Jump to content

Momenti del Memento.

Timbre™

Recommended Posts

Nathan East får både mer tyngd och kraft i sin elbas när han lirar med Fourplay och Lee Ritenour. Skillnaderna är inte omtumlande men de finns där likväl och Bob James sitter bakom en större flygel över Memento än över Homage samtidigt som den har flyttat fram mot lyssnaren. Inspelningssträckan bör nu ligga på runt sjuttiofem timmar och Memento ändrar fortfarande karaktär. Från det storskaliga mot det intima, estraden mot jazzklubben och personligen tar jag helst en öl i baren under tiden... :) Paletten är densamma men Memento målar med allt tunnare linjer medans inspelningstimmarna flyter iväg och Sonus faber-entusiaster lär inte bli besvikna. AudioTechnology's superwoofer kombinerat med ringradiatorns utsträckthet i ett handbyggt lutformat kabinett kommer att bjuda på musikupplevelser och kan jag bara få till det berömda släppet samt flytta ljudbilden bakåt är hela föreställningen i hamn.

Låter väldigt intressant.Kärlek vid andra "öronkastet" alltså... :?:;)

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Låter väldigt intressant.Kärlek vid andra "öronkastet" alltså... :?:;)

Inte minst vid andra ögonkastet och öronkasten fortsätter ju... ;) Det gäller att prova alternativen och finjusteringar ger bra utdelning. Med ett lutande och ganska högt stativ dras man omedvetet bakåt och precis som K-man tidigare påpekat känns det som att möjligheter till längre (runt 4m) lyssningsavstånd är en fördel. Ljudbilden sjunker och djupet ökar när jag flyttar bakåt så som högtalarna står uppställda. Ringradiatorerna befinner sig fortfarande ovanför öronhöjd och det är väl endast barstol som återstår om man vill komma upp på den nivån... :) Ett väl beprövat trick är ju annars att minska lyssningstriangelns bas för att locka fram djupledsperspektivet. Memento är förmodligen tänkt att ställas upp med ganska kraftig invinkling och med lite jobb kan man få till en fantastisk ljudbild. Med exakt samma placering som Homage är panoramat bredare och högre men djupledsperspektivet är inte lika utmejslat. Richard Bona's musik presenteras med mycket nerv och driv och Jim Keltners trumimprovisationer får en häftig attack även om fotpedalutspelen inte får den tyngd man kan känna med fullregisterhögtalare. Improvisation från JMlab CD no 3 är ett bra stycke för högtalarinställning och när Jim Keltners armar blir onaturligt långa kan det vara dags att ta sig en funderare. Likväl är det ju helt fantastiskt hur mycket man kan få ut av ett par konstruktioner i denna storlek och skillnaden mot Amati är inte lika stor som man skulle kunna tro. Känsligheten är lägre men slutstegens mätare står mest på noll. Det är första watten som räknas igen.

Memento541.JPG

Där kom en sån där bild............inlägg 89 om inte jag har fel, terminaler gentemot en vägg av vacker vägg av denna vackra rödbruna kurviga yta, man blir medveten om nya former samtidigt man kan bada i estetik.

Återigen en bild att slita klockan med :app: Tack Timbre.

Nathan East får både mer tyngd och kraft i sin elbas när han lirar med Fourplay och Lee Ritenour. Skillnaderna är inte omtumlande men de finns där likväl och Bob James sitter bakom en större flygel över Memento än över Homage samtidigt som den har flyttat fram mot lyssnaren. Inspelningssträckan bör nu ligga på runt sjuttiofem timmar och Memento ändrar fortfarande karaktär. Från det storskaliga mot det intima, estraden mot jazzklubben och personligen tar jag helst en öl i baren under tiden... :) Paletten är densamma men Memento målar med allt tunnare linjer medans inspelningstimmarna flyter iväg och Sonus faber-entusiaster lär inte bli besvikna. AudioTechnology's superwoofer kombinerat med ringradiatorns utsträckthet i ett handbyggt lutformat kabinett kommer att bjuda på musikupplevelser och kan jag bara få till det berömda släppet samt flytta ljudbilden bakåt är hela föreställningen i hamn.

Hej Timbre

Tusind tak for en fantastisk præsentation og anmeldelse. Jeg bed mærke i ovenstående, og synes at det er på sin plads med en kommentar.

Set fra mit synspunkt vidner ovenstående om at Guarneri Memento er blevet gjort en del mere tilgivende hvad angår placering. Personligt har jeg hørt Guarneri Homage levere et fantastisk homogent lydbillede med masser af krop og fylde, kombineret med en dybbas som virker fuldstændig naturstridig i forhold til enhedens størrelse. For at opnå dette er den dog ganske kræsen omkring opstillingen, ikke mindst da refleks-porten jo spiller en ganske betydelig rolle i denne sammenhæng.

Jeg er ikke i tvivl om at GM virkeligt leverer et lydbillede i verdensklasse, men jeg vil i den sammenhæng tilføje at "kropsligheden" ikke er noget der er forbeholdt Guarneri Memento, men at den også sagtens kan opnås med Guarneri Homage. Mementoen er dog bestemt en speaker som står højt på min liste over højtalere der skal lyttes intensivt til. :mm:

Där kom en sån där bild............inlägg 89 om inte jag har fel

Den är tagen från muggen... :D Fördelen med att plåta stativare är att de kan vändas och vridas samt flyttas omkring.

Extrema är egentligen ganska kort i rocken... :)

Memento452.JPG

Personligt har jeg hørt Guarneri Homage levere et fantastisk homogent lydbillede med masser af krop og fylde, kombineret med en dybbas som virker fuldstændig naturstridig i forhold til enhedens størrelse. For at opnå dette er den dog ganske kræsen omkring opstillingen, ikke mindst da refleks-porten jo spiller en ganske betydelig rolle i denne sammenhæng.

Visst är det så att högtalare byter ansikte efter rum. Nu kan jag ju bara jämföra dem i det här rummet med ungefär en kvadratmeter att variera på för respektive högtalare. Allt annat skulle ta för lång tid och risken att villa bort sig är stor. Totalt sett med den här uppställningen ger Memento ett mustigare ljud och känns mer "allround".

Guarneri Homage är finliraren i sällskapet.

Memento536.JPG

Timbre, har du forresten prøvet at koble din Musica foran Guarneri Memento?

Om jag har provat... :?::) Skall nu detta Mementopaket ändå färdas tvärs över Sverige tur och retur vore det synd att inte utsätta dem för Sonus fabers egen förstärkare. Ett försök att locka fram kameleonten i Memento och vad händer när man plockar bort 180 kg elektronik och landar på 30 kg, varav Sonus faber själva står för mer än hälften... :?:

Memento679.JPG

Ja trodde inte Sonus sålde förstärkare utan bara använde för eget bruk :o

Jo, Sonus faber har haft flera modeller på marknaden och Musica finns att köpa. Man kan dessutom få den i Mementorött om det planeras paketköp... :) René visade bilder på flera färgvarianter från en Tysklandsmässa som ligger på Bildforum.

Memento621.JPG

Vilken läcker bild på Musican :mm: Jag vet inte riktigt varför men något med den bilden är otroligt tilltalande.

Tack, det är nog tidsfaktorn... :cool: Minsta bländaröppning, slowsynkade blixtar, självutlösare och en hysteriskt lång slutartid. Det gäller att inget tåg passerar... :)

Den första skillnaden man märker är att volymkontrollen hamnar i en ny position utan att jag kan minnas att ljudstyrkan har förändrats. Från tio till ett kan man säga och detta är nog ingen nackdel då många potentiometrar uppvisar bäst mätvärden runt klockan tolv.

Memento609.JPG

Om jag har provat... :?::) Skall nu detta Mementopaket ändå färdas tvärs över Sverige tur och retur vore det synd att inte utsätta dem för Sonus fabers egen förstärkare. Ett försök att locka fram kameleonten i Memento och vad händer när man plockar bort 180 kg elektronik och landar på 30 kg, varav Sonus faber själva står för mer än hälften... :?:

Man ved jo aldrig hvad du kan finde på! :D

Følger Memento Sonus fabers nye filosofi med at højtalere skal være let drevne, så bliver dette match med garanti rigtigt godt! Nu må vi se om den lille "bumble-bee" kan klare opgaven. :o

Man ved jo aldrig hvad du kan finde på! :D

Ja, det kan ju vara sant men den här gången är det strikta linjer... :)

Sonus faber Musica är utrustad med sex lineingångar och samtliga är RCA, så signalkällan får komma till förstärkaren istället för långa linor. Specad effekt är 2 x 50 W i 8 ohm och dubbelt i 4 ohm. Manualen kommer förresten i samma vinröda pärm som Mementos och här står en liten notis i inledningen:

The need

We created an instrument for our own listening test.

Musica: a landmark reference point.

Detta gör ju inte saken mindre spännande... :cool:

Memento655.JPG

Signalkällan är min gamla Accuphase DP-11 som jag har lyssnat mycket på via olika elektrostatlurar plus diverse högtalare och för mig representerar DP-11 den "tidiga" Accuphaseskolan vad gäller digitalljud. En karaktär som sträcker sig fram t.o.m. DP-65 och jag upplever detta ljud mer tillbakalutat och "avrundat" jämfört med dagens Delta-Sigmakonverters från Yokohama. Med sin matchvikt på 14 kg får den nog betraktas som en lättviktare i Accuphasesammanhang och frågan är nu om denna karaktär tillåts träda fram (:?:).

Memento604.JPG

Oj så läcker Musican är!Hade den haft en fjärr så hade jag sprintat och köpt en,men jag är en lat hifi-entusiast ;) Jag hoppas på en Musica mkII med fjärr.Då vet jag vad jag kommer att skaffa :app::) :cool:

Det är inte samma känsla... :cool: :D

Memento611.JPG

Jag var förr ganska kallsinnig till italiensk hifi men har nu mer kapitulerat. Jag tycker förstärkaren är helläcker, för att inte tala om högtalarna. En fest för både ögon och öron! :) Inspirerande bilder Timbre!

Oj så läcker Musican är!Hade den haft en fjärr så hade jag sprintat och köpt en,men jag är en lat hifi-entusiast ;) Jag hoppas på en Musica mkII med fjärr.Då vet jag vad jag kommer att skaffa :app::) :cool:

Så vidt jeg er orienteret findes der allerede en fjernbetjening til Musicaen, dog kun så volumenkontrollen fjernbetjenes. Har du en Musica kan du få denne ombygget. :)

Ang. fjernbetjening: Om det er eksklusivt for det tyske marked ved jeg dog ikke. Kan du læse tysk, er der lidt info her:

http://www.audio-reference.de/content/sonu...ABER-Musica.pdf

Nej,fresta mig inte! Det redan förstört.Nu MÅSTE jag ta reda på om det går att få tag på Musica med volymfjärr! :black:....Det här kan bli dyrt.Euphonia borde ha ett Varningsmärke på startsidan! :angry: ;)

Ja jösses, där var den i Rosso Amati (eller skall vi säga Rosso Memento... :?::)) och jag tycker att alla tre är frestelser oavsett träfront. Ordnung über alles och das Gewicht anges till 13,5 kg netto, i manualen står det endast 16 kg och jag tyckte väl att den kändes lite lättare än CD-spelaren... :)

Memento652.JPG

Jag var förr ganska kallsinnig till italiensk hifi men har nu mer kapitulerat. Jag tycker förstärkaren är helläcker, för att inte tala om högtalarna. En fest för både ögon och öron! :) Inspirerande bilder Timbre!

Tack, den här lyssningsomgången har varit kort, intensiv och inspirerande. Detta är ju en förstärkare som med största sannolikhet har varit med när högtalaren har lyssnats fram och det blir ju lite extra spännande. Man får ta intrycken för vad de är här och nu. Sonus fabers lyssningsrum är någonting helt annat med parkett på betongplatta och en utformning som i övrigt påminner om en mindre konsertsal.

Det var ganska mycket som förändrades i ett enda slag. Den kraftfulla och (i mitt tycke) stringenta basen som A-50V plockar fram hos Memento tonades ner och blev mjukt avrundad, dock aldrig luddig. Även toppen slipades om och avståndet till Guarneri Homage krympte i en hast. Mellanregistret fick en annan klang och på vissa spår kändes det som att Patricia Barber hade fått en mörkare röst med svagt kupad karaktär. Överlag mer laidback, aldrig ansträngt och mycket lättflytande. Ungefär som att Sonus faberkombon uppmanar till att skippa hifiparametrarna och koncentrera sig på själva njutningen. Inga imponatoreffekter och ingen kraftuppvisning men man kan mata på med hur många skivor som helst utan att bli lyssningstrött och musiken bara finns där utan att man snöar in på vare sig det ena eller det andra. Kanske ingen medicin för vare sig avgrundsbasdyrkarna eller de höga ljudtryckens vänner men för finlirande hemma i lyan räcker det ett helt hifiliv som jag upplever det.

Memento582.JPG

Här ser vi en Guarneri Homage i Mementorött och jag vet att det finns fler men har aldrig sett någon vare sig förr eller senare. GH kröp upp i en bra bit över tvåtusen sålda par och det skall bli spännande att se hur det går för Memento.

Euphonia är ju ganska tidigt ute med no. 60.

Memento681.jpg