Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Mellan torsdagen och fredagen var jag ute med en god vän på fisketur. Så härligt att komma ut på landet! Ro ut med en båt och fiska, umgås och inleda grillpremiären! Fisk fick vi också!

lyx01.gif

Så idag blir det gäddbiffar!! :mm::mm:

Efter en så underbar fiskeutflykt passar det bra att få koppla av lite framför stereon! Men helgen till ära har jag fått med mig hem några mycket läckra och lyxiga prylar! Så helgen är räddad för min del :)

kablar behövs till denna lyxiga setup och här hittar vi XLR kablar från Supra med neutrik kontakter och högtalarkabel från Audioquest!

lyx02.gif

Sådär nu ska jag ansluta kablarna och lyssna in mig lite på dom nya prylarna! Ghaaa vad snygga dom är!!! :mm::mm::mm:

Posted

Jag passade på att köpa SD fötter! Dom behöver jag till annat men jag vill ju gärna få upp prylarna lite från golvet :)

lyx03.gif

Posted

Läcker öppningsbild och bra fiske :app: Snacka om att trigga min fiskenerv.... www.villut.nu!

Får se vart denna tråd leder.... spännande.

/Mattias :)

Guest asimov66
Posted

(därför 90% av gädda blir gäddfärs/pate) pga benen....

svarta SD fötter det är till apparaterna eller för mina är bruna...

Posted

Stilstudie på den Chords senaste systemfjärr:

lyx06.gif

Med denna fjärr kan man sköta alla produkter från Chords utbud. Jag ska prova den mot min CPM3300 senare under trådens gång! Det trevliga med denna fjärr är touchscreen menyerna! Det är en fjärrkontroll som jag gillar skarpt! :mm::mm:

Posted

Högtalarkabeln jag lånat hem är Audioquest Pikes Peak! I det lilla runda röret sitter ett batteri som jag förstår är kopplat till jord.

lyx07.gif

Som ni ser är kabeln i biwireutförande i ena änden så jag fick försiktig skruva fast bananerna för att sedan trycka i dom ovanifrån.

Posted
Läcker öppningsbild och bra fiske :app: Snacka om att trigga min fiskenerv.... www.villut.nu!

Får se vart denna tråd leder.... spännande.

/Mattias :)

Ja trodde www.villut.nu var en webadress men så var det inte såg ja nu :D:D

Posted
Fina saker :D Men nu vill vi ser mer bilder! ;)

Okej :D

Vad vi kommer att få beskåda är ett rack med tre produkter från Chords Choral serie! Detta rack som heter Choral system rack är en del av produkterien. Den finns i olika höjder med olika antal fack. Detta rack har plats för 4 komponenter :)

Så ja tror vi börjar nerifrån för att sakta men säkert bestiga berget! :cool:

lyx08.gif

Vad vi nu beskådar är stereoslutsteg Mezzo 140. Detta stereoslutsteg petar ur sig 120W i 8ohm och 200W i 4ohm.

Posted

Det bästa med hififorum är att helt plötsligt kunna läsa om prylar man aldrig har varit i närheten av... :mm: Chord är ju engelskt och det har varit lite tunt med britthifi på Euphonia.

Posted
Det bästa med hififorum är att helt plötsligt kunna läsa om prylar man aldrig har varit i närheten av... :mm: Chord är ju engelskt och det har varit lite tunt med britthifi på Euphonia.

Ja! Ett forum kan vara mycket inspirerande och det är alltid kul med nya bekantskaper! :) Ja tycker stämningen just nu kräver lite britthifi :mm::mm: Det är iallafall :mm::mm::mm: hemma hos mig nu!!

lyx09.gif

Här ser vi då baksidan på Mezzo 140. En uppsättning XLR och en uppsättning RCA. Högtalarterminalerna är WBT. Vad de två spakarna fyller för funktion är jag lite osäker på. I PDF manualen från hemsidan står det att det är "Right/Left phase switch". Något med fasen? Jag låter dom vara som dom är! Det låter ju faktiskt bra ändå! :)

EDIT: Man kan också monokoppla Mezzon men då behövs det två st!

Posted

Skall bli intressant att läsa om detta! Har sett det där "rack:et" i tidningar, och det ser rätt fräckt ut...nu återstår att se om det håler måttet på alla parametrar...kör på Datar! :mm:

\\K-man

Posted

Då var det dags att förflytta oss två hack upp. Ett tomt fack. Fattade jag det hela rätt så skulle det funnits en Choral Symphony här. Synd jag hade gärna anslutit min vinylspelare till denna phonodel! Men detta går att råda bot på! Jag kommer att ansluta min Dual via ett Musical Fidelity X-LPS. :)

lyx11.gif

Posted
Skall bli intressant att läsa om detta! Har sett det där "rack:et" i tidningar, och det ser rätt fräckt ut...nu återstår att se om det håler måttet på alla parametrar...kör på Datar! :mm:

\\K-man

Aye Captain :cool:

Up we go...

:)

lyx12.gif

Prima heter Choralseriens förförstärkare. Det finns ett litet runt fönster som lyser på fint Chord manér. Tyvärr får man inte se det så mycket då produkten ovan skymmer sikten. Det finns ett annat rack än det jag har hemma att tillgå och på bilderna ser det ut som att det är större hopp mellan de olika facken och någon mer lutning på prylarna. Det racket heter Aspire Stand.

Posted
Ser att du dämpar upp den brittiska vågen med lite traditional German engineering... :)

Ja.. Denna spelare genomgår just nu en totalrenovering. Det som just nu inte fungerar på spelaren är 45 varv men 33 går finfint! Jag har ordnat så den låter knäpptyst under spelning. Innan skrapade det lite. Ja köpte spelaren för 20 kr för några månader sedan på loppis. Det som saknades då var remmen samt att jag polerat upp den lite samt torkat bort spindelolja som lagt sig lite här o var.

Jag ska även byta pickup och förhoppningsvis tonarmen! Ja det blir nog ett litet bildreportage när spelaren är 100% klar. :)

Låt oss ta en titt på baksidan av Prima. Vad vi ser är en balanserad ut och en balanserad in gång. De resterande RCA anslutningarna är ingångar.

lyx13.gif

Nu ser vi även baksidan på cd-spelaren som heter One. Det är en alltiett spelare. Denna spelare finns med separat dac och då heter cd-spelaren Blu och dacen Dac 64. Det går att uppgradera One spelaren genom att ansluta den via Dac 64. Det skulle vara kul att någongång få jämföra One spelaren mot en Dac 64/Blu kombination. Vad skiljer dom emellan i ljudkvalitén tro :?:

På baksidan av One spelaren ser ni en uppsättning RCA och en uppsättning XLR utgångar. Ni ser även en BNC digital coaxial utgång. Denna utgång ska anslutas till Dac 64 om man väljer att uppgradera One spelaren.

Posted

Mezzo 140 lyser också fint. En tydlig men ändå diskret färgblanding av rött och blått som tillsammans får en röd/violett ton. Snyggt!

:mm:

lyx18.gif

Posted

På något sätt har de lyckats få till en "space:ad" och "design:ad" look och ändå lyckats hålla totalintrycket "cleant"....en inte alltid så lätt balansgång...

Hur sitter prylarna i racket? Känns som de skall "skjuvas" in...fast då blir de väl repade? :blush

\\K-man

Posted
Ett Synergistic Research kabelpaket till detta och Månbas Alpha blir bara förnamnet... :cool: :)

Bara inte stapeln flyger iväg från mig med raketfart :D

Dag 3.. Alla intryck börjar falla på plats. Nu ska jag sätta mig i sweetspot och fika lite :) Men var är Euphonia muggen nu när den behövs som allra mest??!! :evil: :D

lyx19.gif

Posted
På något sätt har de lyckats få till en "space:ad" och "design:ad" look och ändå lyckats hålla totalintrycket "cleant"....en inte alltid så lätt balansgång...

Hur sitter prylarna i racket? Känns som de skall "skjuvas" in...fast då blir de väl repade? :blush

\\K-man

Här håller jag helt med K-man!! Det är mycket stilfult! :mm: Här har dom säkert tänkt till många gånger! Ju mer man tittar på kombinationen ju mer gillar man den. Bilder ger inte denna stapel rättvisa!

lyx20.gif

Posted

Det är faktiskt ett litet problem med Chord! Det gäller denna stapel samt min egna! Den är mycket repkänslig! Jag har själv fått några få smårepor på min. :( Små små.. Petitesser för många kanske men jag vill ha mina prylar i så perfekt skick som bara går! :)

EDIT: väggarna sitter fast i 3 skruva så ja tror man skruver på en sida sätter in prylarna i var sitt fack och sedan monterar på den andra sidan. Men det ser pricis ut som att man kan trycka in dom bakifrån också. Då prylarna är så repkänsliga så vill ja inte prova :D