta så måste nog det tyvärr förhandlas med partnern för att kunna accepteras. Jag är övertygad om att effekten blir mycket tydlig dock så det kan vara värt lite besvär. Saker i taket vet jag bara saker från Svanå med det går utmärkt att bygga vettiga själv med lite regel+plank och du kan tänka dig göra det? Micke Jorå, bara man vet ungfär hur man ska tänka så ska jag nog kunna bygga ihop något! Quote
Neodynium Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Jag hade inte dämpat med något... eftersom du bara tar bort vissa frekvenser. Testa att diffusera bort det mesta istället..... basen måste du dock absorbera bort så klart... kör Svanås prylar här.. de går att ställa efter frekvens man vill jobba med! Quote
Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 drbob> Jorå, det hade jag tänkt göra innan jag påbörjar nått permanent. Quote
Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Jag hade inte dämpat med något... eftersom du bara tar bort vissa frekvenser. Testa att diffusera bort det mesta istället..... basen måste du dock absorbera bort så klart... kör Svanås prylar här.. de går att ställa efter frekvens man vill jobba med! Tänk jag fick precis motsatt svar från en på ett annat forum: Vad jag definitivt skulle vilja avråda ifrån är att börja med diffusorer. Börja med dämpningen så hör du bättre om det behövs någon extra diffusion när du är klar med detta Dessutom tar man inte bort vissa frekvenser eftersom man använder sig av både basarbsorbenter och bredbandsarbsorbenter. Eller vad menade du egentligen, kanske har jag missförstått? Quote
Guest Zalve Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Tänk jag fick precis motsatt svar från en på ett annat forum: Vad jag definitivt skulle vilja avråda ifrån är att börja med diffusorer. Börja med dämpningen så hör du bättre om det behövs någon extra diffusion när du är klar med detta OM man dämpar bort nästan allting, så finns det inget att diffusera bort ... Så visst har personen rätt Skulle nog oxå börja med diffuseringen, och om det fortfarande var vissa områden som störde skulle jag försöka dämpa ner dem. För mycket dämpning kan ju förstöra vilken musik som helst. Quote
Lasse Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 drbob> Jorå, det hade jag tänkt göra innan jag påbörjar nått permanent. Kan bara tillägga att mitt överkast numera är permanent Quote
Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Kan bara tillägga att mitt överkast numera är permanent *asg* Quote
Guest Rydberg Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 OM man dämpar bort nästan allting, så finns det inget att diffusera bort ... Så visst har personen rätt Skulle nog oxå börja med diffuseringen, och om det fortfarande var vissa områden som störde skulle jag försöka dämpa ner dem. För mycket dämpning kan ju förstöra vilken musik som helst. Nej man ska inte överdämpa rummet, det är helt sant. I detta fallet tro jag definitivt på personen i fråga, han verkar ha koll om vi säger så. Quote
Guest Zalve Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Då är det säkert I.Ö Tycker själv att Svanå verkar ha koll oxå. Quote
Micke Y Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 Rydberg Jag har testat både absortion och diffursion och kommit fram till att i mitt rum är en kombination bäst. A använder jag för att få kontroll över basen och och minska väggarnas inverkan, d passar bäst i mitt rum för att ta död på de svåraste reflexerna. A funkar sämre för att tämja 1:a reflexen från högtalarna i mitt rum. Diffursion är ju att sprida ljudet i så många riktningar som möjligt så att energin delas upp så bra det går. En variant av en mycket effektiv diffusor är stående plank mellan golv och tak med 5-10cm mellanrum och 10cm djup för första reflexen (vad det begripligt?). Jag har gjort en variant där jag har sådana här "spalter" tomma och fyllda med en 45X45 regel (vad jag önskar att jag hade en bild) IxI IxI IxI mellan högtalarna på frontväggen (den du ser när du lyssnar). Ett liknade arrangemang skulle göra underverk om det satt i taket parallellt med frontväggen (90 grader från ljudvågen). Massor med blommor kan också bidra med spridning om de är smart placerade. Micke Quote
hifirocker Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 Tjena Rydberg! En liten fråga: Har du någon testskiva? Om inte så rekommenderar jag mds testskiva som innehåller frekvenstest (svep från 20-20000hz), testtoner mellan 20-20000hz samt diverse fastest etc. Mycket användbar skiva vid placering av högtalare och akustiska åtgärder. Framförallt frekvenssvepet är mycket användbart när man laborerar med optimala placeringar av tubetraps. Givetvis skall man ju lyssna på musik också men testskivan är kanske lite mer vetenskapligt korrekt :cool: . Jag köpte min för 140:- på en mds butik i Helsingborg. De har säkert någon mdsbutik i Linköpingstrakten, annars kan man säkert beställa skivan via deras hemsida också. Jag har testat 2 st tubetraps i mitt nuvarande lyssningsrum och oavsett i vilken ände av rummet som jag valde att placera högtalare i så blev det alltid bäst basabsortion när jag placerade tubetrapsen i hörnen eller längs väggen BAKOM lyssningspositionen. Fast om man har 5-6 st tubetraps att laborera med kan det säkert vara bättre att placera ut dem lite mer jämnt i rummet, det får öron, testskiva och eventuella mätningar utvisa... Lycka till och skriv gärna ner vad som förbättrats efter att du gjort lite ingrepp! Mvh, Quote
David A Posted January 31, 2004 Posted January 31, 2004 En sak som jag testat själv nu, och ska implementera i mitt nya lyssningsrum är heltäckningsmatta! Visserligen så är det många som ratar detta pga av estetiska skäl, men vad fasen hur snyggt ser det ut med absorbenter och diffusorer då? Kostar inte skjortan heller till ett normalt rum. Var själv lite skeptiskt till detta, så jag tog med mig mina GEMar hem till min mor och far som har heltäckningsmattor överallt. Ställde upp dom i ett rum med stora fönster överallt, men med en jäkla tjock och go heltäckningsmatta på golvet. Blev ganska paff när resultatet överträffade mitt eget rum, trots att jag har MYCKET mer prylar i mitt rum som borde hjälpa till att diffusera/dämpa. Dessutom kan man ju riva ut mattan om man vill, den behöver ju inte limmas överallt. Quote
Recommended Posts