Jump to content

Recommended Posts

Posted

För ett tag sedan beställde jag en mononål som passar till en Orotofn OM. Nu har jag fått den och jag har gjort några jämförande test mellan OM 40 och OM 25M. Jag har spelat av några garanterat gjorda monograveringar, jag menar alltså att skivorna är graverade med en monodosa och inte i mono med en stereodosa. Vad som slår mig är att basen faktiskt blir lite bättre med den nya 25µ nålen och att jag får en lite högre nivå (+3,3dB). Nu har jag ännu inte monterat nålen i ett för mono monterad puppa med känslighet för endast lateralgravering. Jag körde en frekvensgångsanalys med hjälp av en testskiva från Decca, alltså FFRR. Jag kunde konstatera en nivå höjning på +3dB vid 10KHz. Jag undrar hur mycket RIAA skiljer sig från FFRR, är det någon som vet?

Posted

Eftersom ingen svarat på min fråga så får jag svara själv. Jo det är tydligen så att skillnaden mellan RIAA och FFRR 1953 just är 3dB vid 10KHz. Jag kan nu också meddela att jag nu lyssnat på ett tjugotal vinylskivor som är dBx encodade vilket bettyder att man måste ha en liten blackbox när spelar av skivorna. Ljudet? Jag det låter i mitt tycke ortroligt mycket bättre än vanliga vinyler. Dynamiken är i klass med CD och frekvensomfånget verkar vara bättre än på vanliga Vinyler från 70-talet. Skivorna som består av lite 70-tal typ Blood sweat & tears, LA 4 och lite klassiskt typ Beethoven, Albinoni förståss (Adagiot var ju poppis under 70-talet) och lite Lizt plus några andra. Tänk er att kunna lägga på pickupen på skivan utan att höra något som helst brus, knappt änns någon bump när nålen träffar skivan.