Jump to content

Recommended Posts

Posted

I morse var det en besviken jobbarkompis som rapporterade från Van Morrisons söndagsföreställning... :diss:

Idolens humör var långtifrån på topp och omständigheterna var kanske inte de bästa... :?: Snödrivor utanför Göteborgs Konserthus och en sträng som brast på favoritgitarren. Publiken ville höra sin älskade Brown Eyed Girl och mycket mer, men därav blev intet. Van Morrison kan vara enveten när han sätter den sidan till... :angry:

Kvällens spelning blev en förutsägbar kompensation och visst fick vi njuta av Brown Eyed Girl... :app:

Lite flyt måste man ju ha... :D

Van008.JPG

Posted

"His band" värmde upp med en avspänd jazzlåt som verkade bekant på något sätt... :)

När man väl har kommit över ljudchocken, d.v.s. hur illa dessa PA-anläggningar egentligen låter, var det bara att luta sig tillbaka och låta musiken ta över.

Saxofonisten till vänster var en sprallig herre som bjöd på egen show vid sidan av huvudattraktionen. Ett otroligt medryckande blås och det märks att Van Morrison väljer sina musiker med omsorg.

Van003.JPG

Posted

Tråkigt att vissa artister skall ha sånt humör på scen. Det är inte för publikens skull han är där, känns det som.

Jag har hört att V.Morrison har varit så i många år.

Posted

Ja egentligen, speciellt med tanke på biljettpriserna... :diss:

Det kan ju också vara ett sätt att skapa en image, men det måste väl finnas bättre vägar... :?: :clown:

Posted

Hejsan

otroligt fin bild på konserthuset i gbg

lite öststatskaraktär

fråga1: var det du som regisserade personer framför entréen?

lysande :)

fråga2: spelade han några låtar från senaste skivan?

Posted

Tack, he he den passar åtminstone bra till Euphonias bakgrundsfärg... :)

1) Dom är alla statister i ett tyst drama... :) Nä, skämt åsido, jag pratade med några personer på trappan innan det blev dags för en bild. Ingen hade några invändningar... :)

2) Det var mycket musik från senaste skivan, inklusive titellåten What´s Wrong With This Picture?

Posted

När Mr. Morrison till slut klivit in på scenen startade ett nittio minuters musikparty med smärre avbrott för vätskepåfyllning och instrumentbyten.

Alldeles intill mig satt ett gäng glada irländare som förmodligen hade startat upp med pub-besök och ivrigt påhejad kom Van Morrison snabbt på rätt humör.

Den övriga publiken (det var nästan fullsatt) var med på noterna och den ena godbiten avlöste den andra. I första avdelningen var det mest nytt låtmaterial som jag har lite dålig koll på, men visst det svängde ordentligt... :mm:

Snart blev det bekanta tongångar och Real Real Gone satt som helgjuten.

In The Garden skrek någon och vips kom ett långt medley på gamla klassiker. Have I Told You Lately That I Love You serverades i en tempouppskruvad version som blev något av en höjdpunkt i mina öron. En lång version av Brown Eyed Girl var också helt underbar!

Van002.JPG

Posted

Tyvärr fanns ingen Katie Kissoon eller några andra körtjejer i bakgrunden, men Van slet för fullt på egen hand. Instrumentbyten från saxofon via gitarr till munspel och alla strängar höll... :)

Ovationerna var av det kraftfulla slaget och trots ivriga applåder med golvstampande blev det inget extranummer. Föreställningen började och slutade på utsatt tid. Jag hade gärna stannat kvar! :cool: :(:mm:

Van004.JPG

Posted

Jag är avundsjuk och hade gärna besökt Göteborg för en sådan spelning även om det är på fel sida piteälven! Efter en lång dags resande till södern får jag nöja mig med lite Van på vinyl innan det blir sovdags.

/Erik

Posted

Hm Katie Kisson är det hon som brukar köa bakom Pink Floyd och Clapton?

Posted

Knappast, Timbre ;) Hon skulle varit glad om hon fick vara med mästarna.

Posted

Fast det är klart, hon är nog bättre på att sjunga än David Guilmore