Absolute Audio Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Min lillebror håller på att slutföra ett examensarbete om nya musikmedia. Vad jag förstod mest inriktat på mp3. Detta pga att folk överlag struntar i ljudkvalitet då de flesta kunderna har en ipod och en köksstereo. :angry: Det han dock har vävt in i sitt nedladdnings-koncept är att samlarna är en viktig grupp. Hans idé var att trycks 1000 ex av en skiva så får dom första hundra som laddar ner skivan en påkostad booklet kanske i 7-tums format eller något lite roligare än cd-konvulutet. Men det här konceptet går ju att bygga vidare på. Kanske 39kr extra för dvd-a eller sacd kvalitet på låtarna? Eller något nytt fomat?? Vad har ni för ideer angående framtiden?? Skulle ni kunna leva utan cd'n? Quote
Guest asimov66 Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 personligen skulle jag inte kunna klara mig utan cd mediet, ses mp3 snarare som ett komplement. Quote
plundin™ Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Jag har sagt det tidigare på liknande frågeställningar; vad man lagrar musiken på är betydelselöst så länge det låter BRA!* Dessutom anser jag att det är något positivt att vi är påväg in i en värld där repåroduktionen av musik kan ske utan avspelare med mekaniska delar. För det är ju där de svaga punkterna i dagens och tidigare lagringssystem ligger. Även om jag rent nostalgiskt också kan se tjusningen med gammaldagsa mekaniska system som gramofoner *hur "Bra" låter är ju en ständigt pågående diskussion i våra kretsar, för dagens MP3kultur är kanske känslan av att ha en hårt limiterad bullermatta mitt inne i skallen, det som man nostalgiskt refererar till som "fan va det lät bra" om 25 år.. /ptr Quote
Absolute Audio Posted April 6, 2006 Author Posted April 6, 2006 Jag är oxå lite tveksam till att leva utan cd'n.... Jag skulle nog säga att det måste nog isåfall vara bättre än cd om man ska börja ladda ner. Men visst direkt från hårddiskarna i studion till ens försteg eller dac. Vet bara att när vi var i studio så lät det bra mycket mer levande när man lyssnade från rullbandaren än cd utgåvan. Quote
regamannen Posted April 12, 2006 Posted April 12, 2006 Det är en spännande tid :-) Och nog känns det meningslöst att köpa en fysisk CD när det vore snabbare, billigare och enklare att ladda ned exakt samma musik från nätet. Och visst vore det enklare att ha all musik direkt på en hårddisk. Synd att musikförlagen inte alls försöker hitta nya affärmodeller utan enbart försöker hindra dem att utvecklas. Idén om olika prissättning för olika produkter är ju perfekt! Ett baspris för musiken, och sedan kan man köpa till. Både bättre kvalitet och andra prylar! Fast min Reganaläggning hänger nog med ett tag till... Trots allt, det måste ju låta bra också :-) Quote
mikael2 Posted April 12, 2006 Posted April 12, 2006 Jag tror inte vi kommer att lagra musik i hemmen i framtiden. Musik och film kommer att ligga lagrade på stora servers runt om i världen och när vi vill se eller lyssna så strömmar dessa servers ner våra val till vår multimediaanläggning. Vi får betala för bandbredden vi använder dvs vill jag ha bästa möjliga ljud och bild så blir det lite dyrare att se/lyssna men allt sker så att säga online. Kanske finns nån option att få se eller lyssna oändligt antal gånger på en film eller en låt så att man på det sättet bygger upp ett eget bibliotek på servern som man har fri tillgång till. Vi betalar ju redan idag för att få lagra foton, hemsidor mm på servers så jag ser inget problem med att artisterna ska kunna få betalt när vi lagrar vår musik/film på olika servers samt får betala för bandbredden vi använder. Ungdomarna har ju redan idag valt ovanstående lösning med sin fildelning för musik och film. Det kommer bara att organiseras bättre samt att vi får betala lite för tjänsterna eller bandbredden. Fördelen är ju att alla har direkt tillgång till all film och all musik med ett enkelt knapptryck. Jämför det med att beställa och sitta ett par veckor och vänta på sin musik eller film. Quote
Guest asimov66 Posted April 12, 2006 Posted April 12, 2006 Fast hur kul är det att förlora hela sin musiksamling vid en serverkrasch och hur kul är det inte att hålla skivomslaget i handen...Nej jag kommer hålla i mina skivor ett bra tag till Quote
mikael2 Posted April 13, 2006 Posted April 13, 2006 Fast hur kul är det att förlora hela sin musiksamling vid en serverkrasch och hur kul är det inte att hålla skivomslaget i handen...Nej jag kommer hålla i mina skivor ett bra tag till Nja du förlorar ju inget vid en serverkrasch. Detta kommer att vara säkra servers typ bankernas kontoinformation. Din kontoinformation med vilka filer som du har rätt att utnyttja förloras inte om en hårddisk går sönder. Det är ju en av många fördelarna med systemet. Du kan inte heller "råka" förstöra eller tappa bort nåt av din musik eller filmsamling. Du slipper låna ut till vänner och bekanta för dom har ju samma tillgång till musik/film som alla andra. Det blir inte tillgången som styr vad vi lyssnar/ser på utan enbart vår smak :cool: Quote
bliss Posted April 13, 2006 Posted April 13, 2006 Jag tror som Ken Ishiwata som sa för ett antal år sedan att så länge det finns efterfrågan på de äldre medierna så kommer de att finnas kvar och nyproduceras. Min tolkning är därför att formatfrågan delvis är en generationsfråga; exemplevis produceras och säljs fortfarande kasettband med dansbandsmusik etc. Så länge det finns efterfrågan för en viss grupp och företag fortfarande kan tjäna pengar så kommer de medier vi har idag att finnas kvar. Gamla Asta kommer att fortsätta att köpa eller få kasetter i julklapp medans Olle 19 år, kommer att föredra mp3 men kan tänka sig andra digitala format om de skulle dyka upp. En del av audiofilerna kommer att söka efter det "perfekta" formatet och följa forskningsfronten medan andra kommer att söka efter de bästa avkodarna av tidigare format. Men som sagt, deta är spekulationer. Quote
Guest asimov66 Posted April 13, 2006 Posted April 13, 2006 okej uttryckte mig lite fel menade kombinerad serverkrasch med följd av HDD krasch. Men tack för förklaringen, intressant faktiskt. Quote
diesel Posted May 5, 2006 Posted May 5, 2006 Min lillebror håller på att slutföra ett examensarbete om nya musikmedia. Vad jag förstod mest inriktat på mp3. Detta pga att folk överlag struntar i ljudkvalitet då de flesta kunderna har en ipod och en köksstereo. :angry: Det han dock har vävt in i sitt nedladdnings-koncept är att samlarna är en viktig grupp. Hans idé var att trycks 1000 ex av en skiva så får dom första hundra som laddar ner skivan en påkostad booklet kanske i 7-tums format eller något lite roligare än cd-konvulutet. Men det här konceptet går ju att bygga vidare på. Kanske 39kr extra för dvd-a eller sacd kvalitet på låtarna? Eller något nytt fomat?? Vad har ni för ideer angående framtiden?? Skulle ni kunna leva utan cd'n? Tycker det mest är trams, CD står sig väldigt bra. mp3 är ett meningslöst steg bakåt. SACD / DVD-audio eller andra "framtidsformat" är mest kuriosa. Innan audiofil-åke börjar att gasta att det är så bra med SACD osv tänk på att vi pratar om ett format för alla. Att skapa smala format som ingen köper förutom den som bryr sig extremt mycket är inte komersiellt gångbart. Mao kommer det aldrig att ske. Quote
Martin Posted May 5, 2006 Posted May 5, 2006 Några format som jag tycker verkar intressanta. Första förstärkarna är på väg as we speak http://www.dolby.com/promo/HD/trueHD.html http://www.dtsonline.com/consumer/dtshd.php Får väl hoppas på att dom löser det på ett smidigt sätt så man kan lyssna utan display (sacd) och inget krångel som dvd-audio. Quote
Recommended Posts