Mattias Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Passande musik i påsketid, vad är det för dig? Vad lyssnar du på? Imorse när jag landade framför skivvalet började det hela med klassiskt, Paganini men kom jag att tänka på påsken och att man kanske skall ta och lyssna till lite ändamålsenlig musik. Sagt och gjort, in med Paganini i hyllan och sedär Pergolesi i närheten och visst Stabat Mater. Inte så många gånger per år jag lyssnar på detta verk men nu kändes det riktigt rätt. Skivan åker i spelaren och ja visst jösses håren på armarna bara stretar och jag sitter och njuter i fulla drag i första satsen Stabat Mater dolorosa. Lite gles stråkmusik och så ett par härliga stämmor till detta..... bara smälter Skivorna som stod för dagens påskmusik var Pergolesi - Stabat Mater - Andreas Scholl, Barbara Bonney med Les Talens Lyriques under ledning av Christophe Rousset. Decca/L'oiseau-Lyre 466 134(2) [OH]. Inspelad 1999. Pergolesi - Stabat Mater - Genna Bertagnoli, Sara Mingardo med Concerto Italiano under ledning av Rinaldi Allessandrini. Naive OP30406. Inspelad 1998. Som jag snuddat vid tidigare så är just inlednings satsen en sats jag gillar mycket, sen är den sista satsen Quando corpus monietur (nr 12) som är min absoluta favorit i detta stycke. Nu vill jag höra om din påskmusik som nämdes i inledningen. Känns som jag skrivit om detta verk förr, nåja det får ni ta Glad påsk! /Mattias Quote
Leffee.e Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Hej Under påsken har avnjutit följande CD´s Deep purple: Who do we think we are En 24k gold HDCD Soundtracket till Braveheart. Mozart: Musikaliska mästerverk. Min första klassiska CD Mycket på grund av skivan du spela upp hos Svejk. När hela hans anlägging blomma ut Det vart en AHA upplevelse. Leffe Quote
plundin™ Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Jag har alldrig kunnat vara ändamålsenlig så jag började påskafton med att lyssna igen om en nyskaffad dubbelsammling med Jaques Brel (3X3 CD) Men sen kunde jag inte hålla mej så då kom CPE Bach's "Die letzten Leiden des Erlösers" (Wq 233) fram, och det är finfin påskmusik.. För att sedan avsluta kvällen riktigt makabert med Giuseppe Verdis "Messa di requiem" - En alldeles förträfflig avslutning av kvällen och en alldeles ypperlig mono inspelning med den ungerske dirigenten Fernenc Fricsay från 1960. Påskdagen har jag inlett med en smula vokaljazzekvilibrism med Lambert, Hendricks & Ross. Sedan föll jag tillbaka i min längtan till Brazilien och slängde på två plattor med Marisa Monte i rask följd.. & Och nu funderar jag på vad jag skall fortsätta med och eftersom Mattias så vältaligt argumenterat för Pergolesi så får vi väll leta reda Stabat Mater i skivsammlingen... /ptr Quote
Timbre™ Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Har helt kört fast i Patricia Barber's Verse. Kommer inte vidare så det är väl bara att spela på... Quote
plundin™ Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Musiken fortsätter Efter att ha lyssnat på Pergolesis Stabat Mater (I Decca inspelningen som mattias skriver om, Mumma ) så fick jag ett latinoåterfall och plockade fram en gammal Son Cubanofavorit : Bebo Valdés. Det oerhört svängiga återutgivningsdubbeln (Kalasljud) "Bebo De Cuba" Efter det var det dags för en nittiotalsklassiker; Suzanne Vega's "Nine Objects of Desire" -- Jag brukar ofta plocka fram den för att bara titta på omslaget, för jag tycker att denna skiva har ett av de snyggaste, mest välkomponerade porträttomslagen med fruk.. -- Den innehåller ett gäng ganska schysta låtar oxå.. Och när jag ändå var inne på singer somgwriters kom sammlingen "Daisy-Fresh from Hawthorne, California" med en av mina absoluta favoriter Emitt Rohdes fram. Ibland kan det vara väldigt tryggt med nostalgitrippar tillbaka till när man växte upp och var skolans uddaste musik-geek... (Jag måste hitta på ett bra svenskt or för musik-geek) (Givetvis har Amazon.com extrasmå bilder ju obskyrare musik det gäller...) Och i farten avhandlade jag ännu en udda favorit : Van Dyke Parks "Song Cycle" 1968 års bästa obskyra album i Singer-Song Writer genren? Efter det bröt jag ihop en aning, jag orkar igentligen inte vänta till den nionde maj på att skivbolaget skall släppa Scott Walkers första nya album på 11 år : "The Drift" -- Så jag fick snällt plocka fram den förra skivan "Tilt"... Mmmmmmm, en smula svårtillgänglig men absolut magisk musik som verkligen går på djupet.. & (extremistsika musiklyssnare som jag kan förbeställa plattan direkt från skibolaget) Och nu sitter jag som den extremistiske musikgalning jag är och tror att jag skall kunna hinna med minst tre platttor till idag innan gasljuset släcks... Hmmmm, vad skall jag hitta på? Varför inte börja med en gammal favorit : John Hiatts "Slow turning" Följa upp den med nått smaskigt : Den moderna fadodrottningen Mariza's platta från förra året "Transparante" Där har ni ett par ögom man kan drunkna i och en röst som lisar själen.. Och när man gått hela varvet runt blir bnra med att avsluta påskdagen med ett nytt rekviem och varför inte något franskt som Francois-Joseph Gossec's... i morgon är en ny dag, undrar vad man skall spela på påskdagen... Jag vet i alla fall att man aldrig kan spela för mycket musik! /ptr Quote
Mattias Posted April 16, 2006 Author Posted April 16, 2006 Mycket fin musik ni lyssnar på Leffe.e, kul att det gjorde intryck skall fundera på vad jag spelade, borde vara nåt jag ofta har med mig Pludin visar prov på en otrolig bredd inom musiken, trevligt! Mycket jag aldrig hört av alla de skivorna. Skivan med äpplet, Suzanne Vega - Nine objects of desire är intressant. Fodralet är unikt och mycket vackert. För övrigt har jag lärt mig av Micke Y på hififorum att det kan vara en bra bastestarskiva. Den innehåller en mängd olika basgångar och då kan det vara passande för ändamålet. Måste lyssna mer på själva musiken :clown: Timbre, den plattan (Patricia Barber - Verse) är alltid rätt, om den spelas för folk som tål den När den avnjuts kommer jag ofta på mig att oj, den är nästan bättre än jag kommer ihåg. Skulle vara intressant att lyssna till SACD versionen. /Mattias Quote
Mattias Posted April 17, 2006 Author Posted April 17, 2006 Öppnar butiken med dagens första platta Stacey Kent - The Boy next door En traditionell jazzskiva med Stacey som innehåller många bra låtar. Musikmässigt tycker jag den är kanon. En favorit är just låten The Boy next door. Tyvärr kan jag tycka den är lite tunnt inspelad i bottenoktaven men det musikaliska väger upp denna lilla brist Nu skall jag inte äta mer ägg på ett tag /Mattias Quote
plundin™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Ojjdå, precis som det anstår annandag påsk så blev visst lite sovmorgon idag... Klockan är redan elva och jag har inte spisat ett vax, lite smygstart alá Timbre! Vad börjar man med, jo kanke några valser av Johann STRAUβ den yngre! Robert Stolz och Berliner Symfoniker inspelade annu dazumal.. Perfekt frunchmusik, undrar nu bara vem som skall laga den åt mej.. återkommer senare! /ptr ps. Stacy Kent har jag inte en skiva med, däremot har jag hör henne live på Göteborgs konserthus. Riktigt svängigt var det. När jag upptäkte henne, var det som presentatör hos BBC för programmet "Jazz legends".. Konstigt att jag inte köpt en enda skiva??? Quote
oLjud Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Jag köpte nyss handlat 2 skivor så det har blivit de under helgen. Peter LeMarc - 17 Sånger, LeMarc sjunger LeMarc [www.lemarc.se] Sophie Zelmani - 1995-2005, A Decade of Dreams [www.zelmani.com] Quote
plundin™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Eftersom jag är är övertygad om att en osalig blandning är det bästa när det gäller musik så fortsätter vi dagen med lite texas style country (jag får väll säga att jag blev inspirerad av Timbres PAD reportage!) För mej är en största countrystjärnan från texas utan tvekan den rödhårigen främlingen Willie Nelson. Tyvärr har jag inte detta klassiska album längre (Jag lånade ut min "Red Headed Stranger" LP och fick aldrig tillbaka den... Dumt av mej!) - I stället plockade jag fram ett av hans många utgångna plattor "Born For Trouble"... Va kan man toppa texascountry med? -- Jo, jag vet! Två bröder vid namn Mael, Ron och Russell... :cool: ... Kanske världens bästa popalbum vid sidan om Marc Bolans (T Rex) "Electric Warrior" Sparks -- Propaganda Nästa stycke är nått som legat i bakhuvet sedan Gigas fårgade om det i höstas. Marius Constants "Quatorze stations" - Slagverk är så jäkla häftigt.. Tyvärr så är min skiva en kopia av en sedan länge utgången Erato CD av denna inspelning (Tyvärr med andra Constantverk än Stockhausens Zyklus) tyvärr är den utan omslag oxå så jag kan inte visa det, utan det får bli en bild på kompositören i stället.. Marius Constant (1925 - 2004) Nu skall jag gå ut och ta en promenad i det friskt fuktiga vårvädret.. /ptr Quote
plundin™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Hemma igen efter en timmes stärkande men lätt blöt promenad. En hel timme utan andra än "naturens" ljud omkring mej upplever jag bland som väldigt stressande. Jag tillhör ju den första (?) generationen som designar mitt egen soundtrack var jag än går! Eftersom jag tycker att man skall ha nån fast konstant i sitt lyssnande låter jag Brazilien bli min påskkonstnant. Det finns ju så många förförande röster från det landet, en av dom som jag tror att jag inte nämnt i euphoniasammanhang tidigare är Ana Carolina. Plattan Estampado kom 2003 och är lite rockigare än genomsnittet av dom plattor från brazilien jag brukar gilla, men det är nått med Ana Carolina's halvhesa röst som tilltalar mej starkt! Efter att ha struttat runt med Ana Carolina är det dags att sätta sig ner och bli lite djup. Och eftersom i vi är i passionstider så vad passa då väll bättre än musik skriven för just denna tid av året. Den argentisk-judiske kompositören Osvaldo Golijov (f. 1960) fick i uppddrag att skriva en passion för Bachåret 2000. Ur denna beställning växte det mäktiga 90 minutersverket "La Pasión según San Marcos" eller kort och gott Markuspassionen som vi i sverige kan kalla det. Lättillgänglig men ändå musik med stort djupsinne, influenser från den hedrade J.S. Bach, men även klanger ur den österupeiska (judiska) tradition varur Golijov härstammar och i denna mix av kryddor olika traditionell musik ur den Argentinska och latinska fataburen som Golijov växt upp med. Intressant, intrikat, tankeväckande! (det slog mej att den som hör Ariel Ramirez "Missa Criolla" och giller den helt klar har ett verk med samma musikvärld i Golijovs Markuspassion!) Jag återkommer med kvällens planer senare.. /ptr Quote
plundin™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 efter en kvarts kontemplation efter Golijovs passion är det dags att ställa sig framför spisen. Till detta behöver vi ett eget soundtrack. Vad är då bättre än att återvända till femtiotalet och Blossom Dearies softa röst? Inget som jag kan se! Ett precis lagom album för påskdagsmiddagsbestyren är : Blossom Dearie for Café Aprés-midi (en Japanpressning som låter kanon!) /ptr Quote
Leffee.e Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Idag fastnade vi här hemma till denna kanon skiva Lisa Nilsson Himlen runt hörnet mattias: Det var något med 9:e symfonin vi talade om. Quote
Timbre™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Påskängel runt hörnet kan man säga... Det är en underbar skiva men kan du ta ner bildstorleken... Quote
plundin™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Klockan nio skall jag lyssna på P2, deras nya serie med hörspel som går på måndagskvällarna, innan dessa hade jag tänkt förlusta mej med lite Gitarrjazz. Jag tror jag börjar med Wes Montgomerys Vervealbum "Willow weep for me" och följer upp med Charlie Byrd's "Byrd in the wind" - sen är nog klockan nio.. /ptr Quote
plundin™ Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Så sitter jag här och tummar på en dram från min 18åriga påsktalisker och funderar på hur jag skall avsluta min påskmusikdag. Eftersom jag avslutat dom två andra påskdagarna med ett rekviem så skall jag väll inte vara sämre än att det får bli mitt andra påsktema. Men vad skall man välja för dödsmässa?? Efter några minuter grubblande får det nog bli Gabriel Fauré's undersköna... Avslutningssatsen "im paradisum" måste tillhör något av det vakraste som skrivits för kör... God natt musikvänner! /ptr Quote
Absolute Audio Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Emerson Lake & Palmer Brain salad surgery Underbar skiva, man kan höra några moog-påskkyklingar i bakgrunden om man har riktigt fina hifiprylar Quote
Mattias Posted April 18, 2006 Author Posted April 18, 2006 Leffe.e, Ah! då var det Dvorak med 9'an, en riktig goding! Tar med den till dig om lyckas knyta ihop det i början av maj Vår egen musik-geek öser på för fullt, imponerande bredd Måste sätta mig med Faure och hans Rekviem och njuta lite, tack för "remindern". Kansas, verkligen passande! Skulle vara kul att höra den och kycklingarna Nu är påsken slut. Hoppas den var till Er belåtenhet. Det var min.... vänjer mig snabbt med ledighet, blir nog att ta ledig på fredag med Tycker det var trevligt se/höra vad ni lyssnar till, så ni får gärna fortsätta i Musiktråden Om ni inte har mer "i påsken lyssnande" att meddela eller kommentera såklart. /Mattias Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.