Mattias Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Är inne i en trevlig och behaglig period då musiken är focuserad till mästaren Vivaldis verk. Det finns mycket olika verk och utgåvor av dessa som är finemang. Nu eftersöker jag tips och råd på verk och utgåvor som ni alla har erfarenhet av och kan rekomendera. Gärna tips annat än de fyra årstiderna Lämnar ordet fritt. /Mattias - Hoppas på bra tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Om du vill ta ett samlat grepp finns det två volymer med "I musici" "Vivaldi Edition Vol 1 och 2" De står sig nog bra ännu. Se: CDON för innehåll Amazon se: Amazon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintermute Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Il Giardano Armonico-De fyra årstiderna (TELDEC) Otroligt ösigt! Bra ljud! Som det skulle låtit om Vivaldi skrivit det idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mats Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Vintermute hur kan du veta hur Vivaldi hade skrivit om han hade levat idag?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra_e Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Mats: Vad är syftet med den frågan???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Mats - Det står i Noterna hur han har skrivit den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mats Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Otroligt ösigt! Bra ljud! Som det skulle låtit om Vivaldi skrivit det idag. Hur kan man veta det? Är det så svårt att fatta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Troligen hörs det på skivan,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Mats kan inte svara eftersom han är struken från medlemslistan. Länktramset har upphört. Timbre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintermute Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Hoppla. Här går det undan. Ställde jag till det där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Nej, det har inget med denna tråd att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 29, 2004 Author Share Posted January 29, 2004 Hörrni, kom gärna med tips asså Skall väg och handla skivor i eftermiddag så.... kom med förslag, allt är av intresse Mvh Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Okey amigo, du skall få tips på en höjdarskiva i sista minuten... The Four Seasons () med Jacques Loussier Trio på Telarc Jazz. CD-83417 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintermute Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Jag vet att man skall hålla sig till ämnet men... Är JLT's version av de fyra årstiderna bra? Jag har två Bach, en Satie och en Ravel med JLT och de är alla bra. Skall man köpa allt som JLT gjort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Det kan jag inte svara på men Vivaldi-skivan är ett tryggt köp. Satie-skivan är ju också ruggigt bra och så har vi Jacques Loussier Trio Plays Debussy (Telarc CD-83511). Ett måste... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 JLT är som sagt kanon, har Bach och Vivaldi. OPUS 111 har en rad trevliga utgåvor med Vivaldi, orkestern Europa Galante nånting under ledning av en kunnig violinist. Energirika tolkningar som vunnit flera pris, endast instrument från 1700-talet och ljudet...ljudet Jag återkommer med Cdnr och mer info när jag kommer hem, jobbar nu. :clown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 29, 2004 Author Share Posted January 29, 2004 Gött grabbar Wintermute: Är det denna du menar? Kikade lite på nätet om den du skrev om. Jisses, den verkar vara grym! Fått bra kritik på många håll. Timbre: Ja, JLT's jazziga utgåva har jag inte av denna klassiker. Hur kan jag ha missat DET? Tack allihopa, men spä bara på mer vetja /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chg Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Ett tag sedan jag lyssnade på JLT, det är nog dags att beställa lite fler plattor med enna jazztrio... Det glesa trumsolot ett par-tre minuter in på spår 7 (om jag minns rätt) på Satie-skivan...vilken närvaro...Gåshudsframkallande.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Omtalad som mycket bra är Vivaldis verk "La Stravaganza" med Arte Dei Suonatori Baroque Orchestra på Channel Classics no. "CCA SA 19503" sacdhybrid eller ren cd "CCS 19598". Jag har beställt denna skiva men ej fått den ännu, dock har jag Rachel Podger med Sonator och partitor av Bach, en dubbelutgåva till enkelpris på samma bolag, cd no. CCS SEL 2498. Se: Channel Classics Recension/lyssna BBC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wintermute Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Mattias: Jag känner inte igen omslaget, men det är rätt orkester och rätt verk. Ligger den på Teldec? Det kan vara så att de har givit den ett mer säljbart omslag sedan jag köpte den. Timbre, Adagio, Chg: OK, jag ger mig! Dax att lätta på lädret och köpa allt jag kan få tag på med Jacques Loussier Trio! /w Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 och var hittar man Jacques Loussier Trio ? Ingen av de butiker som jag brukar handla av, hade detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Går att beställa av butiker som har Naxos i sitt sortiment. Har för mig att det är samma distributör för Naxos/Telarc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 1, 2004 Author Share Posted February 1, 2004 Man borde skaffa en komplett uppsättning med samtliga av JLT's plattor från skivbolaget Telarc. De är bra, milt sagt. Glömmer inte första gången Satie skivan hamnade i spelarn, chockerande JLT kan tillsammans med Sonus Faber te sig symbiosaktigt, har jag erfarenheter av Nu över till Vivaldis klassiska musik. Wintermute: Yupps, det är en Teldecutgåva med nummer 97671. Tänkte här nedan delge lite info om kända och bra verk av Vivaldi men vill ha mer tips på Verk och framförallt inspelningar av er ändå! /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 1, 2004 Author Share Posted February 1, 2004 Gloria RV589 ett av Vivaldis mest kända verk. Det är ett körverk som de flesta hört, speciellt ni som sjunger eller har folk sjungande i körer i er omgivning. Själv har jag blivit terroriserad i hela min uppväxt av delar av verket av både syster och mor dessutom, får väl erkänna att man inte var så impad då av verket som nu Gloria skrevs 1715 då Antonio var 37 år gammal. Har en enkel men bra utgåva av Naxos som dessutom innehåller Bach Magnificat. Båda verken är belönade med 3 stjärnor i Penguin. Kan inte annat än rekomendera till intresserade Naxos 8.554056 Vet du ngn annan bra utgåva av verket? -> Reply ! /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 2, 2004 Author Share Posted February 2, 2004 L'Estro Armonico Op.3 är ett annat känt verk. Det är 12 stycken violinkonserter som är härliga och bra. Exempel på inspelning http://www.naxos.com/scripts/newreleases/n...m_code=8.550160 Spelar gör ensemble Capella Istropolitana ledd av Jozef Kopelman. Inspelad 1988. Betyg 3 stjärnor i Penguin. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 2, 2004 Author Share Posted February 2, 2004 Fantastiskt va produktiv Antonio var. Visste ni att under hans livstid komponerade han mer än 200 verk (tror nästan det är uppåt 250st) enbart för instrumentet Violin Snacka om att ha och göra om dagarna...... Vågar man tjata på er? Fler tips sökes /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted February 3, 2004 Share Posted February 3, 2004 Concerto Grossi tycker jag är trevlig.Har dock ingen bra inspelning men musiken är bra Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B Peter Posted February 3, 2004 Share Posted February 3, 2004 Den väldigt korta (en minut drygt?) Concerto Rustica är ett riktigt vitaminpiller. Ett riktigt örhänge, de flesta känner igen den när de hör den. Jag blir gladare varje gång jag hör den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted February 3, 2004 Share Posted February 3, 2004 De var produktiva dessa gamla herrar, värst har jag för mig att Telemann var med som enbart för kyrkoverk överskred 1400, totalt ca. 2300 skilda verk. Vivaldi, il prete rosso, når ca 800 opus, men i båda fallen är det svårberäknat då felkällorna är många. Dock några hundra hit eller dit, hur fick de tid för något annat??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brumel Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 Haha var det inte Vivaldi som skrev samma konsert 400 gånger. Lite elakt sagt eftersom den konsert han skrev var bra. Gitarr, mandolin, flöjt, violin. Alla instrument får vara med. Är hjärtligt trött på Fyra årstider men kan rekommendera hans kyrkliga repertoir. Han skrev en väldans massa kantater. Inte som Bach med recitativ och hela faderullan men mera korta solokantater. Sen skrev han en del kammarmusik också triosonater och kyrkosonater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts