Jump to content

Forumfika/pilsner på Gignos mässan


Amund

Recommended Posts

När det gäller stativ så är det inte som vanligt.... Att lättast är bäst. :blush

Stativ skall vara stadiga och lätt justerade! Vet dom som har burit med sig blyvikter till stativ, för att få dem stabila och tunga. :o

Link to comment
Share on other sites

Zalve: Många dyra och bra stativ görs i kolfiber. Inte uteslutande men många. Ett fotostativ måste inte vara tungt. Viktigare att det är riktigt stabilt. Visst hänger vikten ihop med stabiliteten men det resonansdöda kolfibret gör sig nog också bra bland fotostativ.

Link to comment
Share on other sites

Apropå kamerastativ (är själv f.d. fotogalning), enda tumregeln är egentligen att du ska ta med dig det största och tyngsta som du orkar. Det innebär i praktiken att ett lätt och litet stativ som är med på resan kommer att hjälpa bildskärpan mycket mer än ett tungt studiostativ som ligger hemma. Jag har sett att Timbre använder ett gammalt Gitzostativ (han gillar väll att få blåsor i händerna vid demontering, de kända Gitzohandflatorna ;) ), det är riktigt stabila prylar, lite av "rubbas inte en millimiter-skolan". Manfrottostativen är lite annorlunda, det är mer flex i dem (märkbart mer faktiskt, enligt före detta distributören Hasselblad så hade det den positiva effekten att minska vibrationer). Själv använder jag, likt svenska armén :blush , ett stativ från Linhof. Tja, det var ju redan off topic så skyll inte på mig. :D

Link to comment
Share on other sites

Zalve: Många dyra och bra stativ görs i kolfiber. Inte uteslutande men många. Ett fotostativ måste inte vara tungt. Viktigare att det är riktigt stabilt. Visst hänger vikten ihop med stabiliteten men det resonansdöda kolfibret gör sig nog också bra bland fotostativ.

Jag sa inget om att stativ behöver vara tunga. Sa bara att de skall vara stabila och flexibla.

Själv har jag ett Manfrotto (tror jag) som inte är nåt av ovanstående.

Möjligen i avseendet flexiblet (att det flexar :dead: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...