Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nära till salta vatten... ;)

Stingrockor trivs i Atlanten men föredrar kanske varmare bad... :?::) Robert på Audio Concept packade ner en Stingray plus annat smått och gott för att koppla upp ett par klassiska Reference 3A denna lördag.

Mycket folk tog sig till Hifi Stället i ett väder som inbjöd till vårsolens första glass.

Manley018.JPG

Posted

Sonus faber Stradivari Homage spelar i entréplanet men den här gången blir det en trappa upp och Audio Concept-demo övervakad av denna bestämda figur... :)

Manley016.JPG

Posted

Det finns visserligen en trappa till :) men ett par Reference 3A MM de Capo i ljus kostym signalerar att det är dags att stanna till och slå sig ner i lyssningssoffan eller plocka fram kameran och få en pratstund med Robert eller kanske bara känna rörglöden från en påslagen Manley Amplifier.

Manley013.JPG

Posted

Reference 3A MM de Capo-i med sina asymetriskt placerade textildomer av egen tillverkning. Givetvis kom diskussionen upp huruvida man skall ha diskanterna utåt eller inåt och Reference 3A rekommenderar tweeters on the outside. Man får en bredare ljudbild och står högtalarna relativt samlat är detta en fördel. Tvingas man rumsanpassa till en bredare bas i lyssningstriangeln går det ju faktiskt att vända på steken om det inte finns möjlighet att möblera om.

Manley030.JPG

Posted

Det finns tre kostymer att välja på och denna lönn naturell kändes mycket större :o än den röda versionen eller så är det bara minnet som sviker. Premium Piano Grade High gloss kanske upplevs som minst... :?::)

Manley008.JPG

Posted

Inga originalstativ men det här ser ju rejält och stabilt ut. Högtalarna var uppställda enligt handboken med diskanter på utsidan och bafflarna riktade rakt ut i rummet.

Manley029.JPG

Posted
Hehe den såg knubbig ut! :)

Ja, satt och rejäl och lite att ta i när åskan går... :D Dock saknar de Capo traditionella delningsfilter och känligheten kryper upp till 92dB/W/m. Det är inte dåligt för en stativare och vi bör ha ett lättfångat byte för en Stingray... :cool:

Manley005.JPG

Posted

I rörvärlden brukar man ju stöta på en hel del speciella lösningar och så även här. Det räcker att bara titta på skapelsen så hittar man personliga drag och att den förknippas med en stingrocka ligger nära till hands... :)

Det inbyggda försteget arbetar passivt och med de extremt korta signalvägar som en integrerad förstärkare innebär är detta den perfekta platsen att implementera en passiv balans- och volymkontroll enligt Manley Labs. Det ligger nog mycket i det då långa signalkablar och högre kapacitans brukar kräva aktiva försteg.

Manley007.JPG

Posted

Slutstegsavdelningen kan lämna 2x40 watt i "ultralinjärt" läge eller 2x20 triodwatt.

Med MM de Capo bör det gå utmärkt att köra i triodläge och vill man komplettera med en aktiv subwoofer låter det sig göras via en passiv RCA-utgång som av praktiska skäl ligger efter volymkontrollen och här infinner sig ett frågetecken. Aktiva subwoofers brukar kräva långa signalkablar och långa signalkablar kan bjuda på kapacitiva överraskningar och hur rimmar det med ett passivt försteg.... :?: Den som testar får veta.

Manley004.JPG

Posted
Hur varma brukar rör bli?

Mellan 160 och 220 grader C vid glasytan enligt en produktinformation för Duende Criatura Tube Rings. Ser dock inga vacuum tube dampers applicerade här... :)

Utan signal ingen musik och det fanns även en spännande signalkälla med i lördagens uppställning.

Manley048.JPG

Posted

Ohh, ett Stealhead får en vinylfreak att bli i det närmaste gråtmild. Den enda gång jag har hört ett Stealhead såg jag först ut såhär :o , sedan omväxlande såhär :D och såhär :mm:

Posted

Hejsan,

Ja, trevligt sammentræf, Timbre :D

Lyden var rigtig god inde i Manley-rummet, varm, fyldig, organisk og kraftfuld! De Capo højttaler virkede bestemt som et godt match til Manley forstærkeren.

Jeg håber ikke lyden fra Stradivari + MacIntosh var alt for meget til gene... :blush

Posted
Ohh, ett Stealhead får en vinylfreak att bli i det närmaste gråtmild. Den enda gång jag har hört ett Stealhead såg jag först ut såhär :o , sedan omväxlande såhär :D och såhär :mm:

Första gången för mig och jag lyckades inte riktigt fundera ut vad Steelhead egentligen handlar om... :)

En RIAA-förstärkare med aktiv volymkontroll som har blivit uppgraderad till ett försteg i en Steelhead Version 2. Ordinarie linjeförsteg blir så att säga överflödiga då det numera även finns ett line input vid sidan av alla phonovarianter. I och med att det står SLEEP vid standby-knappen och LINE vid den extra ingången är detta alltså en Version 2.

Manley050.JPG

Posted
Det lät bra, luftigt och dynamiskt

Jasså, vi gick om varandra... ;) Inte packad på muggen utan muggen nedpackad och det kommer ju fler tillfällen... :)

Signalkällan är en studie i stilrenhet och resultatet av ett gränsöverskridande samarbete mellan två konstruktörer från Frankrike respektive Schweiz. Mimetism Audio bildades 2004 och förutom denna Mimetism 20.1 CD Player finns en integrerad förstärkare med snarlik yttre design i programmet.

20.1 kan användas som transport då den är utrustad med både SPDIF och AES/EBU digitala utgångar. Kanske att gå över ån efter vatten då den inbyggda dacen är en Delta/Sigma med 192kHz oversampling... :)

Manley024.JPG

Posted

En nätt och fin uppställning med kraftfullt ljud kan man säga. MM de Capo-i kan prestera en enastående dynamik på låga spelvolymer och Stingray plockade lätt fram dessa egenskaper efter vad jag kunde höra. Reference 3A rekommenderar en input power på mellan 3 och 150 watt och helt klart är detta en högtalare man får igång utan krav på tunga transistorbjässar till slutsteg. Motpolen i stativhögtalarvärlden skulle kunna vara Sonus faber Extrema som kräver megaeffekter och en viss amplitud innan det magiska släppet infinner sig. Bägge saknar traditionella delningsfilter... ;)

Sitter man och söker efter den djupaste basen är det klart att den saknas men de Capo låter mycket större än den är och känslan av satellithögtalare infinner sig aldrig. De klarar sig mycket väl på egen hand i mina öron.

Manley010.JPG

Posted

Himlen har klarnat upp fullständigt och det är dags att flyga ut i vårsolen till helt andra sysslor som väntar. Ibland har saker och ting en förmåga att inträffa samtidigt och jag hade helst lyssnat vidare... :cool:

Tack Anders och Robert!

Manley035.JPG