Jump to content

Momenti del Memento.

Timbre™

Recommended Posts

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bakom pastaridån finns en diskret försänkning på respektive sida av stativet för att man skall komma åt skruvfästet. Jag har alltid undrat om stativspagettin har någon ljudmässig funktion eller om det enbart handlar om design. Förmodligen design då motsvarande frontgrill uppskattas av många (bl.a. Dan D' Agostino) för sin akustiska transparens.

Memento529.JPG

Så vackra högtalare alltså :mm: .Italienarna kan det här med formgivning,det är ju ställt utom alla tvivel.

Måste nog börja att spara till någon högtalare ur Homage serien.Man behöver ju inte ens lyssna på dom och då sparar man in en massa dyr elektronik!

Dynaudioesotaren har fått se sig utbytt mot en Homageseriens ringradiator som även finns på Amati Anniversario och Stradivari Homage. Stradivaridiskanten är lite speciell med sin anpassning till den breda baffeln.

Inget Sonus faber-emblem på diskanterna numera.

Memento401.JPG

Den tidigare Guarneri-esotaren.

Memento560.jpg

Så vackra högtalare alltså :mm: .Italienarna kan det här med formgivning,det är ju ställt utom alla tvivel.

Måste nog börja att spara till någon högtalare ur Homage serien.Man behöver ju inte ens lyssna på dom och då sparar man in en massa dyr elektronik!

Ja, detta är läckra tingestar... :cool: Woofern har samma dimensioner som Amati Anniversarios mellanregister och konen ser identisk ut. Bakstyckena skall dock skilja sig åt p.g.a. olika akustiska lösningar.

Porten är fortfarande rak och med ficklampa ser man rakt in i woofern. På Guarneri Homage kan man blicka rakt in i diskanten och basreflexröret har alltså flyttat ner.

Memento303.JPG

Amati Anniversarios översta drivers.

Anniversario123.JPG

Dessa 150 mm woofers i Homageserien kommer som väntat från Danmark och AudioTechnology. Ett samarbete som sträcker sig tillbaka i tiden för både Extrema, Amati Homage och Electa Amator. Verity Audio och Peak Consult är exempel på andra högtalartillverkare som utvecklar drivers tillsammans med Skaaning och AudioTechnology.

Memento439.JPG

Passar perfekt som bakhögtalare ihop med dina amati :D

Just detta är väl lite av designpudelns kärna... :D Studerar man de bägge Guarneris var för sig, blir det mest en smaksak men i kombination med Amati Homage/Anniversario drar Memento tveklöst det längsta strået... :cool: Mycket har med träkabinettet att göra och för egen del föredrar jag den röda lönnen framför den mörka valnötsvarianten. Vänder vi på steken och studerar bakstyckena :) kan G Homage ståta med ett utvalt stycke i lind. För Mementos del handlar det förmodligen precis som Amati om balkanlönn.

En jämförelse i helfigur.

Memento132.JPG

Lodrät mot lutande pelare.

Memento481.JPG

Mere interessant er det dog med lyden. Kan man også vænne sig til den? :D

All lyssning tar tid :D och för att vara lite påläst kan man ju alltid jämföra Scheda Tecnica med Scheda Costruttiva för respektive Guarnerimodell. Om vi börjar med vikten, är det ju inte så konstigt att man kan bli lite matt... :) Den totala fraktvikten för ett par Guarneri Memento ligger på 110 kg. En Guarneri på sitt stativ väger mer än 40 kg. Uppgifter om känslighet och impedans saknas i Homagemappen, däremot ägnas större utrymme åt kabinettstruktur, delningsfilter och bestyckning.

Memento096.JPG

För Memento finns mer detaljerade uppgifter med en känslighet på 88 dB och en nominell impedans på 4 ohm. Woofern ser ut att vara lika stor i bägge varianterna men kabinettens ytterdimensioner skiljer en aning (190x375x380mm för Guarneri Homage - 210x390x380mm för Memento). Höjden 380 mm är densamma och de fysiska förutsättningarna är alltså ganska likartade när lyssningarna drar igång.

Memento546.JPG

Riktigt trevliga bilder Timbre :)

Guarneri Memento är verkligen en vacker högtalare, dock är det svårt för en Sonus Faber ägare att släppa valnöts utförandet :(

Hur är Guarneri Homage kopplad till stativet?

Jag tycker nästan att original guarnerin är vackrare, valnöten är riktigt fin :mm:

Ja, skönhet kan växla material :) och det beror nog mycket på omgivningen. Bland fiolerna i Cremona drar förmodligen Homage den längsta stråken för där tror jag inte att Memento smälter in lika väl även om det finns inslag av rött i inredningen. I samma rum som Amati är det ingen tvekan om vilken som passar bäst men det hela är ju en smaksak.

Memento571.JPG

foto: Sonus faber

Satt och sög lite på ett försök till distinktion efter jämförelserna mellan de två generationerna, men den senaste bilden avgjorde det hela.

Guarnerin är mer tidlös. I princip är den omöjlig att datera, men den ser fortfarande modern ut. Ett konsstycke.

Så är vi mitt uppe i uppkopplings- och inspelningsfasen. WBT möter WBT kan man säga och med låsanordningar på både hanar och honor nyper det till rejält utan att man behöver dra åt. Memento anlände i ouppackat tillstånd och alla högtalare behöver ju spelas in men detta var det råaste jag har träffat på. Den första halvtimmen var jag nästan lite orolig för diskanten låg på gränsen till distorsion men orenheten minskade allteftersom musiken flödade och redan efter tre timmar var det en helt annan högtalare. Något att tänka på om man kopplar upp ett oinspelat par. Nu är spelandet uppe i cirka femtio timmars helt vanlig musik och Memento är inne i matchen. Jag har också fått möjlighet att låna dessa högtalare några dagar utöver de avtalade, vilket öppnar upp för en liten extrasväng. Hur klarar Sonus fabers egen Musica av att hantera nykomlingarna... :?:

Memento531.JPG

Utroligt at der kan være sådan en forskel!

Jeg vil forresten gerne slå et lille slag for den røde farve hos Memento - jeg synes den er ufattelig flot og med tiden vil åretegningerne i ahorn-træet blive endnu tydeligere, og farven faktisk blive en anelse mørkere og få mere glød og dybde.

Memento anlände i ouppackat tillstånd och alla högtalare behöver ju spelas in men detta var det råaste jag har träffat på. Den första halvtimmen var jag nästan lite orolig för diskanten låg på gränsen till distorsion men orenheten minskade allteftersom musiken flödade och redan efter tre timmar var det en helt annan högtalare. Något att tänka på om man kopplar upp ett oinspelat par. Nu är spelandet uppe i cirka femtio timmars helt vanlig musik och Memento är inne i matchen.

Det är detta som är så kul! Att få packa upp en helt ny högtalare. Höra hur det ofta mycket påträngande, "skrikiga" och oroliga ljudbilden som högtalaren presterar, till att spela in sig och bara låta sådär aldeles underbart :app:

Ok.Ska vara lite motvalls då... :) Jag tycker att den äldre Guerneri modellen är vacker,inget snack om saken.

Men den nya,i den RÖDA nyansen,den är helt fantastiskt snygg att se på.Så personligen föredrar jag faktiskt den.

Att dom nya sedan lutar är jag ju redan van från Cremona,så det stör mig inte alls.

Nya Amati Anniversio eller Amati Homage har jag inte sett (eller hört) live och tur är väl det både för min sinnesro och ekonomi.

Ska bli intressant att höra vad resultatet av dina lyssningsintryck blir Timbre.

Längre fram får du gärna testa Amati anniversio också.Gissa vem som kommer att sitta klistrad då med haklappen beredd.... ;):mm:

Är det en urfräsning längst ner på högtalaren eller är det en synvilla?? :)

En fotovilla... :) Här kommer samma uppkoppling utan urfräsningar.

Elektroniken är utbytt men med 200 watt klass A i bagaget presenterade Memento en Guarneriviolin som lät mustigt och intensivt med äkta känsla av trä och resonanslåda. Stråken kändes mer nyhartschad jämfört med Guarneri Homage som spelar mer tillbakalutat med ett instrument som dock är mindre i storlek och helt fritt placerat i luften. Där Guarneri Homage briljerar med sin transparens och förmåga att lätta från golvet, där spelar Memento med kropp, värme och intensitet. På enskilda röster, akustiska soloinstrument som violiner, flöjter och gitarrer samt glesa sättningar sitter Guarneri Homage fortfarande orubbad på sin piedestal i mina öron - men i samma stund som grävandet i skivhögen växlar över till fusionjazz och grand pianos plockar Memento fram sina mörka kort... :cool:

Memento585.JPG

Nathan East får både mer tyngd och kraft i sin elbas när han lirar med Fourplay och Lee Ritenour. Skillnaderna är inte omtumlande men de finns där likväl och Bob James sitter bakom en större flygel över Memento än över Homage samtidigt som den har flyttat fram mot lyssnaren. Inspelningssträckan bör nu ligga på runt sjuttiofem timmar och Memento ändrar fortfarande karaktär. Från det storskaliga mot det intima, estraden mot jazzklubben och personligen tar jag helst en öl i baren under tiden... :) Paletten är densamma men Memento målar med allt tunnare linjer medans inspelningstimmarna flyter iväg och Sonus faber-entusiaster lär inte bli besvikna. AudioTechnology's superwoofer kombinerat med ringradiatorns utsträckthet i ett handbyggt lutformat kabinett kommer att bjuda på musikupplevelser och kan jag bara få till det berömda släppet samt flytta ljudbilden bakåt är hela föreställningen i hamn.

Memento544.JPG