Jump to content

Lyssningintryck med Furutech Rhodium nätkontakter och Rhodium rca kontakter


Uffe71

Recommended Posts

Hej alla.. Vill bara nämna lite här vilket otroligt lyft Furutechs Rhodium kontakter gett mig och då framförallt nätkontakterna..Har saknat det riktiga "släppet" från mina högtalare tidigare men Furutechkontakterna öppnade ljudbilden upp sig otroligt mycket, speciellt på bredden ca 1-1,5 meter mer på varje högtalare känns det som..och en helt annan detaljupplösning också. Hade en Jorma superpower tidigare till min Logos förstärkare och den var hyffsad på Logosen men mina Diy silverkablar med Furutech kontakter är mycket öppnare och stramare i basen. Kan ju handla om matchning iof. Har också gjort mig ett par signalkablar i

silver med Furutechs dyraste rca kontakter och dom låter undebart öppet också. Rekommenderar er att prova Furutechs kontakter i Rhodium..nästan obegripligt att kontakterna kan göra så mycket på ljudet tycker jag..Nu först känns det som jag äntligen hör hur bra Logosförstärkaren låter.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo många är nog skeptiska till att nätkontakterna gör nån större skillnad så var det för min del också men nu vet jag iaf vad det gjort på min anläggning.. Pathos förstärkare ska ju vara riktigt kräsna på nätkablar också har jag hört.

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

jag testade med nätkablar "bara för att testa" förväntade mig inget resultat.

Tänkte om inte annat så fixade det estetiken...

bytade...och det blev ett jäkla lyft får man säga, mest på slutsteget som suger mest ström..nu sitter man med nätkablar, nätfilter och en massa hifi vodoo...

Link to comment
Share on other sites

Jo men jag pratar inte om folk som är skeptiker utan folk som har prövat och förväntat sig en förändring till det bättre och istället har fått en till det sämre.

Ok jag hade väl tur som fick ett otroligt lyft med Rhodiumkontakterna. Är väl som alltid att matchning är viktigt..

Link to comment
Share on other sites

jag testade med nätkablar "bara för att testa" förväntade mig inget resultat.

Tänkte om inte annat så fixade det estetiken...

bytade...och det blev ett jäkla lyft får man säga, mest på slutsteget som suger mest ström..nu sitter man med nätkablar, nätfilter och en massa hifi vodoo...

Jag fick också största förbättringen på förstärkaren men även på cd:n gjorde det en hel del. Vad har du för nätfilter förresten?

Link to comment
Share on other sites

jag testade med nätkablar "bara för att testa" förväntade mig inget resultat.

Tänkte om inte annat så fixade det estetiken...

bytade...och det blev ett jäkla lyft får man säga, mest på slutsteget som suger mest ström..nu sitter man med nätkablar, nätfilter och en massa hifi vodoo...

Hehe, såg ditt inlägg att det är en Supra grendosa/filter du skaffat..Har hört att den ska vara riktigt bra,väldigt prisvärd sägs det..

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

jupp det stämmer Supra grendosa/filter är det eller rättare sagt:

Supra MD06-EU/SP med äverspänningsskydd och åskskydd

Nätkablar är uteslutande Supra LoRad, köpte kabeln och satte på egna kontakter från clas ohlsson, supras pris på kabel 569

...mina kostade 171,50 (för samma kabel)

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

många som gör det...frugan tänkte köpa en till mig som present jag stoppade henne och sa beställ delar så fick man 3 skivor med som en ren bonus gratis...Kan det bli bättre

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt vem som köper en färdig suprakabel för 570kr

För de som inte är hemma på elen, kan det vara en billig investering för att slippa oroa sig, eller riskera brand.

Jag byggde en för ett par år sedan, men köpte supras egna kontaker i båda ändarna. Blev mittimellan prismässgt. Har ingen som helst aning om det är någon skillnad.

Jag tror som jag tolkar att Timbre menar att kvaliten och utförandet på väggutaget spelar roll. Är det tex fina kopparbleck, eller sitter det aluminum, plåt eller något annat oxiderat skräp på insidan kan det säkert spela roll. Alla material vi pratar om för "hifinätkontakter" har säkert tillräckligt bra ledningsförmåga, men i övergången mellan kontaken och väggutagets ledare kan det bli större skillnader beroende på materialkombinationen.

Att det kan bli stora skillnader låter fashinerande, men konstiga saker har hänt förr.

Link to comment
Share on other sites

För de som inte är hemma på elen, kan det vara en billig investering för att slippa oroa sig, eller riskera brand.

Jag byggde en för ett par år sedan, men köpte supras egna kontaker i båda ändarna. Blev mittimellan prismässgt. Har ingen som helst aning om det är någon skillnad.

Jag tror som jag tolkar att Timbre menar att kvaliten och utförandet på väggutaget spelar roll. Är det tex fina kopparbleck, eller sitter det aluminum, plåt eller något annat oxiderat skräp på insidan kan det säkert spela roll. Alla material vi pratar om för "hifinätkontakter" har säkert tillräckligt bra ledningsförmåga, men i övergången mellan kontaken och väggutagets ledare kan det bli större skillnader beroende på materialkombinationen.

Att det kan bli stora skillnader låter fashinerande, men konstiga saker har hänt förr.

Jo Furutech har ju även vägguttag i likvärdig kvalitet med kontakterna så det får nog bli sådana frampå nu när man hört vilket lyft man fått med deras Rhodiumkontakter. Även inlet på Cd:n och förstärkaren finns ju också i samma kvalitet..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som jag tolkar att Timbre menar att kvaliten och utförandet på väggutaget spelar roll. Är det tex fina kopparbleck, eller sitter det aluminum, plåt eller något annat oxiderat skräp på insidan kan det säkert spela roll. Alla material vi pratar om för "hifinätkontakter" har säkert tillräckligt bra ledningsförmåga, men i övergången mellan kontaken och väggutagets ledare kan det bli större skillnader beroende på materialkombinationen.

Ja, det var vägguttaget jag menade och med Furutech blir det ju frestande att gå (vidare) i väggen... :) En färsk erfarenhet på samma tema: har länge planerat att komplettera mina nätbrunnsadaptrar med en fasvriden variant till japanslutstegen för att slippa bända nätkablarna vid slutstegsbyte. Fick tummen ur och beställde en dubbel uppsättning från Transparent via HiFi Consult och med de nya adaptrarna hände någonting med ljudet. Klämde tillbaka gamlingarna igen och förändringen kvarstod... :o Sannolikt var det knutet till kontaktytorna och det är nog bra att lirka på alla kontakter emellanåt.

Link to comment
Share on other sites

Mmm finns ju även olika sprayer att applicera på bla kontakter, Svalander tror jag ska ta hem en med guldpartiklar i. Den fyller visst ut små små gropar som finns i stiften på kontakterna så att man får bättre anliggningsyta. Blir dock inte billig, ca 1500:- för en burk.. :o

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hehe, jo det bör den väl förhoppningsvis göra... :app:

När jag blir stor ska jag sälja prylar till HIFI nördar :D. Undrar vad de har för pålägg på de där burkarna lär va en 700 % åtminstone.

Skaffade precis en Iego L80229 Furukawa copper med rodium kontakter själv. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad när man väl bränt in dem

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog säga att Furutech har en rätt rimlig prissättning om man jämför vad som finns därute. Allting är ju custom made av verkligt hög materialstandard, de flesta tillverkare sätter Furutech kontakter på sina bästa strömsnokar t.ex. Nordost

Kolfibervägguttaget är t.ex. byggt som ett kassaskåp. Svårt att hitta någon motsvarande kvalite custom made och med de materialen.

Link to comment
Share on other sites

För de som inte är hemma på elen, kan det vara en billig investering för att slippa oroa sig, eller riskera brand.

Jag byggde en för ett par år sedan, men köpte supras egna kontaker i båda ändarna. Blev mittimellan prismässgt. Har ingen som helst aning om det är någon skillnad.

Jag tror som jag tolkar att Timbre menar att kvaliten och utförandet på väggutaget spelar roll. Är det tex fina kopparbleck, eller sitter det aluminum, plåt eller något annat oxiderat skräp på insidan kan det säkert spela roll. Alla material vi pratar om för "hifinätkontakter" har säkert tillräckligt bra ledningsförmåga, men i övergången mellan kontaken och väggutagets ledare kan det bli större skillnader beroende på materialkombinationen.

Att det kan bli stora skillnader låter fashinerande, men konstiga saker har hänt förr.

Hej pÅ er.

Är det någon som vet om det finns någon bra kontakt med bra material i till en trefas kontakt och var man kan få tag i en sådan?

MVH A/Wing

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...