Jump to content

Recommended Posts

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Förr i tiden smet mössen gratis ombord på båtar som åkte till olika kontinenter. nu följer dom med som handbagage :cool:

Posted
Illegala invandrare ?

:D:D:D

Starten på ett kommande Texas life... :cool: :)

Ett stort hus, ett rejält dubbelgarage och en smal trappstege rakt upp i lyssningsrummet. Här kommer något verkligt annorlunda och vi har klättrat upp i Mikes privata hifidomäner... :cool:

Texas053.JPG

Posted
Förr i tiden smet mössen gratis ombord på båtar som åkte till olika kontinenter. nu följer dom med som handbagage :cool:
Nya vägar och nya möjligheter... :)

Mike har en intensiv relation till Purist Audio Design då dagarna ägnas åt verksamheten och han är dessutom involverad i utveckling och utvärdering av nya Puristprodukter. Vår värd kommer ursprungligen från Philadelphia där hifiintresset tidigt tog fart och det har ju inte minskat i Texas. Mike är gift med Jim Auds dotter Kimberly och familjen har två döttrar.

Texas058.JPG

Posted

Här är det mycket DIY som gäller och kvällens övningar bjöd på kombinationen Magneplanar 1.5 med subwoofers av egen tillverkning. Magnepans Maggies har ju hängt med ett tag och jag har en bestämd känsla av att det har provats en hel del kombinationer. Nere till vänster ligger en påse som plötsligt har blivit intressant i dessa stativfyllardagar. Blytungt innehåll och omöjligt som handbagage men jag skall kolla upp om det finns någon motsvarighet i Sverige.

Texas045.JPG

Posted

Allt kan ju inte vara inkopplat samtidigt men den lilla tvåvägaren är av danskt ursprung och banddiskanten har något bekant över sig. En eben-tweeter av tidigare utförande.

Texas043.JPG

Posted

Drivelektroniken bjuder på egna lösningar. Här finns två Mike originalslutsteg som har modifierats genom åren och en av konstruktionerna såg dagens ljus redan 1988. Transistorslutsteget på toppen lämnar 2 x 200W och arbetar upp till 50W i klass A. Atlantfararna tar sig en provsittning... :)

Texas059.JPG

Posted
Vilken trevligt vindföråd..vill ha :mm:
Ja, man kan ta raka vägen direkt från bilen... :)

Kontrollstapeln med sådant man känner igen och sådant som är obekant.

Det mesta är modifierat och längst ner hittar vi nätfiltren.

Texas047.JPG

Posted

Under försteget, som är ett Krell KSL, finns en tudelad signalkälla med rörbestyckad DAC. Dodson Audio är väl kanske inte riksbekanta i Sverige men de har ett uppgraderingsprogram som gör att man inte blir lämnad i bakvattnet. Dodson Audio DA-217 har rör på analogutgångarna och även om modellen har utgått, erbjuds uppgradering till en Mk II som innebär utökat antal samplingsfrekvenser samt ett Quantum Noise Filter för den som vill gå hela vägen. Som transport en Marantz-spelare vilken är digitalt linkad via AT&T och SPDIF.

Texas048.JPG

Posted

Högtalare, elektronik och kablar i all ära men en av kvällens tyngsta erfarenheter var skillnaden på att spela med stängd respektive öppen golvlucka. Mike har jobbat med integrationen och subwoofersystemet smälter ihop i en enhet så med intakt golv upplevde jag ett tungt men ändå sammanhållet ljud. Roger Waters Amused to Death gav häftiga holografiska upplevelser och här fanns tyngd i presentationen. Öppnar man sedan golvluckan slankas den tonala balansen ner betydligt, det känns som att en stor del av bottenoktaverna tar vägen nerför stegen och rent subjektivt upplevde jag ljudet luftigare och mer fristående i rummet. Allt är en smaksak och basberoende användare skulle säkert spela med lucka stängd men för egen del hade den fått vara öppen trots risken att drösa ner... :)

Texas042.JPG

Mike, Thank you for a very enjoyable and interesting evening!

Texas032.JPG

Posted

Lite mellansnack på svenska och hotellägarna kom inte direkt från Sverige utan hade varit verksamma en längre tid i Ecuador.

Quito är nog en av världens vackraste huvudstäder.

Texas002.JPG

Posted

Det finns en välordnad restaurang i anslutning till hotellet men där hann vi aldrig slinka in... :)

Istället bär det av på dubbla lyssningsövningar hemma hos Jim Aud.

Texas004.JPG

Posted

En lättlurad hifimus kanske tror att vi tog planet tillbaka men så är inte fallet... :) Nu blir det djupdykning bland suboktaverna och elektrostatövningar för hela slanten.

Texas106.JPG

Posted
Så Gredel har hittat till den andra kontinenten också :)
Ja, och Grendel tog sig inte ensam över oceanen utan här fanns även sällskap av en Gondul. Den här uppställningen med Nagra PL-P preamp gav upphov till en del erfarenhetsutbyte då PL-P är både rörbestyckad och batteridriven. Gondul är ju försedd med eget försteg men uppenbarligen föredrog Jim Aud att låta signalen passera via Nagra PL-P. Nu kan jag inte säga att det förhåller sig så här men jag har träffat överraskande många som förespråkar en rörbestyckad komponent i signalvägen. Rör blandat med transistorer och det spelar uppenbarligen inte så stor roll om rören är belägna i början, i mitten eller i slutet av signalkedjan. Mina egna erfarenheter med BAT stämmer väl överens med det här och för mycket Russian Supertubes blev inte så bra som jag hade förväntat.

Texas074.JPG

Posted

Övriga apparater försågs med konditionerad ström men det lär ju inte behövas till Nagraförsteget. Som väntat fanns det en armé av Puristkablar att skåda i denna uppställning.

Texas070.JPG

Posted

Elektronikstapeln innehåller analog och digital signalkälla. Diana Krall på vinyl var inte fel.... :mm:

Jim Aud har dessutom ett stort antal album samlade på en separat hårddisk som var med i lyssningsövningarna. Totalt sett fanns det nog musik för ett par år... :)

Texas103.JPG

Posted

Noterar att Gondulen står på 46 i utnivå...kör han så eller var det bara en tillfällig neddragning via Gondul?

Riktigt kul att se hur det ser ut hos hifitokar på en annan kontinent!! :)

\\K-man

Posted

Martin Logan Prodigy skymtar till, men har inte Jim Aud tagit fram ett par fantastiska högtalare? Visserligen är säkert dessa Martin Logan bra de med :)

Sannerligen ett lyx repotage :cool:

Posted
Martin Logan Prodigy skymtar till, men har inte Jim Aud tagit fram ett par fantastiska högtalare? Visserligen är säkert dessa Martin Logan bra de med

Var inte de dessa små stativare som spelades på Arken mässan? Minns att ljudet från denna uppställning var mycket trevligt.

Om inte Timbre har något i mot det så väcks en gammal tråd till liv:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...owtopic=864&hl=

Ps mycket trevligt reportage Timbre :) Ds

Posted
Noterar att Gondulen står på 46 i utnivå...kör han så eller var det bara en tillfällig neddragning via Gondul?

Nu vet jag inte vilken Gondulnivå det här handlar om eller om det fanns analogt förstegskort men jag utgår från att det är raka förbindelser och all volymkontroll skedde manuellt över Nagran efter vad jag kan minnas.

Posted
Martin Logan Prodigy skymtar till, men har inte Jim Aud tagit fram ett par fantastiska högtalare? Visserligen är säkert dessa Martin Logan bra de med :)

Produktionen av de egna högtalarna ligger nere för tillfället men man vet nog aldrig vad som kan dyka upp... :) Här handlar det ju lite om en motsats till små dynamiska tvåvägssatelliter och det måste vara kul att testa nya grepp. Subwoofern är betydligt större än de vi har sett tidigare på Arken och det stenliknande materialet ger en bestämd känsla av att den är väldigt tung. Kanske inget att släpa med på mässor.

Texas063.JPG

Posted

Här fanns möjlighet att dyka ner till 15 Hz och i vissa inställningslägen kunde subwoofern identifieras och den levde så att säga ett eget liv. Nu gick detta att kontrollera och här fanns alla möjligheter att styra upp ljudet efter smak, tillfälliga önskemål, musikval och humör. Med all mätutrustning som Mike och Jim har tillgång till är ju rakast tänkbara frekvensgång ett lättåtkomligt alternativ bland alla andra. Prodigy presenterade ett öppet, transparent ljud och speciellt analogövningarna gav ett djupt intryck. Numera kan man dessutom resa på sig i Martin Logan-världen utan att diskanten faller platt till marken.

Jim Aud plockar fram ytterligare skivor och det blev mer musik de här dagarna än jag normalt konsumerar på ett par veckor.

Texas097.JPG

Posted

Det här känns som ett system i ständig förvandling där nya komponenter och lösningar provas ut allteftersom tiden snurrar på. Hur mycket musik som helst att välja på och Jim Auds separata hårddiskbank kunde snabbt kopplas in för den som önskade ytterligare musikutsvävningar... :) Patricia Barber var givetvis representerad.

En fortlöpande utvärdering av samspelet musik/teknik och Jim kan ju alltid stämma av sina intryck med svärsonen Mike.

Texas105.JPG

Posted

Vi avrundar med ett stycke lokal stillhet och i fortsättningen kommer Texasrapporten att vara koncentrerad till besöken på Purist Audio Design där vi kunde följa produktionen, träffa anställda, kika på utrustningen och följa med Jim Aud på en viktig tillställning i familjens privata idrottsutövande... ;)

Pure Audio Devotion - Purist Audio Design

Jim, Thank you for all the listening sessions!

Texas113.JPG