Jump to content

Recommended Posts

När skatteåterbäringen väl kommer som en monetär HiFi-frälsning om några veckor vill jag stå beredd att göra årets mest korrekta och genomtänkta systemuppgradering. Söker därför lite input i ämnet och framförallt map Primare´s sortiment. Äger idag I21 och CD21.

Uppgradering blir först och främst förstärkeriet där Pre30 och A30.2 initialt kommer stå för kraften. Men finns någon i forumet som har Pre30 och använder sig av TVÅ A30.2 i fullt balanserad drift som separata monoblock? Går det kvantifiera skillnaden? Vilka är fördelarna och är de i så fall ringa, stora eller enorma?

Framöver blir även signalkällan utbytt och förstahandsvalet ser ut att bli CD31. Men hur väl står sig DVD30 i sammanhanget? Vill gärna spara plats i hyllan till förmån till ovan nämnda eventuella monoblocksuppbyggda förstärkeri och ser de platssparande fördelarna i att nyttja en DVD30 framför CD31. Är dock absolut inte beredd att offra ljudmässiga egenskaper. Ljudet är primärt, bilden är knappt sekundär i sammanhanget.

Har idag ett par fantastiska Dynaudio Contour 1.3SE och en hel del kraft saknas naturligtvis i nuvarande förstärkare för fullt utbyte. Om högtalarna någon gång byts ut känns det som någon av följande ligger nära till hands; Audio Physic Tempo, Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand eller PMC OB-1.

Fungerar Pre30 + ett alt två A30.2 till någon av dessa högtalare och vilka är i så fall att rekommendera för en bästa rekommendation?

Förstärkarfunderingar finns dessutom på Krell KAV-400x, Densen B-200/B-310 och T+A P1230R/A1230R. Tips på dessa förstärkarkombinationer emottages också gärna.

Hej! Har i dag en Primare A32 som driver mina 805s. Upprinnelsen var att en kompis tog med sig 2st A30.2 för att prova till mina högtalare. Då hade jag en Accuphase E 308 och den lämnade jag i byte efter besöket.

Med Primarestärkarna upplevde jag att högtalarna lät bättre. Förmodligen med hjälp av den högre effekten men likväl så upplevde jag det hela. Kompisen var av samma åsikt så nu sköts effekten av Primare A32. :)

( ville ej ha 2 st stärkare därav A32 )

Tilläggas bör att jag är et stort Accuphasefan, har haft flera stärkare genom årens lopp. Nu kör jag skandinaviskt.

Hälsningar

Hasse

Guest asimov66

då jag också är nyfiken på primare nämligen a 30.5 skulle ni kunna ge mer info om:

*ljudet

*fördelar med primare

*nackdelar

*potentiella riskfaktorer

*potentiella lyckade matchningar med försteg utöver primare försteg

*högtalare som matchar ljusa eller mörka lättdrivna eller svårdrivna?

*powerrating är den realistisk, positiv eller ej korrekt?

om det ej krockar för mycket med trådens ursprungliga syfte, isåfall bugar jag och backar mot utgångenoch startar egen tråd

Hej!

Jag har pre30 och cd31 tillsammans med Krell FPB 200 och Martin Logan Ascent i och jag kan bara säga att det låter gudomligt bra. Om du kan köra balanserat rakt igenom får du ytterligare ett lyft. Dessa komponenter är sannerligen optimerade för att spelas balanserat.

Lycka till!

Callisto

Det enda rådet man kan ge egentligen är väl att lyssna ordentligt på alla alternativen innan du bestämmer dig. Jag har ett par AP Tempo3 du kan få lyssna på om du befinner dig i närheten.

Ja, skulle gärna lyssna. Men trots Sveriges andra stad finns dessvärre inte allt till hands för provlyssning här. Denna uppsättning Primare går med nöd och näppe att skramla ihop i samma lokal. Densen och Krell finns men inte riktigt de modeller jag kikar på.

Bästa alternativet för demo i Sverige verkar faktiskt vara Esoterisk HiFi i Uppsala. Har mycket hemma för demo men nackdelen är avståndet härifrån.

Har fått demo av Vienna Acoustics tidigare och skall få en andra dito av PMC inom några veckor. Audio Physic har jag bara blivit varmt rekommenderad och en provlyssning skulle vara mycket intressant för att verifiera rekommendationerna.

-Ekman, bor du i närheten av Göteborg? Vad har du för elektronik?

Hej! Har i dag en Primare A32 som driver mina 805s. Upprinnelsen var att en kompis tog med sig 2st A30.2 för att prova till mina högtalare. Då hade jag en Accuphase E 308 och den lämnade jag i byte efter besöket.

Med Primarestärkarna upplevde jag att högtalarna lät bättre. Förmodligen med hjälp av den högre effekten men likväl så upplevde jag det hela. Kompisen var av samma åsikt så nu sköts effekten av Primare A32. :)

( ville ej ha 2 st stärkare därav A32 )

Tilläggas bör att jag är et stort Accuphasefan, har haft flera stärkare genom årens lopp. Nu kör jag skandinaviskt.

Hälsningar

Hasse

Hej Hasse!

Kul att höra. Är ingen principiell lokalpatriot men det är alltid kul med fina framgångar med bra produkter från hemmaplan sas. Exteriör design samt ljudet tilltalar i stort sett från samtliga skandinaviska elektroniktillverkare. Undantag finns naturligtvis men Primare, Copland, Densen och inte minst Bladelius är exempel på mycket lyckade koncept i ett marknadssegment det råder stor konkurrens i. Att Audiovector, System Audio, Dynaudio och lite annat smått&gott finns på nära håll gör inte saken sämre.

Till ämnet.

Funderar även på A32 men både prislappen och framförallt storleken avskräcker en aning. A32or börjar återfinnas begagnat numer och det har lockat men två A30.2 i monobrygga känns intuitivt som ett bra val.

Hade hemma Bladelius Thor mkII och Freja för några veckor sedan och anar vad kraftigare förstärkare gör för mina högtalare. Trafon i Thor mkII gör mig mörkrädd (1.8kVA) och är förmodligen en stor del till dess förmåga att tygla mina relativt trögdrivna högtalare men har ändå blivit rekommenderad Primare Pre30 och EN A30.2 framför Bladelius Thor. TVÅ A30.2 känns än stabilare if ya know whadda mean...? :cool:

Sen har vi ju Copland CDA823 på signalsidan som hyllas i var mans hem snart. Blanda märken? Jooo, visst, men helst inte. Vilken blir då den bästa kombinationen? Ytterligare parametrar att ta hänsyn till med blir än mer svettigt.

Tack för input. Ett steg närmare...

Hej!

Jag har pre30 och cd31 tillsammans med Krell FPB 200 och Martin Logan Ascent i och jag kan bara säga att det låter gudomligt bra. Om du kan köra balanserat rakt igenom får du ytterligare ett lyft. Dessa komponenter är sannerligen optimerade för att spelas balanserat.

Lycka till!

Callisto

Tack Callisto!

Primare CD31 blir primära valet! Det gäller att ha högupplösta högtalare för att få den balanserade driften att göra sitt bästa men dina ML Ascent lär inte göra någon ledsen map den aspekten.

Har du jämfört med andra motsvarande CD? Vet inte vad en upsampling på tex 24/192kHZ eller högre gör för skillnad mot 24/96kHZ som i CD31an.

Nån som har erfarenhet? Är upsampling rättvist att jämföra eller finns andra konstruktionslösningar i maskinen som är av större avgörande vikt än samplingsfrekvens?

Hej

Jeg har i dag PRE30 + A32 + DVD30 og det spiller fantastisk!

Nå, men jeg havde indtil for nogle måneder siden 2 stk A30.2 som jeg havde brokoblet. Der var klart forskel da jeg gik fra 1 stereo til 2 brokoblede A30.2 - Lyden var mere voksen og jeg fornemmede, at der var meget mere styr på højttalerne.

Jeg må nok tilstå, at A32 ikke stod lige for i første omgang, men brokoblingen havde også sin pris. På grund af brokoblingen var der meget sus (White Noise) i højttalerne. Ikke det traditionelle lave sus, som man stort set altid kan høre, når man sætter øret helt hen til højttaleren. Jeg kunne sidde 3-4 meter fra højttalerne og fortsat høre sus fra diskanterne.

Held og lykke !

Happy :)

Jeg har i dag PRE30 + A32 + DVD30 og det spiller fantastisk!

Jeg må nok tilstå, at A32 ikke stod lige for i første omgang, men brokoblingen havde også sin pris. På grund af brokoblingen var der meget sus (White Noise) i højttalerne. Ikke det traditionelle lave sus, som man stort set altid kan høre, når man sætter øret helt hen til højttaleren. Jeg kunne sidde 3-4 meter fra højttalerne og fortsat høre sus fra diskanterne.

Härligt att höra. Anar att DVD30 är kompetent nog och möjligheten att spela SACD och DVD-A är en fördel.

Vad gäller bruset låter det mer oroväckande. Tror att ett A30.2 ger kraft tillräckligt men är nyfiken på vad bryggkopplingen kan ge men vill inte ha brus på köpet sas.

Använde du balanserad/XLR-koppling eller hade du RCA-anslutning? Balanserad koppling bör minimera bruset tycker man. Lite av funktionen med störningsreducering försvinner ju annars.

Har dessutom inget jordat uttag för utrsutningen för tillfället och nätbrus går ej filtreras bort helt genom skärmad nätkabel. Använder idag Audience powerChord som gör en hel del trots frånvarandet av jordat uttag.

Jag bor i Mölndal ca: 1mil söder om Göteborg

och jag kör AP tempo3 med Cairn fog cd Krell Kav-280p Advantage S150 och Nordost Frey kablage.

Förresten så tror jag att Krell KAV400Xi finns hos hifi-stället om du vill lyssna på den?

Se där. Kanske får bli en demo hos dig nån dag? Bor i Haga, Göteborg så det är inte långt. Nära till Jungfruplatsens Pizzeria för dig mao och den minst sagt prisvärda och bästa kebabtallriken i stan... ;-)

Vet inte hur Cairn spelar med du har aldrig funderat på att köra helt med Bladelius/Advantage? Med Bladelius Gondul CD alt S1 kan du nyttja volymkontrollen i CDn och koppla S150 direkt. Inget behov av förförstärkare eller integrerad mao. Smart, prisvärt och mycket välljudande.

Nyfiken på Frey dessutom. Använder själv idag Audience AU24 och är extremt nöjd. Fantastisk prestanda i en sån liten och minst sagt tanig kabel. Hade Nordost Red Dawn förut och gillar Nordost karaktär generellt.

Aha, Anders har KAV-400Xi hemma. Senast jag besökte HiFi Stället fanns Krell Showcase på plats men jag vet att han siktat på Krells tvåkanal också. Bör ta mig dit och lyssna på T+A om inte annat och passa på att få en Krell- och Densendemo på samma gång.

Det är en bit till jungfruplatsen härifrån men den kebabtallriken är definitivt värd att åka en bit för :mm:

Jag är inte speciellt nöjd med min Cairn och den ska ut ganska snart och det ska även Advantage :D Jag är egentligen inte speciellt förtjust i Advantage-soundet utan jag köpte den mest för att jag fick ett så otroligt bra pris på den och för att det är kul att testa olika prylar utan att förlora pengar på det.

Som du kanske har sett på min bild så är det Krell som hägrar för mig också och det är ett matchande slutsteg och cd till mitt försteg som är på gång snart.

Jag rekommenderar definitivt att du testar de nya Nordostkablarna någon gång de är ljusår bättre än red dawn som jag också ägde tidigare.

Härligt att höra. Anar att DVD30 är kompetent nog och möjligheten att spela SACD och DVD-A är en fördel.

Vad gäller bruset låter det mer oroväckande. Tror att ett A30.2 ger kraft tillräckligt men är nyfiken på vad bryggkopplingen kan ge men vill inte ha brus på köpet sas.

Använde du balanserad/XLR-koppling eller hade du RCA-anslutning? Balanserad koppling bör minimera bruset tycker man. Lite av funktionen med störningsreducering försvinner ju annars.

Har dessutom inget jordat uttag för utrsutningen för tillfället och nätbrus går ej filtreras bort helt genom skärmad nätkabel. Använder idag Audience powerChord som gör en hel del trots frånvarandet av jordat uttag.

Jeg kørte balanceret med et sæt Jorma No. 1 XLR signalkabel. Netkablerne var Jorma JPC 2.5.

Da jeg kun havde en A30.2 og brugte XLR kablet var der overhovet ingen sus, men brokoblingen må gøre et eller andet, da suset var meget udtalt.

Happy :)

man kan väl köra dom borde vertikalt och horisontalt,, dvs antingen så monobryggar (brokopplar?) man och kör en A30.2 till resp högtalare eller så kör man ett steg till diskant/mellanregister och ett till bas.

funderar själv på att köra en variant med A30.1 + A30.2 till mina Von Schweikert och då blir det A30.1 till top och A30.2 till bas. Det kommer isåfall bli en helt balanserad lösning. Det känns som ett billigt alternativ men nu blir jag tveksam.

comments?

man kan väl köra dom borde vertikalt och horisontalt,, dvs antingen så monobryggar (brokopplar?) man och kör en A30.2 till resp högtalare eller så kör man ett steg till diskant/mellanregister och ett till bas.

funderar själv på att köra en variant med A30.1 + A30.2 till mina Von Schweikert och då blir det A30.1 till top och A30.2 till bas. Det kommer isåfall bli en helt balanserad lösning. Det känns som ett billigt alternativ men nu blir jag tveksam.

comments?

ÅTERKOMMER med lyssningsintryck inom kort! :D

Två paket med Primare Pre30 och A30.2 är i transit och anländer residenset under veckan. Kommer bli fantastiskt roligt att få detta lyft.

Uppgradering steg 1 innebär en setup initialt bestående av Primare CD21, Pre30 och A30.2 uppbackat av Dynaudio Contour 1.3SE.

Steg 2 - DVD30, Pre30 och A30.2 / Dynaudio Contour 1.3SE.

Steg 3 - DVD30, Pre30 och 2xA30.2 / Dynaudio Contour 1.3SE.

(Steg 4- DVD30, Pre30 och 2xA30.2 / PMC OB-1 eller Audio Physic Tempo 5)

Så snart som möjligt justeras dessutom anläggningen mot fullt balanserad drift med Audience AU24 XLR mellan samtliga enheter.

Som svar på din fråga är det möjligt med "vertikalt" eller "horisontalt" men balanserad koppling är signalens väg och inte enheternas inbördes samverkan. Balanserad drift innebär att fasväxlingen i de båda faserna "balanseras" med jord och "jämnar ut" spänningsskillnader mellan de två faserna och villkoret för FULLT balanserad är att signalvägen är balanserad hela vägen från signalkällan (CD, DVD etc) till slutsteg (integrerat eller separat). För detta krävs anslutning med XLR-kablage, dvs helt enkelt X-jord/noll, L-left, R-right. Om enheterna sedan bi-ampas eller bi-wiras är en helt annan fråga. Bryggkoppling eller annan "bi-variant" måste stödjas av balanserat kablage för att vara fullt balanserad och så vitt jag vet är inte lågnivåutgången på A30.1 balanserad.

Undersök först om du har nivåreglering på utsignalen från lågnivåutgången om du skall använda ditt alternativ. Om lågnivåsignalen är låg till ditt slutsteg är risken att du får obalans mellan lågnivåsignalen till slutstsgen och utsignal från din A30.1. Pre30 har nivåreglering för att korrigera detta men vet inte om de integrerarde förstärkarna har det. Mitt tips är att undersöka detta så du inte får obalans mellan topp och bas åt endera hållet.

Guest asimov66

ujuj jag ser verkligen fram emot denna test. vill ha riktigt mycket intryck, då detta är normal budget för mig och ett eventuellt uppgraderingskit för mig i framtiden.

• 1 month later...

Äntligen, steg 1 är uppfyllt sedan några veckor och ett, inte alltför anspråkslöst, antal timmar senare finns nog med erfaranhet att bordlägga några initiala lyssningsintryck. Notera att all musik åtnjuts. Jag menar verkligen ALL musik.

Systemet består mao numer av:

Primare Pre30

Primare A30.2

Primare DVD30

Dynaudio 1.3SE

Audience AU24 2x2.6m högtalarkablar

Nordost Red Dawn 2x0.6m signalkabel (DVD => Pre30)

Clou Cable Black Jaspis 2x0.6m signalkabel (Pre30 => A30.2)

Valet av DVD30 framför CD31 föll sig främst på multispelarfunktionaliteten. Bild är knappt sekundärt i sammanhanget men visst finns praktiska fördelar med ljud och bild i en och samma enhet. Att DVD30 levererar CD-ljud i nivå med CD31 gör argumenten starkare men att SACD-funktionen finns där var helt avgörande.

Den uppmräksamme vrider sig nog av ondo map signalkablaget i uppsättningen. Helt klart den svaga länken i sällskapet. Systemsammansättningen känns i undertecknads ögon (läs: öron) helt homogen i övrigt och det är just denna del av kedjan som inverkar mest på ljudet för tillfället. Kabelmotståndare göre sig icke besvär i denna diskussion för här är en som är minst sagt övertygad och initierad i kabelprestanda för att kunna frånse faktum att "kablar GÖR skillnad". Period!

Nog om detta.

Sedan investering i nytt system i juni 2005 har det funnits en rastlöshet och en känsla av att "det kan låta bättre". Perfektionisten i mig har inte riktigt varit överens med prestandan sas och det är med lättnad man nu kan luta sig tillbaka och klappa sig på axeln...eller trumhinnan kanske passar bättre i sammanhanget.

Ursprungssystemet är HELT utbytt på ett år och det har gjort resultat. Även med ovan kabeluppsättning måste jag erkänna att systemet låter fantastiskt. Detaljerat, högupplöst, neutralt, transperent och kraftfull. Mycket kraftfullt tom men framförallt är det timingen i musiken och närvaron som är det mest påtagliga. Uppgradering från Primare I21 till för-/slutstegsteg gjorde under för kontrollen av högtalarna. Basregistret känns definierat och där tidigare EN kraftig och djup baston nu blivit nyanser av densamma. Dvs, en låg frekvens med detaljer som helt enkelt inte kunde återges tidigare.

Förstärkaren samarbetar perfekt med högtalarna och skillnaden är påtaglig. Måste dock lägga in en hyllning till Primare i allmänhet här. Från I21 till Pre30/A30.2 innebär i stort sett två pinnhåll upp och skall visa sig. Det gör det helt klart men faktum är att tonalt är de mer eller mindre identiska. Utan att ha gjort någon vetenskaplig A/B-test vågar jag påstå att ljudklangen är identisk men kontrollen och kraften är mycket bättre med Pre30/A30.2. Bra jobbat Primare och ett bra betyg åt bla I21!!!

DVD30 då?

Den tidigare CD21 är en högpresterande CD-spelare på instegsnivå. Inget snack om det men här är de två (1 + 1 åt sidan) steget upp till DVD30 än mer påtagligt än vid motsvarande förstärkaruppgradering. Att likna signalkällan vid "kraftverk" kanske är en märklig liknelse men en högupplöst signal gör fantastiskt mycket för ljudet. "Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk..." if ya know whadda mean...

Både SACD och DVD-Audio spelar otroligt fint i denna spelare men vad som är mest uppseendeväckande är ändå DVD30 som CD-spelare. Wow!

Kraft och närvaro är dess signum och de som lyssnat på Peter LeMarc - Sjutton sånger eller Jeff Buckley - Grace och av någon anledning tycker de låter kalla, platta och livlösa bör få en provlyssning med DVD30. Att använda adjektiv som "driv" i akustisk musik kanske låter konstigt men det är faktiskt svårt att hålla foten still till LeMarc´s "Vänta inte till gryningen när du längtar".

Det är en numer fysisk upplevelse att lyssna på musik. Högtalarna har tidigare inte spelat med speciellt hög verkningsgrad pga av den saknade kraften, dels från förstärkaren men även i signalen, men nu finns den där. Inte med råge eller i överflöd men den kontrollerade effekten ger en fingervisning om systemet prestanda.

Det kan bli steg 2, dvs ytterligare ett A30.2, under hösten men först och främst skall flaskhalsen i signalkablaget bort. Siktar på två par Audience AU24 XLR så snart som möjligt. Balanserad drift skall visst göra stor skillnad och map utgångsläget idag kommer det här bli riktigt riktigt roligt.

Vad gäller steg 3 och andra högtalaralternativ är det med viss tveksamhet jag vidmakthåller det. Dynaudio Contour 1.3SE är helt enkelt FANTASTISKA. ...och vem behöver subwoofer? Absolut INTE jag...wow!

Tack, vassego och tack!

Står gärna till recensiv tjänst och om det någon behagar och föder mersmak är det bara kul. Återkommer med ytterligare nyanserade intryck när nytt signalkablage har dragit sitt strå till stacken. Under tiden blir det många många timmar i soffan...

Vad gäller Jeff Buckley och Grace måste jag säga att jag inte upptäckt några problem med själva återgivningen men däremot upptäckt en varierande inspelningskvalitet på skivan. Fantastiskt bra inspelning generellt sett vilket även engelska HIFI Choice uppmärksammat i sin extrabilaga Best HIFI "nånting". Men, den varierar faktiskt mellan spåren vilket kan vara svårt att upptäcka på andra skivor och i vissa system. Kanske ett resultat av god mix-sed. "Låt det låta som det låter" liksom. Ingen handpåläggning i efterhand och slutresultatet blev snarlik mastertapen. Låtarna är inspelade vid olika tillfällen och i olika studios vilket verkligen hörs. Kanske just därför återhållningen av musiken är så god.

Funderade faktiskt på dubbel-CDn och map extramaterialet kan det vara väl värt en investering. Var innan inköp inte väl bevandrad map Jeff Buckley men musiken är kanonbra och hans röst är fantastisk så det kan säkert bli fler av hans album.

Måste ta tillfället i akt och citera ett eget tidigare uttalande. Nedan citat är inte helt korrekt och XLR betyder INTE vad som tidigare påståtts. I stort sett är tanketeorin korrekt men XLR betyder eXternal Live Return eller eXternal Left Right och inget annat.

Tack Åke för upplysningen! ;)

För detta krävs anslutning med XLR-kablage, dvs helt enkelt X-jord/noll, L-left, R-right.