Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter mina hifi investeringar har jag börjat att återupptäcka musik som inte lyssnats på under en lång tid.Jag har helt enkelt plockat ihop en trave och betat av och sedan fortsatt på det spåret.Skoj har det absolut varit och mycket musik som glömts bort har lyssnats igenom på nytt.Ett exempel på en återupptäckt är denna skiva.

l2841.jpg

Janet Jackson-Velvet Rope

En skiva som släpptes 1997 och hade en rad hits som spelades sönder på radion.Kritiken av skivan var ganska ljummen,men struntar man i kritiken och lyssnar så får man höra en välproducerad och jämn skiva.I Mitt tycke hennes absolut bästa och långt bättre än de senare fantasilösa alstrena när det gäller låtarnas kvalitet.Mina favoriter är Rope burn,Anything och go deep men som sagt de andra låtarna håller också hög klass.Men alla dessa interludes kunde åtminstone jag klara mig utan.Skoj musik helt enkelt som får basarna i era anläggningar att arbeta litegrann... ;)

Inte allt för dyr nu heller.79 pix på cdon låter väl överkommligt?

Posted

Alltid kul att lyssna i genom gamla skivor :)

Blir lätt att man tar å lyssnar i genom alla skivor lite smått när man har inhandlat nya hifi-prylar.

Jag tror jag har lyssnat på alla mina skivor sen jag köpt min SFCA :D

Ocj visst har man hittat några bra skivor man glömt bort :blush;)

Posted

En annan rolig skiva av helt annat slag är denna.

fishermans_blues.jpg

The Waterboys-Fishermans Blues

Mike Scott och the Waterboys gör folkmusik.Och som dom gör det!Energi och fart i låtar som "a Bang on the ear" men likväl så hör den lugna "When Ye Go Away" till mina favoriter.Kanske en av de bästa kärlekssångerna någonsin?Jag tycker då det.

79 kr på cdon.

Faller denna skiva i smaken så kan kanske Mike Scotts soloskiva Bring em all in också passa.

Akustiska gitarrer räcker långt ibland.79 kr på cdon.

bring_em_all_in.jpg

Posted
Alltid kul att lyssna i genom gamla skivor :)

Blir lätt att man tar å lyssnar i genom alla skivor lite smått när man har inhandlat nya hifi-prylar.

Jag tror jag har lyssnat på alla mina skivor sen jag köpt min SFCA :D

Ocj visst har man hittat några bra skivor man glömt bort :blush;)

Skoj att du också återupptäcker dina skivor,men så lätt kommer du inte undan ;) Vad rekommenderar du?

Lite rekommendationer tack!

Posted

Oj oj, vänta tills jag blivit nykter bara så :mm:;):D

Men eftersom jag är en hårdrockare i grund och botten så blirt de nån tyngre skiva iaf ;)

Posted

Det är ett bra tips new order. Det blir en del hyllvärmare i takt med att samlingen fylls på.

Man kan få sig en riktig resa genom bra musik om man provar och dessutom lite som en resa i tiden bakåt, då musiken förknippas med något ur livet... Trevligt :)

Undra hur mycket av musiken som egentligen är hyllvärmare.... tänk om man skulle kunna få lite statistik på detta, iofs skulle man kanske inte vilja veta :blush

wintermute har sitt intressanta projekt som är lite åt samma håll i tråden Att lyssna igenom alla sina skivor

Bidrar med en gammal goding som blev andra plattan idag.

0074644419122.jpg

Leonard Cohen - Im your man

Dels är han ett unikum med sin röst sen gillar jag låtarna ja alla faktiskt. Detta kompletteras det fin fint med bla Jennifer Warnes härliga stämma som kör till denna musik. Fantastisk skiva som av mig får toppbetyg :mm:

/Mattias

Posted

Jag tänkte rekommendera 2 skivor som fick mig att bli intresserad av klassisk musik :)

Therion - Vovin (klicka för mer info) Therion - Theli

Therion-vovin.gifTherion-theli.gif

Theli: Var den första skivan som jag hörde som har blandat opera med hårdrock, och det satt sina spår ;)

Eftersom Christofer Johnsson (grundaren) inte ville fuska med något på skivan och skivbolagsdirektören trodde så jättemycket på skivan så skivbolagsdirektören sålde sin Porsche och köpte en Fiat för att ha råd med skivan!

Vovin: Mer klassiskt, mindre hårdrock! Sålt över 125000st skivor!

Posted

Intressanta tips oLjud & Mattias.Leonard Cohens skiva har jag lyssnat på,den är bra,men jag måste erkänna att Therion var okänt för mig.Jag har läst i vintermules tråd och det är ju just hans tråd.Hade tänkt att alla som ville kunde bidraga med sina tips i den här tråden om ni vill.Äldre musik är ju knappast sämre för att den inte är purfärsk men däremot kan man göra riktiga fynd bland lite äldre titlar.Lite av tanken bakom denna tråd.

/n.o

Posted

Therion är relativt okänd i Sverige faktiskt, men är riktigt stora i Italien, Spainen och Mexico osv.

Antar att klassisk musik är större i dessa länder oxå... speciellt bland de unga ;)

Läste precis att Therion hade använt sig av 170! personer i orkestern på den senaste skivan! :mm:

Ganska mycket för en hårdrocksgrupp :D

Posted
Intressanta tips oLjud & Mattias.Leonard Cohens skiva har jag lyssnat på,den är bra,men jag måste erkänna att Therion var okänt för mig.Jag har läst i vintermules tråd och det är ju just hans tråd.Hade tänkt att alla som ville kunde bidraga med sina tips i den här tråden om ni vill.Äldre musik är ju knappast sämre för att den inte är purfärsk men däremot kan man göra riktiga fynd bland lite äldre titlar.Lite av tanken bakom denna tråd.

/n.o

Tackar för att du respekterar min tråd och inte kidnappar den!

Tackar även för det ganska fyndiga smeknamnet :D

Posted

Ahhh, då är det inte bara jag som uppskattar Velvet Rope... :) Mycket kul lek på den skivan!

...det finns många godingar som man hittar i hyllan rätt som det är....men det gör dem inte mindre bra...! :cool: ....jag körde igenom denna ett par varv i förrgår...

24670.jpg

...vem minns inte dessa klassiker? :cool:

\\K-man

Guest mikael
Posted

Kan rekommendera samtliga skivor som Tool har gjort. De som sticker ut, enligt mig, är dock Aenima och Lateralus. Har dock inte lyssnat på deras senaste skiva....

/Mikael

Posted

En liten kul grej som kröp fram hos mig var filmmusik av Björn Isfält. Hans filmmusik till En kärlekshistoria och Mitt liv som hund går ju inte av för hackor! :)

Posted

heaths6618375403073150.jpg

Heather Nova-Storm

Denna skiva har legat i dvala hos mig.Köpte den och snabblyssnade igenom den och glömde bort den.Singersonwriter tjej med trallvänliga melodier,ska vara ärlig och fann det lite tråkigt till att börja med.Men efter att ha lyssnat igenom skivan så är jag beredd att ändra mig.

Visst är det väldig laidback musik.Men aldrig tråkigt.Styrkan är melodierna.Kompet är sparsamt och lägmält vilket gör att det inte dränker bort hennes vackra,spröda röst.Bra inspelning dessutom,inte helt vanligt på relativt nyproducerad musik.Så ge denna kvinna med rötter från Bermuda chansen.Klart trevlig musik.

Posted
heaths6618375403073150.jpg

Heather Nova-Storm

Denna skiva har legat i dvala hos mig.Köpte den och snabblyssnade igenom den och glömde bort den.Singersonwriter tjej med trallvänliga melodier,ska vara ärlig och fann det lite tråkigt till att börja med.Men efter att ha lyssnat igenom skivan så är jag beredd att ändra mig.

Visst är det väldig laidback musik.Men aldrig tråkigt.Styrkan är melodierna.Kompet är sparsamt och lägmält vilket gör att det inte dränker bort hennes vackra,spröda röst.Bra inspelning dessutom,inte helt vanligt på relativt nyproducerad musik.Så ge denna kvinna med rötter från Bermuda chansen.Klart trevlig musik.

Hej

Har själv precis nyligen hittat Heather Nova. Har flera skivor, bland annat "Siren" och "Wonderland (live)". Mycket bra.

Min senast köpta skiva är annars med David Gilmour.

/Peter

Posted

Hej igen, lyssnar annars på gamla Pink Floyd en del. Kanadensiska Loreena Mckennit med sin finstämda lite trollska röst (snarlik Enya fast bättre).

Hårdrockaren i mig köper remastrade Black Sabbath, Ozzy, AC/DC och Deep Purple. Även Billy Idol med sin senaste platta får sälla sig dit.

Hälsningar

Peter

Posted
Hej igen, lyssnar annars på gamla Pink Floyd en del. Kanadensiska Loreena Mckennit med sin finstämda lite trollska röst (snarlik Enya fast bättre).

Hårdrockaren i mig köper remastrade Black Sabbath, Ozzy, AC/DC och Deep Purple. Även Billy Idol med sin senaste platta får sälla sig dit.

Hälsningar

Peter

Loreena har jag tänkt skaffa,men hade hoppats att skivorna skulle gå ner en aning.Dom verkar dock ligga kvar på en dyr nivå.The mask and mirror är en bra skiva!

Posted
Loreena har jag tänkt skaffa,men hade hoppats att skivorna skulle gå ner en aning.Dom verkar dock ligga kvar på en dyr nivå.The mask and mirror är en bra skiva!

Hej,

Kan priset ha att göra med att flera av hennes skivor har släppt remastrade(med extra DVD) och att hon inte har släppt något på 2000-talet? Har hennes dubbellive som släpptes 1999, kanonplatta med bra ljud :D . Även "The Visit" är mycket bra :mm: .

Har någon lyssnat på Richie Blackmores night? Skall tydligen vara lite folk/mystik/rock blandat :?:

Hälsningar

Peter

Posted
Har 4 plattor med Blackmore´s night samt 4 plattor och några singlar med Loreena. Kanon allting :)

Hejsan

Skickade nyss iväg en beställning till cdon.com. Det blev "mask and the mirror" och "The book of secrets" med LM. Samt den senaste med Blackmore och en live från 2001. Fördel att kunna gå in på allmusic.com och lyssna på skivorna innan ev. köp. :)

Hälsningar

Peter

Posted

acadie.jpg

Daniel Lanois-Acadie

Daniel Lanois debutalbum från 1989 är en skiva som nyligen spelats hemmavid och det är en fortfarande fräsch och intim lyssningsupplevelse.Lanois har gjort sig känd som "demon"producenten som producerat storheter som Bob Dylan,U2,Peter Gabriel,Robbie Robertson och Emmylou Harris för att nämna några.Men för att återgå till hans egna skivor i allmänhet och Acadie i synnerhet så är det en "måste-ha-stämpel" på denna skiva.Den bör finnas i var mans och kvinnas hem.Hade jag varit kulturminister så hade jag lagstiftat om det!!! ;)

Posted

Ny lyssningssession.Nya fynd i skivhögen.

7938f.jpg

Tori Amos-Under The Pink

Detta hör i mitt tycke nog till Toris bättre skivor.Bra pianobaserad pop.Cornflace Girl är kanske den låt som spelats mest från denna skiva,men det är inte den enda låten som är värd att lyssna på.Pretty Good Year och Past The Mission är inte kattskit heller för att nämna några... :)

Har inte skaffat Little Earthquakes än som enligt många ska vara hennes bästa skiva.Måste göra det inom en snar framtid!

ACCS-33795Q.jpg

Bruce Springsteen-Born To Run

Jag skäms!Har inte lyssnat igenom denna skiva på jättelänge.Då spelade dom Born To Run på radion under dagen och jag kände mig bara tvungen att lyssna på den när jag kom hem.Hur kan jag ha glömt bort denna skiva :black: .

Born To Run släpptes 1975 men känns inte på långa vägar mossig eller gammal.En Springsteen i sitt esse levererar idel klassiker och förutom titelspåret så måste man nämna låtar som Thunder Road,Tenth Avenue Freeze out,Meeting Across The River och Jungleland.

Den sistnämnda låten är nog bland det bästa som Bossen har gjort.Den perfekta rocklåten.Kan inte nog rekommendera denna skiva till dom som inte har den.Born to Run är Springsteens genombrottsskiva och frågan är om han någonsin har kunnat matcha detta efteråt! Världsklass.

Posted
Har 4 plattor med Blackmore´s night samt 4 plattor och några singlar med Loreena. Kanon allting :)

Hejsan

Nu har jag haft Blackmore's nights "Past times with good company" och "The village lanterne" hemma i en vecka. Jag måste säga att jag är helt torsk på musiken :mm::mm::mm: .

Har redan beställt hem 3 skivor till med dem. Denna musik passade mig perfekt eftersom jag annars lyssnar på Mike Oldfield, Looreena Mckennit, Enya, Dire Straits och Clannad. har också växt upp med Deep Purple så det kan inte bli bättre.

Ginza, bengans och Skivhugget hade inget med dem så det fick bli cdon.com. Bra pris också samt fraktfritt över 600kr.

Hälsningar

Peter

PS. Har Tori Amos- Under the pink men finns det även andra skivor med henne som är bra???

Posted

Blackmore's Night är riktigt bra, ett bra tag sen jag lyssnade på dem.. kanske få ta å göra de ikväll.

Vet att lillasyrran kommer sitta bredvid då iaf ;)

Posted
PS. Har Tori Amos- Under the pink men finns det även andra skivor med henne som är bra???

Scarlets walk,Beekeeper och Little Earthquakes är bra.