Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som vissa kanske uppmärksammat håller Akkelis Audio på att nischa sig mot i första hand rörprodukter. Det är därför med glädje vi nu kan presentera TRE nyheter på en gång.

EAT Cool Dampers. Ett rörtillbehör som både dämpar mikrofoni och sänker temperaturen på rören med 10 % vilket förlänger livslängden på rören.

eat1.jpg

JJ Electronics rör gjorda i världens kanske modernaste rörfabrik, JJ:s egen. Ett komplett utbud finns i lager till priser som inte längre gör det värt att privatimportera.

KT88.jpg

Och sist men inte minst, JJ Electronics makalösa rörförstärkare. Ljud och finish som måste upplevas.

jj1.jpg

Besök vår hemsida eller kontakta oss för mer information.

Posted

Jo det är precis som det ser ut, mina gamla högtalare. Två för hifi Göteborg rätt okända killar har startat ett företag för och fått agentur/distribution av JJ Electronics i Sverige och Norge. En av dessa killar köpte tidigare i år mina "gamla" Mårten Design Miles. Då de fick hem sin första JJ sändning var jag med om uppackningen. Funderar på att visa lite bilder på det i en egen tråd.

Posted

Riktigt snygga rörförstärkare! En fråga: Hur kan en single-ended 2A3-förstärkare utveckla 10 Watt (JJ 239), när sådana förstärkare normalt bara ger 2,5 Watt?

/Erik G

Posted

JJ Electronics 2A3-40 klarar en anodspänning (Ua) på 450V. Med denna konstruktion kan de få en max effekt av 40W, kopplade i SET ger det 10W.

Det finns flera konstruktörer som applicerar en lägre arbetspunkt, ibland för att rören inte klarar mer oéller för att det kan krävas för att få ner oljud/"noise".

2A3 utvecklades som du kanske vet redan på 1930-talet, så det är ju inget nytt rör. JJ har däremot vidareutvecklat det för att klara en högre effekt. Denna fördel har du kunnat dra nytta av i sin konstruktion av t.ex. monoblocket JJ 239. En viktig ingrediens för dem i att kunna ta ut 10W och samtidigt ha ett mycket bra ljud är deras signal rör ECC99. Detta är framtaget för SET installationer och har en mycket låg THD.

Läs ett oberoende test här:

http://www.ampdesign.de/ECC99%20Artikel.htm

Här har du mer info om JJ 2A3-40:

http://www.jj-electronic.sk/pdf/2A3.pdf

JJ's pdf om deras monoblock JJ239:

http://www.jj-electronic.sk/pdf/JJ239.pdf

med välljudande häsning

Jonas

Posted

Intressant, tack för infon! Det skulle vara kul att jämföra dem med mitt 2A3-steg (Audion, 2,5 Watt). Var finns prylarna?

Posted

Grejerna finns i Göteborg. Jag har talat med generalagenten och kan dema grejerna för intresserade entusiaster trots att det inte riktigt blivit ”officiellt” med JJ agenturen i Sverige ännu. Ett pressmeddelande om detta kommer dock inom kort.

Kontakta mig på telefon eller mail vid intresse.