Haydn Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 Hej! Jag ska provlyssna och kanske köpa ett par golvare (Usher 6381) på fredag. Vad kan jag förvänta mig för "problem" då jag skall ha dessa i ett rum med måtten 3,6*4,2m. Min åsikt är att dessa högtalare är ganska stora och rummet ganska litet. Är det någon i panelen som har "stora" högtalare i "små" rum, blir det bra eller skall jag tänka om? Jag har stativare idag. Tacksam för svar! Mvh, /Wilhelm Quote
K-man Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 De är iallafall inte för små för rummet... Utfallet kan bli hur som helst, till stor del beroende på rummets akustiska egenskaper...rummets fysiska storlek är en sak, dess "akustiska storlek" tycker jag är något annat. Jag har provat med stora golvare i små rum och det har i vissa fall funkat väldigt bra, och i vissa fall inte alls. Jag har dock alltid ordnat en del med akustiken, och arbetat fram högtalarplaceringen...vilket man iofs bör göra även i stora rum... Med akustiska åtgärder kan man väl lite förenklat säga att man lurar rummet till att uppföra sig som ett annat rum...lite som att trolla bort en vägg....och vips så har man ett större rum... \\K-man Quote
Engelholm Audio Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 Hejsan, Det är lite farligt att prata generellt om "stativare vs golvare" för det finns ju t.ex. golvare som knappt når ner till 50hz medan vissa stativare når ner till 30 hz. Ser man till det K-man är inne på är det ju mer "risky" med den stativare med avseende på stående vågor odyl i rummet. Man måste således se till dom faktiska högtalarna man diskuterar och jämföra basprestandan mot varandra (oavsett stativare, paneler, golvare, eller köksradio). Något jag själv upplever när jag ex lägger till aktiv delning och avlastar inte fullt så baskapabla högtalare (Mino) är att det självklart går att spela högre. Då märks rummet av mer tydligt och vips blir det mer akut med akustikåtgärder. När sen akustikåtgärdena är på plats kanske det inte räcker med den prestandan som man har... Tja du förstår nog: med dina ev nya Uscher kanske du kan kräma på lite högre och då kan det uppmärksammas andra problem, typ rum, effektbrist i slutsteg, etc. Dock är jag av åsikten att de problem du ev kan få är värda att få för att sen reda ut/rätta till för att på så sätt nå bättre musikupplevelser i hemmet! Quote
Haydn Posted April 25, 2006 Author Posted April 25, 2006 Tack för tipsen! K-man: Lösningen med att en vägg försvinner får jag gratis, då det är ett stort valv in till nästa rum Det verkar ju inte så hopplöst när allt kommer omkring, ser fram emot demon på fredag! Rapport om det nya rummet och ev. ny högtalare kommer om ngn. vecka! Tack för hjälpen så länge! mvh, Wilhelm Quote
K-man Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 Ja, dåså, då verkar det finnas goda möjligheter att det gör sig gott med ett par fullregistergolvare! Blir spännande att få höra hur det går!! \\K-man Quote
bjarne Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Hej Haydn Som K-man säger innebär valvet goda möjligheter till förbättring. Jag har just tagit upp en dubbeldörr i stereorummet (3,6 x 4, spelar på längden) och det usla ekorummet blev fantatsiskt mycket bättre. Jag ska dock arbeta med lite dämpning för att minska efterklangstider och sen får jag se om det behövs dämpas mer specifikt. Lite resonanser finns det allt fortfarande. Ushrarna är trevliga! Quote
Recommended Posts