Jump to content

Recommended Posts

Posted

En hyllning i ny skepnad.

La famiglia di Guarneri har bjudit världen på instrumentbyggare i generationer. Några blev mer kända än andra och allra mest berömd blev Bartolomeo Giuseppe Guarneri som var verksam i Cremona och levde under åren 1698 - 1744. Ett kort liv kan man tycka men Giuseppe hann skapa sig ett rykte som en av de främsta under namnet Joseph Guarnerius del Gesu. Stark biblisk anknytning således och Guarneri står som symbol för några av de mest eftertraktade violiner världen har skådat - det lär finnas runt etthundrafemtio kända exemplar tillgängliga för kommande generationer.

Cremona vårdar sina traditioner, Cremonasonen och samtida kollegan Antonius Stradivarius har blivit tillägnad ett museum där naturligtvis även Guarnerisläkten finns representerad och förutom violiner kan man även beskåda det allra första paret Sonus faber GUARNERI Homage. Nu ett museiföremål i ordets rätta bemärkelse då de inte tillverkas längre :) men här blickar vi framåt och det drar ihop sig till Sverigepremiär för inget mindre än självaste efterföljaren. Dags att presentera Sonus faber GUARNERI Memento.... :cool:

Memento003.JPG

• Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Näst sista paret ut och det blir en brant klättring uppåt i prisklasserna mot slutet av detta stativhögtalartema. När ett par stativhögtalare kostar mer än man vanligtvis sparar ihop på ett år är det bara klass som räknas. I samma stund som försändelsen landar innanför dörren förväntas processen "pride of ownership" initieras och emballaget kanske tjänar som katalysator... :?: Kommande uppackningsorgie är ett försök att förmedla den känslan... :)

Memento244.JPG

Posted
Shit maj-britt dom såg välgjorda ut!

Ja, jag har försökt hitta defekter men har inte lyckats ännu.

Guarneri Memento anländer i tre kartonger och den som väljer dessa stativare för att komma lättare undan har gjort en felbedömning... :) Försändelsen platsar direkt i gruppen ryggskottshifi.

Jämförelser med Guarneri Homage är oundvikliga och den inre trälådan finns kvar. Samma känsla och samma pedantiska inpackning. Det hela påminner lite om de vinlådor man kan handla på sydliga breddgrader.

Memento004.JPG

Posted
Det här har man gått och väntat på länge :cool:

Ingenting går upp mot att vänta :) och det här har varit på gång en längre tid.

Ordning och reda i kartong nummer ett.

Memento016.JPG

Posted

Vägen till manualen var utmärkt och det är ju där man skall börja... :) Så här kan det se ut när man handlar Sonus faber och det är inte svårt att komma i rätt stämning. Ett koncept där design, ljudfilosofi och kultur bildar en enhet.

Memento088.JPG

Posted

Förutom information om själva högtalaren innehåller denna mapp en kort presentation av Giuseppe Guarneri, några ord om Sonus fabers designfilosofi samt avslutningsvis en Scheda Tecnica - allt i smakfull utformning med teckningar och skisser.

Memento091.JPG

Posted
Detta kommer jag följa med spänning, dom ligger högst upp på min inköpslista...

Efter att pliktskyldigt :) ha läst igenom hela manualen är det så dags för den tredje och innersta lådan.

Nedpackat med omsorg kan man säga... :cool:

Memento024.JPG

Posted

Kanske läge att lätta lite på förlåten innan det är dags att sätta ihop de romerska pelarstativen... :) Dessa tygpåsar är ju utmärkta överdrag när nätsladdarna dras ur väggen och stereon kanske inte skall användas på ett tag.

Memento040.JPG

Posted

Hur hinner du med allt,Timbre :?::app: Har dygnet fler timmar i södra Sverige :?::)

Snygga högtalare.Verkligen snygga.Sonus kan det här med Pride of Ownership som sagt.

Posted
Hur hinner du med allt,Timbre :?::app: Har dygnet fler timmar i södra Sverige :?::)

Snygga högtalare.Verkligen snygga.Sonus kan det här med Pride of Ownership som sagt.

Early in the morning... :) :cool:

Memento255.JPG

Posted

Senaste bilden fick mig att grunna en sekund om två där var två portar :clown: Upptäckte att där satt ett öra på porten :blush (Precis vaknat)

Posted
Senaste bilden fick mig att grunna en sekund om två där var två portar :clown: Upptäckte att där satt ett öra på porten :blush (Precis vaknat)

Här är det tre portar plus Euphoniamugg. Med morgonstund och guld i mund gäller det bara att slå kaffet i rätt port innan man har vaknat till... :D

Memento292.JPG

Posted

Som jag sagt tidigare...om jag någonsin konverterar till stativare, så är kursen klar.

Kanske den blir ännu klarare med denna inkarnation!

Posted
Som jag sagt tidigare...om jag någonsin konverterar till stativare, så är kursen klar.

Kanske den blir ännu klarare med denna inkarnation!

Ja, designkänslan går inte att ta miste på och den har ju inget med högtalarens storlek att göra. Tungt blir det i vilket fall som helst och vanligtvis hanterar man stativhögtalare på egen hand men för Mementopaketet rekommenderas assistans.

Boven i dramat är stativen.

Memento176.JPG

Posted

Dessa stativhögtalare är snyggare än någonting annat!!!

Däremot har jag svårt för designen på stativen. är jag ensam om det?

Vet inte om jag kan tänka mig något stativ som matchar dessa högtalare. Kan högtalare vara för snygga?

Posted

Då bägge spagettipiedestalerna (som egentligen består av järn) är förpackade i en och samma kartong blir det otympligt att förflytta paketet upp och ner för trappor. Ett alternativ kan vara att lyfta ur stativen direkt vid avlastningen. Själva konstruktionen är till stor del identisk med Homagestativet men Mementopelaren är 3 cm lägre och lutningen gör att höjdskillnaden blir större när allt är på plats.

Memento190.JPG

Posted
Däremot har jag svårt för designen på stativen. är jag ensam om det?

De kräver en viss tillvänjningstid och därefter är det svårt att tänka sig något annat... :D Däremot har jag svårt för mässingsskylten längst ner mot basplattan för att gå in på subjektiva detaljintryck. Den hänger även med Memento så det är nog ingen som har klagat... :)

Memento194.JPG

Posted

Hmm vad är det för 2 hål som tillkommit på toppen av stativet? Skruvar man fast dom numera i stativen så dom inte ska ramla av när det lutar? :)

Jaha du bytte bild nu :D