Akkelis Audio Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Igår hände det mängder av saker på Hifi fronten i Göteborg. Audioconcept var på Göteborgsbesök och körde en demo på Hifi Stället som Timbre visar i en annan bildtråd. Samtidigt var det DIY träff med entusiaster från i varje fall halva Sverige. Jag var där och kikade lite och hade med mig kameran. Euphonia kanske inte är DIY forumet nr 1, men den glöd och uppfinningsrikedom som hemmabyggarna visar kan säkert intressera även om man inte har för avsikt att bygga själv. Quote
K-man Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Jag hann med en liten sväng på båda ställena...men jag såg inte dig Stefan. Blir intressant att se vad du fick på bild... \\K-man Quote
perra_e Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 DIY är alltid roligt. Det finns så mycket duktigt folk som får ihop de mest fantastiska prylar, både ljudmässigt och estetiskt, så detta kommer bli intressant! Quote
Akkelis Audio Posted April 23, 2006 Author Posted April 23, 2006 Jag har inte hunnit jobba med bilderna ännu så det kan ta ett tag. Men kan passa på att skriva några rader. Trender. På årets DIY mässa såg jag några klara trender. Transformatorkoppling är modernt, både i cd spelare och förförstärkare. Bredbandselement är populära just nu, Tangbands 3” såg jag i flera uppställningar. Slutligen så är rör populärt, både i cd spelare, förförstärkare och olika slutsteg. Estetik & färdigställande Tyvärr blev i alla fall jag besviken på det estetiska. Många DIYare verkar tycka att utseendet är oviktigt. Jag får uppfattningen att målet inte är att göra klart en produkt utan att det hela handlar om en ständig process där nya lösningar och kopplingar skall testas. Ett projekt hinner inte avslutas innan det skall förbättras eller läggas på lådan så att nästa kan starta. Många satt med lödpennan och mätinstrumentet och skapade medans DIY träffen pågick. Kunskap verkar det dock finnas hur mycket som helst och jag är övertygad om att här finns en massa lösningar som är så genomtänkta och avancerade att de skulle vara för dyra för att massproducera och sälja, om nu någon skulle vara intresserad av det. Bilder kommer som sagt, ha tålamod. Quote
arcam Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Var där en sväng, det var mycket att titta på. Fick också med mig några vinyler...gratis. Trevligt också att det var en hel del personer man kände igen. OA 51.3 spelade på bra. Quote
K-man Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Synd att jag missade dig med Arcam! Hade varit trevligt att prata en stund! Hur dags var ni där? \\K-man Quote
Akkelis Audio Posted April 24, 2006 Author Posted April 24, 2006 Det första man möttes av som besökare var ett dukat långbord. Här kunde lyssnas på DIY hörlurssteg med rör, man kunde få sina rör testade och uppmätta, man kunde köpa kondensatorer, skivor, transformatorer, mm. För den fyndsugne fanns chansen att göra klipp. Högtalarlådorna till höger för 1 krona, de i mitten för 5 kronor eller de längst till vänster för 7 kronor. Med lite tur kanske det hade gått att få paketpris PAC från Hifi Forum var givetvis där. Denna dag erbjöd han tvätt av vinylskivor till överkomligt pris. Han visade också på sin Heybrook TT2:a hur man justerar en pickup och tonarm. Quote
datar Posted April 24, 2006 Posted April 24, 2006 Ja gillade displayen på första bilden! Vilken kunskap det finns!!! Quote
Timbre™ Posted April 24, 2006 Posted April 24, 2006 Ja gillade displayen på första bilden! Vilken kunskap det finns!!! Ja, det var läckert... :cool: Ett givet fotoobjekt. Quote
Akkelis Audio Posted April 25, 2006 Author Posted April 25, 2006 Här ser vi nickname på kosntruktören. Tydligen är den egenkosntruerade klass D moduler i denna låda som är en integrerad förstärkare. Här har själva programeringsmojängen monterats så att det går att bläddra mellan olika texter. Högtalarna är också Acmes egna, byggda med Tangbands element. I ett hörn av rummet satt denna gosse och byggde delningsfilter till MTM högtalarna som synns i utkanterna av förra bilden. Detta var inte det enda rummet där ny hifi skapades "live". Quote
Guest asimov66 Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 fräckt skulle gärna vilja se ett delningsfilter byggas framför en... Quote
Guest Bernt Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 Han blev tillräckligt "färdig" för en provspelning med sina högtalare ett par timmar före hemgång också. Quote
Guest asimov66 Posted April 25, 2006 Posted April 25, 2006 Får faktiskt säga att jag blir riktigt imponerad av sådant får nog fasen gå en kurs i att förstå/bygga delningsfilter, har alltid velat kunna sådant. Och all heder till de som kan göra det speciellt under sådana här tillställningar, kul med sådant gillar det skarpt Quote
Akkelis Audio Posted April 26, 2006 Author Posted April 26, 2006 Tangband var som sagt en trend i år. Detta var nog det coolaste bygge jag sett. Fick tyvärr aldrig möjlighet att lyssna på dom. Vi fortsätter med Tangband baserade högtalare. Här klädda i konstläder. En lite närmare titt. Rör var också en trend, men jag tycker detta ser ut som en Edison förstärkare så den kanske inte är en "riktigt" DIY, jag kan dock ha fel. Quote
nelsson Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 En lite närmare titt. Rör var också en trend, men jag tycker detta ser ut som en Edison förstärkare så den kanske inte är en "riktigt" DIY, jag kan dock ha fel. Edisonförtärkaren (modell 60) tillhör edison på hififorum och var köpt som byggsats om jag inte tar miste. Tyvärr hade den blivit skadad i transporten så det blev zappulsen som fich gå hela dagen i det rummet. Jag blev fö mycket tilltalad av edisons tangbandsbyggen, de hade visserligen inte kapacitet att överrösta grannrummets rigg men formatet och kostnaden skulle göra dem perfekta till andraanläggningen. Quote
K-man Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 Håller med Nelsson, Edisons tangbandare lät inte tokigt alls, i ett inte allt för stort rum, eller på allt för högra amplituder. Vilade igenom flera låtar där inne. \\K-man Quote
Mattias Posted April 26, 2006 Posted April 26, 2006 Ah, missade hela denna trevliga Göteborghelg. Kul att se reportage om det hela /Mattias Quote
Akkelis Audio Posted April 30, 2006 Author Posted April 30, 2006 Vi fortsätter rapporteringen och tittar lite på försteg. Som jag sagt så kosntruerades det och testades nya lösningar i realtid. Just detta syslade dessa herrar med. Jag tror att killen närmast heter Dimitri. Och försteget de pysslade med och pratade kring var detta: Vi fortsätter med ytterligare två försteg. Och gemensam nämnare för alla tre är att de har någon form av transformatorkoppling och rör. Lite spännande är detta eftersom de inte finns mycket komersiella transformatorkopplade försteg på marknaden. Man kan ju fundera över varför "marknaden" inte har några elelr varför DIYare just nu gillar det så mycket. Om någon har en teori så vore det kul att ta del av den. Det sista försteget i detta inlägg måste kommenteras lite extra. Det var dels riktigt snyggt och riktigt kraftigt byggt med en volymratt i aluminium som säkert vägde ett kilo bara den. Det var dessutom färdigt med utseende och allt. Det ser för ett lekmannaöga också väldigt seriöst ut under locket. Quote
EAR Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Ja P-G´s försteg går inte av för hackor Där har det inte sparats på något Quote
Guest johan Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Jag tror att killen närmast heter Dimitri. och han längst bort heter Anders med Bubbel som nick. Jag har lite bilder fler bilder på PGJ:s försteg som ni hittar här : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50059 Transormator volym , guldkondingar , o Lundahls trafo på varje utgång Quote
Guest Bernt Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Det översta försteget har jag byggt. Lundahl LL1660 18mA heter utgångstransformatorn, och man kan skifta "i farten" mellan tre olika rör i single end efter eget tycke och smak. Rören är två 417 enkeltrioder, en 5687 dubbeltriod och en 6H30 dubbeltriod. Volymattenuatorn kommer från NLE i Danmark. Jag hade med ett separat nuvistor-riaa också som Bo Hansson konstruerat. Försteget i mitten är inte transformatorkopplat. Det är byggt av Tobbe L och Jax har konstruerat kretsen inklusive riaa-förstärkaren. Nedre försteget är rena stridsvagnen... Tekniskt så är det transformatorvolym från Stephens & Billington, rören är 417 enkeltrioder kopplade i något som kallas "parafeed" på utgången via Lundahl LL1674. Byggt av PG Jeppsson. Varför trafo? Jo, man skapar optimala förutsättningar för rören! Rör älskar att svinga höga spänningar och här får de göra detta precis så mycket de vill. Resultatet blir dödstysta försteg med ett helt annat driv och "slam". :cool: Quote
Guest Bernt Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Förresten, anledningen till att man sällan hittar kommersiella transformatorkopplade försteg är att signaltransformatorer i den här kalibern är DYRA. Jeff Rowland är det enda företag jag känner till som använder liknande saker, fast då med transistorer. Quote
Recommended Posts