Jump to content

Momenti del Memento.

Timbre™

Recommended Posts

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nej,fresta mig inte! Det redan förstört.Nu MÅSTE jag ta reda på om det går att få tag på Musica med volymfjärr! :black:....Det här kan bli dyrt.Euphonia borde ha ett Varningsmärke på startsidan! :angry: ;)

Eventuel navneændring til "Euphonia Forum of Temptation" :kiss: :?:

Jeg er bange for at det vil tiltrække en helt anden målgruppe. :D :D :D

Så vad blir slutsatsen Timbre....vilken blir favorit version 1 eller 2? :)

Det trodde jag framgick... :D Tvåan känns som en större högtalare helt enkelt och mer komplett. Ettan har sina specialiteter och förnuftet säger Memento men freak- och sonusfabernerven viskar Guarneri Homage... ;) :cool:

Det trodde jag framgick... :D Tvåan känns som en större högtalare helt enkelt och mer komplett. Ettan har sina specialiteter och förnuftet säger Memento men freak- och sonusfabernerven viskar Guarneri Homage... ;) :cool:

Man bliver aldrig træt af at lytte til Guarneri homage, det er helt sikkert!

Det er en fantastisk flot Memento-reportage, Timbre. Well done! :app:

• 3 months later...

Timbre - tyvärr kan jag inte få upp diskussionen från sidan 2. Hur är skillnaden mellan Guarenri Homage och Memento. Jag har lyssnat på båda men tvärr inte samtidigt. Mementon har ett bättre mellanregister - diskant - tydligare utan att vara så vass som ex Focal Micro Utopia.

Sidan två fungerar via jobbdatorn där jag sitter just nu och det handlar mest om uppackningsövningar. Har heller inte jämfört direkt och rakt av men bägge har stått på samma plats med exakt samma utrustning i övrigt och just det transparenta mellanregistret och den finstilta diskanten tyckte jag var de starkaste korten hos Guarneri Homage. Memento kan få till en mustigare klang och ett större soundstage men på gles akustisk musik är frågan om inte urguarnerin fortfarande håller tätpositionen... :?: Skulle helst ha kört Memento i minst 400 timmar till.

• 1 month later...

Hej - jeg er nyt medlem på Euphonia og har for ca. 10 dage siden opgraderet fra Cremona Auditor til Guarneri Memento.

Det er et stort spring fremad, men jeg tror ikke jeg udnytter det fulde potentiale med mit nuværende Copland anlæg, CTA 305 og 520 og CDA 523. Dette til trods for at Memento ikke virker så svær at drive som f.eks. Guarneri Homage. Måske kan jeg opnå mere ved at brokoble 2 stk. CTA 520 ?

Har nogen gjort erfaringer med andre forstærkerkombinationer ?

Jämförde 2 x 50W klass AB med 2 X 200W klass A och visst var det skillnad i ljudkaraktär men jag tyckte att den integrerade 50-wattaren fungerade bra och ljudet blev aningen försiktigare men fortfarande njutbart. Med Guarneri Homage blir det större skillnad.

Jag är medveten om att åsikten kanske inte har så mycket med välljud att göra - men hey: man äter även med ögonen så here it comes...

I matchen "Snyggaste Högtalaren genom tiderna" så är det en absolut jämn match mellan Guarneri Memento, Guarneri Homage och Amati Anniversario.... beror på dagsform och sinnesstämning :app:

Sammanfattningsvis så är det en italiensk trippelseger ;) Därför uppmanar jag alla världens högtalartillverkare (Revel här senast...) att åka på studiebesök till Vicenza, Italy.

"Italian food. Italian wine. Italian fashion. And we also know a thing or two about Hifi" :cool:

(annons i Stereophile, direkt från minnet, förvisso från Pathos men ändå - tycker att andemeningen är klockren)

Skönhet kommer inifrån och låter det lika bra som det ser ut får man ju vara tacksam... :D Electa Amator har kallats världens vackraste högtalare enligt en testrapport i High Fidelity Nr. 1/1995 och var "de i särklass vackraste högtalare vi har haft som gästartister i vårt lyssningsrum". Mycket har hänt sedan dess och högtalardesignens ädla konst tycks aldrig stanna upp.

Skönhet kommer inifrån och låter det lika bra som det ser ut får man ju vara tacksam... :D Electa Amator har kallats världens vackraste högtalare enligt en testrapport i High Fidelity Nr. 1/1995 och var "de i särklass vackraste högtalare vi har haft som gästartister i vårt lyssningsrum". Mycket har hänt sedan dess och högtalardesignens ädla konst tycks aldrig stanna upp.

Vad gäller Sonus Faber som enskilld högtalartillverkare är jag nog helt inne på att Electa Amator (och möjligtvis även dito mk II) är det snyggaste. Till stor del baserat på själva utseendet men även på tillfället och miljön då jag först hörde och såg dom! :)

Amati Anniversario.Helt klart N0.1 på min lista över den snyggaste högtalaren som är skapad.Sedan kommer det några Sonusar till.Men visst finns det andra tillverkare som kan bygga snygga högtalare.Jag gillar Dali Euphonia MS-4.Verkligen snygga.

Visst är det tur att Sonus Faber finns!Vem skulle annars Usher härma...... ;):dead:

Är jag ensam om att tycka att Amati Homage är klart snyggare än amati anniversario??

Amati Homage är inte kattskit dom heller!!Jag tycker bara att Anniversario ger ett lite smäckrare intryck.Därför föredrar iaf jag dom utseendemässigt.Men bägge två är väldigt vacka högtalarmodeller.Amati Homage är nog klar tvåa för mig.

• 3 weeks later...