datar Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Hej! En kompis tänker köpa en ny projektor! Han tänker ansluta den via datorn men också via dvd spelare. De som jag vet om projektorer (och de är inte mycket), så är det viktigt att se hur länge lampan arbetat, om den måste bytas mm? Ansliumen, vad innebär detta? Vilka värden ska man leta efter? Vilken upplösning rekommenderar ni att projjen ska klara? Vilka bildingångar bör man ha? Komponent, s-video, komposit fattar jag är vanligt men HDMI inte lika vanligt? Sedan har jag noterat att det finns en utgång som heter D-sub15. Nu finns det ju både "data" projektorer och riktiga filmprojektorer. Han tänker ansluta den även till datorn. Så då undrar vi vad som är bäst? vad skiljer dom åt? Många frågor... han kan tänka sig att lägga mellan 15-20000,- antingen ny eller beg. Vilka märken anses vara erkänt bra för sin prisklass? Jag och min kompis tackar på förhand för all hjälp! Quote
CPL Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Kul att din kompis ska köpa en projektor! 1, Köp inte begagnat!!! Du vet inte hur länge lampan gått, lampor kan vara dyra. Du vet inte hur den är skött, om han slagit av elen för snabbt kan lampan va helslut t.ex.. Men framför allt så är både prestandahöjning och prisminskning otrolig, det gör att beg sällan är prisvärt. 2, Analog signal - Komponent! Digital signal - HDMI eller DVI, kolla dock att de funkar med utgången på din DVD. Datasignal - Dsub, tror jag... 3, Dataprojektor eller filmprojektor? Filmprojektor!!! Den är gjord för att visa film, dataprojektor är gjord för att visa bilder. 4, Betala lite extra och köp i en serviceinriktad affär. Mycket kan strula, min senaste proj har varit inne typ 5 ggr. 5, Det är inte alltid projektorer och DVD matchar varandra, be att få prova. 6, Ansilumen är ljusstyrka. Inte så viktigt hemma om du tänker mörklägga. 7, Upplösning. Det beror hur stor duk och hur nära ni ska sitta. Jag är inte så säker men jag tror det är bra på lite billigare grejer att hitta en upplösning som ligger nära signalen ni kommer använda. Lycka till! Quote
Audionet Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Om han skall lägga 15-20 000:-, köp nytt. Själv föredrar jag LCD, men många tycker att DLP är bra. Det får man prova och se vilken typ som passar en bäst. Om han föredrar LCD så skulle jag ge en rekommendation att titta på Sanyo PLV-Z4 och Panasonic PT-AE900E. Båda dessa har den senaste LCD spegeltekniken med 12 bitars färgdjup. De är för övrigt väldigt flexibla med placering i sidled, hödled och avstånd. Quote
Terminator Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 www.component.se ger dig alla svar du behöver. Köp nytt, t ex Sanyo, Panasonic eller Hitachi i ovan nämnda prisklass så blir du (din kompis) inte besviken. Akta dig för så kallade "dataprojektorer" då de fokuserar på ljusstyrka, har 4:3-upplösning och har ett högt fläktljud pga hög värmeutveckling. Quote
datar Posted May 5, 2006 Author Posted May 5, 2006 CPL: Tack för all hjälp! Jag har meddelat min kompis att vi ska åka till en hifiaffär och se oss om. Dina varningar om begagnatmarknaden får förhoppningsvis kompisen att ändra sig! Detta att DVD och projektor ibland inte matchar visste jag inte om! Vi ska framöver ta med oss hans dvd! Kompisen kommer att mörklägga sitt rum så ansilumen tär ju då inte så viktig längre! Audionet: Jag har skrivit upp dina projektorförslag och så nu ska vi bara hitta en återförsäljare som har dom hemma för visning Terminator: Jag ska kolla in de märken du nämner. Audionet har ju givit två förslag på dina märken! Vi ska också försöka jämföra DLP och LCD projektorer! Slutligen vill jag tacka alla för hjälpen!!! Har ni fler trevliga förslag på projektorer så hör gärna av er! Detta med projektor är svårare än man tror Quote
Terminator Posted May 5, 2006 Posted May 5, 2006 Detta med projektor är svårare än man tror Ja inte är det lika lätt som hifi inte Quote
Recommended Posts