Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag ska tweaka min Logos genom att ersätta sovtek rören.Det finns några alternativ och nu undrar jag givetvis vilka ni rekommenderar.Finns det ljudskillnader mellan tillverkarna och i sådant fall skulle ni kunna försöka beskriva dessa skillnader?

Dessa alternativ funderar jag på.

Telefunken E88CC

Mullard CV2492/E88CC eller Mullard CV2493/E88CC

Philips CV2493/E88CC

Tacksam för hjälp.

/n.o

Posted

Är ingen superexpert, men jag hade samma tankar som du. Jag använde aktuell produktion från Tesla/JJ fabriken med bra resultat. Det blev mer "musikaliskt" mellanregister, möjligen på bekostnad av bandbredd. Men jag gillade det bättre. Ei-rör rekommenderas också med samma motivering. Kanske tom oftare än JJ-rör. http://store.triodestore.com/index.html har båda typerna.

Posted
Jag ska tweaka min Logos genom att ersätta sovtek rören.Det finns några alternativ och nu undrar jag givetvis vilka ni rekommenderar.Finns det ljudskillnader mellan tillverkarna och i sådant fall skulle ni kunna försöka beskriva dessa skillnader?

Dessa alternativ funderar jag på.

Telefunken E88CC

Mullard CV2492/E88CC eller Mullard CV2493/E88CC

Philips CV2493/E88CC

Tacksam för hjälp.

/n.o

Posted
Finns en säljare av rör i Öjebyn, hemsida: http://tangotubes.com/

Kan vara ide att kontakta honom för en pitebo. Har iaf provat Brimar, Mullard och Electro Harmonix av samma modell och av dem så föredrog jag mullard.

Han är redan kontaktad :) Jag ville bara höra om någon på forumet hade erfarenhet av olika rörmärken.

jag har förstått at Mullard är väldigt bra,betydligt bättre än originalsovtekarna.Men det de andra också och dom ska tydligen ha lite olika karaktärer så man kan tweaka karaktären på anläggningen åt det håll man vill.Va skoj det är med rör egentligen!!

Posted
Han är redan kontaktad :) Jag ville bara höra om någon på forumet hade erfarenhet av olika rörmärken.

jag har förstått at Mullard är väldigt bra,betydligt bättre än originalsovtekarna.Men det de andra också och dom ska tydligen ha lite olika karaktärer så man kan tweaka karaktären på anläggningen åt det håll man vill.Va skoj det är med rör egentligen!!

Den gång jag lyssnat på Mullard tyckte jag det var, just, lite för mulliga :) Telefunken är pålitliga ganska neutrala, i min smak, jag tycker varken Telefunken eller Sovtek sticker ut åt något håll. De kinesiska Ruby renare och rakare, Golden Dragon har jag alltid tyckt vara för kliniska å andra sidan har jag på senaste tiden upptäckt att de bjuder på mer dynamik än de övriga (som ingångsrör ECC 82 och 83 på mitt slutsteg). Som allt annat har det med samstämmigheten med resten av systemet att göra. Just nu köre jag en blandning, Telefunken ECC 88 på försteget, Golden Dragon ECC 82 och 83 på slutsteget. Man kan tweaka efter behag, rör efter humör, eller vad det nu heter ;)

Posted
Den gång jag lyssnat på Mullard tyckte jag det var, just, lite för mulliga :) Telefunken är pålitliga ganska neutrala, i min smak, jag tycker varken Telefunken eller Sovtek sticker ut åt något håll. De kinesiska Ruby renare och rakare, Golden Dragon har jag alltid tyckt vara för kliniska å andra sidan har jag på senaste tiden upptäckt att de bjuder på mer dynamik än de övriga (som ingångsrör ECC 82 och 83 på mitt slutsteg). Som allt annat har det med samstämmigheten med resten av systemet att göra. Just nu köre jag en blandning, Telefunken ECC 88 på försteget, Golden Dragon ECC 82 och 83 på slutsteget. Man kan tweaka efter behag, rör efter humör, eller vad det nu heter ;)

Tack för dina intryck.Och er andra också.Jag får väl gå lite på magkänsla och vad jag läst.Stargazer har Mullard till sin ClassicOne och jag har lyssnat på den sedan den fått dessa rör.Den låter betydligt bättre nu uppfattar jag det som.Stor förbättring.Men alla de rör som jag räknat upp ÄR en förbättring gentemot standardrören.Detta blir skoj!

Posted
Stargazer har Mullard till sin ClassicOne och jag har lyssnat på den sedan den fått dessa rör.Den låter betydligt bättre nu uppfattar jag det som.Stor förbättring

Jorå. Byte från Sovtek (standard på Pathos) till Mullard E88CC gav ordentlig förbättring. Mullard = mullig :?: Tja, i sådana fall i positiv bemärkelse. Mer kropp (och själ) i återgivning av röster. Stränginstrument låter också "bättre" (nej, jag kommer inte på något bra Hifi-adjektiv här.... framkommer tydligt när man lyssnar dock). Diskanten låter mera avspänd och behaglig.

Sen så har jag ju också smällt på Hal'O tube dampers. Har provat Duende Criatura tidigare men Hal'O är bättre. Här händer det också grejor! :o:app: Det mesta "tajtas till" och lirar mer distinkt. Diskanten blev sprödare, finare och med mer luft. Basen stramades åt lite och blev tajtare och bättre.

Men jag tror - liksom Rör-Roland - att såväl Telefunken som Siemens ger en klar förbättring jämfört med Sovtek.

Så byt rör - du kommer inte att ångra dig.

Och till sist:

Kom igen, new order - skruva bort rör-burarna, kläm på en ring på röret (för ökad njutning :D ) och upprepa efter mig: "Jag är inte rädd. Jag vill njuta mera. Jag kan köra utan skydd"

:D

Posted

Kan bara hålla med Stargazer..Mullardrören är betydligt bättre än dom Sovtek som sitter som standard i Logos. Men du hade rätt Stargazer med att det tar några kvällar innan dom bränner in sig..Var som du sa nästan lite av en besvikelse första dagen. Men tredje kvällen då var hakan nästan nere i golvet :) Otroligt öppet ljud då med Mullardrören ändå ska väl Siemens cca-rören ha ännu högre upplösning men då kostar dom ju därefter också...

Posted
Och till sist:

Kom igen, new order - skruva bort rör-burarna, kläm på en ring på röret (för ökad njutning :D ) och upprepa efter mig: "Jag är inte rädd. Jag vill njuta mera. Jag kan köra utan skydd"

:D

Nejnejnejnej.Rörburarna blir kvar :) !Inte vill jag kompromissa med ljud egentligen.Men Pathos rörburar är ju bara så läckert.Vill definitivt inte ta bort dom.Men finns det några slags tube dampers som går innanför eller utanpå på något sätt så är jag inte främmande.Men burarna stannar.Av respekt för designen och för min egen skull. ;)

Posted

Nya rör ska införskaffas om ett par dagar.Återkommer med en liten testrapport då.Vad det blir kan jag inte säga för jag har inte bestämmt mig än.Europeiska NOS rör blir det hur som hellst.

Posted

Bild%20467.jpg

Jag skaffade nya rör till Logosen igår.Sovtek ersattes av ett par nya Philips miniwatts från 1965!Vilken trevlig uppgradering,det är skoj med rör.Efter den första lyssningen så är det spontana intrycket att allting blir bättre.Basen blev på samma gång torrare,mer kontrollerad och djupare :o Det blev mer dynamik,driv,detaljerna kom fram på ett naturligare sätt.Får återkomma med mer intryck senare.Men jag ångrar inte rörbytena om man säger så... :)

Posted

Kul att det blev samma lyft för dig också, ändå kommer du ju märka ytterligare förbättringar efter ett tag

då dom spelat in sig...Får man fråga vad Philipsrören kostade? Undrar hur dom är i ljudkaraktär jämfört med mina Mullardrör som kostade ca 800:-/paret.

Posted
Kul att det blev samma lyft för dig också, ändå kommer du ju märka ytterligare förbättringar efter ett tag

då dom spelat in sig...Får man fråga vad Philipsrören kostade? Undrar hur dom är i ljudkaraktär jämfört med mina Mullardrör som kostade ca 800:-/paret.

Jag blir sugen på att uppdatera min Pathos Logos också efter att ha läst inläggen.

Var har ni köpt era rör?

Posted

Hej...jag köpte mina av Roland från Öjebyn. Har tyvärr inte hans epostadress kvar men han brukar ha annons på Hifimagasinet. Sök på audiorör så dyker den nog upp...Mvh,Ulf

• 2 weeks later...
Posted

Jag kan rekommendera Svetlana 6N1P, vilka är kompatibla med Sovtec 6922, E88CC, 6DJ8 osv! Upplever själv att dynamiken blir bättre! Men kan vara lite kräsen mot nätdelen i försteget, eftersom dessa rör kräver en högre glödström! Jag fick modifiera mitt Melos försteg och byta ut likriktaren mot en bättre. / Tommy.

• 4 years later...
Posted
Sen så har jag ju också smällt på Hal'O tube dampers. Har provat Duende Criatura tidigare men Hal'O är bättre.

Var köper man Hal'O? Candelan sakar rörburar öht, kan vara en kul grej att testa

=)