AudioPega Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 Hejsan Höll på att få hicka tidigare idag när jag skulle byta kablar mellan mitt för- och slutsteg. Använde Monster M550 samt Harmonic Tech. Precision kabel mellan cd och försteg. Allt var frid och fröjd. Nu ville jag byta och se vad det gjorde på ljudet. Kraftiga brusljud från bägge högtalarna direkt med eller utan cd:n ikopplad. Bytte tillbaka, inga problem. Kollade kontakterna på slutsteget och fick dra åt dessa lite (lösa). Av en slump kom jag åt förstegets strömkabel som poppade/ramlade ur väggurtaget. Satt ej fast! Åtgärdade detta och bruset var borta. Hur kunde Monster kabeln fungera???? Problemet (ett annat??) som jag har är att i mitt hus är alla väggurtag på markplan ojordade men i källaren jordade. Stereon står på markplan. En elektriker sa att skall jag byta måste jag byta alla väggurtag till jordat annars kunde det gå snett (vet ej vad han menade). Finns det idag nätfilter som fungerar ihop med ojordade väggurtag? Hälsningar Peter Quote
Absolute Audio Posted May 9, 2006 Posted May 9, 2006 Har ingen aning om vad som kan ha hänt. Men jag har vänner som skrotat fina bilar pga jordfel som ställer till dom mest knepiga problem, och även fast varenda jordpunkt är genomgången på bilen så funkar det inte iallafall. Jag tror att fenomenet ska glömmas och aldrig talas om igen! Angående filter så funkar väl dom på ojordade uttag, däremot inte överspänningsskyddet som måste kopplas till jord. Quote
Timbre™ Posted May 9, 2006 Posted May 9, 2006 Angående filter så funkar väl dom på ojordade uttag, däremot inte överspänningsskyddet som måste kopplas till jord. Vi kollade detta med Transparent när det var aktuellt och svaret blev precis det du skriver. Quote
AudioPega Posted May 9, 2006 Author Posted May 9, 2006 Hej Helt riktigt Kansas, skall dock köpa nya väggfästen eftersom det sitter riktigt gamla (2 urtag) grunda fästen idag. Den övre riktad uppåt och den nedre riktad nedåt(!). Vilket innebär att det är lätt för en tung kabel att lossa från den nedre. Huset är byggt 1966 med antagligen originalledningar. När har jag behov av ett nätfilter? Dvs. hur märker jag att det behövs? Hälsningar Peter Quote
AudioPega Posted May 9, 2006 Author Posted May 9, 2006 Hej Glömde att säga att mitt försteg satt i väggfästet men min cd och slutsteg satt i samma strömdosa på golvet. När jag provade att även placera förstegets kabel där hördes bruset igen dock inte så högt. Hur kopplar ni cd, för- och slutsteget? /Peter Quote
Timbre™ Posted May 9, 2006 Posted May 9, 2006 Egentligen är väl separation av CD och försteg viktigast då eventuellt uppkomna störningar förstärks av slutstegen. Själv kör jag linjeelektroniken på en PowerIsolator 4 vilket teoretiskt inte är den optimala lösningen men jag är nöjd just nu och petar inte på en enda kontakt... Quote
Recommended Posts