Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vill ställa frågan till kunniga medsyskon, håller dessa skivmärken bra kvalitet? Turnabout, Everest, Vox, Argo, Saga? Finns i massor därute på loppis. :?::diss:

Posted
Vill ställa frågan till kunniga medsyskon, håller dessa skivmärken bra kvalitet? Turnabout, Everest, Vox, Argo, Saga? Finns i massor därute på loppis. :?::diss:

Jag har för mig att Turnabout och Vox är italienskt från femtiotalet någonstans och ligger / låg under gemensamt ägo. Priserna varierar runt 40 kr. Det jag lyssnat på har inte varit mer än ett tillfälle, ett köp på kommunens andrahandsförsäljning. Ljudet var tunnt och saknade basåtergivning.

Saga tror jag i alla fall är precis som Everest polska ägare eller något liknande. Kvalitet: inte hög.

Argo (Cadet) var ett mindre märke som hörde / hör till jazzskivbolaget Chess records. Någonstans på femtio-sextiotalet bytte dom namn till Cadet på gund av att ett annat Argo någonstans i England hörde av sig om sin tidigare existens.

Så kanske det du har sett är engelskt.

Posted

Argo är Decca och håller i princip samma klass och där finns mycket bra musik, främst kammarmusik. Inspelningarna av Rossini's stråksonater ASMF/Marriner är helt underbara (ZRG 506 & 603) :mm:

(etiketten med ovalt logo är förstautgåvan)

Turnabout och Vox hör ihop och det finns både engelska och amerikanska Turnabout där de engelska pressades av Decca. Artisterna är ofta mindre kända men skivorna har ofta inspelningar av ovanlig musik som man knappt träffar på annorstädes. Mycket berömd är inspelningen av Rachmaninov's Symfoniska Danser, Dallas Symfoniorkester/Donald Johanos (TV34145S) som är en fantastisk inspelning och därför var en av de absolut första skivorna som återutgavs på högupplöst digitalt format....

Vi har en tråd om Everest och 35mm inspelningar på detta forum och de var ett högkvalitativt märke tills pengarna började tryta :black:

Saga har jag ingen positiv erfarenhet av. :blush

Mvh,

Eliot

• 1 year later...
Posted

Ger lite nytt liv åt en gammal tråd genom att fråga om ett par skivmärken jag stött på. Det gäller klassisk musik.

Vet ni något om kvaliteten på dessa?

Fontana

Musical Masterpiece Society

En mer allmän fråga också. Finns det några speciella märken som det är värt att hålla extra utkik efter?

Posted

Tja det beror på vad du lyssnar på, gäller det femtio sextio och sjuttiotal recomenderar jag återutgivningbolagen ACE records från England, Bear Family från Tyskland och Rhino Records från USA.

Alla tre är bolag som verkligen försöker gräva fram mastertejperna och restaurera ljudet till bästa möjliga sound. Men som sagt, musiken ligger på pop artister/grupper från nämda era.

Själv passar jag mig för cheapo utgivningar då dess oftast är av dålig kvalitet och mestadels saknas ett ordentligt häfte med info om artisten och inpelningarna.

Conny T

Posted
Ger lite nytt liv åt en gammal tråd genom att fråga om ett par skivmärken jag stött på. Det gäller klassisk musik.

Vet ni något om kvaliteten på dessa?

Fontana

En mer allmän fråga också. Finns det några speciella märken som det är värt att hålla extra utkik efter?

Fontana är en återutgivningslabel för Philips och håller liksom Philips bra kvalitet. Philips är överhuvudtaget ett märke som är underskattat bland samlare och därför billiga (undvik tyska pressningar, franska är OK). Undvik MMS!

Nonesuch, Eurodisc och Eterna är bra....På Eurodisc finner du ibland skivor som är sällsynta och dyra med originaletikett (t.ex. engelska Decca) men är billiga med denna etikett (och ibland har stamper som originalet!). Eterna är från DDR och håller bra klass - leta efter skivor med dirigenten Kegel (Eterna är originalet - Philips är licensutgåvan!).

//Eliot

Posted
Fontana är en återutgivningslabel för Philips och håller liksom Philips bra kvalitet.

//Eliot

Jag har faktiskt haft ett ex med Miles Davis "Kind of Blue" (Columbia) på Fontana. Jag har också en del västkustjazz på Fontana. Skall luska lite var dom kom ifrån från början. Tvivlar faktiskt på att det är Philips. Kanske det var mer strikt med den klassiska musiken?

Posted

IMHO,

håller dessa skivmärken bra kvalitet?

Turnabout, Everest, Vox, Argo, Saga?

ja, mjo, nej, ja, nej

och passar på att fråga om: Marble Arch, Nonesuch, Eurodisc och Eterna

nej, mjo, nej, ja(artistiskt)

Fontana

Här finns fina grejer, exempelvis amerikanska Mercury-inspelningar.

Bästa Philips-pressningar. Originalen är förstås bättre bla bla

men en Fontana från -67 står verkligen ut från mängden. En av mina

tidigaste hifi-upplevelser var en Fontana med 1812 & Wellingtons

Sieg/Dorati. Tog många år innan jag fattade varför den skivan lät så

himla bra...

Det fanns en tid då jag också ratade allt vad MMS hette. "Skivklubbsskräp."

Men så enkelt är det inte. MMS (och Concert Hall) hade förutom en massa

junk också licensutgivningar från skilda håll samt "riktiga" artister

som gjorde enstaka skivor där kanske på ålderns höst. Man måste kunna

artistnamn och uppbåda en känsla för vad ursprunget kan vara. Här finns

guld att utvinna. Överlag har jag funnit pressningarna vara förvånande bra,

från äkta 50-talspressningar i mono till stereo från tidigt 70-tal.

Men det finns en fara att vara medveten om: MMS- och Concert Hall-skivor

har ofta haft dubiösa ägare! Folk med "samlingar" på 24 skivor, Dux-stereo

(eller var det Lux; blandar ihop med sängar i denna arla morgonstund) och

Shure-nål. Ägarbakgrunden kan tvärt om även vara ett lyckokast: ospelade MMS

är inte ovanligt! Det bästa med MMS är att de oberoende av ålder och skick

ska vara dirt cheap samt att de är lätta att hitta. Leta kända namn eller

verk du gillar, prova några. Försök undvika monoutgåvan om stereo finns

(hyr in dyr expert vid minsta osäkerhet).

Posted
Varför?

Enligt min erfarenhet låter inte MMS särskilt bra. Hifi är det inte.

Däremot är det sant som Rutger säger att här finns guldkorn. Inte ljudmässigt kanske, men väl musikaliskt. Jag har gjort ett par dunderfynd här, t.ex. hittade jag en gammal platta med Michael Rabin på violin för hela £1 på eBay. Den lät inte särskilt bra, men det var riktigt fin musik.

Många av de här mindre ansedda märkena tycker jag är ett bra sätt att vidga sina vyer med. MMS, Concert Hall, Saga osv kostar sällan mer än några kronor, och det är ju kul att utforska ny musik! Hittar man sen nån artist eller verk som är bra fortsätter man ju att leta efter mer välljudande saker.. Jag gör iaf. ;)

I övrigt håller jag med eliot, och håller inte alls med om Rutger's nej till Everest framförallt, och inte heller Vox. Jag har jättefina inspelningar såväl ljudmässigt som musikaliskt från båda bolagen. Everest i synnerhet finns det superplattor på!

Ett märke som inte nämns är ju Columbia. Här finns det seriösa godbitar! Kika särskilt efter de tidiga stereoutgåvorna (katalognumret börjar med SAX..), men även de sena monoutgåvorna håller i regel skyhög kvalitet (33CX..) Här kan man bli fattig, men man kan även göra fynd...

EMI och framförallt HMV har även de många fina inspelningar från 50- och 60-talet framförallt. Och glöm för all del inte Deutsche Grammophon som i mitt tycke har ett oförtjänt dåligt rykte. Undviker man sladdriga 80-talsutgåvor och håller sig i första hand till 60-talets tidiga stereoutgåvor så finns här väldigt mycket bra!! Leta efter skivor med "tulip rim" label, dvs stora tulpaner runtom skivetiketten.

Posted

Hittade denna för 20:-. Kanske ett fynd? Har dock inte hunnit lyssna ännu. Det är väl mono men det kan man nog stå ut med.

Har aldrig hört talas om solisten eller dirigenten, men ni som är mer insatta i klassisk musik kanske kan säga något om dem.

Dvorak - Konzert für Violine und Orchester

Solist: Johanna Martzy

RIAS Symphonie-Orchester Berlin

Dir: Ferenc Fricsay

DG 18152 LPM

LP_18152_gr.jpg

Skivfodralet är sytt runt kanterna. Alltså en söm med vit tråd, som gjord med en symaskin.

Är originalet gjort så eller är det en lagning?

Posted

Japp, visst är det ett fynd. :)

Johanna Martzy är mycket eftersökt (med all rätt, hon spelade ljuvligt!) och du har fått tag på en tidig DG-utgåva där. Fricsay var inte helt ute och cyklade heller, jag har ett par andra fina inspelningar där han vevar pinne. Googla på namnen så kan du hitta en hel del misstänker jag.

Allt är i sin ordning, fodralen såg ut sådär på den tiden. Visst är det häftigt? :)

Den där skivan finns även som återutgåva från tyska Speaker's Corner för de som inte är så lyckliga att hitta ett original.. Låter utmärkt gör den också!

Posted

Supraphon kan det vara något?

eller Westminster, eller Concert Hall vilka jag har ett par skivor från.

Och Polar? Visste inte att de givit ut klassisk musik, men hittade Allan Pettersons 8:e symfoni på det märket.

Posted
I övrigt håller jag med eliot, och håller inte alls med om Rutger's nej till Everest framförallt, och inte heller Vox. Jag har jättefina inspelningar såväl ljudmässigt som musikaliskt från båda bolagen. Everest i synnerhet finns det superplattor på!

Fast nu sa ju Rutger inte nej till Everest:

håller dessa skivmärken bra kvalitet?

Turnabout, Everest, Vox, Argo, Saga?

ja, mjo, nej, ja, nej

Everest fick ett "mjo". Ett ja, med reservation. Så här var min tankegång, i denna tråd

med den svåra uppgiften att fälla ett enkelt vägledande omdöme om en hel label

(betänk att exempelvis Concert Hall/MMS fanns i 30+ år!):

Everest var förvisso en superlabel. Men vilka Everest hittar då en svensk nybörjare?

Sannolikt är det inte underbara tidiga silver/blue labels med dowel rods från Belock Corp.-

tiden utan vad man oftast hittar på Myrorna märkt Everest, det är de där sena hemska

fladdriga sakerna gärna i elektronisk stereo (es) på en orange etikett (eller vad det var).

Det är skräpskivor som har mycket lite med riktiga Everest att göra. Även när de väl innehåller

Everest-upptagningar så brukar det vara skräp. Den som på måfå och av nyfikenhet plockar upp

5 st "Everest" blir alltså typiskt lite besviken. Det var allt det jag så dumt försökte säga med ett

enda ord. :)

När det gäller Vox så finns det absolut bra plattor att leta fram. En label med lång historia.

Jag sa "nej" där därför att jag gjort erfarenheten att en typisk Vox inte är särskilt bra. Å andra

sidan: Hur många Vox kan jag eller Peo ha hittat, det vimlar ju inte av Vox i våra trakter.

Kanske vanskligt att generalisera då åt något håll, men i alla fall. Bäst att säga att jag i Vox inte

tar med "Vox Turnabout" utan bara rena Vox typ gamla PL och VoxBoxar.

Gamla Vox med Barchet-kvartetten är feta collectibles. Men plåtljudet jag funnit på den knastriga

vinylen tycker jag begränsar intressekretsen till de mer hängivna. Vox var trots allt en budgetlabel.

Om materialet återutgavs av Vox så var det troligen i fuskstereo på Vox STPL. Hemska saker.

Jag tycker det är mest sånt man hittar på Vox när man är ute och botaniserar. Fanns många fina

artistnamn på Vox men när jag står där med en VoxBox i nypan, visst tusan brukar det väl vara

en "electronically enhanced"...

Supraphon kan det vara något?

Undrar om inte Supraphon har berörts i andra trådar. En label jag tycker är jobbig att

sammanfatta.

Westminster

Ja! Westminster är kvalitet. Se bara upp för a) slitage på de äldre mono (som spelats

med 8 gram), b) nyare pressningar märkta "ABC" på label/konvolut, c) fuskstereo.

eller Concert Hall

Concert Hall och MMS var två skivklubbar med samma ägare. Min åsikt om MMS får

omfatta även Concert Hall. Lägg till även MHS - Musical Heritage Society, den tredje

stora skivklubben. Allt är inte dåligt och det är inte så dåligt som man tror. Det finns

högt och det finns lågt. Snittet kan vara lägre än andra labels men det är ju självklart

eftersom vi pratar skivklubbar.

För övrigt älskar jag Peter Qvortrups favoritmaxim (eller vem som var först):

"Din anläggning är inte bättre än din sämsta skiva."

Här anar jag tankestoff till ett långt och spännande samtal.

Posted

Aha, nu förstår jag dig bättre Rutger, tack för uttömmande post! :)

Jag hade inte koll på de äldre Vox du talar om, däremot Turnabout Vox som jag har ett dussintal - samtliga fina inspelningar.

Dessutom verkar jag ha lyckats undvika de sorgliga Everest du nämner.. Min uppfattning är baserad från just de silvriga utgåvorna du nämner.. De är jättefina!

Angående Westminster och Supraphon så har jag jättefina exempel från båda. Däremot har jag en hel del usla Supraphon också så här får man nog testa sig fram..