Jump to content

Momenti del Memento.


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Åh...byggsats med plastpåsar...precis som från IKEA! :D

Mer än en gång har jag försökt intala mig att jag inte behöver så djup bas, så det skulle funka med Guarneri...för ögat vill verkligen ha dessa skapelser! ...och örat med förvisso....syftar då på Homage....

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Ja, just höjden på stativen är ju lite speciell! Känns som det antingen kräver hög lyssningsposition eller låångt avstånd till lyssningsposition. Ofta tänker man ju små stativare till mindre rum med mindre avstånd....men då känns höjden konstig...å andra sidan visade ju Timbres Homage att de spelar väldigt gott i ett stooort rum med! ...så det kanske är en liten högtalare för stora rum för inte fullt så baskrävande lyssnare? De andra registrena/parametrarna är ju desto bättre! :)

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Tack för trevligt reportage så här långt Timbre, detta har jag väntat på. Dessa högtalare kan komma att bli min slutstation i högtalarhänseende (jaja, intalar jag mig iaf) men jag är osäker på hur den fasta och höga höjden på stativen passar min i dagsläget relativt låga lyssningsposition. Idag sitter jag med ett par ironwood stativ och dessa är ju som sagt justerbara. Hur högt/lågt sitter du själv i lyssningsposition? Funderar även på hur nära bakvägg dessa kan placeras...

Kristian

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en snabbmätning och lyssningsstolen är 45 cm hög. Själv är jag ganska lång så öronen kommer upp en bit över golvet... :) Det viktigaste är kanske avståndet till baffellinjen och där kan jag variera från två till fyra meter med nuvarande möblering. Guarneri Homage var uppkopplad i ett relativt stort rum på Sonus faber men stod ganska nära (ungefär en meter efter vad jag kommer ihåg) bakväggen. Efterföljaren tycks inte ha några problem med fyra meter till bakvägg och stativen ger en känsla av att bägge Guarnerimodellerna är tänkta för ganska stora lyssningsavstånd men helt säker kan man aldrig vara. Porten är bakåtriktad och jag vet inte hur nära bakväggen man kan gå.

Memento107.JPG

Link to comment
Share on other sites

Der ser absolut ud til at være kredset lige så meget for detaljerne som på Guarneri "Classico".

Jeg glæder mig til at høre hvad du synes om lyden!

Kan ske den er lige så langt fra Guarneri homage, som Amati homage er fra Anniversario :?::o

Link to comment
Share on other sites

Kan ske den er lige så langt fra Guarneri homage, som Amati homage er fra Anniversario :?::o

Ja, det blir till att koppla upp esotardiskanterna igen innan detta är över. Första intrycket är att de mest har namnet, stativen och lutformen som gemensamma nämnare.

Guarneri003.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sjov detalje med skruerne forresten - et tydeligt levn fra fortiden! På billedet ser der ikke ud til at være filt imellem stander og højttaler, som på Guarneri homage. Er det ren træ mod metal?

Nej, det är filtmatta mot något syntetmaterial som ytbeläggning på stativplattan.

Memento225.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen Timbre. I slutändan är det väl som alltid att provlyssning gäller, men det är bra att få lite input på vägen fram. Man kan dock klart konstatera att Sonus faber har verkligt läckra högtalare på sitt program.

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen Timbre. I slutändan är det väl som alltid att provlyssning gäller, men det är bra att få lite input på vägen fram. Man kan dock klart konstatera att Sonus faber har verkligt läckra högtalare på sitt program.

Har man den minsta svaghet för Sonus faber är det inte helt riskfritt att plocka hem dessa skönheter. Det kommer att bli en jämförelse i detalj med urguarnerin men redan nu kan jag konstatera att di här små rackarna gör sig väldigt bra vid sidan av Amati. Kabinettsformen och ytskiktet i Rosso violino blir som en Amati i miniatyr och det är faktiskt väldigt stilfullt.

Memento029.JPG

Link to comment
Share on other sites

De tidigare fundamenten har vågrät ovansida, dessa har lutande men vikten känns likartad... :) Homagefundamenten bestod av sandsten och man kan misstänka att det är samma här även om kulören har antagit en grå ton.

Memento136.JPG

Link to comment
Share on other sites

De tidigare fundamenten har vågrät ovansida, dessa har lutande men vikten känns likartad... :) Homagefundamenten bestod av sandsten och man kan misstänka att det är samma här även om kulören har antagit en grå ton.

Jeg vil mene, at der i begge tilfælde er tale om stenarten travertin, som er en marmorart, der er meget forekommende i middalhavsområdet. Alt efter oprindelsesland og type kan travertin se meget forskellig ud og antage forskellige farver.

"Alternative healere" vil hævde at travertin "har en positiv virkning på mave-tarmområdet og kan være en hjælp til at slippe alkohol eller andet misbrug." ... ikke at jeg dermed antyder at svenskere skulle have særlige problemer med alkohol :dead:

ja, en sonus faber kan meget :cool:

Link to comment
Share on other sites

"Alternative healere" vil hævde at travertin "har en positiv virkning på mave-tarmområdet og kan være en hjælp til at slippe alkohol eller andet misbrug." ... ikke at jeg dermed antyder at svenskere skulle have særlige problemer med alkohol :dead:

ja, en sonus faber kan meget :cool:

Alla borde äga ett Sonus stativ i förebyggande syfte :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene, at der i begge tilfælde er tale om stenarten travertin, som er en marmorart, der er meget forekommende i middalhavsområdet. Alt efter oprindelsesland og type kan travertin se meget forskellig ud og antage forskellige farver.

"Alternative healere" vil hævde at travertin "har en positiv virkning på mave-tarmområdet og kan være en hjælp til at slippe alkohol eller andet misbrug." ... ikke at jeg dermed antyder at svenskere skulle have særlige problemer med alkohol :dead:

ja, en sonus faber kan meget :cool:

Ser man på... :o Kan vara det italienska vinet som grumlar minnet :) och man kanske kan pulvrisera marmorplattorna, förpacka medicinen i små hantverksburkar och sälja sig fram till ett par Memento på nya vägar... :?: :cool:

Guarneri017.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.. Vad ska man ta idag :cool:

Valet är givet... :) På Mark Levinson Live Recordings at Red Rose Music finns en Recitativo in Scherzo For Solo Violin. Adele V. Anthony spelar på en högklassig Garneriviolin tillhörande the Stradivari Society i USA.

Mark Levinson kommenterar: "I wanted to see how violin music could be captured with DSD, because PCM digital recording can color violin sound. We were all astonished to hear the sound of Adele's instrument...with no hint of the usual PCM problems." Ord och inga visor... ;)

Memento556.JPG

Link to comment
Share on other sites

Snälla.Lyssningsintryck!!!Jag är otålig och VÄLDIGT nyfiken :cool: :D:app:

Vill inte stressa dig men skynda på! ;)

Här stressas ingen :D och Mementoövningarna går vidare med detaljstudier. Ju mer man studerar, ju fler skillnader dyker upp jämfört med Guarneri Homage. Det känns som att de tre modellerna i dagens Homage Collection har mer gemensamt än tidigare. De numera bekanta :?::) WBT-kontakterna finns även på Amati Anniversario och Stradivari Homage.

Memento333.JPG

Man kan bli kontaktfixerad för mindre och här kommer Stradivarianslutningarna.

Memento558.jpg

Klassiska Sonus faberkontakter på Guarneri Homage.

Guarneri024.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skivan smälte bra in i träet på lådan! :)

Denna låda kommer att dyka upp med jämna mellanrum och nu är det dags för de berömda skruvarna... :) Även detta är ju en skillnad mot Guarneri H. och här finns en detalj som är lite lurig att fästa på bild men först Amatorskruvarna.... :cool:

Memento514.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...