McEnroe Posted May 9, 2006 Posted May 9, 2006 Hej allesamman! Håller på och kolla en ny CD Player.Läser allehanda info och försöker hitta rätt i träsket. Hade en Teac p700 transport med DA omvandlare som nu är såld till förmån för en Jolida music van.Som inhandlades från andra sidan pölen.Nu gick det inte som planerat.Så en för ögat ej godkänd maskin står här.Funkar säkert fint!Men ögat är fortfarande kritiskt.Som terapi står den framme för att tas till nåder. Quote
McEnroe Posted May 9, 2006 Author Posted May 9, 2006 Längre tillbaka hade jag en Denon 2560 med inbyggt försteg.Denna körde jag in i en Sumo the nine transistor slutsteg.Detta lät då inte kanon varpå ett försteg inhandlades. Tekniken har sen dess tagit jättesteg så nu tänkte jag mata ARC classic 60 med jolidan.Bara för och kolla.Men som sagt !Ögat går i terapi. Quote
McEnroe Posted May 9, 2006 Author Posted May 9, 2006 Finns det nån som har Jolida music van?Fanns ju en äldre modell och jag bara undra om det är samma specar? Parameter Power Consumption: 40W Tube: 12AX7×2,12AT7×2 Balanced simulated output and non simulated output. DAC CS43, 24Bit Philips osmic L1210/s turnplate PHILIPS VAM1202/19 192 kHz sampling frequency. High-quality output convertor Aluminium box With black aluminum remote control withour volume control Voltage: 220v-240v Quote
McEnroe Posted May 9, 2006 Author Posted May 9, 2006 Maila killen jag handla av men har ej fått svar.Vi har nåt ouppklarat och reda ut.Ögat tyckte en annons på hifimagasinet var en väg att gå.Det kliar som sören nu att dra igång den.Skulle det bli affär måste man ju veta att den funkar.Nån har ringt och nån har mailat.Känns konstigt! Sitter och funderar på andra vägar att gå.Har en ARC cd2 på G men vågar inte riktigt.Kanske nåt annat kinesiskt.Opera,Shainling eller annan Jolida? Lyssnar jag på den blir den kvar.Är det nåt och bäva?? Var inne en sväng på Ljudprodukter men inget som ögat kunde med.Lyssna bla på Lector som är en härlig CDP.Ögat fastna för Audionet.Kanske ska vänta in skattepengen så blir det bra sen. Hade bara ARC cd3 varit i min ekonomiska bild kunde den hoppa upp på hatthyllan direkt.Allt annat är ju bara substitut för denna klenod i mina ögon. Quote
mangew Posted May 9, 2006 Posted May 9, 2006 Har music van, gamla modellen nya har väl bara kosmetiska ändringar? Tror knappast du blir missnöjd med denna. Quote
McEnroe Posted May 9, 2006 Author Posted May 9, 2006 Som folk är kineser duktiga på pengar.Det kan vara både bra och dåligt.Men den här herren jag har peijl på känns bra att ha och göra med.Ett litet axplock vad han skicka mig för nån timmar sen. I am sorry for the mistake, this is must be newest stock, please do not worry, we can now do some help 1, return the CD player and I pay shipping cost and refund you in full. 2, part refund you upto USD and you keep the CD player. 3, return the CD player to me and we re-send you a new old model VAN. we will pay the costs Or if you have any idea, please let me know I will do my best for you. Med samma respekt så tänkte ögat säkert att jag ska sälja den åt honom.Istället för looser på jobb för han är hygglo mot mig gör vi han till employee of the month.Givetvis vet jag han gör antal affärer om dan men det känns ändå snällt Quote
Timbre™ Posted May 9, 2006 Posted May 9, 2006 Så en för ögat ej godkänd maskin står här. Vad är det ögat måste kämpa med... Är du ute efter Teac-looken... Quote
McEnroe Posted May 9, 2006 Author Posted May 9, 2006 Vad är det ögat måste kämpa med... Är du ute efter Teac-looken... Nej inte riktigt.Är ute efter AR looken.Sitter inne med en sp9 och classic 60......... Quote
Timbre™ Posted May 10, 2006 Posted May 10, 2006 Nej inte riktigt.Är ute efter AR looken.Sitter inne med en sp9 och classic 60......... Strävan efter enhetlighet, en bekant känsla. Det blir ändå hatthyllan till slut så varför inte tuta på och köra med Jolidan under tiden... Låter det bra så är det bra. Quote
McEnroe Posted May 10, 2006 Author Posted May 10, 2006 Strävan efter enhetlighet, en bekant känsla. Det blir ändå hatthyllan till slut så varför inte tuta på och köra med Jolidan under tiden... Låter det bra så är det bra. Det är kul med hifi! Nu är det ju inte så farligt.Min syn på enhetlighet är att man inte går ut i gul skjorta och lila byxor.Och hatten på trekvartMen känslan är där om än med beiga dockers. Nällad som ett djur såg jag att plasten bara var tejpad så nu står den och skiner utan.Koppla på strömsladden och maskinen var igång!Startknappen var i det läget tydligen.Det var inte meningen Nu vet jag att den funkar iaf.Och rören måste ju bränna lite så 10min kan den väl få Sen stängde jag den,koppla på rca kablarna.Tog en kopp kaffe och det klia Hon fick gå nånna min till med ljud :cool: Men tråden lever och nya tentaklar har lagts ut.Mailen ramlar in efterhand.Återkommer! Quote
McEnroe Posted May 10, 2006 Author Posted May 10, 2006 Det lät bra tyckte jag.Apparaten är ju alldeles ny.Hade inga höga förhoppningar. Börja bli lite snygg också Tog en fika med madam.Telefonen ringde och Jolidan togs bort från hifimagasinet.Börja bli lite mycket nu!Gick ner och vandra runt lite.Samvetskval...... Koppla in henne på de yttersta rca kontakterna(2par)som tydligen ska vara mer transistor än rör. Det skulle jag nog inte gjort.Har fått svälja flera gånger.Första tanken som slog mig-vad håller jag på med?Det här låter ju kanon!Kan nu min kontakt ordna fram den modellen jag ursprungligen beställde?Inget på mailen från honom heller. . Och vems fel är det här då?Ingen och skylla på heller.Skulle min skäl haft ögon i nacken istället.Öronen bestämmer ju!Precis som Timbre mena.Vet väl alla sanna hifientusiaster.Om nu jag inte är så sann får jag väl bjuda in min vapenbroder som är.Vad vi behöver här är ju ytterligare åsikter Quote
mangew Posted May 10, 2006 Posted May 10, 2006 Vet ej om det är så mycket ARC på äldre modellen heller, men den är iaf väldigt bra: Quote
McEnroe Posted May 11, 2006 Author Posted May 11, 2006 Mmmmmmmm :cool: Härligt mangew!Du kan inte cloona den Hade nästan glömt hur den ser ut.Nu förstår nog alla min tråd CP på CDP.Vad håller han på med?Samma maskin dessutom tänker du nog.Bara så du vet.Känner mig CP osså! Mailen har ramlat in.E-mannen tror sig ha funnit den modell jag beställde.Så efter lite korrespondans är vi här?Nu är det bara och switcha Ena delen ska väl vara klar på måndag.Sen dröjer väl andra delen lite till.Eftersom det är nutid får tiden ha sin gång innan jag skriver.Men ska antagligen höra en Opera i helgen innan jag bestämmer mig.Ännu ett sidospår! Quote
McEnroe Posted May 12, 2006 Author Posted May 12, 2006 Jolidan spelar helt OK.Det svänger och jag tänker inte så mycket på den.Lite trafobrum dock.Att den är bättre än min anläggning kan jag fastställa redan nu.Håller på och planera upp min skatteåterbäring.Det finns 2 rca utgångar med små skillnader.Känns lyxigt att kunna spela rör och lite mindre rör. Rör utgången spelar något bättre 3d i min set up.Mellanregistret spelar mer levande. Uppställningen på scen är bra.Diskanten rullar av lite sådär typiskt röraktigt.Gitarrsträngar och röster låter rätt. Spretigt och stickigt finns inte i denna maskinen.Luftigheten kunde vara bättre. Basgången tuggar på med fast taktpinne och det grötar inte till sig.Tycker basen är denna maskins bästa egenskap.Rejäl kropp och upplösning uppskattas. Slapp och menlös finns inte i närheten av den här maskin. 2 utgångens output är något lägre.Informationen är den samma fast till lite lägre volym.Basen trummar på mer känns det som.Upplösningen är ett uns bättre i det registret.Rekommenderas till ljusa anläggningar.Luftigheten något sämre.Diskanten drar väl lite högre upp i registret för att tonen där inte är lika mogen som i andra läget.Handklappningar låter hårdare.Så är det i verkligheten med tycker jag. Kul och lyssna på gamla liveCD som får lite mer spelglädje i sig nu :clown: Quote
McEnroe Posted May 15, 2006 Author Posted May 15, 2006 I helgen som gick var jag på Limhamn och lyssna på en Opera consonance 2.2 mkII.Istället för gul skjorta skulle det vara en uppgradering till rosa Kan man inte träffa rätt (enhetligt)kan man lika gärna bomma grovt Det lät också bra!Det spelades friskt och hoppades mellan CD-spelare och vinyl.En aktad jury satt och lyssna.Jolidan behövde inte skämmas för sig i detta fina sällskap.Tyckte dock att Operan hade en luftigare ton och upplösning men basen gick den bet på i definiering och kraft.Detta är mycket små skillnader och högst personliga intryck.Återkommer Vidare hämtades Jolidan idag.E-mannen och jag har nåt på gång.Så jag kan ta vilken väg jag vill här.Men det blir en kines.Avvaktar nån dag till. :evil: Quote
orpheus Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Kanske är jag småaktig tycker vissa men jag jag tycker inte om topicens namn som anväder CP som ett skälsord. CP är ett begåvningshandikapp som de som har det inte kan styra över. Tyvärr är jag väl medveten om att människor använder detta ord nedsättande om friska personer i relativt stor utsträckning men jag tycker inte om det mer för det,och Ja!,jag har ett barn som har en utvecklingsstörning. Troligtvis inte ett dugg illa menat från trådskaparen men jag retar mig lite på det ändå. Snygg uppställning!!! mvh Patrik Quote
Timbre™ Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Har inte tänkt på det tidigare och är det ett skämt med anspelning på handikapp finns det ju bättre rubriker. McEnroe får se över upplägget. Quote
McEnroe Posted May 18, 2006 Author Posted May 18, 2006 Ska ändra Orpheus Lite tålamod bara!"Pippi på CD" låter väl OK? Nock om det! E-mannen och jag är nog inte bundisar mer.Vi får se.Fortfarande nutid!En annan spelare har lägrat.Intrycken som märktes först är det lugn som la sig.Spelar vackert och träffsäkert. Quote
Timbre™ Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 Pippi på CD låter väldigt fint... :cool: Den här spelaren har jag sett någonstans i Götet, kan bara inte komma på var. Quote
arcam Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 off topic: CP står för Cerebral Pares, som är en fysisk sjukdom. Det har använts som nedsättande ord dom sista åren, men användes redan som nedsättande ord på 70-talet. Ståuppkomikern Jesper Odelberg har denna sjukdom. ursäkta off-topic mvh Arcam Quote
McEnroe Posted May 18, 2006 Author Posted May 18, 2006 Pippi på CD låter väldigt fint... :cool: Den här spelaren har jag sett någonstans i Götet, kan bara inte komma på var. Det är en Opera consonance från Artsound i Danmark.Sitter ett rör som dyker upp lite varstans.BAT bland annat.Den låter som den ser ut.Som en bakelse Om den passar in? Jag tycker det Quote
arcam Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Det var en snygg uppställning, vad heter AR-steget? VT-... Quote
eliot Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 off topic: CP står för Cerebral Partes, som är en fysisk sjukdom. Skall vara Cerebral pares //Eliot Quote
McEnroe Posted May 19, 2006 Author Posted May 19, 2006 Det var en snygg uppställning, vad heter AR-steget? VT-... AR classic 60 heter den.Sitter nya JJ kt88 i den.Pumpar bra http://www.arcdb.ws/CL60/CL60.html Quote
McEnroe Posted May 21, 2006 Author Posted May 21, 2006 Himla kul med ny CDP!Spisar skivor på löpande band.En sak med Operan är att ingångarna sitter på vänster sida.Kör halvmeter nu men får nog köpa .75m istället.Kimber select eller kcag Hade man bara haft lovor skulle en select 1030 suttit som en fläskläpp.Såg en sån häromdan http://sphl.audiogon.com/cgi-bin/buy_cl.pl...intr&1152925247 E-mannen mailar dåligt!Tydligen 4 dagars helg där alltid :cool: Köparen på Jolidan ringde och var jättenöjd. Dags för lite annan avkoppling! Quote
Timbre™ Posted May 21, 2006 Posted May 21, 2006 "USA ONLY PLEASE" om det nu kan vara någon tröst... KS-1030 i enmeterslängd dyker upp emellanåt på den svenska begagnatmarknaden till bra priser. Kanske värt att ligga på lur och dra upp några fiskbjässar under tiden... :cool: Quote
McEnroe Posted May 22, 2006 Author Posted May 22, 2006 USA ONLY PLEASE ingen tröst.Checka denna då! http://cgi.ebay.com/KIMBER-KABLE-SELECT-KS...1QQcmdZViewItem Nu börjar tråden spreta åt alla håll.Detta är definitivt åt kabelhållet ;)Får väl limma ihop trasmattan nu.Sitter nöjd med Operan ett par år framöver.Mina kval är över för den här gången.Så med handen på hjärtat avslutar jag härmed den här tråden. SKITFISKE PÅ ER Quote
Recommended Posts