IcedEarth Posted May 10, 2006 Posted May 10, 2006 Har ett par s3.4. Men det ska ändras längre fram. Hörde s5.4 för jätte länge sen, säkert 3 år sedan så jag minns inte så väl. Ett par cremoner står på Rc som jag lyssnat på, men det var länge sedan det med. Nån annan som lyssnat på dem? Vilken ljudkaraktär är det på dem? // rillo Quote
Absolute Audio Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Ojoj IcedEarth, känsligt ämne.... Som att fråga vilket det bästa fotbollslaget är på en Engelsk pub. Givetvis två mycket mycket bra högtalare. Eftersom jag lyssnat mest på Cremona så kan jag bara säga att dom är ju inte helt fel alltså. Sen att dom ju väldigt trevliga att vila ögonen på är ju inget minus heller. Dynaudio är ju oxå skulpturer av rang... säkert någon annan på forumet som kan köra ett ordentligt säljsnack för dom. Personligen är jag STOOOR Mårten diggare och rekomenderar en lyssning på MilesIII eller Duke & Ellington kombon. Quote
Suncross Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Skulle lätt köra på Dynaudio burkarna låter helt underbart! Fast jag hörde 3.4 :orna med mcintosh elektronik då. Men jag tror ju knappast att 5.4:orna låter sämre så det är vad jag skulle satsat på. Mvh Andreas Quote
Ekman Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Cremona såklart de är både snyggare och låter bättre Quote
New Order Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Cremona såklart de är både snyggare och låter bättre Finns det alternativ till Sonus Faber överhuvudtaget .......... :cool: Quote
IcedEarth Posted May 15, 2006 Author Posted May 15, 2006 Får se hur jag gör, men ett byte kommer att ske längre fram. Men när man har levt med Dynaudio och sen byter så kanske man tillslut kommer att sakna Dynaudio. Måste nog dra och lyssna på dem på RC kanske. // rillo Quote
New Order Posted May 17, 2006 Posted May 17, 2006 Jag älskar verkligen mina Cremonor och kan varmt rekommendera dessa utan att blinka.Har ägt dom snart i 2,5 år och är fortfarande lika nöjd och begeistrad.Visst finns det andra högtalare som är lika bra,jag är säker på att Dynaudio är det också.Men Cremonorna passar mig och min smak och kommer att vara kvar LÄNGE.Gör som du känner är rätt så blir det rätt.Det är det enda råd jag kan ge och det enda råd du bör följa egentligen. Hälsningar /n.o Quote
IcedEarth Posted May 19, 2006 Author Posted May 19, 2006 Tar Sonus Faber Cremona all sorts musik, även metall? Dom gånger jag lyssnat så vart det mest "lugn" musik som det bjöds på. // rillo Quote
Ekman Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Med "rätt" förstärkare så tar dem allt utan problem. Quote
New Order Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Jajemensan,håller med Ekman.Med rätt förstärkare så kan du skyffla i vad du vill i cd-spelaren. Quote
Kent_n Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Hej. Jag hade 3,4 under 2 år, kanonhögtalare. Uppgraderat och lyssnade då på 5,4 och den högtalaren är det bästa jag hört i den prisklassen. Köpte dock ett par c2 som jag fick för ett oförskämt bra pris. Go for 5,4 Quote
IcedEarth Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Är det jätte stor skillnad mellan S5.4 och C2? C2:orna borde ju kännas basfattig jämnfört med S5.4. // rillo Quote
Kent_n Posted May 24, 2006 Posted May 24, 2006 Tycker dock att basen är lite djupare och torrare på C2. Har dock inte lyssnat på båda högtalarna bredvid varandra.. Men 5,4:an inponerade djup på mig, ett klart lyft från 3,4 Quote
PLINIUS Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Nu är jag partisk (har själv ett par C4), men jag hade valt Dynaudio framför Cremona. Dynaudio passar mina ljudideal perfekt, Cremona har inte imponerat på mig de gånger jag lyssnat på dem. Tycker ändå att jag lyssnat med bra stärkare, men det har inte hjälpt. Däremot kräver Dynaudio en del av stärkaren för att spela ut så gudomligt som de kan... Quote
PLINIUS Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Är det jätte stor skillnad mellan S5.4 och C2? C2:orna borde ju kännas basfattig jämnfört med S5.4. // rillo Jag tycker det är rätt stor skillnad. S5,4 känns mera "kraftig" eller lite råare, svårt att uttrycka det exakt, men de är mera rock and roll på nåt sätt. C2 är en betydligt mer komplett högtalare i ljudbilden. Kanske upplevs som lite mer snäll i ljudet än S5,4. C4 är helt underbar... Quote
Ranefjord Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Jag upplever att C2orna har mindre lådfärgning än c5.4orna och att C2orna låter -typ- mer som en bra stativare med bottendrag. Detta i positiv bemärkelse. Jag tycker att C5.4 låter helt ok, men jag upplever att de spelar mera neråt än uppåt i registrena. Kanske är de lite slöare och lite mer laydback också. Bättre attack i C2ona. C2orna är mer forward. Jaja, vi lyssnar ju olika och jag känner några som föredrar c5.4orna framför c2orna. Smaken på glassen liksom... och antal kulor (pengar). :cool: Quote
IcedEarth Posted May 25, 2006 Author Posted May 25, 2006 Jag upplever att C2orna har mindre lådfärgning än c5.4orna och att C2orna låter -typ- mer som en bra stativare med bottendrag. Detta i positiv bemärkelse. Jag tycker att C5.4 låter helt ok, men jag upplever att de spelar mera neråt än uppåt i registrena. Kanske är de lite slöare och lite mer laydback också. Bättre attack i C2ona. C2orna är mer forward. Jaja, vi lyssnar ju olika och jag känner några som föredrar c5.4orna framför c2orna. Smaken på glassen liksom... och antal kulor (pengar). Ranefjord, har du hört nått på Cremona? // rillo Quote
Ranefjord Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Inte vad jag kan minnas just nu... Cremona auditor har jag lyssnat lite på. Quote
Bebop Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 Håller med Kent n om hans analys mellan Contour och Confidence. Confidence är annu lite mer sublima och osynliga i rummet. Jämfört med 5.4 så saknar C2 lite amplitud i det övre basregistret. På vissa inspelningar kan därför C2 upplevas som basfattiga jämfört med 5.4, men skenet bedrar. Det är rejäl botten i C2 men de kräver mer av källmaterialet. Diskantelementet in C2 och 5.4 är det samma. Skillnaden är att i C2 finns det 2 där det ena arbetar i 3000 - 8000 Hz om jag minns rätt och det andra tar hela vägen upp i registret. Jag bytte från Contour 3.3 till C2 och det jag slogs mest av var faktiskt inte upplösning, bas och liknande. Det var ljudbilden som i C2 ger en fantastisk presentation. I det avseendet har de ännu lite mer att ge även mot 5.4. Fortfarande är dock 5.4 en fantastisk högtalare. När det gäller Sonus Farber kontra Dynaudio, så är det svårt att råda. Jag har försökt att lyssna in mig på Sonus Farber för att motivera mig ett köp. Dom är ju så vackra. Dessvärre har jag inte riktigt förstått deras storhet när det gäller ljudet. Framför allt inte Cremona. Jag tycker att dom låter för inbäddade i min smak, de skjuter liksom inte riktigt loss. I slutändan är det dock att välja mellan knölsvan och sångsvan. Jag föredrar sångsvanar, dvs följ ditt eget ideal inte mitt. Kan tänka mig att Spendor kan vara något för dig också. Kanske även B&W som jag upplever ligger mittemellan Dynaudio och Sonus Faber. mvh Quote
Ekman Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 Jag tyckte tidigare också att Cremonorna lät för inbäddade och inte kom loss riktigt men sen efter att ha hört dem med stora krellmonoblock så ändrade jag uppfattning. Men de är helt klart kräsna på förstärkarfronten Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.