Stereotypen Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Jag har efter att ha ställt högtalarna efter kortväggen i mitt långsmala rum upptäckt många fördelar men också några nackdelar. När jag spelar efter kortväggen tycker jag att mycket av basen och attacken i ljudet har försvunnit och skulle vilja ha tillbaka lite av detta. Då rummet är mycket långt (ca 10 m) och har en trappuppgång i ena änden funderar jag på att bygga en vägg så att rummet blir ca 4.5 x 7 m. Då skulle jag slippa den ev påverkan som trapphålet ger och då resten av väggarna är mycket mjuka skulle jag kunna bygga den nya väggen mycket fast och kanske därigenom få lite mer basstöd. Som det är nu står högtalarna ca 1.5 m ut från väggen och lyssningspositionen är nästan mitt i rummet. En ny vägg skulle hamna ca 1 m bakom lyssningsposition. Är ute efter lite tips på vad man bör tänka på vid uppsättning av vägg och om ni tror detta skulle kunna fungera för att få tillbaka basen och attacken. Quote
Timbre™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Du har ju mycket yta att laborera med och ett stort utrymme bakom lyssningspositionen är väl bara en fördel när allting stämmer. Har du testat alla tänkbara lyssningsstol- och högtalarplaceringar... Quote
Stereotypen Posted April 17, 2006 Author Posted April 17, 2006 Du har ju mycket yta att laborera med och ett stort utrymme bakom lyssningspositionen är väl bara en fördel när allting stämmer. Har du testat alla tänkbara lyssningsstol- och högtalarplaceringar... Jag har testat en hel del. Allt från högtalarna 2m ut i rummet till 30 cm till högtalarvägg. Även med olika placering i sidledd. Problemet är att hur jag än flyttar högtalarna så måste jag ha lyssningspositionen ganska i mitten av rummet pga möbleringsmässiga hänsyn, därför tänkte jag att en vägg skulle lösa lite av detta problem. Plus att den även eliminerar ev problem med trapphålet. Högtalarväggen har jag dämpat ganska rejält så jag tänkte att en "live" bakvägg skulle ge ett livligare ljud och ge färre stående vågor.Rummet är också lite assymetriskt som det är nu med ett förråd på ena sidan bakom lyssningsposition. Det är ca 2m längre på ena ledden (9 resp 11 meter). Vet ej om detta är en nackdel iofs. Quote
Guest johan Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Man kan lite slarvigt säga att man påverkar basmängd o omfång med avståndet mellan vägg o högtalare. Och avståndet mellan högtalare o lyssningsfotölj påverkar var resonansfrekvenserna o dipparna uppträder. Här räcker det med en halvmeter fram/bak för att man ska få ett helt annat ljud i basen. Man får hitta ett samspel mellan dessa 2 vilket inte alltid är lätt. Att smälla upp en vägg hade jag gjort som absolut sista utväg ! Quote
Timbre™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Vår rum tycks ha en del gemensamt när det gäller mått och form. Själv lyckades jag stoppa en bakvägg i sista stund och problemet med stående vågor måste väl lösas på annat sätt... Med ett kortare rum flyttar du väl egentligen bara frekvensen... Hos mig blev det klart bättre när jag fyllde upp fram- och bakvägg med välpackade hyllor. Quote
Stereotypen Posted April 17, 2006 Author Posted April 17, 2006 Vår rum tycks ha en del gemensamt när det gäller mått och form. Själv lyckades jag stoppa en bakvägg i sista stund och problemet med stående vågor måste väl lösas på annat sätt... Med ett kortare rum flyttar du väl egentligen bara frekvensen... Hos mig blev det klart bättre när jag fyllde upp fram- och bakvägg med välpackade hyllor. Ja jag kanske skall testa lite mera innan jag slår upp en vägg. Iom det långa avståndet till väggen bakom lyssningspositionen kanske det var fel att dämpa högtalarväggen. Kanske är det som har dämpat livligheten i ljudet. Skall testa att plocka bort panelerna på denna vägg och se vad det ger för resultat. Iom att högtalarna står så långt ut i rummet så behövs det kanske ingen dämpning på väggen bakom högtalarna. Quote
Guest johan Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Skriv upp måtten på rummet gärna med en liten ritning Quote
plundin™ Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Skriv upp måtten på rummet gärna med en liten ritning Gärna med möbler som inte får flyttas inritade! /ptr Quote
Stereotypen Posted April 18, 2006 Author Posted April 18, 2006 Så här ser rummet ut: Lp = Lyssnings position H = Högtalare ......................4.5 m................... .......======FÖNSTER====== .......I......................................I .......I......................................I .......I......H......................H......I .......I......................................I .......I......................................I .......I......................................I .......I......................................I .......I...S.................................I 11m.I...O............................TV.I..9m .......I...F.............LP............TV.I .......I...F.............................TV.I .......I...A.................................I .......I......................................I .......I.......Fåtölj........Fåtölj......I .......I""""""Eventuell vägg""""I .......I......................................I .......I......................=======I .......I========....I...............I .......I...TRAPPA...I....I..FÖRRÅDI .......I.................I....I..............I .......I========....I...............I .......I......................I...............I .......================== Vy från lyssningsposition: F = Fönster Takhöjd = 2.2 m ................XXXXXX ...........X..................X...Snedtak .......X.......FF.......FF........X ...X...........FF.......FF...........X ...X....................................X ...X....................................X Quote
Timbre™ Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Ser ut att vara ett möjligheternas rum. Det går ju lite trender i det här med högtalaruppställningar och ett tag var "tredjedelsprincipen" väldigt på tapeten. "Gyllene ovalen" (inte triangeln nu alltså... ) var ju också en populär variant. Sedan kom de madrasserade bakväggarna och då kunde man plötsligt klämma upp högtaleriet mot väggen enligt en del förespråkare. Nu kanske vi inte är ute efter samma sak, men jag hade omedelbart dubblat högtalarnas avstånd till bakväggen. Har testat det här och jag upplevde primärt att basen försvann men efter några genomspelningar stod det klart att basen istället blev stramare, renare och mer välproportionerad även om imponatoreffekten kanske hade försvunnit. En renare bas ger positiva effekter hela vägen upp genom registren som jag upplever det. Föreslår att du testar innan det är dags för hammare och spik... Quote
Stereotypen Posted April 18, 2006 Author Posted April 18, 2006 Ser ut att vara ett möjligheternas rum. Det går ju lite trender i det här med högtalaruppställningar och ett tag var "tredjedelsprincipen" väldigt på tapeten. "Gyllene ovalen" (inte triangeln nu alltså... ) var ju också en populär variant. Sedan kom de madrasserade bakväggarna och då kunde man plötsligt klämma upp högtaleriet mot väggen enligt en del förespråkare. Nu kanske vi inte är ute efter samma sak, men jag hade omedelbart dubblat högtalarnas avstånd till bakväggen. Har testat det här och jag upplevde primärt att basen försvann men efter några genomspelningar stod det klart att basen istället blev stramare, renare och mer välproportionerad även om imponatoreffekten kanske hade försvunnit. En renare bas ger positiva effekter hela vägen upp genom registren som jag upplever det. Föreslår att du testar innan det är dags för hammare och spik... Tack Timbre! Jag skall testa detta väldigt snart. Jag har funderat på det men frugan blir kanske inte överförtjust av att ha högtalarna 3.5 meter ut i rummet men om detta funkar så får man väl försöka att möblera därefter Quote
plundin™ Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 I linje med vad Timbre skriver, (eftersom jag själv förespråkar ett bra avstånd till både fram och bakväggar..) varför inte flytta fotöljer, soffa och TV närmast kortväggen med fönster och sedan placera högtalarna mitt i rummet? (Nästa spegelvända uppställningen som du har den nu...) Sedan är det bara att träna familjen i att orientera sig mellan högtalarna när dom skall se på TV, eller flytta ner TVn i sovrummet i stället, det är ju där man skall ha den! 8:) /ptr Quote
Timbre™ Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Helt off topic men annars är ju den här typen av korridorform som vi har på våra rum egentligen som klippt och skuren för dipoler. Till exempel gamla Infinity, Martin Logan, Holländska Final och jag kan tänka mig att även Magnepan skulle sitta fint i det här läget... Quote
Stereotypen Posted April 18, 2006 Author Posted April 18, 2006 Helt off topic men annars är ju den här typen av korridorform som vi har på våra rum egentligen som klippt och skuren för dipoler. Till exempel gamla Infinity, Martin Logan, Holländska Final och jag kan tänka mig att även Magnepan skulle sitta fint i det här läget... Ja jag har en kompis som har ett par Audio Artistry Dvorak som han kanske skall sälja. Man kanske skule testa hur dessa fungerar i rummet. Dessa kräver 2 slutsteg men jag har ett steg över så...hmmm.... Då skulle jag kunna köra mitt Krell fpb 600c på toppen och mitt Dynamic Precision 4000HR i basen. Detta skulle nog kunna rocka Quote
Timbre™ Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Nu var det ju inte meningen att locka till nya funderingar men faktum är att spridningsmönstret passar bra i ett långt och smalt rum. Den utdragna dipolära åttan är ju inte lika känslig för avståndet till sidoväggarna som de punktformiga ljudkällor vi oftast använder. Avståndet till bakväggen blir dessutom lättare att pricka in när det finns gott om space. Infinity Kappa 9 fungerade bra i mitt långsmala rum. Quote
andreas .l Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 en vän till mig har ett rum som han kortade ner med rumsavdelare/bokylla för att få till det. fungerade väldigt bra och smidigare än att smäcka upp en ny vägg. dessutom kan man släpa upp sin gammla VHSsamling,, helt klart underskattat dessa dagar :P Quote
Timbre™ Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 en vän till mig har ett rum som han kortade ner med rumsavdelare/bokylla för att få till det. fungerade väldigt bra och smidigare än att smäcka upp en ny vägg. dessutom kan man släpa upp sin gammla VHSsamling,, helt klart underskattat dessa dagar :P Absolut! Bokhyllor fyllda med grunkor som man inte riktigt vet vad man skall göra av. Till exempel gamla hifitidningar som även kan få en akustisk funktion... Quote
Recommended Posts