Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min hemmabyggda AV bänk gav mersmak, och nu kikar jag på att bygga ett par egna högtalarstativ, runt 50 cm höga.

De tre grundläggande frågorna jag har till mina Ärade forummedlemmar är:

• Bör man utgå helt ifrån trä, metall eller en blandning?

• Bör den långa delen (mellan huvud- och fotplatta) vara enkel (kraftig), dubbel (mindre kraftig, men ”fördelande” så att säga) eller trippel (samma förutsättningar som dubbel), t ex:

diy16.jpg

• Om man använder trä eller metall, skall det vara någon särskild sort (tänker här givetvis på t ex MDF kontra t ex massivt trä), eller går vilket som bra?

Har hört att trä i alla fall är lämpligare än metall, då det inte fungerar lika mycket som vibrationsförmedlare, i form av den typiska stämgaffelsfunktionen.

Såg detta projekt Akkelis Audio tagit sig an, och måste säga att det blev väldigt snyggt.

/Fredrik

Guest asimov66
Posted

När jag byggde mina gjorde jag det i rostfritt stål. Löste resonanserna genon att göra dem tunga (omedvetet) ett ställ väger minst 30 kilo.

Till fötterna borrade jag fyra hål, ett i varja hörna 2 cm in och gängade dem med m8, satte sedan in insexskruvar och vips så har man justerbara fötter för ojämt underlag. Fiffig lösning tyckte jag.

Posted

Vill man göra nått väldigt stabilt och fyllbart är gjutrör av papp från byggmarknanden ett bra alternativ. En aning svåra att sätta riktigt bra finnsih på men dom går att fanéra, lacka etc. Botten- och toppplatta i olik tjock MDF, fräs en cirkelfördjupning med handöverfräs i plattorna och limma med vitlimm eller epoxy. Islagsmuttrar och lämpliga koner eller spikar i bottenplattan..

Hade ett sådant par till dom AE II'or jag hade innan jag flyttade till Göteborg, Svartlackade, fyllda med kattsand, självhäftande sorbotane pluppar mellan stativet och högtalaren.. Lite immitation av AE orginalstativ från den tiden..

AE%20signature.jpg

(Lånad bild från AE)

Som den till höger fast högglanspolerad pianosvart...

Ibland ångrar jag att jag gjorde mej av med dom, snygga som tusan men hade ingen riktig djupbas..

/ptr

Posted
Vill man göra nått väldigt stabilt och fyllbart är gjutrör av papp från byggmarknanden ett bra alternativ.

/ptr

Hmm.. Gjutrör av papp. Kan det vara något jämfört med trä eller metall? :o

Skall kolla upp. Tack! :)

/Fredrik

Posted
Hmm.. Gjutrör av papp. Kan det vara något jämfört med trä eller metall? :o

Ett papprör har oerhört god hållbarhet för vertikala krafter, skall du däremot slå på det med dina golfkubbor så tål det lite mindre på det horisontella planet.. Fyller man röret så minskar man ju kavningsrisken vid horisontella slag, även om den är ganska lite med tanke på att pappröret är lamminerat av flera lager som plywood...

Det finns ju inte bara papprör i olika dimmensioner, det finns plaströr också.. Rent av metallrör - allt hänger ju på hur dirftig man är att leta och hur händig man är att knåpa ihop grejjen.. Är man van vid trä och snickering så är det ganska lätt att jobba med papper och plast, metaller kräver ju en del mer kunnande kan jag tycka, i alla fall om man vill ha det jäkligt snyggt...

vad man väljer för material hänger ju en hel del på vad man skall/vill ha för ytbehandling på sitt stativ?

/ptr

Posted

Vad glad jag blir att mina stativbyggen inspirerar :app: Bygget tog nog 6-8 timmar och kostade totalt strax under 600 kr. Jag fick dem i en höjd som passade mina behov och ett utseende som är "unikt". Att det dessutom är väldigt kul att bygga sina egna hifi prylar är en ovärderlig bonus.

Om ni vill får ni gärna kopier dom ;)

Posted
Vad glad jag blir att mina stativbyggen inspirerar :app: Bygget tog nog 6-8 timmar och kostade totalt strax under 600 kr. Jag fick dem i en höjd som passade mina behov och ett utseende som är "unikt". Att det dessutom är väldigt kul att bygga sina egna hifi prylar är en ovärderlig bonus.

Om ni vill får ni gärna kopier dom ;)

Jo, de blev väldigt snygga. :)

Och ja. Copy-caten är igång. :D

Jag bara undrar två saker: :shy:

1. Hade det skadat att göra fotplattan lite större, tänker då mest på stabiliteten.
  2. Hur är det med resonanser i dina "pelare", jämfört med om du använt någon annan metod, t ex metall, eller ihåligt i trä, med möjlighet till ifyllnad av bly kulor etc.?

/Fredrik

Posted

Golvplattorna kunde man givetvis ha gjort större. Men de är inte så himla mså, 31 cm djupa och 23 cm breda i bakkant och 20 cm i framkant. Lite bredare hade kanske inte skadat, men de skall heller inte se opropertionerliga ut.

Jag tror att de är rätt resonansdöda och de har ingen "klang" som tex metall stativ kan ha.

Posted

Men du har använt typ vanlig ~26 mm tjock bänkskiva i massivt trä rakt igenom?

Hur många graders lutning tillämpade du på "stolparna"?

Tror det kommer bli trä rakt igenom ja.

Känns spontant som ett bra alternativ, och väldigt snyggt. :)

Första steget:

En gammal bänkskiva skall slipas och mätas ut: :shy:

69466.jpg

Hoppas jag får dem lika fina som dina Akkelis. :D

/Fredrik

Guest asimov66
Posted

när blir det "a la carte" beställning på dem?

Guest asimov66
Posted

pianolack med bladguldsinläggning, puh...

nope men jag undrar hur stabilt det skulle bli med 100 cm stativ av denna modellen.

Posted
pianolack med bladguldsinläggning, puh...

nope men jag undrar hur stabilt det skulle bli med 100 cm stativ av denna modellen.

Inga problem tror jag.

Kanske en något större fot, och ett fjärde ben.

Sedan beror det ju lite på hur stor högtalaren som skall stå på är.

/Fredrik

Guest asimov66
Posted

jag får kolla upp det noga, litar inte på de andra ställen jag kollat på till mina högtalare, finns ingen stablilitet. Problemet är dock att det inte finns tillgång till verktyg eller plats att göra det på nuförtiden.

Tack

Posted

När du säger det, så kan nog 100 cm vara lite utmanande.

Fast jag tror inte det, så länge man gör bottenplattan tillräckligt stor.

Är det någon som kan bekräfta vidare matematiskt? :D

Fast säg till om du är intresserad, så kan jag snickra ihop ett par. Inklusive fräsning, tillsågning och borrning med hjälp av proffssnickare. :)

/Fredrik

Guest asimov66
Posted

det hade inte varit dåligt det, frågan är hur man skall få dem hit sen bara...

vad har du för storlek av topplatta fjärde ben lät som en schysst idé och en kanske en dubbel fotplatta pga stabilitet och motviktprincipen, förresten vad väger era högtalare som ni ställt på vinklade stativ, mina väger 9,5 kilo så lite är det undrar hur man får dem att inte ramla baklänges på ett vinklat stativ

Posted
det hade inte varit dåligt det, frågan är hur man skall få dem hit sen bara...

vad har du för storlek av topplatta fjärde ben lät som en schysst idé och en kanske en dubbel fotplatta pga stabilitet och motviktprincipen, förresten vad väger era högtalare som ni ställt på vinklade stativ, mina väger 9,5 kilo så lite är det undrar hur man får dem att inte ramla baklänges på ett vinklat stativ

Topplattan gör jag strax innanför högtalarens undre mått.

Fotplattan gärna lite överdimensionerad.

Min vinkel är satt så att framdelen på högtalaren (där mesta tyngden ligger), fortfarande vilar innanför fotplattans främre kant, så det skall rätt mycket till för att de skall välta.

Fotplattan bör i alla fall under inga omständigheter vara mindre än topplattans dimension.

Fast detta kan man välja hur man vill innan man slutfäster - antingen lutning bakåt, eller framåt. Det är bara att vrida och vända på "stolparna".

Även upp emot en meters höjd skall inte vara några problem, så länge ditt golv är jämnt.

"You learn as you go along." :)

/Fredrik