CPL Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Hur står sig den några år gamla modellen? Den finns begagnad för ca 20.000 och det känns prisvärt. Jag har många gångar lyssnat på både Micro Utopia (länge sen) och Micro Utopia be med stor behållning. De ligger i en prismässig nivå som jag har funderat på (Avbetalning gör att det känns billigare ) men som ändå är lite väl hög för mig. Tror ni att en gammal Mini kan matcha en Micro be? Eller snarare slår den en ny högtalare för motsvarande pris? På vilket sett tror ni de skulle skilja sig mot mina Electra 920.1? Jag har gillat i princip alla JM Lab jag lyssnat på så det känns som att den kan vara rätt för mig som funderar på stativare och tvåkanal. Ställer den höga krav på förstärkare? En begagnad Thor kanske? Quote
matte76 Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 Hur står sig den några år gamla modellen? Den finns begagnad för ca 20.000 och det känns prisvärt. Jag har många gångar lyssnat på både Micro Utopia (länge sen) och Micro Utopia be med stor behållning. De ligger i en prismässig nivå som jag har funderat på (Avbetalning gör att det känns billigare ) men som ändå är lite väl hög för mig. Tror ni att en gammal Mini kan matcha en Micro be? Eller snarare slår den en ny högtalare för motsvarande pris? På vilket sett tror ni de skulle skilja sig mot mina Electra 920.1? Jag har gillat i princip alla JM Lab jag lyssnat på så det känns som att den kan vara rätt för mig som funderar på stativare och tvåkanal. Ställer den höga krav på förstärkare? En begagnad Thor kanske? Jag har lyssnat en del på Mini Utopia hos en arbetskamrat. De är mycket bra! Har aldrig lyssnat på Micro dock, så vet ej hur den står sig mot den. Högupplöst och rent ljud tycker jag. Lättdrivna är dem, men Thor kanske blir för analytiskt och ljust dock. Lavardin, Pathos och Audia ska alla passa bra till JMLab. Min arbetskamrat kör med Lavardin IT. MVH Mattias Quote
Niclas Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 Jag tycker att dom står sig mycket bra för pengarna. Nyligen gick jag från 3-vägs golvhögtalare till just mini-utopia & i mitt rum spelar minin med betydligt bättre engagemang samt luftigare. En annan av fördelarna som kom med på köpet var drivet, som inte riktigt infann sig med mina gamla B&W N804. Minin har haft kommentarer om att ljudbilden "flyttas fram" , men detta var inget jag märkte av vid min högtalarrokad. Bör kanske tillägga att jag kompletterar minin med en ( lågt skuren ) REL-subb. Rörförstärkare rekommenderas av många & jag fick varning att med min Audionetanläggning kunde det bli lite för kallt. Det har jag inte märkt av ännu Mvh Quote
Niclas Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 Angående skillnader mellan micro Be & mini, skicka ett PM till Audionet eller JMLab . Dom har båda ägt/utvärderat modellerna i fråga och kan säkerligen ge dig ett bra svar på dina frågor. Quote
CPL Posted April 19, 2006 Author Posted April 19, 2006 Tack för svaren. Man blir mer och mer sugen. Rörförstärkare är inget för mig:) Lavardin har jag läst mycket gott om, men IT kanske är lite dyr. Kanske en begagnad... Har den fjärrkontroll? J ag har en electra sub som jag kan använda om det skulle behövas lite mer i botten. Tror ni den klarar sig med ett par Mini. Quote
fredrik Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 Jag har ägt ett par mini sedan några år och är mycket nöjd. Om man kan bortse från den begränsade basen är det en helt fantastisk högtalare, tycker jag, kanske bör man ha dem i ett mindre rum dock än mitt nuvarande. Och de är relativt lättdrivna, jag har kört mina med både direktupphettade trioder och den Pass Aleph jag idag använder med gott resultat. Att de idag kostar runt 20' får anses som ett fynd, sista priset låg ju på 56' plus tio för ställen, som i princip är nödvändiga. Lycka till i din jakt (och med rätt bud kanske jag skils från mina ) Quote
Timbre™ Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 En oförglömlig mäss/musikupplevelse stod Mini Utopia för tillsammans med en integrerad HD-liknande förstärkare från KR Enterprise. En Malmömässa några år tillbaka och jag kände mig omringad av KR-fantaster den gången... Quote
AudioPega Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 Köpte ett par JmLab Electra 927 Be som skulle vara bestyckade med samma beryllium diskant som utopian. Mycket analytisk och detaljerad högtalare dock något tunn i basen jämfört med mina gamla Canton Ergo 91:or. Kan kanske inte vara fel att titta på en aktiv sub i framtiden? Hälsningar Quote
christopher Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 Har hört Mini Utopia med KR stora monoblock med dcs elektronik och det är bland det bästa jag har hört, längtar nästan att man skall skaffa sig ett par...Det som jag var mest imponerad av var sterobilden och detalj nivån. Bassen kanske inte går så djupt men man kan kompletera med en bra sub. Lycka till Quote
fredrik Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 Köpte ett par JmLab Electra 927 Be som skulle vara bestyckade med samma beryllium diskant som utopian. Det är inte riktigt samma diskant i electraserien som i utopia be, hela drivningen ska vara annorlunda, har jag hört. Vad det gör för ljudet vet jag dock inte. Men berylliumdiskanten ska vara lite annorlunda än den gamla Utopiavarianaten i alla fall. Quote
Martin S Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 Det är bara själva "membranet" i beryllium som är samma på Utiopa be- och Electra be-diskanterna. Jag äger ett par 907BE och ett par 927BE, samt en SW900-sub. Tanken var först att integrera subben med stativarna, men det blev aldrig riktigt homogent, så när jag fick ett bra pris på 927BE så köpte jag dem istället. Provade subben med de nya golvarna och det fungerar bra ihop. Jag drev först stativarna med ett par Audion Silver Night 300b monoblock och det lät jäkligt bra (kändes som om de var gjorda för varandra), men de orkade tyvärr inte driva golvarna. Jag ställde mig frågan om vad jag skulle byta till, Pathos och Lavardin låter hur bra som helst, men jag föredrog en Accuphase klass A förstärkare. Fast att alla jag talat med sagt att Jm Lab och Accuphase inte går att matcha. Mvh Martin Quote
CPL Posted April 20, 2006 Author Posted April 20, 2006 Köpte ett par JmLab Electra 927 Be som skulle vara bestyckade med samma beryllium diskant som utopian. Mycket analytisk och detaljerad högtalare dock något tunn i basen jämfört med mina gamla Canton Ergo 91:or. Kan kanske inte vara fel att titta på en aktiv sub i framtiden? Hälsningar Just Mini Utopia är från serien innan Be-diskanten. Har någon en uppfattning om hur stor skillnad Be-diskanten gör? Kan Electra Be konkurrera med Utopia utan Be? Quote
fredrik Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 Mycket har skrivits om jmlabs diskantelement men den stora stjärnan är nog ändå W-tekniken på konerna. Den är som allra mest förfinad i Utopiaserien. Tekniken går dock alltid framåt men jag skulle allt tro att den totala upplevelsen ändå är sådan att en lite äldre Utopia utan BE står sig bättre än en nyare enklare serie med en berylliumdiskant. Jim Thiel har vid något tillfälle sagt att beryllium i diskanten är mycket marknadsföring och såpass dyrt att producera att pengarna gör större skillnad i andra delar av tillverkningen, kanske kan vara så...? Quote
JMlab Posted April 21, 2006 Posted April 21, 2006 Jag har haft MiniUtopia som fronthögtalare och center i mitt hemmabiosystem en mycket trevlig högtalare med världens driv i. Jag använder 3 monoblock Audionet AMP2G2 ,det är 3 generationer tillbaka när det stämmde att Audionet var lite ljusa och det stämmer verkligen inte nu längre!! Har idag ett par Utopia BE Diva samt BE center och visst är det mer bas i Diva och det är en annan slags diskant kanske inte så känslig för kablar och förstärkeri,men för sina 20k så är Mini ett verkligt klipp!! Hade nog undvikit Thor då jag tycker att det finns mycket mer musikaliska förstärkare på marknaden. Quote
Apinator Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Hejsan! Jag har hört från hyfsat initierade källor att den nya Elelctra serien ska vara lika bra som äldre Utopia serien, jag tycker definitivt att du ska provlyssna de nya 1007 modellen. Sitter på ett par sådana själv och är extremt nöjd med dom. Har parat dom med ett Audia Flight 100, och en Audia Flight Pre. Och det låter riktigt bra! MVH Dan Quote
Guest johan Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Bilder från mitt reportage hemma hos Apinator finns här föresten http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47773 Quote
Recommended Posts