Akkelis Audio Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 För snart tre år sedan köpte vi ett hus i Göteborg. Detta köp skedde efter att ha gått på säkert 50 olika visningar och varit med i ett flertal budgivningar där priserna rusat iväg. Min ”hemliga” agenda på alla visningar vi gick på var hur man skulle kunna ställa upp stereon, om den passade i ett vardagsrum eller om jag kunde hitta ett ”eget” rum att ha stereon i. Vissa av husen vi tittade på var inte det minsta intressanta för mig, just pga att en stereouppställning skulle vara alldeles för svår. Huset vi till slut köpte var ett tvåfamiljshus som köptes ihop med min frus kusin med familj. Det är byggd 1932 och inte mycket var gjort i huset sedan dess, tidigare ägaren hade filosofin att inte göra något så länge det fungerade. Om ett gammalt gjutjärnsrör sprang läck så lagades den trasiga halmetern, det var inte tal om att byta hela röret. Priset för vår del var överkomligt men det fanns en del att sätta händerna i…… Stereon då, jo det var inte helt oävet med en fungerande uppställning i den vanliga boytan men jag hoppades för egen del att en del av källaren kunde tas i anspråk för detta syfte. Vi bestämde redan innan köpet att vi skulle se på andra uppvärmningsalternativ än den befintliga oljan. Valet föll till slut på bergvärme och denna anläggning kunde placeras i tvättstugan vilket innebar att pannrummet på ca 15 kvadratmeter blev ledigt. Min berättelse börjar alltså i pannrummet. Då man ser detta rum gäller det inte att se hinder utan möjligheter och i dessa möjligheter inte räkna arbetstimmarna innan målet är nått utan drömma om timmarna i rummet efter att man nått målet. Quote
chg Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Det färdiga rummet har man sett några gånger, skall bli intressant att följa vägen dit... Quote
oLjud Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Det här kommer att bli mycket intressant att följa Quote
Timbre™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Är det samma rum som vi senast lyssnade i så är det ju inte små förändringar det handlar om! :cool: Quote
Guest mikael Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Då man ser detta rum gäller det inte att se hinder utan möjligheter och i dessa möjligheter inte räkna arbetstimmarna innan målet är nått utan drömma om timmarna i rummet efter att man nått målet. Fast nog är det så att de flesta ser hindrena ändå... Imponerande att dels se rummets potential, dels att göra de nödvändiga renoveringarna. /Mikael Quote
Akkelis Audio Posted April 17, 2006 Author Posted April 17, 2006 Då bergvärmen var installerad och panna och tank bortforslade var rummet fritt att börja jobba med. För er som renoverat hus så vet ni att det finns hur mycket att göra som helst. Mitt musikrumsbygge prioriterades endast av mig och byggdes på morgnar innan någon annan (min fru)vaknat, eller på kvällar då hon somnat. Det fanns givetvis många saker som egentligen var viktigare, men chansen att förverkliga denna dröm gav extra krafter. Innan jag började var jag bara tvungen att lyssna på rummet i originalutförande. Som ni säkert kan ana så lät det bedrövligt, helt olyssningsbart. Ett rum på 15 kvadrat med betong i golv och väggar. Det bara dånade, bumlade och ekade. Ett par inspirationskällor fanns på nätet där den som ändå inspirerat mest var Björn på Audionord som hade ett makalöst rum. Jag var dock inte beredd att satsa de pengar som ett sådan bygge kostade utan tänkte försöka lösa problemen på egen hand till lågpris. Diverse information lästes på nätet och gamla hifi tidningar och en idé växte fram. Quote
Timbre™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Innan jag började var jag bara tvungen att lyssna på rummet i originalutförande. Ett bra sätt att samla kraft inför utmaningen... Quote
K-man Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Jag var inne i detta rummet när det befann sig i ungefär det skicket som visas på bilderna....och ja....just då var det inget optimerat musikrum! ....det kunde då bara bli bättre...vilket int eär fel utgångsläge! :cool: \\K-man Quote
Akkelis Audio Posted April 18, 2006 Author Posted April 18, 2006 Eftersom det var ett pannrum så fanns en golvbrunn i mitten av rummet med rätt mycket ”fall” mot denna brunn. Det första jag fick göra var att göra golvet plant. Jag hade först tänkt använda flytspackel för detta ändamål men som tur var så gjorde jag inte det. Det hade i sådana fall kostat mig en förmögenhet. Golvet gjordes plant med betong. Drygt 700 kg betong blandades och fördelades med en rak” långbräda” som var 10 cm kortare är rummets bredd. Då var betong ytorna klara, väggarna kala, golvet plant, och det akustiska bygget kan börja. Quote
fredrik Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Jag som varit i rummet sedan det blivit klart är ju närmast chockad över hur det såg ut tidigare. En hygglig förändring Quote
Akkelis Audio Posted April 18, 2006 Author Posted April 18, 2006 Vi dränerade huset strax efter köpet och gjorde detta med Isodränskiva som även värmeisolerar grunden. Detta i kombination med en väl tilltagen fläktkonvektor gör källaren till både varm och inte fuktig. Men fukt skall man akta sig för i källare så då det var dags för att börja jobba med väggarna hade jag fuktspöket i åtanke. Jag började därför med att borra, plugga och skruva fast vinkeljärn i betongen på lämpliga avstånd. På dessa vinkeljärn skruvades sedan liggande reglar fast, på säkert avstånd från betongväggen och eventuell fukt. Mellan dessa reglar placerades därefter isolering. Quote
Akkelis Audio Posted April 19, 2006 Author Posted April 19, 2006 Olika isolering har ju olika densitet så jag tänkte att det kanske vore lämpligt att variera lite för att få mina dämpväggar lite mer bredbandiga. Vet inte om det i verkligheten har någon betydelse att göra såhär, men jag tänkte att det i vart fall inte kan skada. Har därför Gullfiber i två olika tjocklekar samt Rockwool blandat i väggarna. Valde också att inte ha isolering ända ner till golvet eller ända upp till taket eftersom jag vill ge luften en chans att cirkulera lite. Inte heller detta var vetenskapligt grundat, men i tanken kändes det rätt. Å andra sidan kanske det var feltänkt akustiskt sett eftersom det samlas mest energi i själv hörnet/vinkeln. Nåväl, såhär fick det i alla fall bli. Att undvika fuktskador eller mögel kändes högprioriterat. Utanpå isoleringen häftades en fiberduk upp. Denna duk är sådan som används vid dränering av hus. Tanken med duken är att den skall hindra isoleringsfibrer från att tränga ut i rummet. Antagligen är den helt onödig eftersom isoleringen håller ihop så länge man inte pillar med den, men jag tyckte det var dumt att chansa. Quote
sker Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 Antagligen är den helt onödig eftersom isoleringen håller ihop så länge man inte pillar med den, men jag tyckte det var dumt att chansa Inte alls onödigt, mineralull är något som man ska vara mycket försiktig med i inomhusmiljö. Dock har fiberduken kanske inte en 100% verkan eftersom du har en luftspalt bakom isoleringen. Det här ska bli kul att följa MVH Quote
Akkelis Audio Posted April 27, 2006 Author Posted April 27, 2006 Med isoleringen på plats är det så dags att börja bygga väggarna. Väggarna skall bestå av plank som skall målas. Innan jag skruvade upp planken så målades kortsidorna eftersom detta kommer att bli omöjligt att göra sedan. Det gäller att planera sitt arbete. Här är en väg i det närmaste klar. Som synes så är det små mellanrum mellan varje planka. Tanken är att ha olika mellanrum på olika väggar för att få en så bredbandig dämpning som möjligt. Jag tror att principen kallas helmholtz dämpning eller något i den stilen. Jag vet inte om detta egentligen fungerar så, antagligen är det för mycket ”läckage” uppe vid golv och tak eller så kanske det är något annat tankefel. Eller så kanske det är helt rätt, och då är det ju bra. Denna vägg har i alla fall ett mellanrum mellan plankorna på ca 2 mm, på långsidan tror jag att mellanrummet är ca 4 mm. Min känsla är i alla fall att väggarna fungerar. Quote
Equity Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Med isoleringen på plats är det så dags att börja bygga väggarna. Väggarna skall bestå av plank som skall målas. Innan jag skruvade upp planken så målades kortsidorna eftersom detta kommer att bli omöjligt att göra sedan. Det gäller att planera sitt arbete. Här är en väg i det närmaste klar. Som synes så är det små mellanrum mellan varje planka. Tanken är att ha olika mellanrum på olika väggar för att få en så bredbandig dämpning som möjligt. Jag tror att principen kallas helmholtz dämpning eller något i den stilen. Jag vet inte om detta egentligen fungerar så, antagligen är det för mycket ”läckage” uppe vid golv och tak eller så kanske det är något annat tankefel. Eller så kanske det är helt rätt, och då är det ju bra. Denna vägg har i alla fall ett mellanrum mellan plankorna på ca 2 mm, på långsidan tror jag att mellanrummet är ca 4 mm. Min känsla är i alla fall att väggarna fungerar. Stefan! Väggarna fungerar. VA Strauss lätt ypperligt i det FÄRDIGA rummet och jag ser fram emot demo av VA Beethoven Baby Grand. Har inte haft tid det senaste men snart... Prenumererar nog på den här tråden. Som vittne av det färdiga kan jag knappt bärga mig hur det blev kaka av axet. Quote
juha Posted April 27, 2006 Posted April 27, 2006 Trevlig inspiration Hade du kontakt med någon akustiker när du byggde?(om du inte nu själv är professor i akustik :clown: ) Quote
Akkelis Audio Posted April 27, 2006 Author Posted April 27, 2006 Jag var i kontakt med Svanå innan jag började men de hade rätt mycket att göra just då och hade inget ärende till Göteborg där en mätning kunde passas in. Samtidigt fick inte detta rum kosta ”något” så att köpa för mycket tjänster eller material var inte att tänka på. Jag läste de artiklar om akustik jag hittade på nätet och läste i gamla Hifi & Musik och High Fidelity vad de skrivit om akustik. En kompis till mig, Plind, hade gjort en del akustikbehandling i sitt rum med lyckat resultat och det gav också lite idéer. Med väggarna uppskruvade målades de vita innan jag började med golvet. På så vis slapp jag en massa täckpapp. Färgen som användes var överbliven takfärg, detta var som sagt ett budgetbygge. Från början hade jag tänkt klinkergolv. Jag gillade Björn Wimans (Audionord) svarta golv med vita fogar och jag trodde inte det fanns några alternativ i en källare pga risken för fukt. Jag läste dock en dag i GP att man kunde lägga laminat eller trägolv i en källare om man lade platonmatta under. Detta lät ju bra för det kunde ju göra att golvet blev lite varmare än med klinker. Så Platonmatta i botten, skumplast på Platonmattan och laminatgolv i ek fick det bli till golvet. Vad som inte syns här är att jag inte byggt den sista väggen beroende på att bergvärmeinstallatörerna ännu inte var klara. Den sista väggen fick jag dra ut några veckor på. Med två väggar och halva golvet klart var jag tvungen att provlyssna mitt nya rum. Tålamod är inte min starka sida….. Men i detta läge lät rummet väldigt bra. Jag var imponerad långt över förväntan med tanke på hur det lät innan jag började. Kunde det verkligen bli bättre än såhär? Quote
Akkelis Audio Posted May 2, 2006 Author Posted May 2, 2006 Till slut så var rörläggaren klar så att rummet kunde färdigställas och möbler och hifi bäras in. Vi kanske skall kalla detta för musikrummet Mk.1 för det har ändrats. Men vi börjar att titta på Mk.1 Bakom varje högtalare hängde jag en Svanå Golden Horn . Detta hade gett ett mycket positivt intryck då Plind visade det i sitt musikrum. Tyvärr passade de inte in estetiskt, så dom har plockats bort i senare versioner av rummet. I taket hängde jag två Absolflex dämpplattor. Varje platta 5 cm tjock och 120 * 100 cm stora. Dessa hängdes med 5 cm luftspalt till taket. Plattorna mättes in med en spegel där jag satt i soffan och en kompis flyttade spegeln i taket tills jag såg diskant och mellanregister i spegeln. Där gjordes ett märke som blev mitten av plattan. Hur funkade då detta rum, hade jag lyckats få tillstånd dämpning som tog bort alla betong kon? Jo sannerligen, och mer därtill. Rummet blev väldigt överdämpat. Då man kom in i rummet och stängde dörren så fick man en konstig känsla i öronen. Det var också svårt att prata i rummet för rösten dog ut och man blev torr i munnen. En mycket märklig känsla att vistas i rummet var det. Att spela musik var heller ingen höjdare och jag testade en massa desperata lösningar, bland annat ett TacT försteg med rumskorrigering. Det gjorde att frekvensgången blev rak men det lät inget vidare trots det, det var snarare så att det lät bättre okorrigerat. Då jag nu fick tid att lyssna. Mestadels satt jag och programmerade nya målkurvor för TacT för drömmen om den perfekta målkurvan fanns ju alltid närvarande. Näää, digital rumskorrigering var inte lösningen på mina problem. Det var nog vettigare att få rummet att fungera utan korrigering än att ha ett kasst rum och korrigera det bättre. Quote
oLjud Posted May 3, 2006 Posted May 3, 2006 Jaha du, att det skulle bli sådant resultat trodde jag inte. Jag vill se mk2 nu istället, och jag hoppas på bättre resultat då Quote
Timbre™ Posted May 3, 2006 Posted May 3, 2006 Mysigt motljus med träskulpturen i fönstret... :cool: Quote
Akkelis Audio Posted May 3, 2006 Author Posted May 3, 2006 Även en blind höna Timbre.......... Ibland får man fina saker på bild utan att förstå vad som egentligen hände. Nu då du säger det så var det ju rätt fräckt Quote
Akkelis Audio Posted May 10, 2006 Author Posted May 10, 2006 Rummet blev alltså väldigt överdämpat. Det hade ju spelat riktigt bra då bara halva rummet var byggt så min första tanke var att plocka bort en del dämpning. Detta kom jag på kunde göras på två sätt, båda tillämpades. Först plockade jag bort lite isolering ur väggen på långsidan. Sedan hade jag funderat mer kring detta med diffusering. Jag tänkte att jag kunde ”slå två flugor i en smäll” om jag spikade över springorna mellan brädorna med något som kunde diffusera. Bakom och mellan högtalarna spikades därför kraftig trekantsläkt fast över springorna som var tänkta att dämpa rummet. Denna läkt spikades inte på hela väggen utan det lämnades en meter på varje sida för att dämpa energi som samlas i hörnen. Bakom lyssningspositionen gjordes samma sak, fast här med fyrkantsläkt. Jag använde lite av sådant jag hade hemma för att hålla kostnaderna nere. Här spikades springorna för bakom lyssningspositionen med samma bredd som soffan. På ena sidoväggen sattes cd förvaring upp i lämplig höjd för diskant och mellanregister. Tanken är att detta skall ha en viss diffuserande effekt. På andra väggen, mittemot, sitter en diffusor av frigolit, funnen i ICAs skräp, på dörren som diffusor, Denna har jag ingen bild på. På den väggen står även cd spelare som kanhända diffuserar lite. Som synes sitter det också rörelsedetektor för larm. Det gäller att gardera sig för objudna gäster. Jag har rätt lågt i taket, ca 210 cm. Jag köpte därför nya hänganordningar till dämpplattorna i taket som lyfte upp plattorna dikt an mot taket. Detta reducerar takplattornas dämpeffekt. Med dessa åtgärder blev rummet klart mycket bättre, jämfört med många vanliga rum, till och med riktigt bra. I basen fanns dock en del problem kvar. Dels beroende på att jag envisas med att ha stora golvhögtalare i ett rum på ca 15 kvadrat där ett par stativhögtalare vore det vettiga valet…. Som synes på bilderna så har även detta åtgärdats en del. Två stycken begagnade TQ45:or från Svanå inhandlades begagnat. Dessa sägs ”äta” 1.5 dB bas/styck så om detta stämmer fick jag sänka basnivån vid 45 hz med 3 db. Jag vet inte hur dessa siffror stämmer, men helt klart var det ett klart lyft att få in dessa TQ45:or i rummet. Den uppmärksamme ser också lite grejer i hörnen vid taket, på långsidorna vid taket och i hörnet bakom högtalaren. Det är grejer från Michael Green Audio. Jag hade pengar innestående på PayPal och såg ett erbjudande om ett Room Tuning Kit som inhandlades. http://www.michaelgreenaudio.com/schools/s...0acoustical.htm I hörnet bakom varje högtalare står två stora konstväxter. Jag har haft levande växter med de dör efter ett tag pga brist på solljus. Men dessa konstväxter gör att det ser trevligt ut och min tanke är att de också kanske diffuserar lite eller dämpar lite höga frekvenser. En sak som kanske inte syns på bilderna är att stereon har fått egen ström. JPC 2.5 köptes av Jorma på lösmeter för installation i musikrummet. Denna kabel installerades med uttag som bara används till stereon och som sitter på en egen säkring. Jag tror att det var allt som finns att säga om detta projekt. Jag är otroligt nöjd med resultatet för det spelar riktigt bra i mitt lilla rum. Totalkostnaden för väggar, golv och tak med dämpning har inte varit hör, inklusive TQ45:orna så skulle jag tro strax under 10 000 kr. Då är betong, platonmatta, skruv, färg, mm, mm, inräknat. För den som inte är sugen att göra allt detta själv har jag sett att Akustikmiljö säljer ett ”Startpaket” för 12 000 kr. Där ingår både basfällor, dämpplattor och dämp/diffusor absorbenter. Detta fanns inte då jag byggde mitt rum så det var inget alternativ då. http://www.akustikmiljo.se/public/dokument...0&level2_4=true Några frågor eller kommentarer? Quote
Gigas Posted May 10, 2006 Posted May 10, 2006 Tevligt reportage och härligt när folk kan erkänna att det ibland finns återvändsgränder. Att dämpa och diffusera är inte enkelt, men ger en skön tillfredställelse när slutresultatet, som du fick erfara blev lyckat. All heder till alla som ger sig på dylika projekt. Har slitit med akustik ett par år nu och är långt ifrån färdig men detta ger mersmak. Om nu några fler kunde se, eller rättare sagt höra skillnaden i ett anpassat lyssningsrum så kanske det blev fart på akustikdebatten. "Man kan bli besviken över resultatet när man prövar, men förblir hopplöst förlorad om man aldrig försöker" Quote
Timbre™ Posted May 10, 2006 Posted May 10, 2006 "Man kan bli besviken över resultatet när man prövar, men förblir hopplöst förlorad om man aldrig försöker" Det där var ett fint citat som passar bra i hifisammanhang. Denna tråd är nog ganska så unik då dämpmaterial plockas bort utefter vägen och ersätts med ytterligare diffusion. Att forma rummet efter sin egen smak kan man säga och det är väl egentligen vad det hela bör gå ut på... Kul att se ett rum växa fram som man har fått tillfälle att lyssna i! Quote
juha Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 Ja en hel del trixande blir det när man klär frontväggen i passande ljudkostym Ser ut att vara ett trevligt rum att vistas i, och även ett spännande system inte att förglömma :cool: Quote
Recommended Posts