Akkelis Audio Posted April 9, 2006 Posted April 9, 2006 En gång per år besöker jag en kompis för en liten hifi träff. I helgen har årets besök skett och i vanlig ordning har anläggningen uppgraderats sedan förra besöket. Mr X är en kille som har en förmåga att få ett ljud ur anläggningen som överträffar de enskilda delarna. Orsaken är att uppställning och intrimning sker men minutiös noggrannhet som kommer att framgå av detta bildreportage. Välkomna hem till Mr X Detta är inte en anläggning som kostar en förmögenhet och som av den anledningen gör att man som betraktare sitter och dreglar över ouppnåeliga prylar. Visst, det är rätt kostsamma apparater men inköpta begagnade vid rätt tillfälle är det uppnåeligt för de flesta. Det som dock är intressant med denna anläggning är hur den är uppställd och injusterad, här finns mycket att lära för de flesta av oss. Titta bakom högtalaren, hur strömmen är kopplad tex. Givetvis har anläggningen en egen säkring med egen ledning från proppskåpet. Från vägguttagen går sedan en JPC kabel till två små grendosor. Dessa dosor är av militärt ursprung med riktig bakelitsockel och kopparbläck istället för plåt. Fasen är såklart uppmätt i både uttag, på apparater och uppmärkt på nätkablarna, så att kontakterna aldrig kan vändas fel. Nätkablar, signalkablar och högtalarkablar hålls på behörigt avstånd från varandra. Notera gärna de mjuka ”kuddarna” som håller isär nätkablarna och som ena nätkabeln vilar på. I bakgrunden syns också en ECO3 flaska som regelbundet används till att antistatbehandla kablarna. Quote
Nykmark Posted April 9, 2006 Posted April 9, 2006 Ooooh, spännande läsning! Rätt riggning av anläggningen är ju hur viktigt som helst! Alltid bra med kluriga tips Quote
Akkelis Audio Posted April 10, 2006 Author Posted April 10, 2006 Fortsätter lite försiktigt. Jag har en förkärlek för att fota spegelbilder och i denna anläggning fanns den möjligheten. Är man lite uppmärksam så ser man ett omdiskuterat tweak på cd spelaren och att racket består av separata delar med spikes mellan varje del. Quote
hajen1 Posted April 10, 2006 Posted April 10, 2006 Hmmm, skäms när jag ser den snygga kabeldragningen Nåväl, skammen kanske får mig att göra något åt mina egna kablar Quote
Guest asimov66 Posted April 10, 2006 Posted April 10, 2006 uj nyfiken på förstärkare till AE mk 3 (för det är mk 3 har jag för mig) Quote
Akkelis Audio Posted April 11, 2006 Author Posted April 11, 2006 Tittar vi närmare på cd spelaren så står den på ett hyllplan som står på spikes. Själva cd spelaren , en Copland CDA 822 står på 3 st Xindak VT4-GS underlägg. På cd spelaren ligger det sedan två stycken av de omdebatterade Shakti Stones. En över driven och en över strömförsörjningen. Normallt sett är displayen på cd spelaren alltid nedsläckt under avspelning, allt för att minimera eventuella störningar. Då fortsätter vi. Huset som Mr x och hans fru byggt finns det ”hifitanke” bakom. Golvet är 22 mm parkett spikat direkt på reglarna med 60cm regelavstånd. Normalt sett lägger man spånskiva på reglarna och så ligger parketten flytande ovanpå detta. Mr X lösning ger ett betydligt stabilare golv. Innerväggarna i huset består av liggande råspont (plank) med gips utanpå. Hålrummet mellan reglarna är fyllt med isolering. Detta gör att huset är betydligt mer ljuddämpat än vad som är normalt, då man ofta bygger med bara gipsplattor och utan isolering. Quote
andreas .l Posted April 11, 2006 Posted April 11, 2006 oj,, här har det gått ordentlig till från början , kul Quote
Timbre™ Posted April 11, 2006 Posted April 11, 2006 Ordning och reda ända in i väggarna. Gullfiber... Quote
Guest mikael Posted April 15, 2006 Posted April 15, 2006 Ja det ser snyggt ut det här. Är precis på gränsen till att vara för minimalistiskt. När kommer fortsättningen? /Mikael Quote
Timbre™ Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Vi håller kontakten om det här och det finns vissa möjligheter att tråden får en fortsättning. Alltså får den ligga kvar tillsvidare och anledningen till dröjsmålet är inte ens värd att kommentera. Quote
Guest mikael Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Ja det var trist . Verkligt bra bildtrådar är ju så intressanta och lärorika att följa. /Mikael Quote
Haakan Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Vi håller kontakten om det här och det finns vissa möjligheter att tråden får en fortsättning. Alltså får den ligga kvar tillsvidare och anledningen till dröjsmålet är inte ens värd att kommentera. på tal om det så skummade jag igenom den tråden på faktiskt (hade faktiskt missat hela den diskussionen) och vad jag kunde förstå så var det absolut ingenting illa ment mot varken akkelis eller "mrX" utan bara ett exempel på en speciell persons bedömning på felprioriteringar? händer ju på många forum att man lånar bilder osv Quote
Engelholm Audio Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 (hade faktiskt missat hela den diskussionen)Missat? Sluppit menar du väll? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.