Jump to content

Recommended Posts

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vi följer dock livets ordning och börjar vid havet. Samma dag som vi klev ur planet på George Bush Houston Intercontinental Airport kom de första häftiga regnen på mer än två månader. Mycket efterlängtat men kanske inte riktigt vad två halvfrusna göteborgare hade sett fram emot... :o:) Kenneth Englund har gjort många Texasresor och vet att väderleken snabbt byter skepnad. Så gör även oceanen.

PAD056.JPG

Posted
Du kan ju inte öppna med detta kl, 23.00!

It's too late to stop now... :D

Denna skyltning kan ju verka överdriven men faktum är att biltrafiken på stranden kan vara intensiv. Bilar körs ner även efter mörkrets inbrott och jag kan tänka mig att Surfside Beach vid The Gulf of Mexico kan vara en inspirerande plats för romantiska utsvävningar när solen har sjunkit ner bakom horisonten... :kiss: :cool: :)

PAD054.JPG

Guest Zalve
Posted
Du kan ju inte öppna med detta kl, 23.00!

Vi måste ju sova ibland...... :)

Trevlig helg!

/Wilhelm

Det är väl en utmärkt tid att börja en tråd... :cool:

Posted
Dont mess with Texas :D

Don't Mess With Bill är väl ett soul track... :?: :cool: Något från Motown Records.

För den som vill permanentera sin romantik finns strandboende att köpa eller hyra.

Mycket att göra här... :)

PAD049.JPG

Posted
Det är väl en utmärkt tid att börja en tråd... :cool:

Ja, klockan är bara 16 i Texas... :D

Det här påminner mig om en annonskampanj i Stereophile.

"Another Accuphase Installation"... :)

PAD053.JPG

Posted

Active Brain avslöjar att det blir en sittning med Wisdom Audio. Bolaget är visserligen hemmahörande i Nevada men då "Everything Is Bigger In Texas" passar det ju bra... :) Wisdom Audio står för några av de mest massiva mässuppställningar som har visats upp i hifihistorien men nu handlar det som sagt om hemmiljö. Wisdom Audios businesshistoria går tillbaka till 1997 då 18 par M-50 plus D-70 såldes direkt från en pickup truck under en period av sex månader.

Texas009.JPG

Posted
Det delningsfiltret känner jag igen...blir kul att se vilken modell vi hittar här!

Ja, Active Brain är tydligen medelpunkten i alla Wisdom Audio Adrenaline Systems och vi slår till på

det största av de första... :)

Apparaten är ett aktivt delningsfilter med en nästan obegränsad mängd inställningsmöjligheter för elektronik- och rumsanpassning. Här krävs biamping i sin renaste och mest ursprungliga form.

Texas022.JPG

Posted

Det är ju nästan så att man blir rörd... :) Klassiska Classé är satt att driva sidosystemet och CA-300 blev omtalad redan när den kom. Den har jag aldrig sett i Sverige.

Texas021.JPG

Posted

Krell tar hand om basarna och även FPB-600 Full Power Balanced får väl numera räknas som en klassiker.

Inställningsmöjligheterna gör att man kan blanda slutsteg av olika fabrikat, effekt och ingångskänslighet om man bara tar sig tiden att jobba med Active Brain och alla dess rattar.

Texas020.JPG

Posted

Någon som inte gillar lysdioder? :)

Faktiskt har jag tänkt tanken att göra samma sak med min Benchmark DAC.

Ser fram emot fortsättningen!! :mm:

Posted
Någon som inte gillar lysdioder? :)

Ja, allt var övertejpat och resten av elektroniken kan döljas bakom en stängd dörr.

Tyder på mycket mörkerlyssning... ;):)

Här ser vi en insvept liten skönhet ur familjen Wisdom Audio Adrenaline M-75.

Texas016.JPG

Posted

Sidosystemen bygger på principen "Planar Line Source Drivers" och dessa kan täcka upp återgivningen från drygt 120 Hz och uppåt. Det handlar således om bandelement och basarna innehåller dubbla tolvtumselement. Alla med erfarenhet från exempelvis Infinity vet ju att integrationen mellan olika typer av drivers inte är någon självklarhet och säkert ställer krav på både tålamod och noggrannhet. Spridningsegenskaperna räknas annars som en av de stora fördelarna och vill man rusa vidare i adrenalinloppet finns alltid Adrenaline Rush att tillgå. Då får man mer basvolym och dessa sidosystem i specialutgåva.

Texas011.JPG

Posted

Ett tvåkanalsystem av den här magnituden kräver nästan ett dedikerat lyssningsrum och vår värd Vernon visade sig uppfylla alla krav på en 100% audiophile... :) Förstod jag det hela rätt har Vernon jobbat med materialet i både väggar, tak och golv. Den kraftiga amerikanska heltäckningsmattan är även på plats.

Texas023.JPG

Posted
Men va i..... är du på andra sidan jordklotet??? :o

:) Jösses M-75 jag har lyssnat på dessa skapelser några gånger och måste säga att det är det grymmaste jag har lyssnat på till dags datum nämligen hemma hos Jörgen på Ultimate,snacka om att det blev mittbena.

Dom har även en serie över Adrenaline nämligen Infiniti serien som jag tror startar på 3 200 000:- och slutar på 17 000 000:- om jag inte minns fel. kolla länken som följer.

http://www.wisdomaudio.com/products_infinite_rush.html

Posted
Men va i..... är du på andra sidan jordklotet??? :o

Nä, inte nu men det har varit en del Atlantic Crossing :) de senaste dagarna. Att flyga är det värsta jag vet... :(

Kikar vi in i skåpet, finns här en mycket intressant signalkälla. Japanska CEC har några riktigt tunga CD-transporter på sitt samvete och de har även varit med i utvecklingen av Burmesters separata CD-transport. Remdrivet är det som gäller och här ser vi en avknoppning av mastodonttransporten TL-1. En betydligt nättare apparat med beteckningen TL51XC. Till höger Nagras highenddac som just bara heter NAGRADAC och det räcker ju långt... :cool:

Texas013.JPG

Posted

Timbre måste skrapat fram bland de mest intressantaste anläggningar man bara kan fantisera om, satt och tjabbade om Wisdom audio med en hifi kompis så sent som idag..vad får man se... Timbre har för tusan varit där med :):)

Been there... Done that.. osv osv SPÄNNANDE :mm:

Posted

Listened to this kan man säga den här gången :) och vi var tre besökare som fick avnjuta resultatet av Vernons insatser. För egen del blev jag lite låst vid att försöka utröna hur Classé CA-300 klarade sig i den här omgivningen och med tanke på den diskant och det mellanregister som presenterades är Vernon uppenbarligen helt rätt ute. Detta är världsklass och den som råkar äga ett gammalt CA-300 bör nog hålla hårt i det. Kommentarer från övriga lyssnare handlade mycket om det enorma soundstage som målades upp och den närvarokänsla som infann sig. Det spelade ingen roll om Patricia Barber, Kraftwerk eller klassisk musik stod på programmet - systemets förmåga att dra in lyssnaren i händelserna var utmärkande för den här uppställningen. För egen del hade jag nog låtit basen rulla av vid en högre frekvens men då hade man sannolikt tappat i rumsinformation och perspektiv.

Kenneth har bänkat sig i sweetspot och Vernon håller koll på anläggningen.

Vernon, thank you for this rich experience!

Texas026.JPG

Posted

En snabbsväng tillbaka till hotellet och uppladdning inför nya lyssningsövningar. Cher Hotel drivs av ett ägarpar som talar svenska. Det blir lite lustigt när man försöker ta sig igenom det hela på engelska och sedan upptäcker att hustrun kommer från Kungsbacka... :o:) Världen är liten.

Texas003.JPG

Posted

Årets flygtips från Euphonia: plocka aldrig med några Energy-transformers som handbagage om det är knappt om tid på någon mellanlandning. Finns det något som sätter igång säkerhetssystemen så är det dessa hifivarelser. På Landvetter väckte det enbart munterhet (förmodar att beställningar är på väg... ;)), i Frankfurt var det allvar men vi krånglade oss igenom och i Houston hade vi more time for explanations... :cool: :)

Texas030.JPG